Akvariebänk till 540L+180L

#1 - 18 december 2014 04:02
Hej akvarister!

Äntligen har jag fått ett godkännande på ett större kar av regeringen här hemma. Nu sprudlar tankarna och det enda som är klart är att det blir ett 540 ramakvarie. Just nu har jag ett Juwel 180l som jag ska försöka klämma in på samma yta. Då vi bor ganska litet är utrymmet väldigt begränsat och enda lösningen är att ha det under det stora karet.

Då det varit oförskämt lugnt på jobbet i natt har jag kunnat drömma mig iväg och skissat lite, har därav lite följdfrågor, tar gärna emot feedback på vad ni tycker och om ni skulle gjort det annurlunda.

Jag har tänkt bygga akvariebänken av lecablock samt 3 grova skivor där emellan. Som ni ser på bilden nedan.

Måtten på lecablocken är 19*19*60 och kommer staplas på varandra.

- Fungerar det att ha 540 karet på en grov skiva som vilar på två block?
- Vilket material skulle ni rekommendera? Kommer att måla skivan svart.

[ATTACH=CONFIG]73198[/ATTACH]

Tack på förhand!
#2 - 18 december 2014 05:37
Snygg skiss. Ett par följd frågor .
Ska du ha iall akvarie teknik inne i båda kar?
Vilka mått har du på bygget?
Vilken tjocklek har du tänkt på skivorna och vilket material ska de vara gjort av?

Skickat med Tapatalk från min mobil.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 18 december 2014 17:25
Det behöver vara en extremt tjock skiva av massivt trä i så fall
#4 - 18 december 2014 17:31
Är inte kunnig nog att ge dig dimensioneringstips tips men kommer följa tråden och ser fram emot bygget och BILDER!!!

Kan bli hur fränt som helst. LYCKA TILL!!!

Styfv, KArlstad
#5 - 18 december 2014 19:24
Tack för feedback. Uppdaterar med bilder när projektet dragit igång :)

All teknik ska vara i karen som det är tänkt.

Det är just tjockleken och val av skiva som jag funderar på nu. Kollade lite snabbt med en snickare som inte tror det blir problem att placera 540 på detta viset. Han rekommenderade en färdigbehandlad masonitskiva.

Akvarium + bänk blir 150*60*160 +- några cm på höjden.
#6 - 18 december 2014 22:13
Kikade lite vad Byggmax hade att erbjuda. Hittade denna skiva.

http://www.byggmax.se/kok-och-hushall/koksinredning/bankskivor/bankskiva-ek-p09307

Vad tror ni? Håller denna?
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 18 december 2014 22:16
persken skrev:
Kikade lite vad Byggmax hade att erbjuda. Hittade denna skiva.

http://www.byggmax.se/kok-och-hushall/koksinredning/bankskivor/bankskiva-ek-p09307

Vad tror ni? Håller denna?

Den tror jag är lite tunn men kan kanske fungera. Jag hade ställt 2 st 2x3" på högkant på bänkens framkant resp bakkant samt också 2 bitar i mellanrummet längst ut på bägge sidor och sedan lagt en tunnare skiva på.
#8 - 18 december 2014 22:22
Jag är inte den som kan ge dig svar på frågorna men jag tänkte att idéer är kanske välkomna också :-)

Jag skulle tro att skivan borde vara rätt tjock som Kjell säger och antagligen också i massivt trä, men jag har inte kunskap nog om det för att svara på det. 540 l vatten + akvarium vikt + sand/grus/sten/rötter så blir ju vikten på 540 karet rätt mycket.

Jag tänkte dock direkt på att man kanske kunde göra "skivorna" som karen står på i metall? Om man t.ex. kunde använda vinkelstål så kunde man göra en ram så sedan låg över och runt legablocken (vilar med ena delen på blocket ovansida och andra går ner på sidan av blocket) så att den inte kunde flytta sig och då kanske man inte behövde få en så tjock "skiva" under karen. Hoppas du förstår vad jag menar :-)

Sökte lite snabbt och hittad en sida som hade lite info om olika järn/stål produkter och där kanske du kan få någon idé ifrån också om det hade varit något som du ville kolla på: http://www.telgestalcenter.se/stalplat.html där finns säkert andra dimensioner och typer än de som de har. Du verkar ju ha något med ritning/konstruktion att göra om man kollar på din skiss så den info som de har om varje typ och dimension kanske är till någon nytta för dig.

