"Akvarieberg"

#1 - 3 januari 2008 08:27
Tänkt å bygga med "akvarieberg", någon med erfarenheter?:)
#2 - 3 januari 2008 08:42
Vad är ett "akvarieberg"?
#3 - 3 januari 2008 12:37
Jag är en stor fan av akvarieberg! Kanske inte det allra mest naturliga, men när man fått lite algpåväxt är det inte alls så tokigt! Dessutom så är det alldelles ypperligt att bygga grottor, gångar och passager med! :D

Nu är inte det här världens bästa bilder, bara tog två snabba för att du skulle få ett litet hum om hur det kan se ut...har ändrat ganska mycket nu på sista tiden, så det ser inte ut som jag hade det ursprungligen, men bättre än inget...;)

Mvh Patrik
#4 - 3 januari 2008 13:18
Har inga sådana själv, men malawis lär tycka väldigt mycket om dom. :D
#5 - 3 januari 2008 18:30
Måste bara säga att det är sjukt fint och är väldigt avundsjuk på er som verkligen kan införskaffa er större akvarium. En annan sitter med sitt 56l som man skrapat ihopa med studiebidrag :p

André
#6 - 3 januari 2008 19:32
bjuren skrev:
Jag är en stor fan av akvarieberg! Kanske inte det allra mest naturliga, men när man fått lite algpåväxt är det inte alls så tokigt! Dessutom så är det alldelles ypperligt att bygga grottor, gångar och passager med! :D

Nu är inte det här världens bästa bilder, bara tog två snabba för att du skulle få ett litet hum om hur det kan se ut...har ändrat ganska mycket nu på sista tiden, så det ser inte ut som jag hade det ursprungligen, men bättre än inget...;)

Mvh Patrik

Nice!:)
Kul att du la upp lite bilder, jag har nämligen inte sett dom i vatten förrän nu.
Ser nämligen lite gråa ut i det torra, men det ser bra ut!
Och som min tanke var så verkar dom lättbyggda, perfekt för skrymslen å vrår för fisken.:p
Dessutom hälften så tunga och dubbelt så snygga som hålsten!:D

Hur länge har du haft dom i, och hur många kg är det du har?

Jens A. skrev:
Har inga sådana själv, men malawis lär tycka väldigt mycket om dom. :D

Låter kanon! Man vill ju ha god stämning i karet:)
#7 - 3 januari 2008 20:21
Akvarieberg är juh faktiskt bra tungt...enligt mig o mina biceps iallafall...;)
Jag har ingen exakt vikt på hur mycket jag har, men skulle gissa på nånstans mellan 20 o 30 kg...just nu har jag inte så mycket dock, det ligger en hel del utanför...så har du vägarna förbi helsingborg så kan du få det till vrakpris! ;) och dessutom redan inkörd! ;)

Skulle gissa att jag har haft akvarieberget i karet i lite mer än ett år ungefär...men tar inte lång tid innan man börjar skönja algerna iom att berget från början är såpass ljus i nyansen...

Mvh Patrik
#8 - 3 januari 2008 21:07
bjuren skrev:
Akvarieberg är juh faktiskt bra tungt...enligt mig o mina biceps iallafall...;)

Jag har ingen exakt vikt på hur mycket jag har, men skulle gissa på nånstans mellan 20 o 30 kg...just nu har jag inte så mycket dock, det ligger en hel del utanför...så har du vägarna förbi helsingborg så kan du få det till vrakpris! ;) och dessutom redan inkörd! ;)

Skulle gissa att jag har haft akvarieberget i karet i lite mer än ett år ungefär...men tar inte lång tid innan man börjar skönja algerna iom att berget från början är såpass ljus i nyansen...

Mvh Patrik

Ahh...yes! tar det på väg till jobbet på måndag:D.......ähh....visst f-n jag bor ju i Stockholm:mad:.....men tack iaf!:)

Jo men visst den är inte lätt men iaf lättare än hålsten:)
By the way: vad är det för bild på avatar? afra?
#9 - 3 januari 2008 21:48
Japp! Det är afra, cobwe. Dom är riktigt riktigt fina faktiskt, har tre stycken som färgat ut helt o dom drar verkligen blickarna till sig! :D

Mvh Patrik
#10 - 3 januari 2008 22:23
Vad är "akvarieberg" i för material?
#11 - 3 januari 2008 23:38
Hagi skrev:

Eftersom jag ej har någon erfarenhet alls av detta, men tycker det är sjuk fint så skulle jag gärna också vilja ha svar :)

André
#12 - 3 januari 2008 23:42
Hagi skrev:

Jag vet faktiskt inte vad det är gjort av.
Där jag ämnar att köpa den, sa man att man köper den ifrån Turkiet där det är någon form av slaggpodukt.
Men av vad klargjordes inte.:confused: (nån som vet?)

