Akvarieaffär i Gbg?

#1 - 4 november 2004 07:39
Tjo!
Skall bege mig till Göteborg i tre dagar. Då undrar jag: Finns det någon trevlig akvarieaffär i innerstan som man borde besöka? Förhoppningsvis kan man isf dra med sig flickvännen dit =)

Må gott.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 4 november 2004 08:04
Ett tips är att kolla på tidigare trådar (använd sökmotorn) i forumet så kommer du att hitta åtskilliga trådar med totalt flera hundra svar på exakt samma fråga.
#3 - 4 november 2004 19:58
Ett känsligt ämne att svara på.
Alla stadens akvarieaffärer (de är inte så många kvar numera) är seriösa.

I den direkta innerstaden finns det inte några akvariefiskaffärer, eller , jo en, i Nordstadens köpcentrum, "Femman"... men de har mest de absolut vanligaste fiskarna, neontetror, scalarer, svärdbärare och några till. Säkert inget fel på den affären, verkar vara välskött, kanske inte alltid personalen vet allt om de fiskar och växter de säljer, men som sagts verkar vara välskött med friska fiskar och så, men då ett begränsat sortiment.

Jag handlar en hel del hos Tommy vid Kaggeledstorget, Uddeholmsgatan 1. Ettans spårvagn går dit och den skall vara skyltad "Östra Sjukhuset" från centrum, hållplatsen heter också Kaggeledstorget.
Denna affär är stängd måndag och onsdag, söndag vet jag ej...
Firman heter Trop. akvariefisk import, och ligger i källaren i huset som vetter mot spårvägen. Tommy säljer bara fisk, växter och tillbehör, så om du skall köpa kattleksaker eller hundkoppel får du gå någon annan stans...

På Hisingen ligger Herkules zoo, Herkulesgatan, du får slå upp det i gula sidorna. Närmaste spårvagn är 5, 6, och 10, hållplats Vågmästareplatsen, därifrån ungefär 500 meter att promenera.

Närmare spårvägen ligger däremot Stork zoo, på Ånäsvägen, Tag valfri spårvagn till Redbergsplatsen, 1, 3, 6 och 8. Promenera 200 meter.

När du ändå är på Redbergsplatsen så kan du gå söderut, nedför Norra Gubberogatan, mitt på ungefär ligger det en liten välskött zooaffär, Göteborgs zoologiska, har jag för mig att den heter.

Borta i Kungsladugård, i Majorna ligger det två zooaffärer alldeles nära spårvägen också. Tag 3 eller 9 till hpl Ostindiegatan, gå ett eller möjligen två kvarter österut, så ligger där zoobutiken "Guldfisken" om den nu inte bytt namn, där på gatans norra sida.
Mycket med amerikanska ciklider och tetror i den butiken. När du tröttnat där så gå upp till Mariaplan och ta där 11 mot centrum, åk bara en hållplats, vid Godhemsgatan går du av, i höret där ligger det ytterligare en liten butik, som jag nu glömt namnet på.

När du ändå är ute och åker spårvagn så kan du åka tillbaka mot centrum med någon av linjerna som går i Vasagatan, Vasa zoo, är en omtyckt akvarieaffär, jag har inte själv varit där på flera år, men den skall vara bra. 1 och 3 stannar alldeles i närheten, och litet längre bort stannar 7 och 10, Vasa-Viktoriagatan respektive Vasaplatsen.

Vidare finns det zoobutiker i eller invid de större köpcentumen, Angereds C, spårvagn 4, 9 och 8. Frölunda Torg spårvagn 1, 7 och 8.
Backaplan (Coop Forum) spårvagn 5, 6, och 10.
Coop Forum mm. i Bäckebol, bara buss går hit.
Kållereds köpstad, nästan vid Ikea....

I Mölndal finns ju Amazon zoo, spårvagn 4 en bit att gå, jag kommer inte i håg namnet på gatan. Denna affär kan tyckas vara litet stökig och samtidigt spännande, alltid hittar man något som man inte hittar någon annan stans.

Ja nu har jag också gett dig förslag på hur man bäst beser Göteborg, med spårvagn! inte bara zoobutikerna passreras utan myckat annat av stadens begivenheter!

Från Lisebergstationen eller från Centralen kan du åka pendeltåg till Kungsbacka, i Kungsmässan (köpcentrum) ligger Zoomässan, också den en mycket bra zoobutik.

Linjekarta finner du här:
http://www.vasttrafik.se/internet.aspx?desktop=29&navigator=100&language=1053&locationId=2&viewpub=20733&open=59&menu=

Men att här försöka kora den bästa zoobutiken skall vi nog inte ge oss in i, alla är bra, men på olika sätt.

