Akvariebygge..

#1 - 4 februari 2008 13:03
Jag ska ha två kar i en hylla..Tror att det ska vara räkkar på ca 30l
Dom ska ha måtten ca längd 35cm, bredd 30cm och ljup 30cm..
Sen tänkte jag ha spottlights i hyllan över så att man slipper bygga någon ljusramp..Eller kanske man ska göra någon form av lysrörs armatur som sitter på undersidan av hyllan ovan..?
Men om jag ska ha spottlights så måsta man väll ha nåra lampor som är gjorda för akvarier eller? Sen ska jag förstärka hyllan och höja den som sitter ovan..
Har ni några tips så kan ni komma med dom :)
Mvh Fishfreak
#2 - 4 februari 2008 13:46
Hur ser hyllan ut, bokhylla? Med tanke på belastningen från akvarierna?
#3 - 4 februari 2008 16:52
Hur ser hyllan ut, bokhylla? Med tanke på belastningen från akvarierna?

Kan länka en bild..
#4 - 4 februari 2008 17:12
Här är en bild på skåpet..http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1802099
Det är den andra hyllan uppefrån som dom ska stå på tror jag..
sen ska jag höja den hyllan som är högst upp så att man kommer in under där..Sen ska jag fixa några förstärkningar:)
#5 - 4 februari 2008 19:27
Om jag gissar utifrån bilden så ser hyllan ut att vara ca 100cm lång?
Du behöver en konsoll på mitten av den hyllan i såfall. Annars kommer den att långsamt bli "U"-formad. Infästningarna till hyllan syns inte på bilden. Hur är hyllan fäst till hyllväggen? (Ta gärna en bild på infästningen)
#6 - 4 februari 2008 20:55
Om jag gissar utifrån bilden så ser hyllan ut att vara ca 100cm lång?

Du behöver en konsoll på mitten av den hyllan i såfall. Annars kommer den att långsamt bli "U"-formad. Infästningarna till hyllan syns inte på bilden. Hur är hyllan fäst till hyllväggen? (Ta gärna en bild på infästningen)

Nee..den är 80cm Aaa man får göra någon form av konsol där under
Vet inte riktigt hur den är infäst..Ska lägga upp en bild imorn:)
#7 - 4 februari 2008 21:27
Man brukar ha max 60cm mellan varje stödpunkt för hyllor som skall ha lite tyngre saker på sig. Ifall infästningarna inte håller måttet så kan du förstärka med vinkeljärn.
#8 - 5 februari 2008 09:29
Man brukar ha max 60cm mellan varje stödpunkt för hyllor som skall ha lite tyngre saker på sig. Ifall infästningarna inte håller måttet så kan du förstärka med vinkeljärn.

Aaa..okej..
#9 - 5 februari 2008 12:09
En sak till, du kommer nu att ha en tyngdpunkt ganska högt upp pga karen. Hyllan är placerad bredvid en dörr.

Hög tyngdpunkt gör att en hylla lättare välter (jämför med hur jeepar/SUV voltar vid trafikolyckor där vanliga bilar bara snurrar runt med alla hjulen kvar). Om då ngn kommer rusande in genom dörren och råkar fastna på nåt sätt i hyllan så kan hela härligheten välta.

Jag skulle därför även ha förankrad hyllan till väggen. Behöver inte vara nån avancerad förankring, kan räcka med sånt som IKEA har för att barnsäkra hyllor från att välta på barnen.
#10 - 5 februari 2008 16:11
En sak till, du kommer nu att ha en tyngdpunkt ganska högt upp pga karen. Hyllan är placerad bredvid en dörr.

Hög tyngdpunkt gör att en hylla lättare välter (jämför med hur jeepar/SUV voltar vid trafikolyckor där vanliga bilar bara snurrar runt med alla hjulen kvar). Om då ngn kommer rusande in genom dörren och råkar fastna på nåt sätt i hyllan så kan hela härligheten välta.

Jag skulle därför även ha förankrad hyllan till väggen. Behöver inte vara nån avancerad förankring, kan räcka med sånt som IKEA har för att barnsäkra hyllor från att välta på barnen.

Aaa man får nog sätta fast den i väggen eller får jag ta hyllan under..
Vad tycker du om att man har en lysrörsarmatur under den övre hyllan?
Typ den här :http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/362865_X_2007-06-26_162213_463.jpg
Sen kan man ta ett akvarie lysrör..har ett som ligger för den storleken..
#11 - 5 februari 2008 19:58
Funkar säkert bra med det lysrörsarmaturet. Jag skulle dock ha satt en list framför för att dölja armaturen rakt framifrån. Dvs skruvat fast en bräda under hyllan ovan som täcker armaturen när man tittat på den rakt framifrån. Typ som många har i sitt kök på övre köksskåpen.
#12 - 6 februari 2008 13:47
Funkar säkert bra med det lysrörsarmaturet. Jag skulle dock ha satt en list framför för att dölja armaturen rakt framifrån. Dvs skruvat fast en bräda under hyllan ovan som täcker armaturen när man tittat på den rakt framifrån. Typ som många har i sitt kök på övre köksskåpen.

Aaa..jag tänkte faktiskt på det:p
Ska börja me projektet om ca 2 veckor..
#13 - 6 februari 2008 14:21
Fishfreak skrev:
Aaa man får nog sätta fast den i väggen eller får jag ta hyllan under..

Vad tycker du om att man har en lysrörsarmatur under den övre hyllan?

Typ den här :http://www.clasohlson.se/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/362865_X_2007-06-26_162213_463.jpg

Sen kan man ta ett akvarie lysrör..har ett som ligger för den storleken..

Om du inte behöver eluttagen så har Lidl ett med reflektor nu för 119kr:
http://www.lidl.se/se/home.nsf/pages/c.o.20080204.p.Lysrorsarmatur

Annons