akvarieångest

#1 - 18 november 2004 19:36
Det är uppstartat, sand växt pump stenar, rubbet.

Jag vill ha fiskar nu.

nu nu nu.

det står där och ser så ensamt och tomt ut.

men jag ska hålla mig och låta akvariet bo in sig ordentligt, nästa torsdag däremot så.....

(men jag vill ha det nuuuuu)
#2 - 18 november 2004 19:37
Känner igen känslan... *S*
#3 - 18 november 2004 19:37
och vet fortf inte vilka det skall bli, jag vet snäcklekare, men tänk om min grova sand inte är bra för dem?
#4 - 18 november 2004 20:00
Räcker enligt mig med att du väntar 3 dagar ... På den tiden hinner pH stabilisera sig och man kan kolla med ett nitrit test som man ändå borde ha att man inte råkat ha något som ruttnat i karet... Allt eventuellt klor kommer ha försvunnit och vattnet är ordentligt syresatt och det är det man väntat på....

Det kommer inte skapas några nyttiga bakterier i karet fören det kommer i fisk i karet som kan ge ut ammonium som är det som bakterierna lever av... Ingen mat inga bakterier... Så om du går och väntar på en bakterieflora så kan du vänta tills du dör den kommer inte komma om du inte använder akvariet som toa förståss...

Lycka till
/Henrik

#5 - 18 november 2004 21:35
mm, men på akvarielagrets hemsida står det en vecka...bättre att ta det säkra då, hellre att jag får nippran och att firrarna har det fint.
#6 - 18 november 2004 21:44
I saltvattensvärden brukar vissa slänga i en räka (jo en sån från konsum) för att den ska ruttna och på så sätt skapa nitrifieringsbakterier. När den är borta och vattenvärdena är normala är det klart.

Det funkar säkert med det låter lite svinigt tycker jag. =)
#7 - 18 november 2004 22:04
Ursprungligen skickat av plizken

I saltvattensvärden brukar vissa slänga i en räka (jo en sån från konsum) för att den ska ruttna och på så sätt skapa nitrifieringsbakterier. När den är borta och vattenvärdena är normala är det klart.

Det funkar säkert med det låter lite svinigt tycker jag. =)

Då är det väl bättre att bara dosera den matmängden du tänkte dig att mata dina fiskar med varje dag och göra detta utan fiskar tills dess att ditt biologiska filter klarar av denna matningen ... istället för fisk matar du nerbrytningsbakterier som ger samma restprodukter problemet är kanske att detta inte är världens nyttigaste då det kan bildas en massa elaka bakterier oxå i det skitiga bottensubstratet ...

Sen finns det ju dom som doserar Ammonium för att skapa bakterier detta låter ju lite bättre i mina ögon även om det i defdacs ögon låter som algodling det kan jag ju iofs hålla med om men bara om man doserar för mycket med för lite växter :)

Sen finns det ju Defdacs faviss metod att köra vanlig plantjord i en hink med vatten och en luftpump och på så sätt odla bakterier och på köpet få ett bra växtbottensubstrat ... jag vet inte exact hur detta funka det får du nog söka på eller fråga han....

Sen finns det då dom som sätter sina fiskar på spel eller dom som kör in sitt filter hos en kompis eller snor en del av kompisens sand eller kramar ur en dela av kompisens filter i karet eller liknande allt har sina fördelar nackdelar ...
#8 - 24 november 2004 14:18
Jag har väntat i ca 4 veckor nu. Kör en sån fisklös ammoniak-cykel som Labeth nämnde. Och i dag har nitrit-halten äntligen börjat sjunka!!!!! Nu borde det gå väldigt fort. Antagligen är akvariet färdigt för inflyttning redan i helgen. LYCKA :-D

Nackdelarna med en fisklös cykel är just att man måste vänta så länge och att man kan få lite alger som trivs med de höga halterna ammonium.

Fördelarna är att man inte riskerar någons hälsa och/eller liv. Plus att när cykeln är klar så kan många fler fiskar flytta in samtidigt riskfritt, jämfört med den konvetionella fisk-cykel-metoden.

Själv tycker jag fördelarna väger mycket tyngre än nackdelarna.

Fast defdacs jordmetod låter ändå som den allra bästa. Tyvärr är det lite för sent för den när man redan satt igång akvariet...
#9 - 24 november 2004 15:08
Hmm, jag går och vill att det ska bli helg redan nu så att jag kan dumpa fisk i det. Har haft det snurrande sedan i söndags och inbillar mig att det hjälper.

Har inte bestämt mig för fisk heller. Har varit inne på kardinaltetra sedan början, men velat lite fram och tillbaka med resten. Har svart sand, en del rötter men klart vatten. Funderade ett tag på guramis men har börjat luta åt att enbart hålla mig till sydamerika och kanske hittat nån trevlig ciklid och kanske ett par scalarer. Någon som har nåt tips?
#10 - 24 november 2004 21:26
Fjärilsciklider är väldigt fina. De lever i par. Du kan ha ett eller flera par beroende på akvariets storlek. Själv har jag ett 250 liters, så det får bli bara ett par. Har du 400l eller större går det bra med 2 par.

Tänk dock på att både fjärilsciklider och kardinaltetra är väldigt känsliga för dåligt vatten. Så jag skulle inte rekommendera att börja med dem i ett akvarium som inte har cyklat färdigt...

Annons