Kolla också Eniros gula sidor och sök själv!
http://gulasidorna.eniro.se/

Mvh Björn J.
#4 - 4 november 2004 20:06
Wow....
#5 - 4 november 2004 20:09
Oj.. Funderar nästan på att skriva ut det här inlägget tills nästa gång jag ska till syrran i Gbg. Hon bor precis vid chalmers...

Har tänkt på en sak, om jag nu får fråga; kan man köpa fisk i gbg om man bor i jönköping? klarar fiskarna av en så lång resa? det tar ungefär 2 - 2 o en halv timma med bil hem. Skulle vara spännande att veta ifall man nån gån hittar nåt man verkligen vill ha!

Ifall de klarar en så lång resa, klarar de det i en vanlig påse som man får när man köper dom, eller ska man "frakta" dom på nåt annat sätt än i påse?
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 4 november 2004 20:47
Rätt packade klarar fiskarna en transport på mer än ett dygn.
Det bästa sättet att transportera dom är i en plastpåse.
#7 - 4 november 2004 20:50
och nu på vintern... dessutom i en kylväska för extra god överlevnadschans...
#8 - 4 november 2004 21:27
Det finns ett annat ställe där de har fisk och tillbehör och det är Hornbach. Kommer inte ihåg namnet på gatan men ligger inte så långt från Biltema.
Sist gång jag var där var det en kille som varken var trevlig eller hade så stor koll, men oftast så är där bra personal. Det finns en kille som kommer uppifrån landet och han är mycket bra tycker jag. Det går att snacka lite med honom och han vet vad man pratar om och kunnig.
#9 - 6 maj 2008 11:47
Nu väcker jag en gammal tråd igen för den här vår så himla bra. Jag är ganska nyinflyttad i Göteborg. Finns akvarieaffärerna kvar som Björn Johansson så bra radat upp?

Hur är det med hisinge zoomarknad och zookompaniet?
#10 - 6 maj 2008 12:09
Hisingen zoomarknad på Backaplan ska man inte gå in i öht (är min åsikt). De följer inte ens nästan de burregler som finns för däggdjur och fåglar och akvarierna är igenslammade med alger. Burkarna har fler ynkligt sjuka/döda än friska fiskar eller så är de ensamma. De har också en del små röd- och gulörade sköldpaddor i 5-kronasklassen, vilket _kan_ tyda på att de inte är korrekt intagna till Svedala rike. Jag säger inte att det är så, men det är ett varningstecken.

Var där på en koll så sent som för någon månad sedan och blev väldigt nedslagen, minst sagt.

Vasa Zoo är nedlagt..
#11 - 6 maj 2008 12:44
Zookompaniet har ett rätt bra utbud och mycket, mycket fräscha kar. Jag skulle inte rekommendera femman zoo mitt i centrum dock... Jag och min kille brukar slå vad om hur många döda fiskar vi kan hitta i karen när vi går dit. Sist vi var där var all frysmat i frysen smält också, så vi påpekade det...

Bäst enligt mig är tropiska akvariefiskimporten. Väldigt välskött, snyggt, stort utbud, kunnig personal och bra priser.
#12 - 6 maj 2008 12:46
Är Vasa Zoo nerlagt, vad synd. Det var min favoritbutik i Götet. :(
#13 - 6 maj 2008 14:41

I den direkta innerstaden finns det inte några akvariefiskaffärer, eller , jo en, i Nordstadens köpcentrum, "Femman"... men de har mest de absolut vanligaste fiskarna, neontetror, scalarer, svärdbärare och några till. Säkert inget fel på den affären, verkar vara välskött, kanske inte alltid personalen vet allt om de fiskar och växter de säljer, men som sagts verkar vara välskött med friska fiskar och så, men då ett begränsat sortiment.

Femman har ett par coola fiskar faktsikt.
Bla Humlamal, Pictus mal och Långsträckt Pansarmal.

På Hisingen ligger Herkules zoo, Herkulesgatan, du får slå upp det i gula sidorna. Närmaste spårvagn är 5, 6, och 10, hållplats Vågmästareplatsen, därifrån ungefär 500 meter att promenera.

Bästa butiken jag har besökt. jag har dock inte besökt Trop Akvarieimport.

Borta i Kungsladugård, i Majorna ligger det två zooaffärer alldeles nära spårvägen också. Tag 3 eller 9 till hpl Ostindiegatan, gå ett eller möjligen två kvarter österut, så ligger där zoobutiken "Guldfisken" om den nu inte bytt namn, där på gatans norra sida.

