Akvarieauktion gtb... köpte... vill ha lite tips.

#1 - 5 december 2006 17:59
Den 25:e november var jag i gtb på akvariuauktion och ropade in några saker. Bl a ett par zebraciklider ( nr 1446) honan ca 8 cm, hanen ca 10 cm. Jag skulle vilja veta vem jag köpte dem av (lite kul att veta) och sen skulle jag vilja veta lite annat...
Paret har under ca 2 dagar nästan bott i en av mina kokosnötter och om den ena simmar ut kommer den andra efter och hämtar in honom/henne. Jag har kollat och det finns inga ägg, men honan är lite tjockare än hon ser ut att hon ska vara och dessutom har det i ett dygn stuckit ut ett äggläggningsrör (tror jag). (Det ser likadant ut på en av mina scalarer i samma kar :confused: )

Vad skulle jag kunna göra för att starta leken?

Tack på förhand...
#2 - 5 december 2006 21:20
hej, dom var mina., dom skulle ha ett par yngel kvar i påsen vid auktionen, du såg inga sådana?...

du kan mata mkt, det tycker dom om ;)...
#3 - 6 december 2006 08:25
Sebraciklider leker i tid och otid, så det är bara att se till att dom har det bra. Sen kommer leken som ett brev på posten.
#4 - 7 december 2006 09:33
hej, dom var mina., dom skulle ha ett par yngel kvar i påsen vid auktionen, du såg inga sådana?...

du kan mata mkt, det tycker dom om ;)...

Jo, jag såg dem. Men inte förrän efter ett tag i karet. Jag såg dem ju inte i påsen (vattnet var ganska skitigt [:o] ) så jag hade i håven 2 ggr för att fiska upp paret sen kastade jag resten av vattnet. Men 5 yngel följde med till karet. Tyvärr blev dom mat, föräldrarna var lite disorienterade.

Dom är jättefina! Har dom lekt många ggr?
#5 - 7 december 2006 17:27
dom har ynglat 3 ggr.
#6 - 7 december 2006 20:07
Kan inte du ge lite råd om leken? Hur lång tid det är ägg och hur man sköter ynglena sen... Förresten har dom klarat att få yngel som blivit vuxna?
#7 - 7 december 2006 20:21
PlatyYngel skrev:
Kan inte du ge lite råd om leken? Hur lång tid det är ägg och hur man sköter ynglena sen... Förresten har dom klarat att få yngel som blivit vuxna?

som bucklan sagt, dom är lättlekta :), ge dom en grotta så é dom nöjda...
ett par dagar é det rom, sedan kommer det ut en massa småttingar,,,
har du ett väl ingånget kar som dom går i så löser föräldrana matningen, dom vallar runt yngelna...
japp, 7 yngel överlevde från deras första kull, och då hade jag dom med kongotetror och thomasisi....
(sålde ju dom i en annan post på auktionen)
#8 - 8 december 2006 08:26
Dom har ockuperat en kokosnöt och dom håller på att åka ut och in, jagar varandra runt i karet (ser lite brutalt ut ibland) men så helt plötsligt så är dom tillsammans inne i grottan. Ibland när en av dom simmar ut kommer den andra efter och hämtar hem honom/henne igen... Är det lekbeteende?
#9 - 10 december 2006 19:18
Det har fortfarande inte hänt nåt, men dom jagar varandra mer nu...

Annons