akvarieauktion i spånga 1 oktober

#1 - 12 september 2006 18:41
jag tänkte fråga om det är någon som vet om det blir någon auktion i spånga i år det går ett rykte om det men jag har inte sett något om det.tacksam för svar
#2 - 12 september 2006 19:10
Jodå, det verkar bli auktion den 1 oktober. Här är Spånga AF:s hemsida, klicka på "Storauktion".
#3 - 29 september 2006 16:28
Hej på er! Är det många som ska dit?
#4 - 29 september 2006 18:26
Jag skall dit. Har inte riktigt bestämt mig om jag skall sälja något, dock.
#5 - 29 september 2006 23:33
Jag ska dit. Ska nog sälja några kejsartetror och ancistrusyngel.
(Azur, fick du tag i några L-260 som du var ute efter förut?)
#6 - 30 september 2006 01:46
Tellsak skrev:
(Azur, fick du tag i nogra L-260 som du var ute efter förut?)
Jäpps. Hade lite problem med att få dem att äta först, men det verkar ha lossnat för dem nu.
#7 - 30 september 2006 02:24
Jag ska dit, alltid en trevlig o bra auktion
#8 - 1 oktober 2006 07:47
Jag ska dit och tar med lite räkor, körsbär, CR, WP och Tiger.
#9 - 1 oktober 2006 08:35
ja då är det snart dags att åka då.ni kan väl skriva sen vad ni köpte och om det gick bra och sälja
#10 - 1 oktober 2006 16:56
Kan vi få en recension nu då? Nåt sällsynt som såldes?

Jag skulle ha åkt, men det blev sent igår kväll, så det kändes inte som läge att åka nånstans i förmiddags.
#11 - 1 oktober 2006 17:34
Ja det var köparnas marknad i alla fall. Jättemycket poster och inte speciellt mycket folk. Allt gick tokbilligt och en del blev inte sålt alls.
Räkor var något helt nytt för de flesta så dom gick riktigt, riktigt billigt. Det fanns mycket scalarer, ancistrus, olika ungfödare och rätt mycket olika Corydoras. En hel del tetror, barber, guramis och lite killis.
Växter fanns mycket av, mest olika Crypto kändes det som, men även svärdplantor i massor och olika flytväxter, mossor och olika typer av javaormbunkar.
Några riktigt stora fiskar fanns också, ett stort par jaguarciklider och ett stort par citronciklider. Hmmm... lite guldancistrus, någon stor panaque... någon annan som var där kan fortsätta... ;)
#12 - 2 oktober 2006 07:36
Ja - vad skall man säger? Så olika det kan gå. Då är man för engångs skull på säljarens sida och då blir det så här... Medans det såldes poster nära butikspriser och delvis mer på Bollmoras auktion i våras (trots os-final i hockey) så gick de här för skampriser... Usch - man får vara nöjd att man fick iallafall bensinpengar tillbaka...

Hejhopp. Ralp
#13 - 2 oktober 2006 11:46
Jag kom hem med ett par "guld"ancistrus och massa växter. Bl.a en stor svärdsplanta med två utlöpande där det är ca 10 st sticklingar samt en jättevalle. på 2 meter! Så jag är nöjd.
#14 - 2 oktober 2006 13:00
Jag kan berätta att jag kom hem med bl.a Xiphophorus helleri guentheri detta är en vildform av svärdbärare från Belize och jätte vackra, gul variant av pygmeus från rio Axtla men det mest sällsynta jag hittade var en vildform av sk " svärdplaty " Xiphophorus xiphidium från Rio Corona...
Jag förnyade min stam med nya Dvärgtandkarpar, hittade regnbågs kejsartetra.

Så jag tycker jag gjorde riktiga fynd.. men sedan kan man inte låta bli att köpa corydoras, dvärgciklider, ngn killi, räkor ( premiär för mig ), växter o gamla exemplar av tidningen akvariet som är så roliga att läsa 20-30 år efter de gavs ut.

Den där stora svärdplantan med utlöpare såg jag med Tellsak, den såg maffig ut...

Men som Ralp säger.. priser på auktionerna är märkliga... det är oftast dyrare att köpa 4 Platy än 4 ovanliga ciklider eller annat... Vill man komma hem med pengar ska man odla de mest enkla sällskapsfiskarna i glada färger, vissa malar kan också vara poppis ibland..
Vad säger ni om att betala 60:- för 16 Koi-karpar ? Det gjorde jag, de var små, men ändå... pinsamt billigt. Eller 40:- för 2 par grön bågciklid..

Auktioner är annars mest köparens marknad, har jag med mig fisk så är det ändå sånt som jag inte behöver eller tycker är roligt att dela med mig av.

Nästa gång det är storauktion i stor-Sthlm är i Haninge på farsdag i november.

Vi borde ha skylt på oss med Zoopet nick så kunde man säga hej på ngn auktion.. man har ju inte en aning om ven som är vem..

Hälsn Robban
#15 - 2 oktober 2006 20:49
MaxRobban skrev:

Vi borde ha skylt på oss med Zoopet nick så kunde man säga hej på ngn auktion.. man har ju inte en aning om ven som är vem..

