Akvariebänk och bakgrund med filter

#1 - 15 augusti 2015 14:29
Jag har köpt ett begagnat Juwel Vision 450 för en tid sedan, och nu ska jag sätta igång med att först få till en akvariebänk och sedan installera en inköpt BTN slimline-bakgrund. Bakom i princip hela bakgrunden tänkte jag ha filtermatta, och förstås även en pump (1500l/h)

Drar igång den här projekttråden för att få hjälp av er kunniga personer om vad jag bör tänka på och hur jag skall gå tillväga.

Till akvariebänk har jag tänkt använda tre IKEA-skåp, som passande nog fanns i det hus som vi precis flyttat in i.
Skåpen satt fastskruvade ovanför sängen och är alltså egentligen tänkta att vara uppsatta på en vägg och inte stå på golvet.
Så här ser de ut:
http://www.ladda-upp.se/bilder/aualyuescawyfe/
http://www.ladda-upp.se/bilder/bcxzhjcrscfgzp/
Som ni ser så har förra ägaren av huset förstärkt skåpen med en halv ram.
Tillsammans har skåpen måtten H 58 cm D 58 cm och L 185cm.

Min tanke är att skåpen kommer tåla lasten av akvarium+vatten så som de är nu. Tror ni det?

Den enda förstärkning jag tänkt göra (förutom att skruva ihop skåpen med varandra) är att köpa en skiva som akvariet ska stå på med måtten D 62 cm (akvariet är 60 cm) L 189 cm. Bör jag också ha en skiva i botten som skåpen ska stå på?

Tack på förhand!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 15 augusti 2015 14:58
Ikea brukar ange på deras hemsida vilken tyngd deras hyllor tål. Kolla först detta och se till att ligga klart under den rekommenderade max.tyngden.
#3 - 15 augusti 2015 15:21
Ikeas spånskivor skulle jag säga är väldigt riskabelt... Lite fukt på dem och de kan falla sönder med tiden. Rätt vad det är så ligger akvariet också i bitar. Jag skulle inte riskera det i alla fall (hade själv tänkt ett Ikea-skåp här först men fick den goda rekommendationen att strunta i det av en mer erfaren akvarist, köpte det tillhörande Rio-Juwel skåpet istället som är mer bastant och håller bra). :)
#4 - 15 augusti 2015 22:39
Vi fick faktiskt med ett Juwel originalskåp, men vi tyckte inte att det var så snyggt.
Är inte det också gjort av spånskivor...?
#5 - 16 augusti 2015 07:43
Du måste stärka upp skåpen för som de är nu kommer det rasa som ett korthus, en stöt från sidan så viker sig ju den där lådkonstruktionen...
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 16 augusti 2015 07:43
Yadina skrev:
Vi fick faktiskt med ett Juwel originalskåp, men vi tyckte inte att det var så snyggt.

Är inte det också gjort av spånskivor...?

Det är säkert de flesta skåp idag, men träet är olika behandlat, det är olika konstruktioner (med olika hållfasthet) och träet är olika kompakt (med olika hållfasthet).

Jag har någon gång använt IKEA-skåp som akvariebänk men jag har alltid innan tagit reda på hållfastheten. Jag har t.ex. just 2 st 40 liters stående i en IKEA-bokhylla (se foto nedan) men där har jag kraftigt förstärkt hyllplanet (syns dock inte på fotot) för att det skall hålla.
#7 - 16 augusti 2015 14:26
Synd att du inte tycker om medföljande Juwel bänk/skåp men kanske det är i dåligt skick.

Annars är Juwels väldigt bra :)
#8 - 17 augusti 2015 06:06
åheim skrev:
Du måste stärka upp skåpen för som de är nu kommer det rasa som ett korthus, en stöt från sidan så viker sig ju den där lådkonstruktionen...

Okej, jag som tycker att dem känns så himla stabila. Men som du säger så finns inget som stoppar mot horisontella krafter.
#9 - 17 augusti 2015 06:07
Det är säkert de flesta skåp idag, men träet är olika behandlat, det är olika konstruktioner (med olika hållfasthet) och träet är olika kompakt (med olika hållfasthet).

Jag har någon gång använt IKEA-skåp som akvariebänk men jag har alltid innan tagit reda på hållfastheten. Jag har t.ex. just 2 st 40 liters stående i en IKEA-bokhylla (se foto nedan) men där har jag kraftigt förstärkt hyllplanet (syns dock inte på fotot) för att det skall hålla.

Det var mer än vad jag visste. Om jag ska använda IKEA-skåpen så blir det till att förstärka rejält.
#10 - 17 augusti 2015 13:36
Säg inte era farhågor till min bänk, vad ni än gör...:p
#11 - 17 augusti 2015 13:39
ansjo skrev:
Säg inte era farhågor till min bänk, vad ni än gör...:p

haha ;)
#12 - 19 augusti 2015 12:15
Ikeas spånskivor skulle jag säga är väldigt riskabelt... Lite fukt på dem och de kan falla sönder med tiden. Rätt vad det är så ligger akvariet också i bitar. Jag skulle inte riskera det i alla fall (hade själv tänkt ett Ikea-skåp här först men fick den goda rekommendationen att strunta i det av en mer erfaren akvarist, köpte det tillhörande Rio-Juwel skåpet istället som är mer bastant och håller bra). :)

Tja, vad begriper jag, jobbade bara 10 år på det där platta paketbolaget, och det var inte på varutlämningen om man säger så.....

Men jag är fullständigt övetygad om att påståendet att IKEA's spånplattor är dåliga är greppat helt ur tomma luften.

Trycket rakt uppifrån som dessa spånskivor tål är egentligen obegripligt högt. Att påstå att min originalbänk till Juwel Rio 240 skulle tåla mer håller jag tyvärr för.....icke sannolikt.
Originalbänkar från ex Juwel, är oxå gjorda i spånplatta. Inte ett dugg mer hållbart mot vattenstänk än vad köksbänkar från IKEA gör.

Skillnaden är att originalbänken är gjord för akvarie, dvs den är tänkt och designad att stå som en fristående möbel och tåla en och annan "smäll" från sidan utan att vika ihop sig
som ett dåligt korthus.

