T5 och T8 är egentligen bara en typbeteckning av olika lysrör, T5 är väl ett tunnare rör, T8 ett tjockare, fela mig om jag har rätt. T5 skall väl även vara mer energieffektivt, alltså mer synligt ljus per inmatad effektenhet. kan hända jag skriver litet fel, men vill minnas att endast 30-40% av inmatad elektrisk effekt blir till synligt ljus, resten värme och övrig strålning. Glödlampan var ännu värre där endast 20% blev till ljus och 79,9% värme, resten "annan strålning". Glödlampan och lysröret är snart lika moderna som fonografen, stenyxan och T-Forden.
Oftast har rören ett annat namn också, Grolux, Aqualux, Dayligt extra, Tageslicht spezial x7, Lumilux, TLD... Lång kan listan göras.
Philips, Sylvania, Osram var väl de största tillverkarna. Juwel har ju fantasieggande namn på dyra lysrör, som efter litet letande kan finnas likadana för halva priset i en elaffär med större sortiment, men man bör ju då känna till spektret och färgtemperaturen, men dom parametrarna har firma Juwel föredömligt tryckt på utsidan av förpackningen!
Det gäller enligt min mening, att finna en ljuskälla som ger så dagsljuslikt ljus som möjligt.