Akvariebänk - Hjälp!

#1 - 13 januari 2007 19:48
Halloj,

Mitt kar sprang läck nu i natten. Har hållt på hela dagen och försöka fixa det. Ganska trött nu.

Upptäckte att bänken jag har är skev!!

Har lecablock som ben. Och en sådan där bänkskiva från hornbach som man har som köksskiva normalt över. Den är ju ganska robust. Men nu visar det sig att den har bågnat. Högst troligen därför karet har sprungit läck.

Vad använder ni för matiral under akvariet? Som håller för lite väta och ett par år?

Skickar med en bild också så att ni förstår hur jag menar :)

Tacksam för snabb hjälp. Måste handla ny i morgon.
#2 - 13 januari 2007 19:55
aluställning ;)
#3 - 13 januari 2007 20:06
Jag har en hemmebyggd järn ställning till mitt 450liter:)
#4 - 13 januari 2007 20:35
Håller med, aluställnig. Om du tycker att aluställningar är det fulaste som finns så skulle du ju kunna pröva med ett tv bord. Vi har ett coolt aslågt och långt som skulle kunna användas som akvariebänk. Men aluställning är som sagt bra då den är gjord för att palla.

Ps. Ditt akvarium är jäv*igt snyggt inrett! skulle du kunna lägga upp fler bilder på inredningen?

Lycka till!

Mvh. Simon
#5 - 13 januari 2007 20:44
Simpor skrev:
.

Ps. Ditt akvarium är jäv*igt snyggt inrett! skulle du kunna lägga upp fler bilder på inredningen?

Lycka till!

Mvh. Simon

var inte elak, han sa ju att han har haft läckage!
#6 - 13 januari 2007 20:48
Sant, Men han kanske har gamla bilder ^^

Ps. Lal..tänkte inte på det ^^
#7 - 13 januari 2007 22:14
http://www.vmo-net.org/PICS/bild004.jpg

Så har jag...

ser kanske som de inte är så stabilt men de är bara 45cm mellan lekablocken,

om jag skulle va dig skulle jag slänga in 2 rader med lecablock till och en tjockare skiva över, tex en 32mm mdf eller 2st 16 eller 18mm mdf skivor, allternativt träskivor, helt klart en betydligt tjockare frigolit med och låta denna va någon cm utanför karet istället för innanför.

jag hade ett 220 liter kar för ett par år sedan, hade 40mm träskiva och 20mm frigolitskiva under, dock så va mitt helglas, men har du för tunt så de bågnar skivan får du ju spänningar i karet vilket gör att de kan bli hål.
#8 - 14 januari 2007 07:38
Ok. Blir nog till att plocka ner ställningen... Muttrar ett par svordomar.

Simpor, har gjortt om karet ett par gånger. Så här såg det ut nu senast. När jag drar igång det igen i nästa vecka kommer jag köra med 6 st btn moduler och mindre sten...
#9 - 14 januari 2007 08:28
ligger frigoliten under karet över hela ytan ? ett Ram akvaruim ska igentligen bara vila på ramen, vad jag förstått, om du vet tillverkaren av ditt kar så kolla om det finns någon hemsida med info om just den tillverkaren.
#10 - 14 januari 2007 10:57
Jag traskade upp på vinden och tog ner aluställningen. Känns mest stabilt.. Vill aldrig ha en läcka igen :(
#11 - 14 januari 2007 14:19
STRÅLANDE...... Jag som precis har köpt lecablock till mitt nya kar, vad ska jag nu göra?? mener ni att en klen aluställning skulle vara mer stabil än lecablock.. knappast!!!!

Stew... jag får beklaga att ditt kar börjat läcka, hoppas det inte blir allt för mycket skador där hemma..

sprack glaset eller silliconen??
#12 - 14 januari 2007 14:22
ivanelvis skrev:
STRÅLANDE...... Jag som precis har köpt lecablock till mitt nya kar, vad ska jag nu göra?? mener ni att en klen aluställning skulle vara mer stabil än lecablock.. knappast!!!!

Stew... jag får beklaga att ditt kar börjat läcka, hoppas det inte blir allt för mycket skador där hemma..

sprack glaset eller silliconen??

silikonet sprack.. det enda felet jag hittade var att skivan hade bågnat...

om du hittar en bra skiva så är det nog inga problem alls. MÅNGA kör med just sådana hära ställningar. Men visst. Trä är ett levande matrial. Stål är dött (aluminium)

Det blev knappt några skador hemma... men karet måste jag nog skrota. Lyckas inte täta om det igen, och vågar inte stoppa i vatten i det innan jag vet att det verkligen är tätt. Mycket jobb :( Och jag har fiskarna i en stor låda på 130 liter... Hoppas de överlever i 3-4 dagar där.

