Akvarieaffärer i Malmö/Lund-trakten

#1 - 24 oktober 2006 13:46
Såg att diskussionen om Hornbach gick in på diskussioner om andra akvarieffärer i Malmö-trakten, så jag tänkte att det kunde vara kul att skapa en ny diskussion. Är nämligen ganska nyinflyttad i Skåne (bor i Lomma) men har haft chansen att testa några zooffärer. Zoogiganten har ju varit given eftersom den ligger så nära, men jag har även varit på Jägerzoo och Burlöv zoo.

Kan ju dra mitt omdöme av affärerna:
Jägerzoo: Gillade inte butiken. De hade förvisso många ovanliga fiskar, men också mycket sjuka/döda fiskar i karen.

Burlöv Zoo (på Burlöv center): Litet utbud, men ändå tillräckligt om man ska köpa "basfiskar". Kunnig personal och jättefina växter!!!

Zoogiganten: Jättebra utbud av fiskar, båda vanliga och (i mina ögon) ovanliga. Bra utbud av inredning och tillbehör. Däremot, och detta anser jag är ett stort minus, har den personal jag stött på visat sig vara okunnig och rent av otrevlig.

Vad har ni för erfarenheter av de här butikerna? Tänkte att det kunde vara bra att få veta andras erfarenheter. Personligen tycker jag det är enormt viktigt att bli väl bemött av personalen, som jag också anser måste vara kunnig...
#2 - 24 oktober 2006 14:22
handlar på akvarietjänst på st:knuts torg. de har en del ovanliga fiskar och deras växter håller bra pris. de är annars lite dyrare än en del andra butiker, men jag har aldrig sett en enda död fisk i deras akvarium (till skillnad från vissa andra butiker som alltid har någon död fisk (nämner inga namn)).
personalen är skitbra.
#3 - 24 oktober 2006 14:28
Den enda av dom butiker du nämner har jag bara varit på Zoogiganten. Att personalen är otrevlig... både ja och nej. Jag tror jag vet vem du pratar om :) Det finns dom som är trevliga där.
#4 - 24 oktober 2006 14:40
Jag är beredd att betala mer för att bli bemött väl och slippa se döda fiskar, vilket som du säger ofta sker.

Angående zoogiganten... personalen som har hand om resten av butiken har bemött mig väl, men inte de på akvarieavdelningen. Sist jag var där blev killen som "servade" mig irriterad över att jag bad om en extra påse till de livliga danios jag köpte. Han föredrog att sätta ihop dem tillsammans med 20 stackars tetror i en pytteliten påse. Om jag inte protesterat är jag säker på att de skulle ha blivit ihjälstressade :(
#5 - 24 oktober 2006 14:42
Finns det akvarieaffär på burlövs center igen? Är det lika stort som det gamla?
Bilagor:
#6 - 24 oktober 2006 14:45
Jag är beredd att betala mer för att bli bemött väl och slippa se döda fiskar, vilket som du säger ofta sker.

Angående zoogiganten... personalen som har hand om resten av butiken har bemött mig väl, men inte de på akvarieavdelningen. Sist jag var där blev killen som "servade" mig irriterad över att jag bad om en extra påse till de livliga danios jag köpte. Han föredrog att sätta ihop dem tillsammans med 20 stackars tetror i en pytteliten påse. Om jag inte protesterat är jag säker på att de skulle ha blivit ihjälstressade :(

Jag har aldrig köpt fisk där, hade tänkt en gång (innan de byggde om) men personalen hade inte tid, de var stressade och det var mycket folk då. Själv hade jag tidspress för jag skulle hämta barnen på en bestämn tid. Så det blev inget...Sist jag var där på f.m. var det inget annat folk där, blev bra bemött fast då skulle jag bara köpa diskusmat...jag tycker de har fått fint där nu.
#7 - 24 oktober 2006 14:49
Det har blivit väldigt fint på zogiganten sen de byggde om. Själva affären har jag inget att anmärka på, fiskarna ser pigga ut osv. Men bemötandet där och kunskapen är inte tillfredställande.

Jag är som sagt nyinflyttad, så jag vet inte om Burlöv Zoo är större eller mindre än tidigare. Allt jag vet är att jag fått ett bra intryck av affären :)
#8 - 24 oktober 2006 14:59
Har de bra växter på akvarietjänst?
#9 - 24 oktober 2006 15:12
solbacka skrev:
Har de bra växter på akvarietjänst?

