Akvariebakgrunden i frigolit

#1 - 25 augusti 2008 10:17
Nu har jag införskaffat två rejäla frigolitskivor för att silicona ihop och bygga en snygg o praktisk bakgrund av.
Lite jag undrar över nu då...

Jag köpte ett silicon som går bra att använda till att silicona akvarium med. Antar då att det är fogar/skarvar man avser i första hand, men går detta alltså bra att limma ihop skivorna med samt limma dem mot glaset i akvariet också?

Köpte oxo en "husfix" (som jag förr använt för att laga skador i husfasaden) och undrar om detta alltså är okey som byggmassa mot frigoliten?

Har läst att man efter byggande och målande även ska lacka bakgrunden som avslutning, och att det skulle finnas någon slags vattenbaserad golvlack som fungerade bra för ändamålet. När jag nu på lunchen frågade på byggfirman, fick jag svaret att det inte finns någon lack som kan användas under vatten??

(Vet inte om det är rätt tråd för de här frågorna, men nog är det mitt första akvarium alltid : )
#2 - 25 augusti 2008 10:25
perfetto skrev:
Nu har jag införskaffat två rejäla frigolitskivor för att silicona ihop och bygga en snygg o praktisk bakgrund av.

Lite jag undrar över nu då...

Jag köpte ett silicon som går bra att använda till att silicona akvarium med. Antar då att det är fogar/skarvar man avser i första hand, men går detta alltså bra att limma ihop skivorna med samt limma dem mot glaset i akvariet också?

Köpte oxo en "husfix" (som jag förr använt för att laga skador i husfasaden) och undrar om detta alltså är okey som byggmassa mot frigoliten?

Har läst att man efter byggande och målande även ska lacka bakgrunden som avslutning, och att det skulle finnas någon slags vattenbaserad golvlack som fungerade bra för ändamålet. När jag nu på lunchen frågade på byggfirman, fick jag svaret att det inte finns någon lack som kan användas under vatten??

(Vet inte om det är rätt tråd för de här frågorna, men nog är det mitt första akvarium alltid : )

säger som min 4-årsgrabb.....JOHOOOO finns visst det !!

flera stycken lacker funkar.

http://www.epotex.se/

http://www.sadolin.se/colourexp/products/prodinfo.asp?id=312

har kört med sadolin själv,,,,mest för att den i mitt fall kostar...gratis...
#3 - 25 augusti 2008 10:29
Ja där får man för att man litar på en "byggexpert" som dessutom är rådgivare per telefon just för bygg och måleri. Jag nämnde t.o.m. för honom att det skulle finnas någon lack man kunde använda i akvarium, men näääädå.....de är ju vattenbaserade, så det gaur änte (jo, han var skåning ; )

Okey, så då skaffar jag ju givetvis den där Sadolin även om den säkert inte kostar gratis för mig då.

Men siliconet.....är det alltså samma silicon man använder skarvarna som man limmar bakgrunder i frigolit med?
#4 - 25 augusti 2008 10:33
Förresten...Epolan V? Fungerar den också då?
#5 - 25 augusti 2008 10:33
vanligt akvariesilikon funkar bra, billigast på clas Olsson, 49:-
#6 - 25 augusti 2008 10:34
perfetto skrev:
Förresten...Epolan V? Fungerar den också då?

jag vet inte, har bara kört med sadolin.

sök på zoopet och du kommer säkert finna svar....
#7 - 27 augusti 2008 06:37
En sak jag nu stött på o undrar över - var tusan placerar man doppvärmaren?

Att, som med pumpen, placera den i ett utkarvat utrymme inom själva bakgrunden funkerar väl inte med tanke på att det vatten den känner av där rimligen håller lite högre temp än resten ute i akvariet?
#8 - 27 augusti 2008 06:51
perfetto skrev:
En sak jag nu stött på o undrar över - var tusan placerar man doppvärmaren?

Att, som med pumpen, placera den i ett utkarvat utrymme inom själva bakgrunden funkerar väl inte med tanke på att det vatten den känner av där rimligen håller lite högre temp än resten ute i akvariet?

jådå, om du ställer den nära pumpen, nära intaget till pumpen, så att vattnet strömmar så att säga över pumpen....
#9 - 27 augusti 2008 07:12
Hur går de med bakgrunden då? Får vi se bilder snart? :D
#10 - 27 augusti 2008 07:25
Jag ägnade förkvällen igår åt karvning, urgröpning, samt lite putsning.
Det blev snyggt o prydligt....lite VÄL symmetriskt o fint.
Insåg i morse att jag borde få fram mer ojämnhet och djup i den.

Om det går som tänkt, blir iallafall både pump o värmare helt dolt i bakgrunden med insug o utblås snyggt maskerade så att fiskarna tror att de är hemma i sjön igen ; )
#11 - 27 augusti 2008 07:31
Kensa skrev:
jådå, om du ställer den nära pumpen, nära intaget till pumpen, så att vattnet strömmar så att säga över pumpen....

Jamen, den hinner ju inte värma insugsvattnet till pumpen precis?

Det är som att ställa en doppvärmare i en fors där vattnet bara snabbt passerar. Behöver den inte stå i större volym med mer stillastående vatten för att hinna värma?
#12 - 28 augusti 2008 06:51
Någon här som byggt in sin doppvärmare i en bakgrund, och i så fall hur?

För övrigt har jag nästan karvat klart nu. Ska kanske på med husfixblandningen ikväll : )

Jodå, ska fram med bilder här sen.

Annons