Akvarieångest inför kommande flytt....

#1 - 22 juni 2008 08:12
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Usch, nu har jag känt av den [COLOR=darkorange][COLOR=darkgreen]STORA AKVARIEÅNGESTEN[/COLOR] [/COLOR]ett tag. Idag måste jag börja grejja.. *SUCK*[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag har ett par olika alternativ på hur jag ska gå till väga:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]* Jag ska slå ihop två 112 liters och flytta in ett i sovrummet( inte populärt här hemma kan jag lova)[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]* Eller så omplacerar jag samtliga levande invånare, helst hos en fdervärd som kan ta hand om dom i ca 3 månader eller så.. Det handlar om ca 8 kubotaier, 11 galaxer, 11 dvärgkardinaler och ett x antal körbär och tigerräkor. Plus 2 ancistrus, en brun hane och en gul hona.( lekpar om man så vill, dom har lekt)+ ett yngel från deras lek[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Utav dom ovanstående vill jag bara ha tillbaks några tigerrökor, några körsbär ev+ småfiskarna, inte ancistrusarna alls. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Men hur hittar man en pålitlig fodervärd som är villig att ta hand om allt det där??!! :confused:[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]då ingår dessutom att jag får starta upp ett kar hos mina föräldrar där jag kan härbärgera mina växter som jag absolut inte vill bli av med. Dom ska jag ha i ett 720 liters sen när jag har flyttat. :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Men nu brinner det i knutarna, vi ska eventuellt få vardagsrummets parkett slipad här i veckan och då måste karen vara borta.. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Plus då de två karen med invånare av blandad skal-ighet som Mumin och Mamma Mia ska ta hand om.. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Dålig planering??!!:confused:[:o] Mja, snarare ångest på hög nivå, annars så hade jag börjat för länge sen.. Jag har helt enkelt beslutsångest gällande hur jag ska göra.. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag får nog börja med att tömma ett kar i ett annat och flytta sagda kar in i sovrummet så får jag ta det från där sen.. Om jag hittar lämplig fodervärd dvs..*phu*... [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Annars så trampar dagarna på och vi packar och packar.. Nu har vi nästan slut på kartnger och måste börja flytta ut möbler.. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Möber och akvarieröjjning på schemat idag alltså. GUUUD VAA ROOOLIGT!!![B)]:p[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Vi hade födelsedagskalas för Julie hos mina föräldrar igår för Julie fyller 3 år på måndag, imorgon!! Hon fick en del fina kläder att ha i sommar, 2 bollar till hennes stora förtjusning, en liten balett docka av okänd sort(inte insatt i dom olika sorterna som finns), en fin gul pläd till hennes blivande rum, 3 pussel och en skrinda som hon vägrar åka i.. :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]På det hela taget ett bra kalas med ett gäng nöjda familjemedlemmar som smaskade tårta och småkakor och insöp kaffe med lite sump i gjort i en presso-maskin. Ni vet en sån som man pressar ner kaffeulvret genom kokhett vatten. I glas.. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]I alla fall så blev det övertryck i den och sumpen slet sig delvis och ville inte stanna kvar på botten.. Men det var väldigt gott kaffe ändå.. :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]Jag ska mickla in en bild på tårtan när jag hittar kameran senare.. Det var en midsommartårta från senaste ICA Buffé. Den med seg browniebotten med krossad daim i och jordgubbsmousse i ett tjckt lager ovanpå och toppad med färska jordgubbar. Lyxig och god och dessutom skapligt lätt att göra!! :D[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#ff0000]// Miiaoo med akvarieångest och en pusslande dotter och hungriga hundar[/COLOR][/FONT]
#2 - 22 juni 2008 08:40
Har flyttat med två 310 liters en gång...

Jag lånade in varenda kärl i hela bekantskapskretsen och halva släkten som kunde duga som fiskförvaring...
Däri fick fiskarna var i tre-fyra dagar, dvs den tid det tog att flytta, tvätta grus, plantera och fylla ett 310 liters på den nya adressen. Fiskarna fångades sedan upp ur sina tillfälliga hem (av min syster. Hon sorterade den i olika påsar, plattfiskar, sillar, laxar, skellet, hallon o lakriskarameller, osv :p), kördes till den nya adressen... och plums i bara. Säkert inget djurvänligt sätt att flytta fisk på, men faktum är att alla utom - en gammal algätare - överlevde.
Om det var jobbigt och stressigt? Svar: Ja [:o]!
#3 - 22 juni 2008 08:44
Ooouh, tur att våran flytt nu i vintras va så enkel då. "Bara" 2st 54liters, ett 31liter och ett 102liters. Samt att det i princip bara var tvärs över vägen. Men ändock, det är inte kul att flytta akvarier inte.

//C
#4 - 22 juni 2008 08:59
Är ju lite knivigt att hitta lämpliga täckglas till spannar och baljor, så mitt i allihop ramla en kontakten mellan två förlängningssladdar ner i en balja.
Vatten + el = katastrof, har man ju fått lära sig... så på reflex körde jag handen i baljan och slet upp den fort som ögat. Sen stod jag där helt förstenad med kontakten i handen och såg dum ut [B)]... och väntade på smällen som inte kom :p!
#5 - 22 juni 2008 09:11
Ja akvarieångest har jag oxå! Hur i h*e ska jag klara detta?! Min plan är ju att ha ett tomt kar att börja med (i nya lägenheten) och sen flytta all fisk i tur och ordning. I slttampen blir ett ANNAT kar tomt ;) Kanskse kan vara något? När får ni tillgång till huset?
#6 - 22 juni 2008 09:18
Låter som en bra plan, Mamma Mia.
#7 - 22 juni 2008 09:19
Jo, visst.. Om det var så att jag kunde och ville ha kvar allt och inte slipa golvet i v-rummet där allt står..
Det finns liksom ingen annanstans där det kan stå..
Jag vill stänga ner allt, utom möjligtvis ett kar med växter hos mina föräldrar. Jag kan inte ha något simmande/lavande däri eftersomingen kommer att mata i det karet om det står hos dom..
Men det är ju bråttom, det är det som är hela grejjen.. Jag ställer ett kar i sovrummet idag, det är redan nästan tomt, bara lite räkor att fiska och vatten att tömma, sen är det bara att bära.. Firrarna har jag redan tagit ur och alla fina växter med spara-värde..
Det löser sig, nu har jag ju börjat i alla fall, det är huvudsaken..
#8 - 22 juni 2008 09:22
Helgen, och veckan, är räddad mao :)!
#9 - 22 juni 2008 09:27
ha ha.. Ja, det kan man säga Lilla Damen!! :D:p

Fast akvariebuissnissen ska vara klart idag!! Utom det som Mumin och Mia vill ha, för det måste vi ju bestämma dag för förstås.. :D
Men allt som jag kan göra idag ska göras.
#10 - 22 juni 2008 10:01
Kör ner dem hit bara!:p
#11 - 22 juni 2008 17:30
Det gick snabt när huset väl var hittat. :D Riktigt kul att ha något eget och framförallt egen trädgård att pyssla i. :) Hoppas att du har tid för en ev. kaffe någongång vecka 31 eller 32 eller så. Då är det någorlunda planerat att köra upp till Stockholm. :)

Annons