inte så stort utbud, men dom växter jag köp har hållt och e fina
MVH/Karro
#10 - 24 oktober 2006 18:51
Jag har handlat mycket av mina prylar på "Akvariepiraten", både växter och fiskar. ALLA fiskar har överlevt, även Neontetrorna som går (gick) ihop med Scalarerna. Jag råkade själv ta död på de flesta av fiskarna med fel blandning på "Väteperoxiden", utom Scalarerna, som lever och växer. Växterna jag hade kastade jag nu idagarna, för att bli av med "penselagerna(chansar inte).
Jag upplever personalen där som både kunnig och "serviceminded", vid vissa tillfällen även prutbara. Jag köpte min Fx5:a där och de drog av 400:-, för boxen var lagerskadad (översvämning(dyr låda)) :)
så jag fick den för 1600:-.
Allting är ju relativt, men jag tycker nog att de är billigare än andra, iaf med det foder jag har köpt.
Akvarietjänst har jag varit inne i en gång, stod där nog i 15 minuter....ingen kom..!!!
Jägerzoo har jag själv levererat Undulater till, och de är oxå kunniga, men mycket dyra.:( Har stor sortering.
#11 - 25 oktober 2006 05:23
Jäger zoo - Trevlig personal och hyfsat kunniga också, men jag har haft problem med sjuka fiskar härifrån.
Akvariepiraten - Tittade in efter ombyggnaden, då var det döda eller sjuka fiskar i nästan alla akvarier utom de med malawiciklider. Det minsta man kan begära är väl att de sätter upp en skylt om att akvariet är i karantän. En kompis har varit där efter mig och sa att det såg bra ut.
Akvarietjänst - Alltid fina fiskar dessutom fler sorter än jag sett någon annanstans. Kul att de har flera olika sorters räkor dessutom.
Hornbach - Stort sortiment av tillbehör och mat
#12 - 25 oktober 2006 05:26
Någon som vet ett bra ställe att köpa sniglar i malmö? Jag köpte två zebra sniglar på akvarietjänst men för tillfället var det allt de hade.
#13 - 25 oktober 2006 06:31
Ibland har de sniglar på zoogiganten (som iofs ligger i lomma) och då är det de stora gula sniglarna, är det äppelsniglar de kallas?
#14 - 25 oktober 2006 06:41
Zoogigantens personal är INTE okunnig och otrevlig, men ofta lite stressad pga det otroliga kundtrycket.
Lär känna tex kenta innan du uttalar dig om sånt, de har mycket kunnig och trevlig personal!!!
#15 - 25 oktober 2006 06:44
MichaelE skrev:
personalen är INTE okunnig och otrevlig, men ofta lite stressad pga det otroliga kundtrycket.

Lär känna tex kenta innan du uttalar dig om sånt, de har mycket kunnig och trevlig personal!!!

Det är det jag sa också, att de var stressade....(för lite personal?) När jag var där sist så var det ok, fick hjälp men jag var nästan ensam där (på förmiddagen) jag vet ej vad han hette...De hade snygg diskus på gaveln där de nya akvarierna är:)
#16 - 25 oktober 2006 07:55
MichaelE skrev:
Zoogigantens personal är INTE okunnig och otrevlig, men ofta lite stressad pga det otroliga kundtrycket.

Som kund, och till och med en återkommande sådan, förväntar jag mig att bli bemött med respekt och kunnande oavsett hur stressad personalen är. Jag förstår att det inte kan vara lätt att alltid vara trevlig under stress men jag har även blivit bemött på det viset när kön till fiskavdelningen bestått av mig och en till.

Jag påpekade också att just den personal just jag mött verkat okunnig och otrevlig. Jag har förmodligen inte träffat alla i personalen, och ber om ursäkt om jag verkat dra alla över en kam. Men, var och en bildar sig ju sin egen uppfattning av en akvarieaffär, det var också därför jag startade tråden, för att få andras synvinklar. Första intrycket är ju som känt mycket viktigt.

Jag tycker bara det är synd att jag, och några andra jag pratat med, fått den uppfattnngen om zoogiganten, då butiken skulle kunna vara den bästa i hela skåne med sitt stora utbud och förhållandevis låga pris. Mycket synd.
#17 - 25 oktober 2006 08:40
Är det fler än karro72 som har haft dåliga erfarenheter av fisk från ZooGiganten?
#18 - 25 oktober 2006 08:43
Nej, fiskar jag har köpt där har jag inte haft dåliga erfarenheter av, enbart att det är svårt att veta vilken sorts fisk man egentligen får med sig hem då latinska namn saknas.
#19 - 25 oktober 2006 11:26
alltid dumt att köpa fisk som man inte vet vad det är.....
#20 - 25 oktober 2006 16:23
Jag håller fullständigt med. Sist jag skulle köpa fisk där och jag insåg att latinska namn saknades överallt så åkte jag hem (för jag bor ju turligt nog nära) och läste på innan jag köpte dem. Men vad ska man göra om man bor långt ifrån och bara är på genomresa?

Syftet med en akvariebutik är väl att personalen ska vara proffsen, och kunden ska därmed kunna förvänta sig svar på vilken fisk det är och hur den ska skötas? Varför beställer man som butik in fiskar som personalen inte vet hur ska skötas? Kan man då förvänta sig att fiskarna får ett bra liv i butiken fram tills att de säljs?
#21 - 25 oktober 2006 17:13
Det hade varit bra om affärerna satte upp en liten lapp med vanligt och latinskt namn och fullvuxen storlek som minimum. Sen behöver ju inte alla i butiken kunna allt om varje fisk, men då ska de i alla fall ha en bok eller datablad med info om fisken liggande i kassan så de kan kolla upp det man vill veta. Alternativt kunna låna ut en dator så man själv kan dubbelkolla på nätet.
#22 - 25 oktober 2006 17:40
Det låter som riktigt bra idéer! Det där med latinskt namn tycker jag borde vara en självklarhet. De svenska namnen varierar ju så mycket!