IKEA's köksbänkar är inte tänkta att stå fritt och få en kyss på sidan när de har 1-2-3-4-5-600 kilo på sig.

Dock är det skitenkelt att fixa på IKEA's skåp. Antingen ett rejält tvärslå på baksidan. Eller helt enkelt bultas fast i väggen.

Samt att man måste naturligtvis se till att tyngden från karet levereras på rätt ställe. Ex har man ett kar som är 100 cm, så är det inte en bra idé att
ställa det på 2 x 60 = 120 brett skåp. Då vilar man inte på "sidorna", då vilar man på toppen. Och det håller de inte för. Då får man förstärka med pelare invändigt.

Men ett kar som är 120 brett (ex mina juwel) gar skitbra att ställa på 2 x 60 - 120 cm breda skåp.

Lägg sedan en bra laminatskiva på toppen, så har du en akvariebänk som är praktisk, snygg, mindre dyr (billigt är det aldrig).

Men vad begriper jag...??...jag vara ju bara med och utvecklade de där skåpen.....iaf beslagen som håller ihop dom....kan ju aldrig
tänka mig att jag har kompisar kvar där som jag frågar ibland hur saker och ting är.....näääädååååå.....aldrig.

Som ben till dessa skåp skulle jag säga att deras CAPITA, rostfria ställbara ben, är skitbra. De har fördelen att de kan ställas i olika
höjd, vilket tar bort ojämnheter från golvet.

Om de håller...?....tja...än en gång, en kyss från sidan där skåpet är icke förankrat i väggen, eller förstärkt med tvärslå, då är det si och så.

Kraft uppifrån...?....Tja, som en före detta anställd på deras testlabb sa...."vi vet inte hur mycket de tål, vid några hundra kilo slutade vi mäta"

Ett skåp som består av 2 x 60 skåp, skulle jag använt 6 ben, ett i varje hörna, och två i skarven på mitten.

Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....
#13 - 19 augusti 2015 13:29
Tja, vad begriper jag, jobbade bara 10 år på det där platta paketbolaget, och det var inte på varutlämningen om man säger så.....

Men jag är fullständigt övetygad om att påståendet att IKEA's spånplattor är dåliga är greppat helt ur tomma luften.

Trycket rakt uppifrån som dessa spånskivor tål är egentligen obegripligt högt. Att påstå att min originalbänk till Juwel Rio 240 skulle tåla mer håller jag tyvärr för.....icke sannolikt.

Originalbänkar från ex Juwel, är oxå gjorda i spånplatta. Inte ett dugg mer hållbart mot vattenstänk än vad köksbänkar från IKEA gör.

Skillnaden är att originalbänken är gjord för akvarie, dvs den är tänkt och designad att stå som en fristående möbel och tåla en och annan "smäll" från sidan utan att vika ihop sig

som ett dåligt korthus.

IKEA's köksbänkar är inte tänkta att stå fritt och få en kyss på sidan när de har 1-2-3-4-5-600 kilo på sig.

Dock är det skitenkelt att fixa på IKEA's skåp. Antingen ett rejält tvärslå på baksidan. Eller helt enkelt bultas fast i väggen.

Samt att man måste naturligtvis se till att tyngden från karet levereras på rätt ställe. Ex har man ett kar som är 100 cm, så är det inte en bra idé att

ställa det på 2 x 60 = 120 brett skåp. Då vilar man inte på "sidorna", då vilar man på toppen. Och det håller de inte för. Då får man förstärka med pelare invändigt.

Men ett kar som är 120 brett (ex mina juwel) gar skitbra att ställa på 2 x 60 - 120 cm breda skåp.

Lägg sedan en bra laminatskiva på toppen, så har du en akvariebänk som är praktisk, snygg, mindre dyr (billigt är det aldrig).

Men vad begriper jag...??...jag vara ju bara med och utvecklade de där skåpen.....iaf beslagen som håller ihop dom....kan ju aldrig

tänka mig att jag har kompisar kvar där som jag frågar ibland hur saker och ting är.....näääädååååå.....aldrig.

Som ben till dessa skåp skulle jag säga att deras CAPITA, rostfria ställbara ben, är skitbra. De har fördelen att de kan ställas i olika

höjd, vilket tar bort ojämnheter från golvet.

Om de håller...?....tja...än en gång, en kyss från sidan där skåpet är icke förankrat i väggen, eller förstärkt med tvärslå, då är det si och så.

Kraft uppifrån...?....Tja, som en före detta anställd på deras testlabb sa...."vi vet inte hur mycket de tål, vid några hundra kilo slutade vi mäta"

Ett skåp som består av 2 x 60 skåp, skulle jag använt 6 ben, ett i varje hörna, och två i skarven på mitten.

Men va fasen begriper jag.....inte mycket.....

Kul och välkommet att få input från någon som jobbat med grejerna!
Jag diskuterade det här med Ansjo, och jag har svårt att förstå att spånskivorna i Juwelbänkarna skulle vara så väldigt mycket hållbarare än IKEAs motsvarighet. Juwelbänken är dock ihopskruvad på ett mer förtroendeingivande sätt.

Listen har lossnat fram på min Juwelbänk och jag kunde då lägga en IKEA-skåpsida ovanpå den och dem är exakt lika tjocka och materialet går inte synligt att särskilja.

Jag tror att jag förstärker bänken baktill med en 22mm MDF-skiva som jag målar. Eftersom att jag har gipsväggar så känns det inte som någon vidare förstärkning att skruva fast bänken i väggen.
#14 - 19 augusti 2015 13:34
Yadina skrev:
Kul och välkommet att få input från någon som jobbat med grejerna!

Jag diskuterade det här med Ansjo, och jag har svårt att förstå att spånskivorna i Juwelbänkarna skulle vara så väldigt mycket hållbarare än IKEAs motsvarighet. Juwelbänken är dock ihopskruvad på ett mer förtroendeingivande sätt.

Listen har lossnat fram på min Juwelbänk och jag kunde då lägga en IKEA-skåpsida ovanpå den och dem är exakt lika tjocka och materialet går inte synligt att särskilja.