Men lovade att det inte skulle vara någon fara alls för akvariets innvånare.
#13 - 3 januari 2008 23:43
bjuren skrev:
Japp! Det är afra, cobwe. Dom är riktigt riktigt fina faktiskt, har tre stycken som färgat ut helt o dom drar verkligen blickarna till sig! :D

Mvh Patrik

Så j-la läcker!:D
#14 - 4 januari 2008 13:31
J A D E skrev:
Så j-la läcker!:D

Ja. dom är verkligen skitfina! Är helnöjd! :D:D:D

Mvh Patrik
#15 - 4 januari 2008 21:12
Håller just i detta nu på att stoppa i ca17kg "akvarieberg" till mitt röse plus Biltemas blästersand!
har tidigare inte haft frigolit i botten men tänkte ha det nu.

Jag har drabbats av ett mindre hjärnsläpp!!!

-I vilken ordning stoppar jag i grejerna???

frigolit,sten och sand eller var det frigolit sand och sten?
Och hur gör jag bäst med frigoliten?
#16 - 4 januari 2008 21:16
Frigolit, sten och sand är rätt:)
#17 - 4 januari 2008 21:33
Kjaer skrev:
Frigolit, sten och sand är rätt:)

Tack!:p:D
Ha du något tips vad gäller frigoliten, har aldrig använt det tidigare.
förklara som för ett barn:D idag går det lite trögt i skallen:)
#18 - 4 januari 2008 21:35
.....Och ligger den kvar även där jag inte har sten?
#19 - 4 januari 2008 22:22
J A D E skrev:
.....Och ligger den kvar även där jag inte har sten?

Om du silikonar fast den i botten, så ja.
Annars kan det nog bli väldigt spännande om fiskarna skulle få för sig att gräva bort all sand från en del...
Smeta in frigolitskivans ovansida med silikon (gummihandske eller bred spackelspade rekommenderas) och strö sand över, så kommer det inte synas blänkande vitt om fiskarna gräver fram den. Sen bara att lägga rejäla kluttar med silikon på bottensidan, och tryck fast, sen lasta i sten.
Det är iaf så jag tänkte göra i min balja, efter de råd jag fått och sett här...
#20 - 4 januari 2008 23:47
Jag har kört med frigolit i mitt Malawikar utan att sätta fast den och dom grävde som sjutton.
När dom gräver bort sanden från ett ställe så lägger dom den ju på ett annat ställe av frigoliten.
#21 - 5 januari 2008 00:38
Andre_ skrev:
Måste bara säga att det är sjukt fint och är väldigt avundsjuk på er som verkligen kan införskaffa er större akvarium. En annan sitter med sitt 56l som man skrapat ihopa med studiebidrag :p

André
tja... jag tycker faktiskt mitt aquatic nature på 27 liter är mitt coolaste akvarium:D (fast jag kan iofs inte ha de coolaste fiskarna i det[:o])
#22 - 5 januari 2008 00:45
Alltså (känner mig lite dum nu) heter "stenen" akvarieberg.
Är det som är på bilden bara en sten? Eller är det typ som hålsten fast lite lättare?

Det var riktigt snyggt iaf :)

Vars får man tag på det? Vad ligger priset på (ca)?
#23 - 5 januari 2008 09:48
Mia A skrev:
Alltså (känner mig lite dum nu) heter "stenen" akvarieberg.

Är det som är på bilden bara en sten? Eller är det typ som hålsten fast lite lättare?

Det var riktigt snyggt iaf :)

Vars får man tag på det? Vad ligger priset på (ca)?

Ja, det är stenen:)
Den ligger nu i mitt kar, ska se om jag klarar av att ta en bild å lägga ut under helgen.
Ingen fisk i ännu:(
När det gäller frigoliten så blev det utan silikon, men stenen väger ju ner en hel del.

Annons