Dessutom tycker jag att åtminstone någon i personalen som jobbar dagligen (fler då om det är en stor butik) borde ha kunskapen om hur de fiskar de har inne ska skötas, för som jag nämt tidigare, hur ska jag annars veta att de sköts väl i butiken?
#23 - 25 oktober 2006 18:31
vilken typ av fisk e det du söker för det finns ju renodlade ciklidaffärer med om det år såna du söker
#24 - 26 oktober 2006 10:37
Vill bara tillägga att jag var på zoogiganten igår och det var mycket döda fiskar i karen tyckte jag såg ett 10-tal i olika kar, inget som gör att man direkt känner man vill köpa fisk ialla fall den dagen därifrån. Har dock handlat en del
andra fiskar därifrån som mått bra o lever än.

Jag förstår att det förståss blir lite döda fiskar då och då men kan man inte gå en runda då och då och kolla över karen, det finns ju trots allt en del folk som jobbar där?
#25 - 26 oktober 2006 22:32
Det hade varit bra om affärerna satte upp en liten lapp med vanligt och latinskt namn och fullvuxen storlek som minimum. Sen behöver ju inte alla i butiken kunna allt om varje fisk, men då ska de i alla fall ha en bok eller datablad med info om fisken liggande i kassan så de kan kolla upp det man vill veta. Alternativt kunna låna ut en dator så man själv kan dubbelkolla på nätet.

Vad jag vet så är det lag på att alla djur som säljs ska ha tydlig information om livsbetingelser osv.
Butiken ska även ge med skötslelråd för varje art man köper.
Så har i alla fall jag fått det förklarat för mig, dock har jag bara sett 2 butiker som har detta av ca 45 besökta.

Just Zoogiganten var vi på besök i förra sommaren, kunskapen var då av en normal akvariebutiks nivå = låg:( , men killen som servade oss var trevlig.
Dock så packade de fisk ifrån många olika kar i samma påse och tog vatten ifrån ett annat[:(!] , men vi fick syrgas i påsarna utan att be om det! :D

Har blivit vägrad syrgas i vissa butiker som har syrgas, med hänvisning att fiskar klarar sig i dagar med vanlig luft i påsen.
Känns inte så bra när man har köpt malar för kanske 2.500:- och inte ens få syrgas när man frågar om det.
En annan butik på samma ort ville inte sälja till oss en dag då deras syrgas var slut[:o] (ca 35 mil hemmifrån), malarna fick gå kvar i butiken till nästa gång vi åkte förbi. Det var seriöst!

Sist vi var i Malmö blev vi sittandes hos Håkantorps Zoo ( www.mm-design.se ), så vi hann inte till Zoogiganten.

Med tiden blir man kräsnare, så det är ytterst sällan man hittar något intressant i butiker.

//Calle
#26 - 27 oktober 2006 18:27
Jag handlar jättegärna på Jägerzoo trevlig personal. Har även fått upp ögonen för Akvarietjänst på st.knuts torg även där mycket trevligt bemötande(de står ut med mina frågor).

Mvh Cecilia
#27 - 27 oktober 2006 21:47
Jag fick mycket bra bemötande på Hornbach idag! Köpte växter och han verkligen ansträngde sig för att läsa på om sydamerikanska växter. Jag är nöjd med Hornbach! Trevliga!! tittade lite på fiskarna, de såg ok ut.
#28 - 27 oktober 2006 21:48
Var ligger jägerzoo? Kunde tittat där idag också, suck....Var ju på Jula och köpte elaggregat..
#29 - 28 oktober 2006 11:13
Jägerzoo ligger 200 meter förbi Elgiganten vid Järesro

Jag handlar helst på Hornbach (växter och tillbehör) och Jägerzoo (fiskar). Kunskapen är förvånansvärt bra på hornbach (med tanke på att det är ju ett byggvaruhus med en djuravdelning) och priserna är toppenlåga och stort och bra sortiment på tillbehör och växter). Har även köpt fiskar på Hornbacj utan större problem (zebrafiskar för 5 kr st, black molly och dvärggurami. Dock dock alla 10 kardinaltetror, men det tror jag mest berodde på míg)

Jägerzoo har trevlig kunnig personal, speciellt den unga killen rekommenderar honom skarpt.
#30 - 29 oktober 2006 02:35
Att priserna är "toppenlåga" vill jag inte hålla med om...var på Hornbach idag och köpte ett 9w UV-rör, dömm om min förvåning när de ville ha 250:- för det i kassan.
Skulle även ha ett metallnät med 3-4mm maskor....--murarnät(20mm) finns på byggavd. 1mm nät på art & dekoravd. Plastnät på....jag lodade flera mil där, men fanns inte. Inte heller 25mm vita plaströr till mitt CO2-reaktorbygge, eller böjar för den delen heller... De skiljer även på "EL avd" och "Belysnings avd" och ingen av avd. hade en ballast till mitt UV-rör.
Men hundfoder och Jultomtar fanns.........."BYGGcenter" jo, pyttsan..
#31 - 31 oktober 2006 07:03
Är det någon som har ett bra tips på var man köper växer i Malmö/Lund/lomma trakten. Jag har letat efter flytväxter eller någon form av lotus/näckros som funkar i akvarie, men det är hopplöst. De enda flytväxterna jag hittat är andmat,hornsärv och vattenpest.
#32 - 11 november 2006 03:02
Ville bara säga att jag tycker att man får kanonservice på ZooGiganten. Jag har varit där två gånger och fått bra hjälp båda gångerna. Det såg dessutom fräsht ut i akvarierna.
#33 - 15 november 2006 21:33
Jag har i mest använt mig av Akvarietjänst vid s:t knuts torg i malmö. De har kunnig och intresserad personal och är inte främmande för att visa och förklara. Dock är de klart intresserade av att sälja och därför gärna rekommenderar en pryl för mycket. För att vara en liten butik har de förvånansvärt bra utbud, men priset är snäppet högre på de flesta grejer förutom på fiskar som jag tycker de brukar vara billigast på.