Jag tror att jag förstärker bänken baktill med en 22mm MDF-skiva som jag målar. Eftersom att jag har gipsväggar så känns det inte som någon vidare förstärkning att skruva fast bänken i väggen.

Jodå, går alldeles utmärkt att bulta fast den i gipsväggar. Det finns reglar bakom gipset. Brukar sitta med 60 cm mellanrum. Ett par rejäla kraftvinklar som skruvas in i TVÅ reglar löser det.

Nackdel är att om man sedan flyttar på karet.....så har man ett antal hål i väggen som ser ut....sådär....
#15 - 19 augusti 2015 13:39
Klart det går, om man har ork och tid att förstärka möbeln. Viktigt bara att kolla vad de tål för vikt (ikea-möblerna alltså, som annars inreder nästan hela vår lägenhet, så inget illa menat :)). Jag tänkte först ha en ikea-möbel innan jag insåg att den bara tålde max 28 kg trots att den såg stabil ut (och blev avrådd pga det där med spånskivor, men vad vet jag ;)).
#16 - 19 augusti 2015 13:46
Vad vet jag om Ikeaskåp (nada), det jag vet av erfarenhet är att Juwels skåpskanter tål en hel del vatten.
#17 - 19 augusti 2015 13:48
Jodå, går alldeles utmärkt att bulta fast den i gipsväggar. Det finns reglar bakom gipset. Brukar sitta med 60 cm mellanrum. Ett par rejäla kraftvinklar som skruvas in i TVÅ reglar löser det.

Nackdel är att om man sedan flyttar på karet.....så har man ett antal hål i väggen som ser ut....sådär....

Kanske får ge mig ut på jakt efter reglarna då. Vi satte upp en vägg med spontade plankor och då hade vi otroligt svårt att hitta reglarna..
#18 - 19 augusti 2015 13:51
Klart det går, om man har ork och tid att förstärka möbeln. Viktigt bara att kolla vad de tål för vikt (ikea-möblerna alltså, som annars inreder nästan hela vår lägenhet, så inget illa menat :)). Jag tänkte först ha en ikea-möbel innan jag insåg att den bara tålde max 28 kg trots att den såg stabil ut (och blev avrådd pga det där med spånskivor, men vad vet jag ;)).

Som sagt så är ju Juwelbänken också uppbyggd av spånskivor och det jag tycker verkar så orimligt är att en spånskiva av samma tjocklek ska kunna vara så olika i hållfasthet :)
#19 - 19 augusti 2015 14:11
Info spånskivor:
http://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/spanskivor/

Utan att kunna förstå tabellens enheter så ser det ändå ut som om det är stor skillnad i det mesta, t ex trycktålighet, skjuv, böjning, på en 25mm-skiva.
#20 - 19 augusti 2015 20:54
ullo skrev:
Info spånskivor:

http://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/spanskivor/

Utan att kunna förstå tabellens enheter så ser det ändå ut som om det är stor skillnad i det mesta, t ex trycktålighet, skjuv, böjning, på en 25mm-skiva.

Jag fattar inte heller värdena som de får fram, men enligt den här verkar det ju helt klart finnas en skillnad mellan olika spånskivor. Hmm.
#21 - 20 augusti 2015 05:08
Det handlar nog om densiteten på skivorna, ju mindre spån och lim per kubikcentimeter desto mindre hållfasthet tror jag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 20 augusti 2015 07:18

Så du menar alltså att det som IKEA själv skriver om "Maxbelastning" skall man helt strunta i.
Kan då nämna att i en exakt likadan IKEAbokhylla som den förstärkta bokhylla ovan som jag har akvarierna i har jag också böcker i (akvarieböcker så klart). På det översta hyllplanet hade jag där lagt in för mycket böcker vilket innebar att den hyllan släppte från fästet och i fallet drog de fallande böckerna med sig de nedre hyllplanen.

Så om jag skall travestera vad som skrivs ovan - så visste inte min IKEAbokhylla om att man kunde strunta i den rekommenderade maxvikten ;)
Men va fasen begriper jag.....inte mycket..... :D
#23 - 20 augusti 2015 08:30
Så du menar alltså att det som IKEA själv skriver om "Maxbelastning" skall man helt strunta i.

Kan då nämna att i en exakt likadan IKEAbokhylla som den förstärkta bokhylla ovan som jag har akvarierna i har jag också böcker i (akvarieböcker så klart). På det översta hyllplanet hade jag där lagt in för mycket böcker vilket innebar att den hyllan släppte från fästet och i fallet drog de fallande böckerna med sig de nedre hyllplanen.

Så om jag skall travestera vad som skrivs ovan - så visste inte min IKEAbokhylla om att man kunde strunta i den rekommenderade maxvikten ;)

Fast då var det ju fästet och inte själva spånskivan som gick sönder.
#24 - 20 augusti 2015 08:33
...men din poäng var maxbelastningen, så jag förstår till viss del. Men tycker inte riktigt att man kan jämföra en bokhylla, som bara hålls upp av fästena, med ett skåp.
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 20 augusti 2015 08:37
Yadina skrev:
Fast då var det ju fästet och inte själva spånskivan som gick sönder.

Jo men den maxbelastning som IKEA anger utgår väl alltid efter den svagaste punkten.

Jag förstår faktiskt inte varför så många uppenbarligen anser att man skall strunta i det som IKEA själv anger. Då kan jag ge ett tips - om ni struntar i detta så gör i alla fall inte försäkringsbolagen det om en skada skulle uppstå.
#26 - 20 augusti 2015 08:37
Ikväll tänkte jag silikonera fast slimlinebakgrunden. Tanken är ju att ha filtermatta bakom hela bakgrunden.
Nåt jag upptäckt med bakgrunden är att de är lite böjda (konvexa). Jag tycker det är lite dåligt när man betalt 400:- styck för 3 stycken delar. Är de alltid lite böjda eller ska jag reklamera? Går det att göra någonting åt det? Ska försöka lägga in en bild på detta ikväll
#27 - 20 augusti 2015 08:45
Jo men den maxbelastning som IKEA anger utgår väl alltid efter den svagaste punkten.

