Hej allihopa! :)
Jag går nu 3e och sista året på gymnasiet och som kanske de flesta känner till så har man då något slags projektarbete. Jag har då valt att inrikta mitt projektarbete mot akvaristik då det är ett stort intresse och har kommit fram till att jag ska bygga mig ett akvarium själv, med frågeställningen om det blir billigare att bygga allt själv än att köpa det i handeln.
Tanken är att akvariet ska bli ett vanligt rekatungulärt på ca 200 liter och till det ska jag bygga en möbel och en lysrörsarmatur (ej bestämt material ännu).
Det ska också inredas och fiskar och växter ska bo där när det är dags för redovisning i april -08.
Jag har aldrig byggt något liknande själv, men har läst många trådar om det här på zoopet och endel på andra forum, bloggar, hemsidor etc. Jag har förstås många olika funderingar och alla tips och råd är välkommna! :)
För att börja med själva akvariumet så har jag inte fastställt några mått ännu, men det lutar just nu åt 100 cm långt, 40 högt och 50 djupt. Anledningen till att jag tänkt ha det så pass djupt är att jag tänkt placera en bakgrund där i sedan och placera doppvärmare och pump där bakom och använda ytan innanför som filter.
Frågan är också om det är bäst att göra ett akvarium med ram eller utan? Det känns som att det borde bli stabilare med ett ramakvarium?
Det är också tänkt att det ska vara täckglas ovanpå akvariet (eventuellt inbyggt i rampen?) och då är det kanske smart att bygga en ram som sträcker sig över kanten som täckglasen kan vila på och där man också kan fästa ett mittstag?
Hur tjockt bör glaset vara, för övrigt? Har för mig att det fanns en sida för att beräkna detta, men jag kan inte hitta den?
Tror jag börjar med det än så länge och tar de andra delarna senare, annars så blir så mycket frågor på en gång och då får jag nog inte svar på allt ;)
Och alla frågor, funderingar och tipps är som sagt välkommna! :)