Jägerzoo är en stökig och rörig butik med ganska dåligt utbud av fiskar. De har dock två stora fördelar. För det första har de oerhört bra utbud av rötter och stenar till rimliga priser och för det andra har väldigt mycket växter till låga priser. Senast jag var där sålde 4 växter för 44 kronor ur utvalda kar.

Akvariepirat på Nobelvägen i Malmö har inte mycket att skryta med. Det jag imponerades mest var deras utbud av Koi, men det har jag ju ingen användning av.

ZooGiganten i Lomma är stort. Jag har inte varit där efter ombyggnaden, men innan slogs jag va häpnad av deras saltvattensutbud. Sällan har jag sett så många olika koraller på en gång! Det var segt att få service, men jag hittade iallafall en del riktigt billiga begagnade armaturer jag köpte.

På mobila i Malmö finns en djuraffär som heter Vackertass. De har nästan ingenting. Cirka 8 akvarier med nästan bara ungfödare. Några få L-malar hade de också. Men de hade 1 litet växtakvarie där det stod en prislapp på 20 kr per växt. När jag var där fanns där en och annan svärdsplanta som var stor en kärve!
#34 - 27 november 2006 11:12
Hej
Var och kollade in Vellingeblommans nya zoo-avdelning i helgen. Verkligen fräsht och bra namnlappar med latinskt namn och fiskens storlek på karen. Killen som jobbade där var trevlig och hjälpsam.
Dessutom hade de en del udda fiskar och vattendjur som man inte ser så jätteofta i andra affärer, väl värt att kika på om man har vägarna förbi
#35 - 28 november 2006 07:47
Jag kan ju bara säga att Vackertass har ju inte mycket olika fiskar men dom har många olika L malar, som jag inte har hitta någon annastans och har blivig väl bemött där de gånger som jag har handlat där dock lite dyra.

Sen tycker jag att personalen på zoogiganten bör gå en charmskola dock "inte alla"
#36 - 28 november 2006 08:20
Hej

Var och kollade in Vellingeblommans nya zoo-avdelning i helgen. Verkligen fräsht och bra namnlappar med latinskt namn och fiskens storlek på karen. Killen som jobbade där var trevlig och hjälpsam.

Dessutom hade de en del udda fiskar och vattendjur som man inte ser så jätteofta i andra affärer, väl värt att kika på om man har vägarna förbi

Måste hålla med! Vart på Vellinge blomman ett par gånger nu de sista veckorna och de har riktigt fräscht där! Inga döda fiskar i ngra kar, alla såg friska ut och personalen var riktigt bra o gnällde inte änns när jag ville ha alla fiskar packade olika påsar! Synd bara att de inte har syrgas att packa med.
#37 - 28 november 2006 12:46
Hej!

Ni glömmer den bästa affären i Malmö-Lund området, Sandby Ciklidhobby. De har ett stort utbud av odlade och vildfångade ciklider. Mest Syd- och Mellanamerikanska men även mycket Malawi och Tangayika. De har också ett bra utbud av övriga fiskar.
Trevligare och kunnigare personal än Lasse som har Sandby Ciklidhobby får man leta efter. Har ni inte varit där rekomenderar jag verkligen ett besök (och nej, jag är inte köpt, det är så bra).

Akvarietjänst på St Kuts Torg är också en jättebra affär.

Zoogiganten är vansinnigt överskattat. De har inte alls många arter. Att ha många av samma art är ju inte samma som att ha många arter. I varje akvarium på Zoogiganten går typ 200 fiskar av samma art. I affärer som Akvarietjänst och Sandby Ciklid Hobby har de ofta 6-7 olika arter i varje akvarium och det gör att de nog vid varje tillfälle har kanske 2-3 gånger så många arter på lager som hos zoogiganten. Min erfarenhet är tyvärr också att personalen på zoogiganten ofta är otrevlig och okunnig.

Mvh

olof
#38 - 28 november 2006 13:09
har Sanby Ciklidhobby någon hemsida ?

sökte på nätet men hittade inte.

K
#39 - 28 november 2006 14:23
Hemsida?

Nej, men här är presentationen på cilkid.se:

http://www.ciklid.se/annonsor_visa.asp?NR=19

Mvh

olof
#40 - 28 november 2006 14:47
har handlat alla min malawi och tangaika ciklider på håkanstorpzoo.
är enligt mig de absolut bästa stället.de har allt man kan tänka sig o dedom inte har tar dom hem. ersonalen r den trvlogaste och kunnigaste man kan tänka sig.
Rekomenderar varmt!!!!
#41 - 28 november 2006 14:52
Tackar för infon.