Mycket med amerikanska ciklider och tetror i den butiken. När du tröttnat där så gå upp till Mariaplan och ta där 11 mot centrum, åk bara en hållplats, vid Godhemsgatan går du av, i höret där ligger det ytterligare en liten butik, som jag nu glömt namnet på.

Affären vid ostindiegatan är nedlagd.
den andra heter Godhems Zoo.
Killen som sköter fiskarna där är bortrest mellan April och Oktober.
De som är kvar och jobbar där nu kan inte ett jota om fisk.

När du ändå är ute och åker spårvagn så kan du åka tillbaka mot centrum med någon av linjerna som går i Vasagatan, Vasa zoo, är en omtyckt akvarieaffär, jag har inte själv varit där på flera år, men den skall vara bra. 1 och 3 stannar alldeles i närheten, och litet längre bort stannar 7 och 10, Vasa-Viktoriagatan respektive Vasaplatsen.

Vasa Zoo finns tyvärr inte kvar.

Sist men inte minst: Förrutom Top Akvarieimport, som jag inte har besökt, så måste jag säga att skribenten frågade efter en "Akvariebutik" och några renodlade sådana finns inte vad jag vet.

Godhems Zoo är bra när Stefan jobbar. Han är kunnig och kan beställa hem vilka fiskar man vill ha. Bara man vet va dom heter på latin.
#14 - 6 maj 2008 15:28
Hmm...det låter som det skulle kunna finnas en marknad för en "riktig" akvariebutik i Götet, faktiskt.
#15 - 6 maj 2008 15:52
För mig behöver det inte vara renodlad akvariebutik men jag tycker att det i allt för många städer finns zoobutiker med blandat utbud men inte kunnig personal.

Tänk vad olika man kan tycka. Först var jag runt en vecka innan och kolla bara i affärerna, både i herkules zoo och i hisinge zoomarknad, tänkte precis som ize att det var alger och döda fiskar där och många olika djur (väldigt många olikadjur). Jag tänkte att där vill jag verkligen inte köpa några fiskar.
Så när jag skulle köpa min räkor var jag först på herkuels zoo. Jag skulle även fylla på med lite fler växter oxå, det var knappt att jag fick med mig några växter för hon jag handlade av gick o började slå in i kassan. När jag sedan började fråga om mat till räkorna blev hon väldigt besvärad. Jag kände mig inte alls till mötesgående och glömde hälften jag skulle köpa så då knatade jag bort till hisinge zoomarknad och blev väldigt mycket mer tillmötesgående. Visst de har kanske månag djur men meningen är ju inte att djuren ska bo där jättelänge och fördelen är att många utav djuren är uppdelade hane/hona vilket är ett stort +. Sedan är det gulbukad vattensköldpadda de har och har haft i nästan två månader (det var ungefär två månader sedan jag upptäckte butiken). Jag förklarade för killen på hisinge zoomarknad vad jag skulle ha akvariet till och hur stort det var. Jag fick rådet att köpa två helt andra växter för att de skulle vara bättre än de jag ville ha och de är verkligen bättre. Dessutom skrev han ner namnet på dem vilket inte många djuraffärer kan göra. Vi stod en bra stund och pratade fisk.

Men jag kan ha fek för jag kan inte allt men det kommer dröja innan jag går tillbaka till herkules (ändå har jag hört bra om den akvariebutiken). Däremot får man ha olika åsikter och självklart vill jag höra vad andra tycker för har man inte bott i en stad så länge så är det svårt att veta vad som är bra. Här finns ju ändå ett antal butiker att välja på jämfört med lilla Skövde som bara har två (hade tre ett tag).
#16 - 6 maj 2008 15:56
Jens A. skrev:
Hmm...det låter som det skulle kunna finnas en marknad för en "riktig" akvariebutik i Götet, faktiskt.

Ja starta en som ligger relativt centralt eller som det är lätt att komma till med spårvagn. Med kunnig personal och stort utbud både bland vanliga och ovanliga fiskar och med mycket växter. Även mycket grejer och kunskap om sköldpaddor. Med möjlighet att kunden kan beställa hem fisk eller växter som den vill ha. Det ska även gå att måttbeställa akvarium. Bra utbud på tillbehör oxå. [;)]
#17 - 6 maj 2008 16:29
Trop vid Kaggeledstorget är min absoluta favorit, han är kunnig och trevlig, även om han ibland tyvärr tar in färgad fisk.

Göteborgs Zoologiska ligger numera precis intill Trop, men inne på "torget", men de säljer inga fiskar, bara tillbehör och mat till fåglar, reptiler, och smådjur, och även de tre djurkategorierna.