Jag förstår faktiskt inte varför så många uppenbarligen anser att man skall strunta i det som IKEA själv anger. Då kan jag ge ett tips - om ni struntar i detta så gör i alla fall inte försäkringsbolagen det om en skada skulle uppstå.

Det har du rätt i, men diskussionen innan var ju om IKEAs spånskivor är sämre än de som Juwel använder till sina skåp.
Alltid svårt att föutse vad försäkringsbolagen kommer säga, men om det är så så skulle ju de kunna slå ner på varenda hemmabygge eftersom att ingen (troligen) har gjort en godkänd test av hållfasthet.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 20 augusti 2015 08:50
Yadina skrev:
Ikväll tänkte jag silikonera fast slimlinebakgrunden. Tanken är ju att ha filtermatta bakom hela bakgrunden.

Nåt jag upptäckt med bakgrunden är att de är lite böjda (konvexa). Jag tycker det är lite dåligt när man betalt 400:- styck för 3 stycken delar. Är de alltid lite böjda eller ska jag reklamera? Går det att göra någonting åt det? Ska försöka lägga in en bild på detta ikväll

Dom är sällan helt platta men det är inget större problem. När man limmar fast dom så måste man ändå sätta dom i spänn (mellan fram och bakruta - jag använder då frigolit) och då trycker man in dom platt mot bakrutan och sedan håller silikonen dom helt platta.
Vill man absolut ha helt platta (några är ju det) så köp dom i en affär och kolla dom då innan du köper.
#29 - 20 augusti 2015 08:55

Hyllplan och spånskivor på höjden är tyvärr inte jämförbara.

Ett hyllplan vilar med ett eller flera olika beslag på några få millimetershål in i sidan på spånskivan. Dvs belastningen neråt är fruktansvärt stor på liten yta.
Jag har ett minne som säger mig att med de där små metalplupparna som sitter i ex *Billy bokhylla, så skall man inte ha mer 5-10 kilo per decimeter hylla.
Kan minnas fel.

Som jag uppfattar det så hängde du på böcker på dessa hyllplan. Och där finns då en klar begränsning.

Det hela hänger på var man lägger belastningen.

Se bild.

Om kraften från böckerna istället hade vilat på sidan, dvs spånskivan, rakt uppfrån, så hade de inte rasat ner.
#30 - 20 augusti 2015 09:00

nope, man skall klart följa de rek som finns för max belastning på hyllplan.

men man skall inte låta tunga saker som kar vila på hyllplanet.

de vilar då på en väldigt liten yta. ex en billy bokhylla har 4 pluppar som den hänger på i sidan. hela bealstningen hänger då på några få millimeter.
dvs punktbelastning. det håller inget för när man pratar om kar i längden. inte ens massiv bok / ek.

se bild ovan hur jag försökte beskriva bra och dålig "montering".
#31 - 20 augusti 2015 09:10
Se bilder.
#32 - 20 augusti 2015 09:26
I annat forum har det förekommit många trådar just om Ikeaskåp,många använder dessa men förstärker då på insidan med träreglar runt om.Även en träskiva på baksidan används och en tjockare vattentåligt skiva på toppen.
#33 - 20 augusti 2015 09:58
Christer5 skrev:
I annat forum har det förekommit många trådar just om Ikeaskåp,många använder dessa men förstärker då på insidan med träreglar runt om.Även en träskiva på baksidan används och en tjockare vattentåligt skiva på toppen.

precis.

en laminatskiva, avsedd för kök, på toppen gör susen.

även en i olja indränkt massiv träskiva går bra, men det skall nog vara Bok / Ek isf.
#34 - 20 augusti 2015 12:07
kom att tänka på ett litet experiment som jag var med om för kanske 15 år sedan.

bygg ihop ett normalt kökskåp, bredd 60, höjd ca 70-75 cm.

Låt det vara utan toppskiva.

klättra upp det (nej, jag gjorde inte det, det gjorde en hyfsat välväxt kollega) och hoppa på mitten.
kanske håller det ett hopp, men oftast rasar det redan när man landar första gången.

Bygg ett nytt skåp.

Lägg denna gången en bra toppskiva, kommer inte ihåg om det var massivt trä eller laminat som användes.

Klättra upp och hoppa.

Se på den.....det håller !!

Nu är det inte så att allt blir så j-a mycket starkare bara för att man har en toppskiva.

Nope, vad som händer är att man flyttar den nedåtgående kraften från landande fötter från mitten av skåpet, som sedan flyttar den till beslagen, som ger med sig, till de högstående sidorna.
Och de håller !!

Tittar man noga på ett ihopskruvat skåp, så ser man att mellan sidan och toppen, så är det inte helt jämt. Det är någon tiondels millimeter skillnad, i sidans fördel. Det är meningen att det skall vara så. eftersom skåpen är tänkta att ha en skiva på toppen, som vilar på sidorna, som tar upp all kraft neråt.

Strikt ur ett kontruktionsperspektiv, så kan man faktiskt ge fasen i skåpets toppskiva. Den fyller ur ett hållfasthetsperspektiv väldigt liten funktion.

Den fyller egentligen bara funktion som stabiliserade enhet, så att skåpen har raka hörn och därmed blir korrekt monterade ohop med varandra.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 20 augusti 2015 12:13
Det är riktigt som du skriver - men "problemet" för just bänkar är väl oftast inte att de inte tål tyngden i sig om den kommer rakt uppifrån utan istället är det vridhållfastheten. Dvs om någon stöter emot ett akvarium på sidan så krävs det sannerligen inte mycket för att det skall "kalva".

Detta kan man förstås åtgärda på olika sätt om det inte redan är gjort.
#36 - 20 augusti 2015 12:22
Det är riktigt som du skriver - men "problemet" för just bänkar är väl oftast inte att de inte tål tyngden i sig om den kommer rakt uppifrån utan istället är det vridhållfastheten. Dvs om någon stöter emot ett akvarium på sidan så krävs det sannerligen inte mycket för att det skall "kalva".

Detta kan man förstås åtgärda på olika sätt om det inte redan är gjort.

Vilket är exakt det jag säger hela tiden. Dvs skåp som inte är akvariebänkar, som är designade att stå fritt, måste förstärkas, antingen i ryggen med tvärslå / hela spånskivor, eller bulas in i väggen.
Allt för att hindra att kraften letar sig till beslagen, som är den svaga punkten.

jag kan se fördelar med både rena akvariebänkar och köksskåp, så jag säger inte att man skall använda köksskåp.