Jag har lärt mig en läxa, dyrköpt som vanligt... Akvariumtillverkare vet vad de håller på med. Både när det gäller att byga ställningar och när det gäller att silikona akvarium.
#13 - 14 januari 2007 14:28
ivanelvis skrev:

Jo, eftersom det är viktigt att materialet inte förändras... några millimeter kan skapa spänning i karet och det spricker

ivanelvis skrev:

Håller med... lycka till.. trots allt.... jäv..gt snyggt inrett kar iallafall... nu fick jag lite inspiration..

sprack glaset eller silliconen??[/quote]
#14 - 14 januari 2007 15:08
hfh75 skrev:
Jo, eftersom det är viktigt att materialet inte förändras... några millimeter kan skapa spänning i karet och det spricker

om skivan ligger spikrak, utan glapp på lecablocken , kan det ändå förändras?
jag tänkte lägga en 3.5 cm tjock furuskiva och 2 cm frigolit under mitt kar..
är det dömt att misslyckas?
min kompis hade aluställning till sitt, där skönk den ena "foten" ner i parketten
och bottenglaset sprack. det är därför jag inte gillar aluställningar
#15 - 14 januari 2007 16:09
ivanelvis skrev:
om skivan ligger spikrak, utan glapp på lecablocken , kan det ändå förändras?

jag tänkte lägga en 3.5 cm tjock furuskiva och 2 cm frigolit under mitt kar..

är det dömt att misslyckas?

min kompis hade aluställning till sitt, där skönk den ena "foten" ner i parketten

och bottenglaset sprack. det är därför jag inte gillar aluställningar

Hej igen,

Som jag skrev innan så är trä levande matrial. Så det kan mycket väl röra på sig. köper man tex stavlimade skivor så är risken mindre att de rör på sig. Men säker är man aldrig... är ingen träexpert på något sätt och kan säkert ha fel. Men trä+vatten+700kilos tryck kan nog ge konstiga effekter...
#16 - 14 januari 2007 16:25
ivanelvis skrev:

och bottenglaset sprack.

Haft samma lycka oxå med sviktande parkett under en hörnfot
#17 - 14 januari 2007 17:18
eriahl skrev:
Haft samma lycka oxå med sviktande parkett under en hörnfot

ja frågan är vad man ska välja... leca eller alu ??
man får ju tänka på vad man har för golv i kåken. det blir nog ett j.... tryck på aluställningens fötter, det är bara att ta fram miniräknaren.
#18 - 14 januari 2007 19:52
Vad tror ni om att lägga reglar(Typ 3st) över lekablocken och sen en skiva?:)
#19 - 14 januari 2007 22:50
Man bör nog lacka skivan ett antal ggr.
#20 - 15 januari 2007 02:53
Jag tror ju att det är frigolitens fel... man ska väl inte frigolit under ett akvarie med alu-ram? speciellt inte som att det ser ut å va innanför ramen tillåme..

bara mina tankar
#21 - 15 januari 2007 07:13
welljon skrev:
Jag tror ju att det är frigolitens fel... man ska väl inte frigolit under ett akvarie med alu-ram? speciellt inte som att det ser ut å va innanför ramen tillåme..

bara mina tankar

Nja.
Frigoliten låg över hela akvariet. Exakt utmätt. Det du ser är ena hörnet där frigoliten är avrundad.
Vidare så påverkar inte en frigolitbit hur trät under den rör sig. Böjer sig träskivan så gör den det, oavsett frigolit eller ej. Och när en träskiva böjer sig så gör den det ordentligt..
#22 - 15 januari 2007 12:46
nej, men frigoliten trycks ner av alu-ramen i kanterna å trycker således en heldel på glaset istället... jag tror fortfarande att det är frigolitens fel
#23 - 15 januari 2007 13:41
welljon skrev:
nej, men frigoliten trycks ner av alu-ramen i kanterna å trycker således en heldel på glaset istället... jag tror fortfarande att det är frigolitens fel

Var på bilden eller i beskrivningen ser du en Aluram????
#24 - 15 januari 2007 13:47
jag vet inte.. runt akvariet?
#25 - 15 januari 2007 14:07
welljon skrev:
jag vet inte.. runt akvariet?

aha... jag trodde du menade en aluställning.. sorry
#26 - 15 januari 2007 14:09
welljon skrev:

så man ska inte ha frigolit till ramakvarie??
bara lecablock och en bänkskiva, inget annat
#27 - 15 januari 2007 15:51
welljon skrev:

Ligger nog endel i det du säger ja
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 15 januari 2007 15:56
Stew skrev:
Jag traskade upp på vinden och tog ner aluställningen. Känns mest stabilt.. Vill aldrig ha en läcka igen :(

En snickard träbänk eller sådan bänk som du har är bra mycket stabilare än en aluminiumbänk.
Ett tips om man har en träskiva under akvariet är att täcka skivan med plast så kan inte trät suga åt sig.
#29 - 15 januari 2007 22:07
Om inte karet är ett fuskbygge så är det inte pga frigoliten.
Däremot pga att skivan inte är skruvad i blocken och ev att den blivit blöt. Även om den inte blivit blöt så är trä ett levande material. Skruvar man i hop en bänk har inte konstruktionen någon möjlighet att röra sig, men ligger en skiva löst så kan den böja sig precis hur den vill.