Hercules är också ok, de har en del fiskar, bland annat en del ciklider, både Sydamerika, Centralamerika, Västafrika, Malawi, och Tanganyika, men det är inte alltid man får känslan av att de vet så mycket om fiskarna de säljer, och åtminstone jag får inte riktigt samma kontakt med dem som Tommy på Trop.

Femmans Zoo är dyra, och har inte världens roligaste sortiment, förr hade de en del olika fiskar, men på senare tid har det bara varit det "gamla vanliga" så att säga. Men nu på senare tid har de börjat ta in lite fler arter, vilket är kul. De är väl inte alltid så kunniga, förutom en tjej som jag har fått uppfattningen kan mer än de andra, i alla fall om fiskar.

Gubbero Zoo finns ju också, men har bara varit där några gånger. Hon som jobbar där är trevlig, och ibland har de lite roliga fiskar, som lite ovanliga ungfödare, som pygmésvärdbärare.

Amazon Zoo kan man ju tycka vad man vill om, den är gammal, och det syns, men han som jobbar där är trevlig, och man hittar ibland lite kul saker.

Mölndals Zoologiska är trevliga, även om deras fisksortiment oftast är en gäspning, men de satsar mest på smådjur och reptiler.
#18 - 6 maj 2008 16:56
En bra genomgång av utbudet tycker jag, Zookompaniet kanske man kan säga lite mer om, de är på gång, främst när det gäller växter, Kristian som har hand om det kan ju det, på fisksidan har de det vanliga i stort sett, även om det i bland dyker upp lite "ovanligare" firrar
#19 - 6 maj 2008 18:20
Zookompaniet ja, det var där jag köpte mina stänktetror, om jag minns rätt. De verkar inte alltför vanliga. Och Kristian är trevlig, och verkar kunna växter.
#20 - 6 maj 2008 19:04

Så när jag skulle köpa min räkor var jag först på herkuels zoo. Jag skulle även fylla på med lite fler växter oxå, det var knappt att jag fick med mig några växter för hon jag handlade av gick o började slå in i kassan. När jag sedan började fråga om mat till räkorna blev hon väldigt besvärad. Jag kände mig inte alls till mötesgående och glömde hälften jag skulle köpa

Håller delvis med om detta.
På herkules kan de vara lite stressade och besvärade, men ja tror mest att de beror på att det är en väldigt välbesökt butik och många inte riktigt vet vad de vill ha.

Ja tycker att man blir ganska dåligt tillmötesgådd där ibland men sammtidigt kan de vara väldigt trevliga och pratsamma ibland. Jag misstänker att de beror på hur kunnig man verkar vara.
De verkar mer benägna att ge en okunnig nånting som de "rekommenderar" och sen vifta bort dom medans de kan prata lite mer på djupet och intresserat med någon som verkar kunna mer och veta vad dom vill ha...

sen om detta är bra eller dåligt lämnar jag åt andra att avgöra...
#21 - 6 maj 2008 20:21
Tropen = Bäst

End of story :P
#22 - 7 maj 2008 05:25
Tropen = Bäst

Visst en bra affär, men kan inget särskilt om växter, har ett dåligt sortiment av växter mellan varven.
#23 - 7 maj 2008 10:40
Nilsrolf skrev:
Visst en bra affär, men kan inget särskilt om växter, har ett dåligt sortiment av växter mellan varven.

Vilken affär är "bäst" på växter då?
#24 - 7 maj 2008 10:44
Många säger Zookompaniet i Bäckebol och jag är nog böjd att hålla med..
#25 - 7 maj 2008 11:03
ize skrev:

Hur kunniga är de då? På både fisk och växter?
#26 - 7 maj 2008 11:08
vet ej.. de är välsorterade på växter men hur kunniga de är vet jag inte..
#27 - 7 maj 2008 22:04
ize skrev:
vet ej.. de är välsorterade på växter men hur kunniga de är vet jag inte..

En av de bättre, är ju Kristian alias Brams http://bramstnk.blogspot.com/ som har hand om det på Zookompaniet, en annan som inte nämnts är Plantagen i Bäckebol på "andra" sidan motorvägen, Zookompaniet ligger i eller snarare mellan Alelyckan och Gamlestaden, sammanblandning? Plantagen har en hel del fisk, det vanliga, ordning och reda, en del växter, men de vet inte vad de säljer, som på de flesta ställen som har annat också är kunskapen hos personalen mkt varierande, förresten zookompaniet har en neontetra variant som kallas diamant (tror jag) som jag i alla fall aldrig sett förut, såg hemskt kul ut
#28 - 12 maj 2008 10:14
Hur är det med Torslanda Zoo?
#29 - 12 maj 2008 10:54
ize skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bäckebol??? Zookompaniet ligger väl iänndå i Gamlesta'n, det gjorde det i alla fall när jag var där i lördags. :)[/COLOR][/FONT]
http://www.zookompaniet.se/
#30 - 12 maj 2008 11:14
cillan skrev:
Hur kunniga är de då? På både fisk och växter?

