Akvariedelare??

#1 - 12 april 2006 08:53
Har skaffat en babyaxolotl som jag tänkte ha tillsammans med min stora axolotl hona i ett 110 liters akvrium men med avdelare såklart.Finns det något bra sätt att dela av akvariet på.har tittat lite på forumet och sett att vissa använder sig av filter matta.Måste man ha två pumpar i varje del för vatten cirkulationen eller finns det något annat sätt?Finns det inte något typ av fin maskigt plastnät att använda istället så tillströmmningen blir bättre!!Jag är tacksam för alla tips!!!!:)
#2 - 12 april 2006 09:00
När jag delar av med filtermatta så sätter jag en slangbit på utblåset till pumpen och låter den suga på ena sidan och blåsa ut på andra sidan av filtermattan. På så sätt får man cirkulation i bägge "facken" även om den blir ganska svag på insugssidan.
#3 - 12 april 2006 09:11
Ja, det verkar som en bra ide.Jag är mest orolig för att vatten kvaliten blir sämre!!måste man byta oftare än förut?Nu byter jag 1gg i veckan.
#4 - 12 april 2006 09:32
Bygg en ram av trä eller dyligt som är lika stor som akvariets bredd*höjd. Sätt sedan fast myggnät runt ramen och vips så har du delat det!!
#5 - 12 april 2006 10:31
[quote=Nybörjarakvaristerna]Ja, det verkar som en bra ide.Jag är mest orolig för att vatten kvaliten blir sämre!!måste man byta oftare än förut?Nu byter jag 1gg i veckan.[/quote]

Det blir ju större filteryta för bakterierna, det är bra! Du skulle nog klara dig med att göra så som Tant Nancy sa med en typ 700l/h pump, så kan du ha ett strilrör på sidan som vattnet åker ut från pumpen. Tror att det ska funka, annars så finns det ju finare nät att köpa, trä kanske inte är det smartaste att ha som ram runt ett nät, kanske kan hitta nåt plaströr, t ex sånna man har elsladdar i, finns på vilket byggvaruhus som helst.... Och sen limma fast nätet på rören som du kapat i rätt längder med limpistol.

Annons