En alu-ställning är ranglig i sidled, men vertikalt är det större risk att golvet rör sig än ställningen och normal belastning på en akvarieställning kommer ju som bekant uppifrån.
#30 - 13 februari 2007 17:44
Intressant diskussion..
Det där med frigolit under låter faktisk lite dumt. Eftersom den lätt trycks ihop av tynden. Har man mer inredning på ena sidan och mindre på den andra så snedlastas ju karet på ena sidan, det kan väl inte vara bra?
#31 - 13 februari 2007 17:51
ejj pallar inte läsa allt detta. men jag har läst på ett par ställen minns jag att man inte ska ha Frigolit under karet då man har Aluram. vissssssst visssst fler av er kanske gör det och jag vet, det fungerar hur bra som helst. men man ska inte ha det eftersom glaset spricker !!

detta inlägg är endast relevant om jag sett rätt på bilden, alltså att det är ett alu kar
#32 - 13 februari 2007 18:04
Varför skulle glaset spricka på ett ram-kar med frigolit under?

Ett ram-kar kräver inte frigolit men tar inte skada av det heller.
Normalt står ju karet på ramen så ojämnheter i underlaget kan inte påverka glaset.

Ett helglas kräver iofs inte heller frigolit om underlaget är helt plant utan ojämnheter (vilket det sällan är)
#33 - 13 februari 2007 18:06
Lånar tråden lite.
Jag planarer att köpa ett kar 720 eller större, vilket är säkrast?
Helglas eller ram?
// Marcus
#34 - 13 februari 2007 18:17
Det är lika säkert, mer fråga om vad man tycker är snyggast.
#35 - 13 februari 2007 18:29
min åsikt är denna. har man aluram så ska man inte ha frigolit. varför??? ett av skälen, rent logiskt ---> fööör hårt material. man kan istället ha annan typ av material för att undvika att ojämnheter påverkar glaset. jag tycker inte frigolit är bra för detta. det finns hundra tals andra material. jag kan inte namnet på detta men låt oss vara Helt ärliga nu.

den okunniges funderingar.

alla använder frigolot
varför?
alla rekomenderar frigolit
varför`?
ingen verkar använda något annat
varför?

svaret på dessa frågor och alla andra frågor DET ÄR SJUKT BILLIGT ! det är därför alla använder det vilket sedan leder till att alla rekomenderar det :) "a chain reaction"
#36 - 13 februari 2007 18:31
vill man ta det billiga då går det ju åt skogen. man kan alltid ha tur, men tänk på dom som har otur då? ni säger att det fungerar folk köper det och ser motsatsen. är det rättvist. man ska rekomendera det dyraste och säkraste. inte det billigaste. det billigaste kan man påpeka vid sidan om tillsammans med riskerna.
#37 - 13 februari 2007 18:33
Hm, vet inte riktigt vad du "dillar" om Amaro, frigolit fungerar bra trots att det är billigt. Liggunderlag, eller för den delen "akvarieunderlägg" funkar också.
Oavsätt om det är ett ramkar eller ett helglas.
#38 - 13 februari 2007 18:47
ivanelvis skrev:

Det handlar om att karet måste stå i lod, annars kan minsta tryck ge sprickor.
#39 - 13 februari 2007 18:47
heeke jag går efter vad jag läst på många ställen, att man inte ska använda frigolit som underlägg till ramakvarier. det måste alltså finnas folk, mycket folk som haft problem med det. de problem jag oftast hört är att karet spricker. av alla ställen spricker det på undersida.

visst det kan bero på bänken. men också frigoliten, det är konstaterat genom att folk haft den erfarenheten

detta är vad jag dillar om. att frigoliten är billig är skälet till att den nämns hela tiden. hade något annat vart billigare och lika lätttillgängligt så hade vi inte hört så mycket om frigolit, eller vad tror du ?
#40 - 13 februari 2007 18:50
en till sak heeke. jag vill tex inte att folk rekomenderar något till mig lr nån annan, då det finns risker. då någon rekomenderar saker till mig så förväntar jag mig att de vet vad de snackar om. att frigolit funkar utan problem är en person till person sak. för en del går det åt skogen, därför bör man säga att det i vissa fall inte gått så bra innan man rekomenderar något, för ingen här kommer betala för ett nytt akvarie till personen i fråga.

Annons