Vad jag säger ur det perspektivet, är att man skall veta att köksskåp är inga akvariemöbler från början, man måste tänka till lite.

Men att påstå att köksbänkar är "värdelösa / olämpliga" som akvariemöbler.....det är om inte helt galet, så greppat lite ur luften utan fakta.

Likaså att IKEA's spånskivor skulle vara skräp. Tagit ur luften. Faktum är att deras fabriker i Östeuropa som kör fram dessa grejer, levererar
spånskivor till de flesta så kallade premiummärkena.

Och nej, jag jobbar inte på IKEA idag, det är ett tag sedan jag lämnade den koncernen för andra ställen. Så jag har inget egensyfte med att
premiera deras produkter (varav en del faktiskt är rena skräpet....).
#37 - 20 augusti 2015 14:38
är det jag:)?
#38 - 20 augusti 2015 14:41
[COLOR=#333333]Ikeas spånskivor skulle jag säga är väldigt riskabelt... Lite fukt på dem och de kan falla sönder med tiden. Rätt vad det är så ligger akvariet också i bitar. Jag skulle inte riskera det i alla fall (hade själv tänkt ett Ikea-skåp här först men fick den goda rekommendationen att strunta i det av en mer erfaren akvarist, köpte det tillhörande Rio-Juwel skåpet istället som är mer bastant och håller bra). [/COLOR][:)]

är jag den som är mer [COLOR=#333333]erfaren akvarist?[/COLOR]
#39 - 20 augusti 2015 20:20
Yadina skrev:
Det har du rätt i, men diskussionen innan var ju om IKEAs spånskivor är sämre än de som Juwel använder till sina skåp.

Alltid svårt att föutse vad försäkringsbolagen kommer säga, men om det är så så skulle ju de kunna slå ner på varenda hemmabygge eftersom att ingen (troligen) har gjort en godkänd test av hållfasthet.

Ikeas spånskivor kanske klarar samma vikt som juwels spånskivor, men en spånskiva som är tillverkad för att ha torra böcker i ett torrt vardagsrum kan tex ha vattenlösligt lim...

Juwel har säkert tänkt till lite hur deras akvariebänk ska användas och specat sin spånskiva efter det, kanske även extra ytbehandling för att inte spånskivans ändbitar ska suga åt sig fukt etc.

Det behöver inte vara som jag skriver, men det finns en hög sannolikhet för att företagen optimerar sina produkter för olika bruk, pris etc.

VILL DU CHANSA och få ut alldeles för mycket vatten på golvet? Antingen vill du inte chansa och då gör du på rätt sätt. Eller så ....
#40 - 21 augusti 2015 08:18
simpson skrev:
Ikeas spånskivor kanske klarar samma vikt som juwels spånskivor, men en spånskiva som är tillverkad för att ha torra böcker i ett torrt vardagsrum kan tex ha vattenlösligt lim...

Juwel har säkert tänkt till lite hur deras akvariebänk ska användas och specat sin spånskiva efter det, kanske även extra ytbehandling för att inte spånskivans ändbitar ska suga åt sig fukt etc.

Det behöver inte vara som jag skriver, men det finns en hög sannolikhet för att företagen optimerar sina produkter för olika bruk, pris etc.

VILL DU CHANSA och få ut alldeles för mycket vatten på golvet? Antingen vill du inte chansa och då gör du på rätt sätt. Eller så ....

Det stämmer att produkter anpassas (i viss mån iaf) efter nyttan.

Men (utan att egentligen ha det svart på vitt) jag betvivlar starkt att akvariebänkar har vattenresistent spånskåva. Tanken med just resistenta skivor är att
de konstant skall kunna utsättas för väta. Nu pratar vi inte om vattenstänk eller liknande. Nu pratar vi om skivor som skall sitta inne i badrum där luftfuktigheten
är i princip 100% flera timmar per dag. Det är en väldig skillnad på dessa skivor. Och prisskillnaden är ganska dramatisk.

Gällande ytbehandlingen. Jag har faktiskt tagit sönder (av misstag) en av skivorna till en av mina Juwel bänkar. Åtminstone på den, så var det en ganska enkel folie.
Vilket är i princip ett tryckt papper. Ur den aspekten så är en köksbänk som är belagd med melamin, vilket i princip är plast, rejält mycket mer tåligt mot vatten.

Att säga att man chansar när man går utanför akvarievärlden tycker jag är hårt sagt. Vi pratar här faktiskt om en ganska låg nivå på kunskap. Och tekniskt så kan alla
som har gått i träslöjden upp till årskurs 6 dra ihop det. Alternativt, klarar du av att borra ett hål i väggen, skruva in en krok, hänga upp tavlan, så kan du detta oxå.
#41 - 23 augusti 2015 13:19
Ekakt. Bästa läraren. :D ;) (skulle vara ett svar till eliyaos kommentar där uppe)
#42 - 27 augusti 2015 17:24
Jag har ett Fluval 360 som jag tänkt använda i det här akvariet. Problemet nu är att slangarna som jag använt tidigare är för kort. Dessutom tycker jag att de där räfflade slangarna har en tendens att samla på sig skit.
Vilken typ av slang ska jag köpa? En vanlig trädgårdsslang (med rätt dimension) blir väl för vek, så att den viker sig vid akvariekanten och gör så att flödet påverkas?
Har ni någon erfarenhet av problemet samt någon lösning?
#43 - 27 augusti 2015 20:43
Det finns slangar att köpa i zoobutiken, och de säljs så långa du vill ha dem:).
#44 - 28 augusti 2015 12:19
ansjo skrev:
Det finns slangar att köpa i zoobutiken, och de säljs så långa du vill ha dem:).

Okej, tack för infon!
#45 - 28 augusti 2015 19:24
Ken, du får inte lov att att lura Zooparna ;) Det är skillnad på spånskiva och spånskiva, process,fraktioner, val av fiber, limsort och limmängd.