Saken är den att jag är egentligen ute efter en affär som har tillgång på riktigt bra kvalité av Scalarer.

Jag har besökt en hel del affärer i Malmö/Lund trakten. Bortsett från en affär så tycker jag att de alla har antingen fel sorts Scalarer, väldigt mycket framavlade sorter (svarta, koi och annat krafs), eller så är de riktiga scalarerna de har av....ska vi säga tvivelaktig kvalité.

Jag har ännu inte besökt vare sig Sandby eller Håkanstorps.

Någon som vet om det är lönt att antingen ringa eller besöka dom ?

Kensa
#42 - 28 november 2006 15:37
Jag tycker att vackertass på mobilia är rätt bra, även om de inte har jättestort utbud.
De har som sagt hyffsat många olika l-malar och så har de demasoni, golden, hongi och rödzebra för 699 för tio stycken.
#43 - 28 november 2006 15:38
Sandby kan vara lönt att ringa om du letar efter någon speciell ciklid, och om du har körkort och kan ta dig dit. Tycker dock att där är ganska dyrt, men det kan det ju vara värt eftersom de har stort utbud och kunnig personal. Den enda affären i skåne som jag ahr sett haft ormhuvudsfisk inne.
#44 - 1 december 2006 14:19
Kensa skrev:
Tackar för infon.

Saken är den att jag är egentligen ute efter en affär som har tillgång på riktigt bra kvalité av Scalarer.

I Malmö Akvarieförening finns det flera medlemmar som har och ibland även odlar scalarer, bland annat mycket snygga vildformer. Kom ner på ett möte och hör dig för...
#45 - 5 december 2006 09:56
Någon som vet var i Malmö man kan köpa Arcadias lysrörshållare? Jag vet att de finns på pwss, men hade hellre köpt över disk.
#46 - 7 december 2006 08:44
olof b skrev:
Hej!

Ni glömmer den bästa affären i Malmö-Lund området, Sandby Ciklidhobby. De har ett stort utbud av odlade och vildfångade ciklider. Mest Syd- och Mellanamerikanska men även mycket Malawi och Tangayika. De har också ett bra utbud av övriga fiskar.

Trevligare och kunnigare personal än Lasse som har Sandby Ciklidhobby får man leta efter. Har ni inte varit där rekomenderar jag verkligen ett besök (och nej, jag är inte köpt, det är så bra).

Akvarietjänst på St Kuts Torg är också en jättebra affär.

Zoogiganten är vansinnigt överskattat. De har inte alls många arter. Att ha många av samma art är ju inte samma som att ha många arter. I varje akvarium på Zoogiganten går typ 200 fiskar av samma art. I affärer som Akvarietjänst och Sandby Ciklid Hobby har de ofta 6-7 olika arter i varje akvarium och det gör att de nog vid varje tillfälle har kanske 2-3 gånger så många arter på lager som hos zoogiganten. Min erfarenhet är tyvärr också att personalen på zoogiganten ofta är otrevlig och okunnig.

Mvh

olof

Håller helt med!
Klart bästa affärerna i området, med störst urval och många ovanliga sorter!
Dock en hel del för små akvarier, med alldeles för lite utrymme för fiskarna!

Thaifighter
#47 - 15 december 2006 10:11
Ska om 8 dagar starta upp mitt akvarium och ska alltså ut och köpa massa växter på självaste lille julafton. Har varit runt i diverse butiker den senaste månaden och tittat runt för att titta på fisk och växter samt köpa inredning mm

Bor i Lomma så jag har ju max en 15 minuter med bil till flertalet försäljare, men vilken tycker ni som har handlat har bäst växter, både gällande kvalite och sortiment?

När jag sedan någon vecka senare ska köpa mina första fiskar, 3 st Platys tror jag det blir som ska få bo in vårt akvarium, vilken affär rekommenderar ni då?

Har varit runt på Zooab (Center Syd), ZooGiganten, BurlövZoo, JägerZoo och Hornbach samt de två butiker i centrala Lund.

Den i Sandby ska jag kolla in vid tillfälle, kör förbi där några gånger i månaden, dock tyvärr oftast på tider den inte är öppen :(

När jag kom ner i den under Åhlens i Lund så sa ägaren iofs genast till mig att inte köpa fisk och att han först om någon dag skulle få in växter. Vilket ju iofs var bra, för så mycket alger på akvarierutorna har jag då aldrig sett. Men det simmade faktiskt fisk i några av akvariumen....

Kan ju säga att jag tycker de flesta affärer är mycket dåliga på det där med vilka fiskar som simmar i vilket akvarium, står oftast bara handelsnamn och pris och dessutom ganska ofta så står det fel fisknamn jämfört med vad som är i akvariumen.
#48 - 15 december 2006 11:00
Där tycker jag en sån liten butik som Vacker tass på mobilia är föredömliga, de har handlesnamn på akvarierna, men artbeskrivningar i en liten pärm som hänger på sidan, där det står allt man behöver veta.
#49 - 15 december 2006 16:26
Där tycker jag en sån liten butik som Vacker tass på mobilia är föredömliga, de har handlesnamn på akvarierna, men artbeskrivningar i en liten pärm som hänger på sidan, där det står allt man behöver veta.

