Akvariebänk. göra själv hemma...

#1 - 25 januari 2006 18:43
Jag letade efter tipser via google hur man bygga egen akvariebänken, men hittade ännu. t.ex. som man bör tänka på hur det är tyng... likt precis som det gäller akvarieglas tjockhet o längd etc...
#2 - 25 januari 2006 19:01
Tror raven har en del länkar i sin signatur som kan va bra att kolla på.
Finns en del DIY länkar där :)
#3 - 26 januari 2006 05:26
[quote=Sacrium]Tror raven har en del länkar i sin signatur som kan va bra att kolla på.
Finns en del DIY länkar där :)[/quote]

helt rätt finns några bänkbyggen där.

ska även själv bygga en bänk och kommer grunda med 2 brädor på golvet minst 120x45mm med 6st ben 70x70 runt 50-55cm höga och sen göra en ram längst upp med 70x70 och sen ställa akvariet rätt på.
sen kommer jag göra hyllor i själva bänken med antingen svängdörrar eller skjutdörrar och sen måla det hela.

funderar på att välja rena fina trämaterial och bara olja in de.
trä är ett mycket fint material att se.
#4 - 26 januari 2006 05:40
[QUOTE=Raven]helt rätt finns några bänkbyggen där.

ska även själv bygga en bänk och kommer grunda med 2 brädor på golvet minst 120x45mm med 6st ben 70x70 runt 50-55cm höga och sen göra en ram längst upp med 70x70 och sen ställa akvariet rätt på.[/QUOTE].
Angående trä, jag har hållt på att renovera hemma ganska länge nu, och har tjatat hål i huvvet på en massa trävarufirmor.
Och alltid återkommande är, att väljer du tjocka stolpar, typ dina 70x70 så är risken väldigt stor att dom spricker. Inte så att det blir någon fara för hållfastheten, utan mer att det ser förjävligt ut. Detta beror enligt firmorna på att det nästan alltid finns en kärna i så tjocka "stolpar"
JAg blev däför rekomenderad limträ, även som stolpar. Lätt att göra sånna själv också, bara att limma ihop tunnare brädor. typ 2st 35x70. Om det finns sådana mått.

funderar på att välja rena fina trämaterial och bara olja in de.

trä är ett mycket fint material att se.

Lärkträ är fint. OCh det ruttnar inte. Så du behöver kanske inte ens olja in
#5 - 26 januari 2006 05:47
[quote=Bosse.J] Och alltid återkommande är, att väljer du tjocka stolpar, typ dina 70x70 så är risken väldigt stor att dom spricker. Inte så att det blir någon fara för hållfastheten, utan mer att det ser förjävligt ut. Detta beror enligt firmorna på att det nästan alltid finns en kärna i så tjocka "stolpar" [/quote]
ok va mer än ja visste :)

JAg blev däför rekomenderad limträ, även som stolpar. Lätt att göra sånna själv också, bara att limma ihop tunnare brädor. typ 2st 35x70. Om det finns sådana mått.

45*70 finns och så på med casco trälim och skruv från ena sidan så bör de nog hålla.
sätter man bara stolpen sen så skruvhuvudena är inåt så syns dom ju inte.

Lärkträ är fint. OCh det ruttnar inte. Så du behöver kanske inte ens olja in

har änså länge bara kollat på www.byggmax.se för att få riktlinjer för storlek och pris och där har dom inte lärk tyvärr.

men haft en liten tanke om att lägga på faner men lite osäker på hur de skulle se ut i praktiken.

kommer personligen att använda skruv och inte spik när bänken byggs men även lite trälim häråvar som extra förstärkning.
#6 - 26 januari 2006 05:54
jag limmade en stolpe med 22x70. Men jag behövde en 140stolpe så jag ställde två brevid varandra. Detta mor en vägg så det blir tajt. Sen är det mycke lim och mycke skruv mellan varje lager. Man kan inte ta för mycke lim enligt Uddevalla trä. Mycke hjälpsamma människor,,:D
Vi har byggmax här också, billiga och bra på mycke. Men kvaliteten på virket är inte alltid det bästa. Min uppfattning.
#7 - 26 januari 2006 06:07
trät kommer köpas på hornbach men derashemsida är ju ett skämt men byggmax har ju priser och storlekar ute så då får man ju ett hum om vad som finns och va de kostar så alla måtten är ju föränderliga så att säga.