Att Ikea stommar skulle vara tåliga mot vatten är inte speciellt sant(egen erfarenhet). Jag tycker man ska vara väldigt försiktig att använda ett material som bara blir smulor om det får vatten på sig under en tid (läs lite läckande akvarium)

Själv ratar jag all spånskiva för akvariumbruk. Efter att arbetat 26 år med olika skivmaterial (laminatgolv) är förtroendet för kombon "vanlig" spånskiva (typ Ikeas stommar)och vatten förbrukat. Det finns klasser för utomhusbruk men det är inte de som normalt används i möbler, ja vad tex juwel använder vet jag inte.
#46 - 28 augusti 2015 19:58
Funderar nu på vilken sand jag ska använda i akvariet. Såg att de hade sandlådesand på Bauhaus för 35:- för 20 kg. Fraktionen är 0,5-3 mm.
Finns det någon anledning till att det inte skulle funka?
Biltemasand som jag hört många använder har ju mindre fraktioner
#47 - 28 augusti 2015 20:01
Yadina skrev:
Funderar nu på vilken sand jag ska använda i akvariet. Såg att de hade sandlådesand på Bauhaus för 35:- för 20 kg. Fraktionen är 0,5-3 mm.

Finns det någon anledning till att det inte skulle funka?

Biltemasand som jag hört många använder har ju mindre fraktioner

Jag har hört att sandlådesand inte är särskilt bra att använda i akvarium eftersom den tillverkas för att vara bakbar vilket tydligen innebär att den är lätt att forma och göra t ex sandslott av, i akvarium blir den tydligen väldigt kompakt till följd av detta. Om man inte har något emot ljus sand så är Julas blästersand både bra och billig. Ett annat alternativ är Råda sand om man gillar lite mörkare sand :)
#48 - 28 augusti 2015 20:33
KJE skrev:
Jag har hört att sandlådesand inte är särskilt bra att använda i akvarium eftersom den tillverkas för att vara bakbar vilket tydligen innebär att den är lätt att forma och göra t ex sandslott av, i akvarium blir den tydligen väldigt kompakt till följd av detta. Om man inte har något emot ljus sand så är Julas blästersand både bra och billig. Ett annat alternativ är Råda sand om man gillar lite mörkare sand :)

jag har också läst om någon som hade problem med att sandlådesanden blev för kompakt. Det är nog lika bra att hålla sig till sån sand som man vet funkar, från Jula och Biltema.
#49 - 28 augusti 2015 21:05
flygrc skrev:
Ken, du får inte lov att att lura Zooparna ;) Det är skillnad på spånskiva och spånskiva, process,fraktioner, val av fiber, limsort och limmängd.

Att Ikea stommar skulle vara tåliga mot vatten är inte speciellt sant(egen erfarenhet). Jag tycker man ska vara väldigt försiktig att använda ett material som bara blir smulor om det får vatten på sig under en tid (läs lite läckande akvarium)

Själv ratar jag all spånskiva för akvariumbruk. Efter att arbetat 26 år med olika skivmaterial (laminatgolv) är förtroendet för kombon "vanlig" spånskiva (typ Ikeas stommar)och vatten förbrukat. Det finns klasser för utomhusbruk men det är inte de som normalt används i möbler, ja vad tex juwel använder vet jag inte.

Ingen spånskiva tål vatten om det kommer in i ändträet, oavsett Ikea eller juwel eller vad det än må vara;).
#50 - 28 augusti 2015 21:08
Just den sanden har jag använt med framgång i två olika kar. La kattsand/bentonitlera under.
Växterna trivdes. Enda stället jag fick problem vid ett tillfäller var där leran kom in under en modul, det skapades ett syrefritt ställe.
#51 - 28 augusti 2015 22:17
flygrc skrev:

lurar inte någon.

frågeställningen i grunden är inte om spånskiva är bra eller inte.

frågeställningen var om "riktiga" akvariebänkar är bättre än IKEA's köksbänkar.

vilket en och annan då hävdar.

och då hävdar jag motsatsen. eller rättare sagt, de är lika bra, dvs anser du att normala akvariebänkar i spånskiva är ok, så kan du använda ikeas köksskåp.

ingen som påstår att de är vattenresistenta, de tål vattenstänk, vilket jag klart har sagt ovan.

ur det perspektivet är isf en melaminbelagd spånskiva, ex en köksbänk, bättre än en foliebelagd (av papper) spånskiva.
#52 - 29 augusti 2015 05:13
lurar inte någon.

frågeställningen i grunden är inte om spånskiva är bra eller inte.

frågeställningen var om "riktiga" akvariebänkar är bättre än IKEA's köksbänkar.

vilket en och annan då hävdar.

och då hävdar jag motsatsen. eller rättare sagt, de är lika bra, dvs anser du att normala akvariebänkar i spånskiva är ok, så kan du använda ikeas köksskåp.

ingen som påstår att de är vattenresistenta, de tål vattenstänk, vilket jag klart har sagt ovan.

ur det perspektivet är isf en melaminbelagd spånskiva, ex en köksbänk, bättre än en foliebelagd (av papper) spånskiva.

Då missförstod jag dig, jag fick för mig att du tyckte Ikeas stommar dög till akvariebänk. Bra det skrivs om ämnet, jag är nöjd om det räddar någon från en vattenskada :)
#53 - 29 augusti 2015 10:24
flygrc skrev:
Då missförstod jag dig, jag fick för mig att du tyckte Ikeas stommar dög till akvariebänk. Bra det skrivs om ämnet, jag är nöjd om det räddar någon från en vattenskada :)

Känns väldigt svårt att säga att Ikeas stommar INTE duger när det finns flera på det här forumet som använt såna i flera år utan problem. Dock måste dem i de flesta fall förstärkas, och det tror jag att alla hittills i denna diskussion har varit överens om.
Som Ken säger så borde ju ikeas köksbänkar tåla vatten minst lika bra som akvariebänkar gör.
#54 - 29 augusti 2015 10:28
flygrc skrev:
Just den sanden har jag använt med framgång i två olika kar. La kattsand/bentonitlera under.

Växterna trivdes. Enda stället jag fick problem vid ett tillfäller var där leran kom in under en modul, det skapades ett syrefritt ställe.