Vad trevligt, får ta och titta till den någon gång!
MalawiMannen
#50 - 15 december 2006 16:49
Amazonfarmen : det att dom tar vatten i olika kar spelar ingen roll för allt vatten går till samma sump
Hade det inte varit så så hade jag förstått dig
Hör gärna av dig calle
//Lasse
#51 - 18 december 2006 06:59
Håller med om att VackerTass är bra. Kollade in dom i helgen. Trevligt att se att de har växter i sina fiskkar. De fiskar de hade såg dessutom ut att vara i fin form.
Passar på att nämna Djurmagazinet på Jägersro också. De har ordentlig märkning på sina kar med storlek och latinskt namn. Fiskarna var fina, och det var till och med ciklider som hade lekt i ett av karen.
#52 - 19 december 2006 23:58
fakta

Det är bra att ge tips till varandra, men jag tycker att man då ska ha fakta som gäller. Vacker tass på Mobilia har 18 kar med fisk, karen är avdelade. I nästan alla kar finns det 1-2 sortes L-malar. Växtakvariet är litet, men det är väl mer pga av platsbrist, men det finns växter i alla fiskkaren som oxå är till salu. Jag håller inte med om att där bara finns levandefödare. De levandefödare som finns är ett kar av vardera; platy, molly, svärdbärare och segelfensmolly, men vilka affärer har inte det?? Detta räknar jag till 4 kar av 18 eller 19 med ciklidkaret.
Det är synd att någon känner sig manad att ha åsikter om det olika zooaffärerna, som inte stämmer och har möjlighet att sätta ut det på en plats där det syns. Jag hittade hit när jag googlade. Jag är nu medveten om att det skrivits lite annat. Blev bara så arg....
#53 - 20 december 2006 18:52
Bra inlägg av malfrälst om VackerTass. Dom hade iofs inte lika många olika sorter som tex akvarietjänst. Å andra sidan hade dom en hel del L-malar, och sa sig dessutom kunna beställa hem om det var något speciellt man var ute efter.

malfrälst: Det skiftar rätt mycket vad olika affärer har inne. Just VackerTass har jag inte varit på så många gånger, men det kan ju ha varit så att det var ett begränsat urval när den som sa att det bara var levandefödare i karen var där
#54 - 20 december 2006 19:05

Det kallas snabba pengar fort[:(!] Nästa kund....Miljonbygget ska dra in pengar snabbt;)
#55 - 20 december 2006 19:28
När jag var på zoogiganten sist (några veckor sedan) så var allt bra, fiskarna så ut att vara i god form, rent och fint. Jag gick fram till ett tavelakvarie och tittade och där låg det 2 döda fiskar i. Dessa var ju inte till salu men endå. Jag tror inte de hinner med allt där, kanske lite personal.
#56 - 8 januari 2007 15:42
Syrgas till malar?
#57 - 8 januari 2007 15:45
Har också nu varit inne på akvariepiraten i malmö. Där verkar helt ok. Rent och fint. Lite trångt kanske men det är väll dyrt med stora lokaler i Malmö. Hittade en beg. lysrörsramp för 125kr med ett 30w rör :)
Trevlig personal.
#58 - 8 januari 2007 17:15
Någon som sett Zebraotocinclus (Otocinclus cocama) i någon affär i regionen?
#59 - 8 januari 2007 19:09
solbacka skrev:
När jag var på zoogiganten sist (några veckor sedan) så var allt bra, fiskarna så ut att vara i god form, rent och fint. Jag gick fram till ett tavelakvarie och tittade och där låg det 2 döda fiskar i. Dessa var ju inte till salu men endå. Jag tror inte de hinner med allt där, kanske lite personal.

aa de har förbättrat sig
#60 - 8 januari 2007 19:15
Är det fler än karro72 som har haft dåliga erfarenheter av fisk från ZooGiganten?

innan ombyggnaden så kunde deras kampfiskar se in till varandra, nu kan de inte det..+ precis som i andra affärer så finns det säljare som inte vet så mycket om vad fiskarna kräver...men som sagt det har jag varit med om i andra zoobutiker med
#61 - 8 januari 2007 19:16
daniel i malmö: jag hoppas att du menar 2007, var hålls auktionen?
#62 - 9 januari 2007 02:29
rödtoppen skrev:
daniel i malmö: jag hoppas att du menar 2007, var hålls auktionen?

Hehe ja det har du helt rätt i! Tack för att du påpekade det!

Malmö Akvarieförening kommer alltså att hålla sin första storauktion den 3e mars 2007.

Det kommer bli en utmärkt chans att fynda akvariefisk och tillbehör. Alla är välkomna att ta med fisk och akvarierelaterade ting till auktionen. Tag chansen att sprida dina favoritfiskar till andra akvarister och att rensa ut akvarietillbehör du inte behöver! Dessutom är det kul att träffa andra akvarister och snacka fisk i verkliga livet.

Vi häller just nu på att bestämma plats för auktionen. Mer info kommer postas här på Zoopet inom kort.
#63 - 9 januari 2007 16:23
Hpf skrev:
Syrgas till malar?

Där håller jag med... Skulle inte tryckt det i påsarna med L-malar, men till övrig fisk så!

