Ursprungligen skickat av plizken
I saltvattensvärden brukar vissa slänga i en räka (jo en sån från konsum) för att den ska ruttna och på så sätt skapa nitrifieringsbakterier. När den är borta och vattenvärdena är normala är det klart.
Det funkar säkert med det låter lite svinigt tycker jag. =)
Då är det väl bättre att bara dosera den matmängden du tänkte dig att mata dina fiskar med varje dag och göra detta utan fiskar tills dess att ditt biologiska filter klarar av denna matningen ... istället för fisk matar du nerbrytningsbakterier som ger samma restprodukter problemet är kanske att detta inte är världens nyttigaste då det kan bildas en massa elaka bakterier oxå i det skitiga bottensubstratet ...
Sen finns det ju dom som doserar Ammonium för att skapa bakterier detta låter ju lite bättre i mina ögon även om det i defdacs ögon låter som algodling det kan jag ju iofs hålla med om men bara om man doserar för mycket med för lite växter :)
Sen finns det ju Defdacs faviss metod att köra vanlig plantjord i en hink med vatten och en luftpump och på så sätt odla bakterier och på köpet få ett bra växtbottensubstrat ... jag vet inte exact hur detta funka det får du nog söka på eller fråga han....
Sen finns det då dom som sätter sina fiskar på spel eller dom som kör in sitt filter hos en kompis eller snor en del av kompisens sand eller kramar ur en dela av kompisens filter i karet eller liknande allt har sina fördelar nackdelar ...