Okej! Ja för kollar man på fraktionerna så borde ju inte den sanden bli tätare än Biltemas sand?
Kattsand i botten alltså, vad ska man köpa för kattsand då, något speciellt man ska tänka på?
#55 - 29 augusti 2015 10:37
Använder man en för ändamålet bra toppskiva så är nog Ikeas skåp ett alternativ.
#56 - 29 augusti 2015 13:19
Yadina skrev:
Känns väldigt svårt att säga att Ikeas stommar INTE duger när det finns flera på det här forumet som använt såna i flera år utan problem. Dock måste dem i de flesta fall förstärkas, och det tror jag att alla hittills i denna diskussion har varit överens om.

Som Ken säger så borde ju ikeas köksbänkar tåla vatten minst lika bra som akvariebänkar gör.

Tja jag förstår inte poängen, köpa dyrt och lägga ännu mer på för att göra så det håller.
Det är alltid trevligt att det fungerat i flera år för flera, kan bara säga grattis :)
Jag kommer aldrig att använda en akvariemöbel byggd på Ikeas spånskivor, jag har sett hur känsliga de är om de får lite vatten på sig.
Min Juwelbänk visade inte upp några svällningar när jag slabbade med vatten på den men det gör mina Ikeaskåp. Var och en är salig i sin tro :D

Edit, deras luckor däremot kan jag tänka mig.

Yadina skrev:
Okej! Ja för kollar man på fraktionerna så borde ju inte den sanden bli tätare än Biltemas sand?

Kattsand i botten alltså, vad ska man köpa för kattsand då, något speciellt man ska tänka på?

Med bra fart i växterna så kvittar det om sanden är fin, den drar själv ner syre till sina rötter, finns ju många växter som trivs i dy.
Mina trivdes utmärkt i kattsanden/leran ( det ska stå att den är gjord av bentonit som är en lera)
Lägg bara en 1 cm och stoppa 5-10 cm från fram och sidorutorna.
#57 - 29 augusti 2015 14:26
Jag håller med om att Juwels bänkar fungerar väldigt bra och använder dessa,vissa tycker Juwels är fula och vill använda något annat
#58 - 29 augusti 2015 18:36
Jag har haft min Ikea-bänk till mitt kar i flera år utan problem, förstår inte riktigt vad som är problemet? Visst, kommer det vatten ändarna kommer spånskivan att svälla, men det gör vilken akvariebänk i trä som helst, oavsett tillverkare.
#59 - 29 augusti 2015 21:36
flygrc skrev:
Tja jag förstår inte poängen, köpa dyrt och lägga ännu mer på för att göra så det håller.

Det är alltid trevligt att det fungerat i flera år för flera, kan bara säga grattis :)

Jag kommer aldrig att använda en akvariemöbel byggd på Ikeas spånskivor, jag har sett hur känsliga de är om de får lite vatten på sig.

Min Juwelbänk visade inte upp några svällningar när jag slabbade med vatten på den men det gör mina Ikeaskåp. Var och en är salig i sin tro :D

Edit, deras luckor däremot kan jag tänka mig.

Med bra fart i växterna så kvittar det om sanden är fin, den drar själv ner syre till sina rötter, finns ju många växter som trivs i dy.

Mina trivdes utmärkt i kattsanden/leran ( det ska stå att den är gjord av bentonit som är en lera)

Lägg bara en 1 cm och stoppa 5-10 cm från fram och sidorutorna.

Anledningen till att inte använda akvariebänkar i mitt fall (och jag tror många andras fall) är att de är så otroligt fula. Nu lutar det iofs åt att vi kommer använda originalbänken ändå eftersom att den ändå ingick i köpet och den har inga märkbara skador.
#60 - 6 september 2015 17:35
http://www.ladda-upp.se/bilder/vqwapnpfcbrzon/
"Färdigt", har iaf lagt i mina fiskar nu. 4 st B. Fjärilsciklider, 5st Otocinlus och 4 Amanoräkor. Växterna från förra akvariet är inte planterade än.
#61 - 6 september 2015 17:56
Yadina skrev:
http://www.ladda-upp.se/bilder/vqwapnpfcbrzon/

"Färdigt", har iaf lagt i mina fiskar nu. 4 st B. Fjärilsciklider, 5st Otocinlus och 4 Amanoräkor. Växterna från förra akvariet är inte planterade än.

Då är det bara att invänta att dimman lägger sig. Det var faktiskt ett till användningsområde för bentonitleran/kattsanden. När jag gjorde vattenbyte brukade jag pilla upp en "tesked" som jag löste upp i vattnet vilket kan låta märkligt men vattnet blev klarare snabbare än om jag inte gjorde så.
#62 - 7 september 2015 08:18
Okej! Det hade jag inte koll på. Jag har hällt i en hel del fluid filter medium, det är väl också någonslags lera inblandad där?

Jag har märkt att det blir annat beteende på de fiskar jag har nu när de får så pass mycket större, kul att se!
#63 - 11 september 2015 06:52
En fråga: Hur vet man att man har tillräcklig ytcirkulation?

Jag har en pump bakom bakgrunden som pumpar 1200l/h och ett Fluval 3 som pumpar ca 1100l/h (akvariet är ett Juwel Vision 450). Jag gjorde dock misstaget att placera utblåsen lite väl lågt, ca 10-15 cm under vattenytan. Jag försöker dock nu att rikta dessa utblås uppåt så gott det går.
Vattenytan rör sig rejält vid ena kortsidan men i resten av akvariet så krusar sig ytan bara lätt. Inga fiskar visar dock tecken på syresbrist. Guppyynglen (som följde med mina kilfläcksrasboror?) håller sig dock hela tiden nära ytan, men det kanske är normalt?
#64 - 11 september 2015 09:50
Det ska nog räcka till de invånare du har:).
#65 - 11 september 2015 15:31
Yadina skrev:
En fråga: Hur vet man att man har tillräcklig ytcirkulation?

Jag har en pump bakom bakgrunden som pumpar 1200l/h och ett Fluval 3 som pumpar ca 1100l/h (akvariet är ett Juwel Vision 450). Jag gjorde dock misstaget att placera utblåsen lite väl lågt, ca 10-15 cm under vattenytan. Jag försöker dock nu att rikta dessa utblås uppåt så gott det går.