Min lilla erfarenhet vad gällande butiker i Malmö/Lund sträcker sig till att;
Sandby (häromsommaren) va det värsta stället jag varit på. Både bemötande i telefonen när man ringer innan för att kolla om det e öppet och sedan riktigt sunkiga akvarier med algiga rutor, sjuka/döda fiskar...

Han i Staffanstorp (minns ej namn), oxå ett sunkigt ställe och inte speciellt billigt..

Zoogiganten: Dyrt, massa saltvatten å inte så mycket ciklider. Sällan ngn på akvarieavdelningen som ens tittar åt ens håll..

Det finns en massa andra butiker runt om i Skåne som jag hellre skulle slänga mina pengar på!!
#64 - 9 januari 2007 20:36
Där håller jag med... Skulle inte tryckt det i påsarna med L-malar, men till övrig fisk så!

Varför inte ?
Dock ALDRIG syretabletter till malar då de ska avge något som i vissa fall (vad jag vet) kan orsaka fiskdöd.

//Calle
#65 - 9 januari 2007 20:46
jag var på zoogiganten förra helgen.. var där för att kolla på saltvattensakvariumena och dom var ju inte att klaga på.. annars var jag inte vidare imponerad av butiken. hade förväntat mig mer att en sådan affär som tydligen ska vara en av landets bästa.

lokalen var ju otroligs stor när jag stod utanför.. sen gick jag in och såg att 50% av lokalen var fylld med kaninfoder och hundmat.. längst bort fick jag syn på akvarieavdelningen. inte speciellt många enligt mig. fiskarna såg pigga och friska ut med det var ju så otroligt tråkig fisk. tyckte mest att jag såg olika varianter på svärdbärare och platy.

sen fick jag intrycket av att allt var väldigt stressigt, och om man ville prata lite med personalen (vilket man brukar vilja) så kan man ju bara glömma det. man fick ju ta ett nummer sen fick man säga vad man ville ha,, och sen ropade dom upp nästa nummer med en gång.. tilltalade mig inte alls.

knaske vore på sin plats att anställa lite mer folk så dom kunde ta hand om sina kunder.

jag gick ut efter 10 min då jag tröttnade helt på affären.
#66 - 9 januari 2007 22:59
Varför inte ?

Dock ALDRIG syretabletter till malar då de ska avge något som i vissa fall (vad jag vet) kan orsaka fiskdöd.

//Calle

L-malar får för sig att "ta en nya luft" ibland. Är det då rent syre kan det vara skadligt för dom. Detta hört av en som förr importerade fisk..
#67 - 10 januari 2007 06:44
jag var på zoogiganten förra helgen.. var där för att kolla på saltvattensakvariumena och dom var ju inte att klaga på.. annars var jag inte vidare imponerad av butiken. hade förväntat mig mer att en sådan affär som tydligen ska vara en av landets bästa.

lokalen var ju otroligs stor när jag stod utanför.. sen gick jag in och såg att 50% av lokalen var fylld med kaninfoder och hundmat.. längst bort fick jag syn på akvarieavdelningen. inte speciellt många enligt mig. fiskarna såg pigga och friska ut med det var ju så otroligt tråkig fisk. tyckte mest att jag såg olika varianter på svärdbärare och platy.

sen fick jag intrycket av att allt var väldigt stressigt, och om man ville prata lite med personalen (vilket man brukar vilja) så kan man ju bara glömma det. man fick ju ta ett nummer sen fick man säga vad man ville ha,, och sen ropade dom upp nästa nummer med en gång.. tilltalade mig inte alls.

knaske vore på sin plats att anställa lite mer folk så dom kunde ta hand om sina kunder.

jag gick ut efter 10 min då jag tröttnade helt på affären.

Ja, så upplever de flesta.. Jag tycker de också har för lite tillbehör. Behövde en del när jag startade upp min mäsk och ytterfilter.
Enda affären i skåne som kunde ta hem dubbelkran till mitt ytterfilter var stoby akvarieaffär. Väldigt liten och trång men stort utbud av fiskar i alla fall.
#68 - 10 januari 2007 08:17
L-malar får för sig att "ta en nya luft" ibland. Är det då rent syre kan det vara skadligt för dom. Detta hört av en som förr importerade fisk..

Intressant, ska kolla detta med de som verkligen kan.

//Calle
#69 - 19 januari 2007 14:41
Var inne på Akvarietjänst i Malmö idag. Litet och trångt men mycket fisk! Bra service, och när min snart 3-årige son sa att han var kissignödig så fick han låna toaletten utan att jag ens frågade - en klar tummen upp!
Köpte 2 stycke LDA25 (Pitbull Pleco)
#70 - 19 januari 2007 15:12
Jägerzoo bytte min Am-Top när den slutade funka som den ska (den var ca 8mån gammal). De ställde upp med lånepump tills jag fick den nya. Jättetrevlig personal alltid glada o hjälpsamma.
#71 - 10 februari 2007 07:33
Håller helt med!

Klart bästa affärerna i området, med störst urval och många ovanliga sorter!

Dock en hel del för små akvarier, med alldeles för lite utrymme för fiskarna!

