Akvariebänk bågnar

#1 - 2 juli 2013 08:39
Tjenare. köpte detta akvarium för en vecka sedan.
https://www.google.se/search?q=akvariem%C3%B6bel&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=W4_SUYXkCOeH4gTalYDADg&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1680&bih=925#tbm=isch&sa=1&q=helglasakvarie+b%C3%A4nk&oq=helglasakvarie+b%C3%A4nk&gs_l=img.3...4552.16810.11.16998.22.18.0.4.4.0.109.1196.16j2.18.0...0.0.0..1c.1.17.img.sZm-ZoO5phU&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48572450,d.bGE&fp=62ff7042fb82c1a8&biw=1680&bih=925&facrc=_&imgdii=_&imgrc=FiIdsJnNeYrq1M%3A%3Bn3AiPVEMFqf75M%3Bhttp%253A%252F%252Fcdn.blocket.com%252Fstatic%252F1%252Fimages_full%252F73%252F7323671453.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.blocket.se%252Forebro%252F375l_akvarium_med_bank_och_ljusramp_47735593.htm%3B638%3B533

bänken och akvariumet var helt rakt och stog bra när jag var och kollade på det.
Men i mitt hus så är golven skeva och mjuka. Jag lodade in akvariumet så det stog helt plant och var helt i lod och våg men sedan såg jag att bänken hade bågnat på mitten så man nästan fick in ett finger mellan bänk och akvarium.
När jag sedan försökte lyfta upp det i mitten så lyftes menen i hörnen ist.

Bänken är även ranglig när man petar/puttar på akvariumet.

Hur ska jag göra med bänken för att det ska stå bra? Akvariumet är tomt och väntar på btn bakrunder som kommer vilken dag som
helst.

Kommer bänken att sätta sig när jag fyller akvariumet?

Golvet består av reglar på betongplatta samt frigolitskivor mellan golv och reglar. CC600mm mellan reglarna.

Mvh
#2 - 2 juli 2013 09:00
Vad är det för bänk, länken visade massvis med alternativ:)?
På rak arm låter det väldigt knepigt....
#3 - 2 juli 2013 09:05
Jag skulle aldrig fylla ett akvarium som inte står med bottenglasets HELA längd/bredd dikt an underlaget, vare sig det gäller bänk eller ställning, och jag är ändå väldigt slarvig med sånt´där!

Om det dessutom är en aluminiumställning du talar om så är hållfastheten lika med noll och inget så fort metallen är krökt!
#4 - 2 juli 2013 09:17
ansjo skrev:
Vad är det för bänk, länken visade massvis med alternativ:)?

På rak arm låter det väldigt knepigt....

Det är den första bilden. :) man kommer direkt till bilden via dator men inte via mobil.
#5 - 2 juli 2013 09:26
Det låter lite skumt. Jag hade inte velat fylla på vatten i ett akvarium där inte hela botten ligger mot bänken eller underlaget det står emot.
Hade nog testat att flytta på bänken och karet i lägenheten/huset för att se om det är just placeringen som det står på för tillfället som orsakat detta.
Blir det samma resultat vid alla placeringar så får du ta och kolla så att alla skruvar sitter som de ska och försöka hitta vad det är i bänken som gör att den bågnar som ett U.

Vet inte hur pass bra tillgång du har till redskap men du skulle ju kunna testa att spänna över en tjockare bräda som klarar trycket med skruvtvingar, och på så vis se om nederdelen börjar bågna då istället.
#6 - 2 juli 2013 09:31
Märkligt bänken har ju ben på sidorna och ett stort skåp i mitten, så toppskivan vilar ju på skåpet och borde därför inte kunna bångna... Kanske är golvet högre vid gavlarna så att bänken lyfts upp där, i såfall är det bara att lägga nåt under fötterna i mitten på bänken. Du får prova dig fram och rapportera resultaten hit:)
#7 - 2 juli 2013 09:44
åheim skrev:
...toppskivan vilar ju på skåpet och borde därför inte kunna bångna... Kanske är golvet högre vid gavlarna så att bänken lyfts upp där...