Vattenytan rör sig rejält vid ena kortsidan men i resten av akvariet så krusar sig ytan bara lätt. Inga fiskar visar dock tecken på syresbrist. Guppyynglen (som följde med mina kilfläcksrasboror?) håller sig dock hela tiden nära ytan, men det kanske är normalt?

Jag tycker det är ett bra mått, bättre än att få det för nära ytan. Har du en slang så prova att värma och forma en vinkel uppåt.
#66 - 26 september 2015 11:37
Har en fråga om näringsämnen i akvarier. Jag använder PMDD (enkeldos/en gång i veckan) och Co2. Bottenmaterialet består av Biltemas "akvariesand" som många andra använder i sina akvarier. Växterna har vuxit bra sen jag startade upp akvariet för några veckor sen.

Nu tycker jag dock att svärdsplantorna och den växten som jag lagt in en bild på visar tecken på att nytillväxten/de nya bladen är väldigt ljusa.
Nu till min frågor: Vilket ämne tror ni att det är brist på? Järn? Vad bör jag göra för att åtgärda detta?

http://www.ladda-upp.se/bilder/qtoocsrbbxbcbf/
#67 - 26 september 2015 11:54
Vet inte vilka ämne som du saknar men enligt va jag har läst här så kan svärdsplantorna behöva lerkulor vid rötterna för att växa bra.
#68 - 26 september 2015 13:11
Yadina skrev:
Har en fråga om näringsämnen i akvarier. Jag använder PMDD (enkeldos/en gång i veckan) och Co2. Bottenmaterialet består av Biltemas "akvariesand" som många andra använder i sina akvarier. Växterna har vuxit bra sen jag startade upp akvariet för några veckor sen.

Nu tycker jag dock att svärdsplantorna och den växten som jag lagt in en bild på visar tecken på att nytillväxten/de nya bladen är väldigt ljusa.

Nu till min frågor: Vilket ämne tror ni att det är brist på? Järn? Vad bör jag göra för att åtgärda detta?

http://www.ladda-upp.se/bilder/qtoocsrbbxbcbf/

Limnophila sessiflora är den växten bilden, och med co2 på en snabbväxande växt brukar de nya bladen bli ljusare. Jag skulle nog kunna sätta en slant på att de bladen efter en tid blir mer mörka, då växten hinner komma ikapp sig själv och ta åt sig näringen.
Lite beroende på ljusning och halt av co2, hade jagnog funderat på att ge ytterligare en hel eller halv dos näring mellan de ordinarie doserna:).
#69 - 26 september 2015 13:43
Webo skrev:
Vet inte vilka ämne som du saknar men enligt va jag har läst här så kan svärdsplantorna behöva lerkulor vid rötterna för att växa bra.

Jag har också läst det. Kanske blir att införskaffa.
#70 - 26 september 2015 13:45
ansjo skrev:
Limnophila sessiflora är den växten bilden, och med co2 på en snabbväxande växt brukar de nya bladen bli ljusare. Jag skulle nog kunna sätta en slant på att de bladen efter en tid blir mer mörka, då växten hinner komma ikapp sig själv och ta åt sig näringen.

Lite beroende på ljusning och halt av co2, hade jagnog funderat på att ge ytterligare en hel eller halv dos näring mellan de ordinarie doserna:).

Tack för infon! Ska göra vattenbyte och tillföra näring imorgon, då kanske jag ökar dosen något.
#71 - 5 oktober 2015 18:55
www.ladda-upp.se/bilder/ccefsmhqbikur/
Lyckades få med många av akvariets arter. Vem kan namnge alla arter tro?
#72 - 7 oktober 2015 10:36
Behöver förslag på fiskart som trivs i grottor. Inga av de arter jag har nu utnyttjar grottorna (högar av skiffersten) så dem känns i dagsläget lite onödiga. Hade tidigare Palettciklider men dessa var lite för aggresiva tycker jag.
Kanske får bli en Ancistrus ändå? Det är dock tråkigt om den mest är nattaktiv.
#73 - 7 oktober 2015 10:43
Yadina skrev:
Behöver förslag på fiskart som trivs i grottor. Inga av de arter jag har nu utnyttjar grottorna (högar av skiffersten) så dem känns i dagsläget lite onödiga. Hade tidigare Palettciklider men dessa var lite för aggresiva tycker jag.

Kanske får bli en Ancistrus ändå? Det är dock tråkigt om den mest är nattaktiv.

Mina ancistrus är aktiva på dagen. Du skulle ju kunna ta röd / super röd ancistrus om du vill ha lite färg på dem. De finns i 2 versioner, en vanlig och en longfin. Snygga tycker jag och jag ska skaffa longfin versionen:

Vanlig:
http://tuttounsogno.com/wp-content/uploads/2014/05/Ancistrus-red.jpg
Longfin:
http://www.canadapleco.com/uploads/monthly_12_2012/post-7-138219069468.jpg
#74 - 2 november 2015 05:32
Hej på er!
I dagsläget har jag 4 st B. Fjärilsciklider, 5 st Panda Garra, 3 st Mosaikguramis, 3 st Kakaduaciklider och 6 st Påfågelgobys. Detta i mitt Vision 450L.

Jag är sugen på att utöka med någon ciklid - just nu är jag mest inne på Sajicaciklid eller Thomasiciklid. Har ni några andra spännande förslag? Jag ser gärna att denna ciklidart vill utnyttja mina skifferstensgrottor.
#75 - 16 november 2015 11:43
#76 - 30 november 2015 08:00
http://www.ladda-upp.se/bilder/ciymrpopsxpebp/

Sajicacikliderna har ynglat av sig. Jag köpte sex stycken i storleken 4-5 cm för tre veckor sedan och nu har de redan ynglat av sig. De har hållt på och grävt bakom en stenhög ett tag, men jag trodde bara att de "övade" inför de blev äldre.
De går tillsammans med bl a tre mosaikguramis och fyra skalarer, så vi får se hur det går. Men båda föräldrarna är väldigt engagerade i yngelvården och håller alla på säkert avstånd.

Annons