Det beror som så många andra gånger på vem som jobbar, när jag har varit där har jag kanske haft oturen att komma när de som kan något om fiskar och växter varit lediga;).
#31 - 12 maj 2008 12:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bäckebol??? Zookompaniet ligger väl iänndå i Gamlesta'n, det gjorde det i alla fall när jag var där i lördags. :)[/COLOR][/FONT]

http://www.zookompaniet.se/

Hm.. då har jag misstagit mig på namnet. Inte svårt när många butiker har snarlika namn. Aja.. det finns iaf en hyfsat välsorterad butik i Bäckebolcentret som heter något på formen Zoo<insert generic name here> :D
#32 - 12 maj 2008 12:42
Zoocenter kanske
#33 - 12 maj 2008 14:39
Jag handlar en del på Grizzly ute i Sisjön en mkt bra och trevlig affär.
#34 - 12 maj 2008 15:54
cillan skrev:
Zoocenter kanske

I Bäckebol ja, rätt bra, de är trevliga och verkar inte vara helt bortkomna. När det gäller Zookompaniet vet ju Kristian vad det handlar om, men om han
inte är där kan de ju inte så mkt, han jobbar mest vardagar, de håller på att lär en annan person särskilt för akvariesidan
#35 - 12 maj 2008 15:55
Freddan! skrev:

Var ligger den, var förbi Sisjöns industriområde häromdagen, fanns en som jag nu inte minns namnet på, den var dålig.
#36 - 12 maj 2008 16:11
aaa tror jag vet villken du menar . Den ligger mitt i mot Jula och under micro .
#37 - 12 maj 2008 17:05
Grizzly ligger, gatuadress?
#38 - 12 maj 2008 23:46
Nilsrolf skrev:
I Bäckebol ja, rätt bra, de är trevliga och verkar inte vara helt bortkomna. När det gäller Zookompaniet vet ju Kristian vad det handlar om, men om han

inte är där kan de ju inte så mkt, han jobbar mest vardagar, de håller på att lär en annan person särskilt för akvariesidan

Antar att du syftar på Johan (Jower). Han är den personen som bla finns där på måndagar och varannan helg då jag är ledig. Han är redan färdiglärd å finns numera på plats heltid. Han är en trogen vän som jag tidigare jobbat med på Akvarieleasing/Happy fish, det var han som fick in mig på växtsvängen från början. Han är grymt duktig och jag har lärt mycket av han. Skulle påstå att vi kompletterar varann ganska bra.
Om ni fisk å växtmänniskor kommer ut till oss. Prata då med mig eller Johan och låt tjejjerna få hålla sig på deras avdelning där de vet vad dom snackar om =). (Sry Katta jag vet att du kan Malawi bättre än mig!).

Förövrigt så tycker jag att Hans, Zoomässan, som är en "go" gubbe är den butiken man ska besöka om man söker upplevelse inom akvaristikens värld i göteborgsområdet.
Han har mycket kul fisksorter. Bra kunskap, dock aningen envis ibland...

Hornbach har sackat sen jag slutade där =), faktiskt. Jag vet inte så mycket om dom nya som jobbar där men dom borde se till att sköta sina viskar som har så mycket högre potential än vad som visas just nu. Dom har ett bra grundsortimet med låga priser.

Kaggeled, Tropimporten har ett grymtfisksortiment och Bengt är kunnig och har många roliga saker att säga oftast. Han borde satsa lite mer på växterna dock. Sitter han på 3 olika sumpväxter i sitt sortiment för att matcha sina tusentals arter fisk så får man vara nöjd!

Nols ciklidhobby ska ju vara en av sveriges bättre också. Han är ruskigt duktig på just ciklider och har ett stort sortimet med fina fiskar i alla storlekar.

Herkules sist men inte minst. Bra sortiment på både fisk å växter och bra priser på det mesta. En härlig familj som trivs med sitt jobb. Väletablerad, mycket kunskap har dom lagt på sig under åren. Vet att jag tyckte, innan jag lärde känna dom att dom kunde bjuda på ett leende lite oftare...

Övriga butiker, typ hisingenszoo, grizzly, gubbero, vasa (när den fanns), stork, femman, plantagen (har iof en ny tjej som heter sofia som är duktig, hoppas hon kan få ordning på´t), och alla andra som näms är en "waste of time". Kanske kan hitta nått kul där men det är ingen upplevelse...