Hälsn Robban

Man kunde ha en liten Zoopetmallogga på sig ;)
#16 - 2 oktober 2006 22:15
En lysande idé, en liten logga med nickname. (Vi kan fråga Kjell om vi får använda loggan.....[:-123] Jorden anropar.....hallå Kjell...går det bra om vi lånar loggan ) Mig känner ni annars igen på en turkos nikekeps som jag alltid brukar ha på auktionerna (för att slippa fixa håret då man jagat fisk i akvariet sedan morgonstunden).

Maxrobban.....Jag var oxå lite sugen på några gröna bågciklider. Men jag han inte se dem riktigt....såg de fina ut? Risken är stor att mitt eldbukspar kommer ta några tuggor från dem, så jag vågade inte.

Ha det!
#17 - 3 oktober 2006 03:11
Gröna bågcilkliderna kräver en egen historia. Jag hade sådan röra på min lapp med alla nummer och då de sa det var dags för bågcikliderna så ropade jag in dem. Men det var inga Bågciklider utan Kurvciklider... men jag har gott om plats just nu så det var ett mindre problem. Så var det Gröna bågciklider igen och då fick jag 2 par som var riktigt fina. Ett par har redan skaffat sig ett bo under en rot och har ngt bus på gång där. Hemma hade jag redan Bågciklider i ett annat akvarium, så nu har jag 3 par. Men riktigt fina är de ska du veta...

Jag ropade också en Egyptiska munruvare.. de har jag inte haft på en massa år och tror det eller ej.. honan hade ägg i munnen o har hållt dem kvar under auktionen och nu går hon ensam hemma i ett litet akvarium och fortfarande har hon äggen kvar. Det tycker jag var imponerande av henne att lyckas med.

Vi får ordna ngt sätt på nästa auktion så vi kanske kan säga hej och om vi kan ha loggan på oss vore ett bra sätt.

Tänkte på dina Eldbukar.. har inte haft sådana på massor med år, men jag tycker de brukar uppföra sig ganska hyfsat. Visst kan de vara lite ettriga vid lek,men då kanske du inte sett vilken marodör en bågciklidshona kan vara om hon har yngel att skydda. Tala om att kunna vara tuff o ettrig om hon tycker det behövs, hanen vill ofta vara med på ett hörn o ta hand om ungarna men det brukar inte mamma bågciklid uppskatta och äri nte akvariet stort nog kan hon t.o.m döda hannen.. så möjligt att kaxiga Eldbukar också fått sig en kamp :-)

Hälsn Robban
#18 - 3 oktober 2006 21:47
Hmmm...kanske skulle ha bjudigt på ett par gröna bågciklider då....:mad:
Är det sant? F*n vad häftigt. Där gjorde du ett klipp. Jag kollade på de Egyptiska munruvarna (har själv aldrig haft några med funderat länge på att skaffa...) och sa till polaren:
-Kolla in munnen vilket underbett, hon måste ha yngel där? Hon ser ju ut som Jay Leno..[^] ..Vilka vattenvärden vill de ha??

Mvh Göran
#19 - 3 oktober 2006 22:49
Där fanns 2 par med Egyptisk munruvare och bägge honorna hade ägg i munnen... det är en liten trevlig fisk som man kan ha med andra snälla fiskar.. så det ska du absolut testa ngn gång. Det finns ganska många olika små afrikanska munruvare som är enkla att ha och snälla... Pseudocrenilabrus philander dispersus finns beskriven här och den har jag haft.. , men jag har lite dålig koll på hur det är med namnen.. jag brukar kalla den Philander philander.. eller om det är en variant som är väldigt lik... Sedan finns det en mer gul som heter Khinani och en som går svagt mot blått som heter Nicolsi.. dessa 3 andra sorter är lite lite större än den egyptiska munruvaren, men alla snälla och mer färgrika...
Men dessa små afrikanska munruvare är lätta att ha. lättodlade o intressanta.. märkligt att de inte är mer poppis än vad de är.. men märker nu att jag svamlar iväg om fel saker i auktions tråden.. men att jag rekommenderar dessa små fiskar förstog du nog.

Men jag gjorde en massa klipp på auktionen och så nöjd
#20 - 4 oktober 2006 14:39
det gick ju en hel del räkor me.nu undrar jag kan man ha räkor ihop med guppisar,och hur väl måste man täcka akvariet,kan dom klättra ut där sladdarna går ut.tänkte bjuda på räkorna men kan ju inget om dom.
#21 - 4 oktober 2006 18:12
fairing skrev:
det gick ju en hel del räkor me.nu undrar jag kan man ha räkor ihop med guppisar,och hur väl måste man täcka akvariet,kan dom klättra ut där sladdarna går ut.tänkte bjuda på räkorna men kan ju inget om dom.

Det brukar kunna funka med räkor och guppis. Guppina tar väl några räkyngel men har man mycket växter så klarar sig en hel del.

Mina har aldrig klättrat ut, jag har täckglas men hörnen borta där sladdarna ska ner. Iofs så har jag bara riktigt små fiskar i några av karen med räkorna. Jag skulle kunna gissa att räkor som blir jagade kan hoppa ur.

Annons