kommer även använda vinkeljärn från biltema och dra fast med.
måste bara köpa lite glass så ja får pinnar och justera med.
blir hråt men ska nog få ätit upp den :rolleyes:
tappade ju tyvärr bort pinnarna ja fixade i höstas ;)
#8 - 26 januari 2006 06:10
tut tut tut tut tut...tut tut tut tut tut...tut tut tut tut tut tuuuut..
härmar glassbilen[:P]
En annan sak är att du ska försöka välja norrlandsvirke. bättre kvalitet. Fast ska du ha något ädelträ så finns det nog inget i norrland. :rolleyes:
#9 - 26 januari 2006 06:22
frågan är om ja skulle tjäna nåt på extra hållfasthet från norrlandsvirke.
ska ju bara tåla typ 500kg max

jo påtal om stolpar som spricker.
borde väl gå att undvika om man oljar in dom riktigt ordentligt ?

glassbilen = hatobjekt typ.
så grymt trött på deras mycket irriterande siren
#10 - 26 januari 2006 06:47
antagliogen skulle du inte tjäna nånting på norrladsvirke. Tänkte inte på att du ska ha det inomhus.
Nej enligt träfirman så hjälper det inte att olja in.. det spricker iallafall
#11 - 26 januari 2006 09:08
Ni ska leta upp bra snickerivirke, byggvirket som ni hittar på brädgårdarna är hopplöst att jobba med ifall ni vill ha snygga raka plank, eller så får ni gå och riva i högarna, jag gissar att 10% av virket i en vanlig hög med smålandsgran går att använda...
#12 - 26 januari 2006 12:32
Man kan skaffa:

Fixa hemma alu.stativ med fyra kant.... Likt som;
http://www.pwss.se/product.php?productid=150&cat=6&page=1

Täcksidorna från t.ex. ikea:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=2&productId=60911&langId=-11&parentCats=15576*15720*16030

Dörrer:
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15576&catalogId=10103&storeId=2&productId=21874&langId=-11&parentCats=15576*15720*15726

Jag kommer att borra hål i alu.stativ, varje hörn. Och trästopler i mitten av bänken, varje fram o bakom.
Täcksidorna skuvas fast.
Dörrer sättas på.

Men en fråga.... Jag vet inte vilken material stoppas mellan alu.stativ... Är det bra om man skaffa "svart plast" ? Du kan se där bilden akv.bänken, där finns svart varje hörn.
#13 - 27 januari 2006 20:33
kan bara medela också att om man andväner "vanligt" trä från byggmax och så vidare så kommer det med stor sanolikhet att spricka efter ett tag för att det är för hög fuktighet i det virket ca 10-15%.
så därför ska man igentligen ha riktigt möbelvirke, mycket bätter kvalité och lättare att hitta fint virke, utan kvist och så vidare. möbelvirke har en fuktighet på 6-7%, med andra ord spricker det inte.
jag grundar denna fakta på från att jag går en möbelsnickarutbildning och anntar att lärarna har rätt.
#14 - 27 januari 2006 20:38
[quote=SpaderEss] jag grundar denna fakta på från att jag går en möbelsnickarutbildning och anntar att lärarna har rätt.[/quote]

kan ju hoppas att dom vet va dom pratar om :)
men låter vettigt men har också pratat med lite folk om detta och har hittils inte stött på nån som haft problem med sprickbilndningar men är ju bra å veta att risken finns.

en ja prata med kör 90x90 6 ben totalt och använt samma storlek som ram upptill samt stagat upp med 14cm från golvet utan problem så det beror nog lite på var man köper trät och när.

finns ju dom som säljer trä som ligger ute i väder å vind, beijer till exempel och höst/vinter blir de nog rätt ordentlig fuktighet i de trät.

EDIT:
kan det spela roll om det är impregnerat ?
#15 - 27 januari 2006 21:10
det är klart att det inte alltid spricker eller slår sig, men risken är större:)

impregnerat trä är inget jag skulle vilja ta in inomhus för att det inheåller en j*vla massa gifter.

men om man ska ha väldigt tjocka stycken eller bredda så ska man nog välja att gör en limfog (limma ihop mindre bittar) för då är mindre risk att det slår sig eller att det spricker.
kan bli svårt att få till utan dom rätta verktygen dock men det är mycket bättre att göra så
#16 - 27 januari 2006 21:16
[quote=SpaderEss]impregnerat trä är inget jag skulle vilja ta in inomhus för att det inheåller en j*vla massa gifter.[/quote]

förvisso men nån bra färg borde väl kunna "försegla" trät så detinte kommer ut ?

men om man ska ha väldigt tjocka stycken eller bredda så ska man nog välja att gör en limfog (limma ihop mindre bittar) för då är mindre risk att det slår sig eller att det spricker.

