Akvarieberg blir grönt!

#1 - 28 december 2006 17:58
Funderar på att det är farligt.

Akvarieberg är tydligen ingen natursten. Utan framställd i fabrik för att se snyggt ut i akvarier.

Upptäckte idag (när jag köpte ett par nya stenar) att de jag har i karet har börjat bli gröna...
Ser ut som när koppar ärjar ungefär...

Funderar på om det är farligt. Har haft problem med oförklarlig död i karet... Har fått stopp på det, men jag är ju orolig för framtiden...
#2 - 29 december 2006 09:31
Alger. Det i sig borde vara ofarligt. Vill du ha dem vita igen kan du prova med en svag väteperoxid. skölj noga efteråt.
B!
#3 - 29 december 2006 09:34
jag vet att min pappa köpte en sån fabriksgjord grotta.. hans fiskar dog oxå,, men han fick pengarna tillbaka och ersättning för fiskarna oxå.
#4 - 29 december 2006 09:37
Mr B skrev:
Alger. Det i sig borde vara ofarligt. Vill du ha dem vita igen kan du prova med en svag väteperoxid. skölj noga efteråt.

B!

Det är inte alger.... Det är stenen som har ändrat karaktär.
#5 - 29 december 2006 09:37
jag vet att min pappa köpte en sån fabriksgjord grotta.. hans fiskar dog oxå,, men han fick pengarna tillbaka och ersättning för fiskarna oxå.

Hur kom han fram till att det var grottan som ställde till det?
#6 - 29 december 2006 09:40
ja vet inte riktigt :) ja kan ring o fråga han
#7 - 29 december 2006 09:41
ja vet inte riktigt :) ja kan ring o fråga han

Har du lust att göra det?

Har runt 30-40 kilo sådan sten värde 1600:-. Samt att fiskar för lika mycket pengar har dött...

Nått är ju lurt med stenen eftersom den har blivit grön...
#8 - 29 december 2006 09:47
så.. han sa att affären hade sålt en sån tidigare och deras fiskar dog också, sen ändrade grottan färg och den målade färgen på grottan lossnade och flagnade bort..

de var en grotta från gibbon (ett märke?)
#9 - 29 december 2006 09:51
så.. han sa att affären hade sålt en sån tidigare och deras fiskar dog också, sen ändrade grottan färg och den målade färgen på grottan lossnade och flagnade bort..

de var en grotta från gibbon (ett märke?)

Gibbon är väl en grossist? Mina stenar kommer från aquadeco. Vet inte om det kan vara så att gibbon är en återförsäljare av deras grejjer?

Har sett att ytan lossnar på en av stenarna också...

hmm... Det låter inte som att mina stenar är samma sort som din pappas grotta... Det är ingen målad färg på mina stenar. Det är typ ett lager med cement som ligger på. Sedan så är alla stenar olika. Och de ser sällan ut som grottor. Tror inte att en affär kan ha 2 likadana grottor.

Jag har mailat aquadeco i tyskland. Hoppas på svar idag. Kommer gå tillbaka till stället jag köpt dem på idag efter jobbet med... Men de lär ju blåneka som vanligt :(
#10 - 29 december 2006 09:55
Din far hade nånting i stil med det här.
Akvarieberg, ser ut att vara "fejk levandesten" för saltvatten, nånting helt annat, en kalkcement blandad med grus och snäckskal / korall. Exakt vad de blandar med på fabrik vet jag inte, men det är vad man använder när man gör sådana hemma i alla fall. De är inte målade. Precis som korallskelett blir de äckel gröna av alger, alldeles för fort. Korallskelett badar man lämpligen i väteperoxid, det borde fungera här med.
B!
#11 - 29 december 2006 09:57
Mr B skrev:
Din far hade nånting i stil med det här.

Akvarieberg, ser ut att vara "fejk levandesten" för saltvatten, nånting helt annat, en kalkcement blandad med grus och snäckskal / korall. Exakt vad de blandar med på fabrik vet jag inte, men det är vad man använder när man gör sådana hemma i alla fall. De är inte målade. Precis som korallskelett blir de äckel gröna av alger, alldeles för fort. Korallskelett badar man lämpligen i väteperoxid, det borde fungera här med.

B!

Det låter som du vet vad du pratar om. Även om jag inte tror att det är något algproblem så ska jag göra ett försök med väteperoxid :)
#12 - 29 december 2006 09:58
ja det stämmer nog Mr B. vete inte exakt vilken av grottorna han hade.. sen vet ja inte om det just va målarfärg som flagnade bort.. men det var nånting i alla fall :)

tråkigt i vilket fall som helst
#13 - 29 december 2006 09:58
här är gibbons alla akvariegrottor förresten. Var det någon sådan din fader hade andreassofus?

http://www.gibbon.se/Products/ProductList.aspx?SectionId=2092
#14 - 29 december 2006 10:03
ringde han igen o frågade men han va inte hemma nu :) han kommer snart o då skulle han kolla..

såg förresten en grotta där som jag har i mitt yngelakvarium.. den har jag inga problem med.
#15 - 29 december 2006 10:05
ringde han igen o frågade men han va inte hemma nu :) han kommer snart o då skulle han kolla..

såg förresten en grotta där som jag har i mitt yngelakvarium.. den har jag inga problem med.

Kanon :)

Asså. varken grottor eller stenar som är avsedda för akvariebruk SKA ju kunna döda fiskar. Då är något väldigt väldigt fel...
Så får jag reda på att det verkligen är dessa stenarna som har dödat mina fiskar, så kommer jag sakta medn säket appilcera en av de större stenarna i någons hmmm... äsch. glöm det :P
#16 - 29 december 2006 10:07
hehe tror jag vet va du tänkte säga :p
det är väl som med allt annat.. det finns ju skitgrejer när det gäller allting.
#17 - 29 december 2006 10:10
hehe tror jag vet va du tänkte säga :p

det är väl som med allt annat.. det finns ju skitgrejer när det gäller allting.

Jag kan säkerligen tjöta till mig ersättning för fisk och sten... Men sedan är det jobbet :( Frakta runt stenen, tjöta på försäljare. Göra rent ny sten. Sätta ner. Få det fint.. Suck... enklare att byta ut en trasig mixer...
#18 - 29 december 2006 10:23
Mät PH. Är det cemen baserad sten, och den är boven i dramat, borde du ha högt PH. Mycket högt, om man så säger.

Du kan även ha kalkansamlingar i akvariet, kraftiga vita ränder efter vattenytan eller liknande. I så fall har "stenen" inte härdat färdigt innan de sålde den, vilket kanske inte är ett problem om man bara har "lite" sten. Du värkar ha i huvudsak sån här sten, vilket i så fall kan förklara varför just du fått problem.

När/om man gör "konstgjord" levandesten till saltvattensakvarium, rekommenderas man att slänga "stenen" i ett mindre vattendrag i ett halvår... För att den ska härda så pass mycket att den slutar vara en stor källa till besvär. Jag tänker inte svära på att det är samma grej här, men av utseendet att döma...
B!

Annons