Låter logiskt, måste ju nästan vara så!
#8 - 2 juli 2013 09:57
När jag lyfte upp mitten delen (fyra fötter) så lyftes sidorna med ungefär lika mycket (de hänger i luften), men glipan försvan i mitten. golvet bågnar mer när man lägger större belastning på något ställe. om jag trycker ner ena sidan på bänken så ser man att golvet sviktar lite mer så det är nästan omöjligt att få karet i lod när det är tomt.
#9 - 2 juli 2013 10:21
Jag skulle nog inte satt ett akvarium på den platsen, om du inte kan få karet rätt över reglarna och utan att det hänger på något ställe. Har du spånskiva som undergolv ovanpå reglarna?
#10 - 2 juli 2013 11:58
jag har ingen aning om vad det ligger under parkett golvet. har bara hört att golven i det här området är uppbyggt med reglar och frigolit.
#11 - 2 juli 2013 12:03
Jag tänkte starta en projekt tråd när detta krar står stabilt. har beställt btn bakgrund och har knatat runt och plockat ek grenar och rötter i skogarna så det kommer nog bli grymt när det är klart
#12 - 2 juli 2013 12:05
Det kan vara parkett som är spikad på reglar, men det är inte det vanligaste sättet att bygga hus. Jag tycker det låter jättekonstigt att bänken bågnar på det viset, den ska vara mer eller mindre självbärande ihop med toppskivan.
#13 - 3 juli 2013 11:01
Akvariumet flyttat och problemet är nästan löst. Måste skaffa fler metallpla gåttor och lägga under fötterna så det står rakt.
Jag har hittat en stor ekgren, eller rättare sagt en stock som är skit fin och har gömställen i och skulle passa perfekt i SA karet. Går det bra med ek i akvariumet och spelar det någon roll att den är så stor? Den är ca 60 cm lång och 20 cm bred på det bredaste stället. Den är hämtad från en död ek och har säkert legat på marken i 10 tals år om inte mer.
#14 - 3 juli 2013 11:27
Jag är dålig på vattenkemi, men rent spontant tycker jag att garvsyran i ek borde vara till fördel för ett SA-kar!
Du kanske får blötlägga den ett tag så den sjunker...
#15 - 3 juli 2013 11:42
Vattnet i kommunen har ph närmare 8 pch hårdhet runt 12-13
#16 - 3 juli 2013 18:51
Akvariet står nu helt i lod (eller heter det våg?) och det är endast 2 mm glipa i mitten på framsidan (ej baksidan) funderar på o ta ett fyrkanst rör av aluminium och förstärka inne i skåpet för att få upp den lite vad tror ni om det? :)
#17 - 3 juli 2013 19:04
Akvariet är dock rangligt och de går o vaja det fram och tillbaka några cm åt sidan och fram o bak. kanske blir bättre när man fyller det? eller är det ett problem att det är svajigt? har läst lite trådar om att bänkar kan svaja en hel del.
#18 - 4 juli 2013 00:04
En sådan bänk ska inte svaja, utan max någon mm om man tar i. Har du skruvat ihop den eller köpt begagnad färdig?
#19 - 4 juli 2013 06:52
1) Glipa under akvariet på mitten är mycket dåligt, det lägger skjuvspänning på fogarna. Risken är att bottnen spricker, eller att fram eller baksida lossnar.
2) Ekgren i akvariet är antagligen inget problem, men håll koll på pH.
3) Svajande är ett problem, och ett större problem ju tyngre akvariet är. Du vill ju inte att nåt barn ska välta hela härligheten (och i värsta fall få det över sig!).

Jag har en gång ställt ett större akvarium på ett mycket mjukt golv, där var problemet framförallt att akvariets fötter sjönk ner i parketten. Det löstes genom att lägga en MDF-skiva under hela bänken - skivan är hård och sprider ut akvariets vikt. Det funkade bra, fast jag skulle ljuga om jag sa att det var snyggt.
#20 - 4 juli 2013 07:26
Akvastabil NEW-MARK II vilar bara på bänkens kortsidor. Eller rättare sagt så är det bara hörnen på akvariet som står i kontakt med bänken.
http://www.aquariumstockholm.se/text2_31.html
#21 - 4 juli 2013 07:33
Tege skrev:
Akvastabil NEW-MARK II vilar bara på bänkens kortsidor. Eller rättare sagt så är det bara hörnen på akvariet som står i kontakt med bänken.

http://www.aquariumstockholm.se/text2_31.html

Har du sett hur möbeln ser ut undertill irl;)?
#22 - 4 juli 2013 07:39
Akvariebänk bågnar

Azur skrev:
1) Glipa under akvariet på mitten är mycket dåligt, det lägger skjuvspänning på fogarna. Risken är att bottnen spricker, eller att fram eller baksida lossnar.

2) Ekgren i akvariet är antagligen inget problem, men håll koll på pH.

3) Svajande är ett problem, och ett större problem ju tyngre akvariet är. Du vill ju inte att nåt barn ska välta hela härligheten (och i värsta fall få det över sig!).

Jag har en gång ställt ett större akvarium på ett mycket mjukt golv, där var problemet framförallt att akvariets fötter sjönk ner i parketten. Det löstes genom att lägga en MDF-skiva under hela bänken - skivan är hård och sprider ut akvariets vikt. Det funkade bra, fast jag skulle ljuga om jag sa att det var snyggt.

Har själv gjort på samma sätt då mitt 450 står på ett mjukt instabilt golv. Satte en tjock MDF skiva som har exakt samma mått som bänken och målat en i samma färg. Ser ut som en del av bänken. Sedan har jag "chimsat" med runda skivor i seg/hård plast. Successivt så har jag skjutit in dessa skivor när jag fyllt akvariet så att alla 8 fötterna sitter lika pressade mot MDF-skivan. Hela rummet blev mindre svajigt efter det hela var gjort. Fungerade kanon.