kan bli svårt att få till utan dom rätta verktygen dock men det är mycket bättre att göra så

hhmm börjar fundera lite på om man skulle satsa på brädor istället för "regelvirke".
limma ihop är ju inget problem.
bara på med en massa lim och tvingar så dom ligger rätt mot varann och dra en skruv i varje ände och sen en bunt emellan.

tror ja ska sätta mej å googla några timmar och kolla vilka lösningar andra valt innan ja bestämmer mej för en mer slutgiltig lösning för egen del.
#17 - 27 januari 2006 22:19
Det här kommer jag att bygga en bänk av, ja det som blir över efter en båtrenovering, homogen mahogny torkad inomhus sedan 1978!

http://www.skipjak.com/index.php/archives/73
#18 - 27 januari 2006 22:21
defenitivt ett material som ska lackas med 8-9 lager typ elller oljas.

måla mahogny borde va belagt med dödstraff :rolleyes:
#19 - 27 januari 2006 22:30
Ja någon målning blir det inte tal om!

;)
#20 - 28 januari 2006 16:05
det kommer nog bli vansinigt snyggt!

men om man lackerar så många gånger så kommer det att krackelera...
så 2-3 gånger är lagom.

men personligen tycker jag att oljad mahogny är snyggast.
#21 - 28 januari 2006 18:50
Tänk på att trä som konstruktionsmaterial har vissa egenskaper. T.ex. har det mycket hög draghållfasthet. Tryckhållfasthet är någorlunda, men tunna dimensioner bucklar sig istället.

Om man konstruerar enligt samma principer som I-balkar eller rör behövs inte alls så stora dimensioner. Ett exempel är om man bygger vingar till modellflygplan. Överst och underst har man en ganska platt furulist (t.ex. 3x10 mm), sedan limmar man in balsaflak mellan med fibrerna stående (tvärs balken). Väger lite men är väldigt stark.

Ett ok virke är kvistren planhyvlad furu, visst finns det bättre men det är en bra kompromiss.

Tänk också på att konstruera i trianglar. En triangel är låst, den kan inte röra sig och man behöver inte gå upp i dimensioner.

Tyngden från akvariet är bara en liten del av problemet, det viktiga är att den inte kan röra sig i sidled. Lås eventuella stolpar med kryss.

Helt vanligt trälim är mycket bra, skruvar och vinkeljärn behövs egentligen inte om konstruktionen är bra.
#22 - 28 januari 2006 18:57
kommer bli minst 3 krysstag i bänken ja kommer bygga.
ett på varje sida och minst ett på baksidan alternativt 2 så då bör det bli stabilt samtidigt som det kommer sitta stag rätt över också då det ska va hyllor som då kommer byggas av rätt stabilt material.

kommer köra vinkeljärn och skruv utöver trälim då det går att få in utan att de syns utifrån.
#23 - 28 januari 2006 20:48
Vet ni vilken material som koppla ihop mellan alum.rörer?? (Det brukar vara svart plast i hörnen)
svart plast? hur skaffa man det? vad heter det egentligt?
#24 - 28 januari 2006 20:50
det är metal täckt med svart plast.

sett dom kallas knutar
#25 - 28 januari 2006 21:00
AAAH!

[quote=Raven]det är metal täckt med svart plast.

sett dom kallas knutar[/quote]
#26 - 29 januari 2006 07:09
hittade inte DIY - alum.bänk???

Jag hittade inte riktigt vad jag önskar. Dom byggades av trä, som "vanliga" bänker. JAg är ute efter alum.bänk.... Trots det finns inte där DIY....[V]
#27 - 29 januari 2006 09:56
är det inga som bygger akvarieställningar av stål här?
#28 - 29 januari 2006 10:05
tror inte det är så många då det är rätt svårarbetat material relativt sett.

men hade ja haft tillgång till en svets så hade ja nog byggt en i fyrkantsprofil.
#29 - 29 januari 2006 10:17
ÄH.. trist... Okej... Men jag såg en hemsida i Danmark där säljer halvmonterad alum.bänken... Alltså paket o hem iväg o sen monteras upp.... Den likar som det kostar här i Sv... onödligt...
Jag tänkt från början att jag ska skaffa rörer med fyrakant från bygghandel i stockholm o det kostar ca 600 kr....
Om jag ska köpa färdig alum.bänk, då från pwss.. 1100 kr...uhmmm....
#30 - 29 januari 2006 11:01
ja tänkte mer på att göra av alu fyrkantsprofil o sätta luckor av aluminium durk. de borde bli rätt snyggt om man polerar upp de. inte svårt heller. aluminium e billigt också
#31 - 30 januari 2006 16:27
Det här funderar jag på, burken på bilden är runt 300 liter, snyggt och högt!