Ska bli kul att följa denna tråd och se bilder.

EDIT: Jaha, under tiden jag skriver mitt inlägg så har där redan kommit flera svar.
#9 - 19 december 2014 01:08
Den tror jag är lite tunn men kan kanske fungera. Jag hade ställt 2 st 2x3" på högkant på bänkens framkant resp bakkant samt också 2 bitar i mellanrummet längst ut på bägge sidor och sedan lagt en tunnare skiva på.

Låter klokt. Då 180-karet inte har samma djup som 540 tänkte jag också regla upp mitt bak.

Har du kolla på vad försäkringsbolagen tycker om hemmabyggda akvariebänkar?
#10 - 19 december 2014 01:10
Webo skrev:
Jag är inte den som kan ge dig svar på frågorna men jag tänkte att idéer är kanske välkomna också :-)

Jag skulle tro att skivan borde vara rätt tjock som Kjell säger och antagligen också i massivt trä, men jag har inte kunskap nog om det för att svara på det. 540 l vatten + akvarium vikt + sand/grus/sten/rötter så blir ju vikten på 540 karet rätt mycket.

Jag tänkte dock direkt på att man kanske kunde göra "skivorna" som karen står på i metall? Om man t.ex. kunde använda vinkelstål så kunde man göra en ram så sedan låg över och runt legablocken (vilar med ena delen på blocket ovansida och andra går ner på sidan av blocket) så att den inte kunde flytta sig och då kanske man inte behövde få en så tjock "skiva" under karen. Hoppas du förstår vad jag menar :-)

Sökte lite snabbt och hittad en sida som hade lite info om olika järn/stål produkter och där kanske du kan få någon idé ifrån också om det hade varit något som du ville kolla på: http://www.telgestalcenter.se/stalplat.html där finns säkert andra dimensioner och typer än de som de har. Du verkar ju ha något med ritning/konstruktion att göra om man kollar på din skiss så den info som de har om varje typ och dimension kanske är till någon nytta för dig.

Ska bli kul att följa denna tråd och se bilder.

EDIT: Jaha, under tiden jag skriver mitt inlägg så har där redan kommit flera svar.

Intressant! Har inte tänkt i den banan innan. Ska helt klart kolla upp det!
#11 - 19 december 2014 05:00
Även en tjock skiva ger inget stöd då den sviktar lättare än karet. Jag rekomenderar inte den lösningen eftersom fram och bakruta får ta största delen av lasten från bottenglaset.
#12 - 19 december 2014 05:23
Det är sant det du säger att det kommer inte kunna bli helt hundra.

Skulle en sådan här lösning vara bättre? Alltså att helt köra utan skiva? Nu kanske jag är ute och vimsar men :D

[ATTACH=CONFIG]73233[/ATTACH]
#13 - 19 december 2014 10:21
Det borde ju bli ännu sämre eftersom då finns inget stöd alls som en skiva skulle ge (det lilla som den skulle kunna ge) utan då är all vikt ju på rutorna.

Lösning med metall ram under en skiva borde vara bättre och mera stabilt.

Skickat med Tapatalk från min mobil.
#14 - 20 december 2014 02:26
Jag förstår hur du tänker. Frågan är hur specifikationerna för belastningarna ser ut för ett kar som står i våg och lod ser ut.
Som jag räknat ut borde det inte vara några alls problem att ställa ett akvarium mellan två punkter, om det står i våg och lod. Det är en försumbar effekt på glaset. Men under min generation eller nästa borde det inte vara ett problem.

Som jag hade tänkt, med en stark skiva. Som borde hålla, borde den inte ge svikt på det sättet. Samtidigt som en skiva skapar mindre tryck i början.