Men svajigt i sidled låter inte bra alls.
#23 - 4 juli 2013 09:00
Jag har en skiva på ca 10 mm under karet. Karet rör sig inte cm men några mm när man tar tag i karet och skakar.upplevde samma sak med polarens 220 liters akvarium som står helt plant på betonggolv. Det är ingen risk att karet ska välta. Sambon och jag funderar på om det är för att tyngden är så högt upp, kanske svårt o få det helt tok stumt. Kanske bara jag som helst vill ha det stumt som en betongvägg.. :p de 8 fötterna vilar på träskivan och jag får inte ens under ett A4 papper under dem. Har testat att höja upp vissa ben mer för att karet ska bli stummare men de händer inget. Tror att der är den höga tyngdpungten som gör det. Ska förstärka upp skåpet med ett 4kants rör av aluminium ikväll på insidan upp mot akvariebotten för att den inte ska bågna lika mycket. Tror de kommer lösa allt. Om inte annat så gör det inget att prova. :)
#24 - 4 juli 2013 09:41
ansjo skrev:
Har du sett hur möbeln ser ut undertill irl;)?

Vet inte vad du tänker på men jo det har jag.

Att det glipar mellan bänk och akvarium på mitten när det är tomt anser jag vara normalt. Inte är det hela värden om det glipar när det är fullt heller. Men tvärtom så spricker det nog snart.
Det normala när man väger in sin aluställning är att man börjar med tom burk på ställningen, ställer hörnbenens justerande fötter så allt står i våg, sen skruvar man ner mittbenens fötter så att en glipa på ca: 5mm mellan golv och fot uppstår.
Så gör jag i alla fall och hitintills har det gått bra.
#25 - 4 juli 2013 09:58
Tege skrev:
Vet inte vad du tänker på men jo det har jag.

Då har du nog sett att karet inte bara vilar på gavlarna:).
#26 - 4 juli 2013 11:31
ansjo skrev:
Då har du nog sett att karet inte bara vilar på gavlarna:).

Det är på gavlarna belastningen vilar.
Akvariet bär sig själv. Men bänken får inte vika ihop sig.
#27 - 4 juli 2013 12:21
Tege skrev:

jag tror du och ansjo inte riktigt är i sync här. Är det inte så att akvariet du pratar om står i en ram, så som tex juwels kar? Och då vilar karet på alla kanter runt karet, som när man använder en alu- ställning. När man pratar om bara gavlar så rör det väl sig om vänster och höger sida på karet och så kan man ju inte ställa upp ett kar.
#28 - 4 juli 2013 12:47
Tege skrev:

Jag har ett Akvastabil 720 som väntar i garaget, och där är det inte som du säger. Ser heller inte på någon av bilderna du länkade till att karet bara vilar på ändarna. Du har dels baksidan på bänken, sedan en mottagliga som tar upp tyngd, plus ramen under bottenskivan på skåpet. Under bottenskivan är där även fötter till de lite längre karen.
#29 - 4 juli 2013 17:47
Får fan inte till det med mitten biten. den hänger fortfarande. ska karet hänga fritt i mitten när det är tomt på ett möbelkar? Möbeln är ett Akwalux 150*50 cm. är de så att det är så med dem?

kan tillägga att jag ej har någon frigolit under. kan frigoliten ta upp den här ojämnheten?? det rör sig om en glipa på 2 mm.. och är runt metern lång
#30 - 5 juli 2013 00:37
Jag vet inte hur just den möbeln är, men har aldrig sett att en möbel bågnar på det viset.
#31 - 20 juli 2013 21:03
ansjo skrev:
Jag har ett Akvastabil 720 som väntar i garaget, och där är det inte som du säger. Ser heller inte på någon av bilderna du länkade till att karet bara vilar på ändarna. Du har dels baksidan på bänken, sedan en mottagliga som tar upp tyngd, plus ramen under bottenskivan på skåpet. Under bottenskivan är där även fötter till de lite längre karen.

Fötterna är för att klara vikten från sumpen. Packa upp din burk nu.
baksidan och dörrarna fram tar ingen tyngd från burken, hur ska du i så fall kunna öppna dörrarna?
Däremot är det extra breda alulister på akvariet som tar vikt på längden.
Men jag kan ha missuppfattat allt......
#32 - 20 juli 2013 21:31
Om det glipar 2 mm fram men inte bak så står det inte i våg!

Skevar bänken så innan du ens fyllt vatten så ska du nog vara tacksam att du inte hunnit fylla karet!
Du måste helt enkelt ta reda på om det är fel på bänken eller om golvet är för mjukt och skevt. Innan du vet det kan du inte vidta rätt åtgärder.
#33 - 21 juli 2013 05:43
Tege skrev:
Fötterna är för att klara vikten från sumpen. Packa upp din burk nu.

baksidan och dörrarna fram tar ingen tyngd från burken, hur ska du i så fall kunna öppna dörrarna?

Däremot är det extra breda alulister på akvariet som tar vikt på längden.

Men jag kan ha missuppfattat allt......

Ja;)...
#34 - 21 juli 2013 09:04
Ansjo +1 ;).. Om man byggt en akvariebänk som inte ger stöd åt akvariet på mitten utan att dörrarna kärvar fast så har man misslyckats kapitalt och jag tror akvastabil kan bygga bänkar Tege! För att citera Stenmark "Dä inte lätt att förklara för den som int begriper":D

Annons