Thaifighter

Håller med, var inne i Sandby igår och det kändes verkligen som att de hade för lite plats för de flesta av de större fiskarna.
Letade efter kakaduaciklid som jag bara såg en av och den såg inte heller frisk ut, så jag blev klart besviken :(
#72 - 10 februari 2007 18:25
Var på Akvariepiraten idag med lite frågor. Tjejen som jobbar där var otroligt hjälpsam kunnig och ärlig med frågor hon inte kunde svara på. De har fått nya fina akvarium för ett tag sen jag går gärna dit igen.
#73 - 18 februari 2007 18:42
var inne på Zoogiganten i Lomma för första ggn idag, och blev både lite positivt överraskad och lite negativt... positivt var att där var ( i mitt tycke ) många olika sorters fiskar och de såg pigga och fräscha ut. såg heller inte en enda död fisk.. tyckte även att personalen som jobbade där idag var trevliga.. de skämtade och skojade och han som betjänade oss verkade kunna sina grejor och han tog sig verkligen tid för att hjälpa oss..

negativt var helt klart priserna! dyrt som attans, framförallt karen.. herregud.. 3-4 ggr så dyrt jämfört med hornbach i de mest extrema fallen.. och såååå mycket bättre kan inte Caiman vara mot Juwel?
sen tyckte jag de hade för lite tillbehör och dylikt jämfört med utbudet på fiskar!

sen körde jag inom på hornbach i malmö och beställde ett Juwel Vision 180, 2459:- för karet + 799:- för möbeln.. köpte ett i mörkbrunt.. kommer bli jäkligt snyggt!
hon som betjänade oss var trevlig fast dock inte speciellt kunnig, men hon var iaf ärlig och sa att hon inte var 100% säker på grejor jag frågade så hon skulle säga till Håkan att ringa mig imorron.. bra respons tycker jag iaf!
ska försöka ta mig in till Jägerszoo när jag e i malmö nästa gång!
#74 - 21 mars 2007 13:51
vad jag finner märkligt är att folk handlar på hornbach....när det är billigare och bättre utbud på allt från fisk till kar på Akvarietjänst.

hoppsa...gjorde bort mig nu....skiffern är 5kr på hornbach...men det oxå det enda....
#75 - 17 april 2007 06:43
Var inne hos akvariepiraten nu i helgen (var uttråkad så jag cyklade runt till 5 olika akvarieaffärer i Malmö för att titta på fisk :D) och blev ledsen. I över 50% av karen fanns minst en död, eller praktiskt taget död, fisk.

I det överfyllda mollykaret märkte jag direkt att något inte stod rätt till eftersom de flesta låg nästan på botten och hade fällt in sina fenor. Vid närmre titt såg jag att filtret/pumpen i karet inte var igång. Gick genast och påpekade detta för personalen. Men märker man inte detta själv?

Jag är ingen expert, men hur många fiskar dör per dag i en akvarieaffär? Är det så många att man inte hinner plocka ut dem, kan ju inte vara bra då heller.

Alltid lika positivt överraskad av Zoo AB vid Lorensborg. Kanske inte största fiskutbudet, men många fina diskus och välskötta fiskar.

Hade även Arowana, och sötvattenssprutfiskar nu senast.
#76 - 10 maj 2007 15:01
Mobilia i Malmö

Jag var på Mobilia idag, kunde bara inte låta bli att gå in i djuraffären (när jag ändå var där [:o] )
Jag fick syn på några fina fiskar och frågade expediten vilka vattenvärden fiskarna skulle ha
-runt 25-27 grader svarade hon.
-Ja men vilket ph då ?
-ja som alla andra vanliga fiskar
:confused:

Jag gick därifrån utan fisk [B)]
#77 - 26 juni 2007 12:03
Kensa skrev:
vad jag finner märkligt är att folk handlar på hornbach....när det är billigare och bättre utbud på allt från fisk till kar på Akvarietjänst.

hoppsa...gjorde bort mig nu....skiffern är 5kr på hornbach...men det oxå det enda....

Hornbach är bra (med tanke på att det inte är en djuraffär) och oförskämt billigt. har aldrig haft problem med fiskar därifrån, och om det skall köpas ickelevande grejjer till akvariet är det helt klart billigast.

Eller vad säg som Agassizii för 60 kr (detta blir 120 kr paret - och de har redan lekt två gånger på ca 1 månad).

Jag stöttar gärna akvarietjänst och handlar där lite då och då (främst ovanlig fisk). Det är en bra affär med traditioner och kunskap. De har även ett mkt bra utbud av fisk - men att påstå att det är billigare på allt är att ta i.
#78 - 7 januari 2008 11:12
Ang. Zoogiganten i Lomma- Jag har blivit bra bemött och tyckte den personalen jag träffade verkade kunnig, men jag har hört att fiskarna de har ofta är stressade för att de släpper ut de nyanlända fiskarna direkt till försäljning.. Rätta mig om jag har fel. Tycker annars att det är en bra affär som har det mesta, men sötvattens avdelningen har enligt mig ett tråkigt utbud på fiskar, saltvattensavdelningen däremot... Älskar deras stora saltvattens kar med bla ett grymt exemplar av en picasso fisk!!
#79 - 7 januari 2008 13:51
#80 - 14 januari 2008 18:18
Tack för länken!

Annons