Skivan ger stöd till bak och framruta. Men orsakar i längden hellre problem med att få akvariumet i våg.

Som vanligt är jag ute och vimsar men uppskattar all kritik och påpekning ni ger!
#15 - 20 december 2014 10:24
Är det så att du har bestämt dig och hittat bevis för att det är en bra metod att göra akvariebänk? ;)

Det finns ett sätt att kunna kombinera lastavbärande konstruktioner med olika e-modul och det är förspänning, för akvariebänkar är det enklaste sättet att använda ett mjukt deformerbart material typ cellplast. Att göra det på en så lång sträcka som du tänker behöver det kunna röra på sig mycket.

Lägg upp en skiva mellan två stöd som du föreslår och belasta på mitten (ställ dig på den) och mät nedböjningen, gör sen samma med akvariet och du kommer inte kunna mäta det ens.

Är du med på sambandet nu?

Edit, för att förtydliga, det är stressen på fogen jag tänker på i första hand. Den ska nu helt plötslig inte bara ta lasten från trycket från rutorna, den ska dessutom ta hela vikten av allt som är i karet.
#16 - 20 december 2014 14:02
flygrc skrev:
Är det så att du har bestämt dig och hittat bevis för att det är en bra metod att göra akvariebänk? ;)

Det finns ett sätt att kunna kombinera lastavbärande konstruktioner med olika e-modul och det är förspänning, för akvariebänkar är det enklaste sättet att använda ett mjukt deformerbart material typ cellplast. Att göra det på en så lång sträcka som du tänker behöver det kunna röra på sig mycket.

Lägg upp en skiva mellan två stöd som du föreslår och belasta på mitten (ställ dig på den) och mät nedböjningen, gör sen samma med akvariet och du kommer inte kunna mäta det ens.

Är du med på sambandet nu?

Edit, för att förtydliga, det är stressen på fogen jag tänker på i första hand. Den ska nu helt plötslig inte bara ta lasten från trycket från rutorna, den ska dessutom ta hela vikten av allt som är i karet.

Rent hållfasthetsmässigt ska flera, kanske de flesta ramakvarier hålla med bara stöd i varje ände. I alla fall när de är nya. Hur det sedan fungerar efter 10-15 år? Kanske större risk då att det brakar.

En möjlighet är ju att fråga firman som tillverkar/säljer akvariet om de godkänner bara stöd på varje sida?

Själv skulle jag försöka ha en skiva med reglar under, eller tex skruva fast några fyrkantsprofiler i stål.
#17 - 20 december 2014 14:09
En träram av 45*70 reglar måste väll vara en betydligt säkrare variant en någon skiva, och dessutom billigare.
#18 - 21 december 2014 22:54
Smart! Det hade jag inte tänkt på alls. Det borde nog vara den enklaste och billigaste lösningen.
#19 - 29 december 2014 17:58
Jag hade varit tveksam till reglar/skiva utan något stöd.
Ett akvarium kräver ju ett stöd som inte böjer sig något alls. Glas har ju inte direkt någon flexmån. Träreglar är extremt sega, det krävs massor för att de skall gå av, men de böjer sig lätt. Prova att lägg 45x70 mellan två klossar och ställ dig på mitten. Jag kan garantera att de böjer sig mer än ett par millimeter, men kommer inte att gå av.
Jag hade bett någon svetsa en plåtram med stående metall och sedan en träskiva eller metall ovanpå/under.
typ såhär
________
I___I___I

Visst det kostar mer, men vattenskador kostar också...
#20 - 2 januari 2015 19:55
Hur går det "persken"?!?!

Styfv, Karlstad
#21 - 2 januari 2015 19:59
Det har varit lite mycket nu vid jul. Och den idéen jag hade verkar ju inte vara den smartaste. Så jag har just nu 540 på ställning och funderar på hur jag skall göra!
#22 - 2 januari 2015 19:59
Men det blir mest troligt något svetsat som ni tipsat om!

Annons