Materialkostnaden är inte mer än 300-400kr, man måste vara bra med svetsen dock!
det är 30x50mm profiler, 2 eller 3 millimeters gods....

http://www.sk22.nu/IMGP0189.JPG
#32 - 30 januari 2006 16:32
sicka hiskeliga fiskar de va på bilden ;)
är inte så svårt å svetsa varken med mig elektrod eller gas.
#33 - 30 januari 2006 17:32
SKOJIGT! :D

Uhmm ... att göra hemma... svetsen görs säkrast nog... inte svart plast, annars kollapsa helt...hahaha...[}:)]

[quote=robin_bockman]Det här funderar jag på, burken på bilden är runt 300 liter, snyggt och högt!

Materialkostnaden är inte mer än 300-400kr, man måste vara bra med svetsen dock!

http://www.sk22.nu/IMGP0189.JPG[/quote]
#34 - 30 januari 2006 17:38
Nej, inte direkt.. om du tyckte att det var svårt... ja ok,
men jag frågade en cool säljare i bygghandel i sthlm, om han kan såga exakt mått. Det kostar ingeting. INGETING! :p va bra...
Då svetsen... :( extra kostnad eller hemma så måste skaffa svetsgrejer.

[quote=Raven]tror inte det är så många då det är rätt svårarbetat material relativt sett.

men hade ja haft tillgång till en svets så hade ja nog byggt en i fyrkantsprofil.[/quote]
#35 - 30 januari 2006 18:38
Ditt alu.bänken... hur fixade du med svetsen?...Det ä skitdyrt att köpa svetsgrejer... onödligt...

[quote=robin_bockman]Det här funderar jag på, burken på bilden är runt 300 liter, snyggt och högt!

#36 - 30 januari 2006 18:46
Ditt alu.bänken... hur fixade du med svetsen?...Det ä skitdyrt att köpa svetsgrejer... onödligt...

#37 - 30 januari 2006 19:26
Bänken står på mitt jobb, det är järn, inte aluminium...

Svetsjobbet får man lämna bort till någon kunnig, jag tror man kan få det gjort ganska billigt, finishen får man dock fixa själv om det ska vara billigt...

Om man aldrig har jobbat i järn eller rostfritt så ska man nog stå över...
#38 - 30 januari 2006 19:30
ja visst... stå över nån som fixar det... uhmm... hur löser det...vart? eh,,,

[quote=robin_bockman]Bänken står på mitt jobb, det är järn, inte aluminium...

Svetsjobbet får man lämna bort till någon kunnig, jag tror man kan få det gjort ganska billigt, finishen får man dock fixa själv om det ska vara billigt...

Om man aldrig har jobbat i järn eller rostfritt så ska man nog stå över...[/quote]
#39 - 30 januari 2006 19:49
det e inte så svårt o svetsa bra så det håller. känner ni ingen som jobbar som svetsare (som ja typ), alu svetsas enklast me tig tycker ja, men då gäller det att man känner någon som jobbar me såna för dom e dyra. anners svart o rostfritt svetsas me mig eller pinne, men ska det va till akvarie bänk så gäller det att man har lite svets kunnighet, för en svets kan se bra ut men inte hålla för nått.

har du alla delar till bänken uppkappade i rätt längder så kan du sticka till en liten firma som svetsar o fråga va dom ska ha för det.
#40 - 30 januari 2006 19:55
är allt uppkapat och förberet så finns de nog dom som gör det för en tårta typ ;;)
#41 - 30 januari 2006 20:22
[quote=Raven]är allt uppkapat och förberet så finns de nog dom som gör det för en tårta typ ;;)[/quote]

ja hade någon kommit me en tårta till mitt jobb så hade ja svetsat ihop den direkt, de e ju alldrig fel me tårta:)
#42 - 30 januari 2006 20:36
Skicka adressen Kvist!

;)
#43 - 30 januari 2006 21:34
du kan komma hem till mig i bromölla så kan ja svetsa det hemma!

[quote=robin_bockman]Skicka adressen Kvist!

;)[/quote]
#44 - 30 januari 2006 23:24
min bovärd har dumpat av
20st 2.5" reglar på 4m styck

funerar på om man ska bygga sig en bänk ....
Kan bli jobbit o förklara doch att jag har en så fin bänk när han ska komma om ett tag o upgradera min spis

Annons