(för er som gillar saltvatten så är det väl Ted i kungsbacka som sitter på det fetaste sortimentet i alla fall, skönt om man vill klämma och känna innan man köper.
Annars så har vi ju Bengan på Marinakvariet som är en skön entusiast med mycket fint levande, lite dåligare på hårdvarusidan dock. Han är något tankspridd med trevlig!)

Det var nog allt jag hade att säga. All kritik jag ger står jag för till fullo.
#39 - 13 maj 2008 07:26

Förövrigt så tycker jag att Hans, Zoomässan, som är en "go" gubbe är den butiken man ska besöka om man söker upplevelse inom akvaristikens värld i göteborgsområdet.

Han har mycket kul fisksorter. Bra kunskap, dock aningen envis ibland

Måste hålla med och dessutom poängtera att "aningen envis ibland" är väldig tmycket i underkant om man frågar mig.
Han verkar inte bry sig nånting om kunderna. Stannar inte och lyssnar på deras önskemål, säger bu eller bä utan att förklara varför, hastar iväg efter att man ställt en fråga och han spottat ur sig ett snabbt svar och man står kvar i butiken och undrar "jaha... och ja fick inte köpa nånting eller"

Han spänner lixom blicken i en och talar högt och med en otrevlig ton.
Som om han säger "dehär är mina fiskar och min affär och här bestämmer jag och passar de inte så kan du dra!"

Men som sagt.. bra sortiment och fina fiskar :D
#40 - 13 maj 2008 08:51
Grodlund skrev:
Måste hålla med och dessutom poängtera att "aningen envis ibland" är väldig tmycket i underkant om man frågar mig.

Han verkar inte bry sig nånting om kunderna. Stannar inte och lyssnar på deras önskemål, säger bu eller bä utan att förklara varför, hastar iväg efter att man ställt en fråga och han spottat ur sig ett snabbt svar och man står kvar i butiken och undrar "jaha... och ja fick inte köpa nånting eller"

Han spänner lixom blicken i en och talar högt och med en otrevlig ton.

Som om han säger "dehär är mina fiskar och min affär och här bestämmer jag och passar de inte så kan du dra!"

Men som sagt.. bra sortiment och fina fiskar :D

Jag tror det handlar om att ta han på rätt sätt, jag hör många kunder som säger att han är otrevlig osv. Och visst kan jag hålla med om att en liten attitydförändring skulle göra hans buisness bättre men...
Jag tycker att han är rätt skön ibland, det är kul att komma dit å titta och visst kan man få sig en tillrättavisning ibland. Det är ingen idé att säga emot, han är lite envis som sagt.
Jag tror inte att han är så aggro som han kan verka, eller jag hoppas inte det för hans hjärtas skull!
Åk till Hans de är värt de!
#41 - 13 maj 2008 12:37
brams skrev:
Kaggeled, Tropimporten har ett grymtfisksortiment och Bengt är kunnig och har många roliga saker att säga oftast. Han borde satsa lite mer på växterna dock. Sitter han på 3 olika sumpväxter i sitt sortiment för att matcha sina tusentals arter fisk så får man vara nöjd!

Hmm, heter han inte Tommy? Men hur som helst så är Trop min favoritaffär, dels för att han som sagt är trevlig och lätt att prata med, och har stort sortiment, även om det inte är alltid han har nå´t lite ovanligare inne, men man kan hitta kul arter där.

En del av de andra har jag inte hittat till än.
#42 - 13 maj 2008 13:31
jo, tommy menar jag...
#43 - 13 maj 2008 14:23
Och Zookompaniet är såklart bra också :D Där hittade jag ju mina fina stänktetror.
#44 - 13 maj 2008 15:46
Nolsciklid är min favorit. Nästan lite synd att man inte har mer än 300 meter dit så det missbrukas ju en del. ;)

Zookompaniet som tidigare har nämt så är dom bra på växter. (Och mycket mer!)

Herkuleszoo har ett stort utbud. Men har lite dåliga erfarenheter därifrån...

hornbach har jag inte vart så mycket på. Men har pratat en del med en kille som jabbar där och han var riktigt duktig..
#45 - 13 maj 2008 15:52
Verkar vara många som har dåliga erfarenheter från herkules så nu behöver jag inte känna mig ensam om det längre. Lite synd eftersom de harätt mycket både fisk och tillbehör. Det kommer nog dröja ett tag innan jag går dit igen.

