Ikeas spånskivor skulle jag säga är väldigt riskabelt... Lite fukt på dem och de kan falla sönder med tiden. Rätt vad det är så ligger akvariet också i bitar. Jag skulle inte riskera det i alla fall (hade själv tänkt ett Ikea-skåp här först men fick den goda rekommendationen att strunta i det av en mer erfaren akvarist, köpte det tillhörande Rio-Juwel skåpet istället som är mer bastant och håller bra). :)
Tja, vad begriper jag, jobbade bara 10 år på det där platta paketbolaget, och det var inte på varutlämningen om man säger så.....
Men jag är fullständigt övetygad om att påståendet att IKEA's spånplattor är dåliga är greppat helt ur tomma luften.
Trycket rakt uppifrån som dessa spånskivor tål är egentligen obegripligt högt. Att påstå att min originalbänk till Juwel Rio 240 skulle tåla mer håller jag tyvärr för.....icke sannolikt.
Originalbänkar från ex Juwel, är oxå gjorda i spånplatta. Inte ett dugg mer hållbart mot vattenstänk än vad köksbänkar från IKEA gör.
Skillnaden är att originalbänken är gjord för akvarie, dvs den är tänkt och designad att stå som en fristående möbel och tåla en och annan "smäll" från sidan utan att vika ihop sig
som ett dåligt korthus.
IKEA's köksbänkar är inte tänkta att stå fritt och få en kyss på sidan när de har 1-2-3-4-5-600 kilo på sig.
Dock är det skitenkelt att fixa på IKEA's skåp. Antingen ett rejält tvärslå på baksidan. Eller helt enkelt bultas fast i väggen.
Samt att man måste naturligtvis se till att tyngden från karet levereras på rätt ställe. Ex har man ett kar som är 100 cm, så är det inte en bra idé att
ställa det på 2 x 60 = 120 brett skåp. Då vilar man inte på "sidorna", då vilar man på toppen. Och det håller de inte för. Då får man förstärka med pelare invändigt.
Men ett kar som är 120 brett (ex mina juwel) gar skitbra att ställa på 2 x 60 - 120 cm breda skåp.
Lägg sedan en bra laminatskiva på toppen, så har du en akvariebänk som är praktisk, snygg, mindre dyr (billigt är det aldrig).
Men vad begriper jag...??...jag vara ju bara med och utvecklade de där skåpen.....iaf beslagen som håller ihop dom....kan ju aldrig
tänka mig att jag har kompisar kvar där som jag frågar ibland hur saker och ting är.....näääädååååå.....aldrig.
Som ben till dessa skåp skulle jag säga att deras CAPITA, rostfria ställbara ben, är skitbra. De har fördelen att de kan ställas i olika
höjd, vilket tar bort ojämnheter från golvet.
Om de håller...?....tja...än en gång, en kyss från sidan där skåpet är icke förankrat i väggen, eller förstärkt med tvärslå, då är det si och så.
Kraft uppifrån...?....Tja, som en före detta anställd på deras testlabb sa...."vi vet inte hur mycket de tål, vid några hundra kilo slutade vi mäta"
Ett skåp som består av 2 x 60 skåp, skulle jag använt 6 ben, ett i varje hörna, och två i skarven på mitten.
Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....