Fast jag måste säga att Hisinge zoomarknad får lite för dåligt rykte. Jag tycker att en kille där (vet inte vad han heter) verka kunna en del om det han har även om det är många olika sorters djur. Jag tycker i alla fall att det är bra att hane och hona är uppdelade i olika burar vad gäller marsvin och kaninener.
#46 - 13 maj 2008 16:32
cillan skrev:
Jag tycker i alla fall att det är bra att hane och hona är uppdelade i olika burar vad gäller marsvin och kaninener.

Det måsta man enligt svensk lag (L 80 kapitel5 paragraf 3: "Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning ska vara könssorterade. Könsmogna okastrerade kaninhanar får inte hållas tillsammans.")
Men det är ju bra att dom följer den lagen i alla fall...

Utöver detta så skulle det bli kaos med alla gravida kaniner och marsvin om man blandade. Dom gör ju faktiskt skäl för sitt rykte...
#47 - 13 maj 2008 19:21
Jo fast det är inte helt många affärer som har det uppdelat.
Bilagor:
#48 - 13 maj 2008 19:48
cillan skrev:
Jo fast det är inte helt många affärer som har det uppdelat.

Jag är inte riktigt hemma på den delen men vad jag har sett så har faktiskt dom flesta uppdelat,. Annars kommer dom ju sälja djur som är på smällen, det håller ju inte.
Däremot borde dom nog kolla över vad det står ang burmått i L80. Känns som dom har på tok försmå burar...
#49 - 13 maj 2008 19:56
Fast meningen är ju inte att djuren ska bo där en längre tid.

Jag har inte kollat hur länge den lagen har funnits nu men jag har själv hjälpt en kompis för en sådär 10 år sedan som köpte ett marsvin som fick tre ungar och det finns inget annat sätt än att de blev till i djuraffären men lagen är kanske nyare än 10 år. Vet ändå många djuraffärer som inte har det uppdelat.
#50 - 14 maj 2008 12:41
Gnagarburarna är för små, de delar lokal med skrikiga fåglar(vilket de inte får om man ska följa L80), akvarierna är algiga och "fulla" med sjuk eller död fisk. Då räcker det inte med att en person är trevlig och kunnig, han omsätter uppenbarligen inte sin kunskap i praktiken, eller så jobbar han för sällan... imho
#51 - 14 maj 2008 13:24
Fast många djuraffärer har gnagare tillsammans med skrikiga fåglar. Vid närmare eftertanke har jag nog inte sett nån affär som har skrikiga fåglar och gnagare i olika rum (det är ju i och för sig inte många affärer idag som säljer fåglar utan bara gnagare).
#52 - 14 maj 2008 18:51
Då går de isf antingen på dispens eller så bryter de mot lagen... medvetet eller omedvetet spelar ingen roll. Det är din skyldihet som näringsidkare att ha koll på lagrummet som berör din verksamhet.
#53 - 14 maj 2008 19:12
Ja det kan jag hålla med om men det jag menar är att de inte är ensam, ingen tröst heller men man kanske inte ska peka ut bara en djuraffär.
#54 - 20 maj 2008 13:46
Hercules zoo är inget bra alls. Jag köpte en fisk där får några år sedan som kostade mig drygt 400kr, den dog efter 1 dygn. Självklart gick jag tillbaka till dem och klagade. De bad mig komma tillbaka med ett akvarieprov så att de kunde se så allt stod rätt till i mitt avkarium, självfallet gjorde jag detta och jag testade själv hemma om det var något fel på vattnet men icke. Dock när jag lämnade akvarieprovet till dem sa de att det var fel på mitt akvarium och det var därför fisken dog. När jag sa imot dem att det inte kunde stämma eftersom jag själv testade akvarieprovet innan ifall det var så att det var mitt fel att fisken dog sa de bara att jag ljög och att jag inte skulle få någon typ av ersättning för fisken. Har aldrig satt min fot där sen dess
#55 - 20 maj 2008 14:32
Appelsaft, vad tråkigt. Men du hade kanske hade mindre precisa mätinstrument. Å andra sidan vet du ju själv om ditt vatten var bra eller inte.
Fick du se mätutslaget då, eller sa de bara att det var dåligt?

Jag har alltid fått ett okej bemötande av personalen på Herkules, men visst känner man av den stressade stämningen. Men butiken kan som sagt vara väldigt välbesökt.

Priserna är i vilket fall bra, väldigt mycket ciklider...
Jag hade hört mycket bra om dem innan, men jag blev lite förvånad över att de hade både Paroonhaj och hajmal. Nu vet jag inte, de kanske är jättetydliga med informationen om hur stora de blir när man köper dem, men det var ändå nått som förvånade mig.

Annars tycker jag att femmans zoo har ett ganska roligt utbud. Där har jag köpt mina vackra pictusar och tjusiga juliisar.
Priserna är lite väl tilltagna, men det har ju med läget att göra.
Vad personalen beträffar så tycker jag att det varierar. När jag skulle köpa Pictusmalar blev jag faktiskt varnad för att de blev jättestora och var jätteaggressiva. Detta är ju inte riktigt sant, men man kan ju inte anklaga henne för att försöka lura på mig något.

På Hisingen Zoo tycker jag att de är ok trevliga. Men när jag köpte mina första fiskar där och korkat nog inte läst på innan köpte jag på mig ett par tre blivanda jättefiskar.
Deras övriga djurhållning har jag inte reflekterat över, men jag tycker att de är lite smådyra.

Det ska finnas en stor zoobutik i Gamlestaden, någon som vet vilken jag menar?
Bilagor:
#56 - 20 maj 2008 16:27
De affärer jag brukar åka till har separata rum för fåglar och smådjur, om de överhuvudtaget säljer det ena eller det andra. En av affärerna säljer inte fåglar längre, på grund av att ägaren blev allergisk. En annan av mina lokala affärer har kanske inget rykte om sig att vara särskilt välskött, men har faktiskt två olika rum för gnagare och fåglar.

Nå´t som faktiskt stör mig lite är när affärer tar till i underkant i artbeskrivningarna vad det gäller fiskarnas maxstorlek, utan det står mest hur stora fiskarna är i affären, och det kan jag se själv.
#57 - 20 maj 2008 17:42
annatzk skrev:
Det ska finnas en stor zoobutik i Gamlestaden, någon som vet vilken jag menar?

Är zoo-kompaniet
#58 - 20 maj 2008 20:53
ize skrev:
de delar lokal med skrikiga fåglar(vilket de inte får om man ska följa L80)

Det finns inget förbud mot att ha fåglar och smådjur i samma lokal. Det som står i L80 är att "Förvaringsutrymmen ska vara utformade och placerade så att djuren inte
störs i onödan av andra djur eller av människor."
Uppenbarligen så anses inte "skrikande fåglar" vara störande för smådjur, eftersom det godkänns av miljöinpektörerna.
#59 - 20 maj 2008 21:51
Fast den erfarenheten jag har av herkules är att första gången jag var där och bara tittade så pratade jag mest med en medelålders-äldre man och han var jättetrevlig men när jag skulle handla (mitt andra besök) så var det en medelålders-äldre kvinna. Det var jag och så en familj till som lungt och stilla tittade och frågade lite om vad de hade för akvarie och vad de kunde få hem, inget avancerat. Möjligtvis kom det in nån mer och köpte det den skulle ha men gick sedan igen.

Jag tycker faktiskt inte att det är mycket människor på samma gång i en butik där det jobbar två stycken. Har de en per kund plus att en får vänta så är det väl inte för många?? Dessutom tog mannen den kunden som bara var inne, köpte och gick emellan frågorna från familjen. Klarar man inte av att det kommer kunder kanske man inte ska ha en affär för det är ju vitsen med affären att det ska komma kunder.

Måste åka till Zookompaniet eller importaffären (kommer inte ihåg exakt vad den heter men den har nämnts i den här tråden). Det var rätt kul (lite off topic men ändå), jag hade varit på östra och skulle sedan ta spårvagnen därifrån (åkte taxi dit) och när jag åker där så tittar jag runt omkring mig så ser jag en skylt med just importaffären. Så nu vet jag hur jag kommer dit, med spårvagn 1 (eller med buss 17). Jag lär mig mer och mer för varje dag ;-)
#60 - 6 februari 2009 13:43
Trop akvariefiks import är den seriösaste i stan tycker jag och där finns bara akvaristik och mycket att titta på, Och tommy som jobbar där är mycket trevlig o tar sig tid till att prata en stund om man vill tjöta lite,men som någon sa lite mer växter hade vart skoj..

(Billigare än tex herkules tycker jag)
Men herkules är absolut en väl värd butik att åka till..

Mvh..
#61 - 6 februari 2009 15:09
Håller med om att killen på Tropakvariefiskimport verkar väldigt trevlig och villig att "tjöta" med kunder som önskar det. :)

Sen kan jag även skriva att Plantagen har lagt ner sin akvarieavdelning, iafl den i Bäckebol, vet inte om det finns någon mer i gbg..

//Henrik
#62 - 7 februari 2009 10:54
Freddan! skrev:
Var där för ett tag sedan, var en bra affär, ordning och reda, fiskavdelningen såg välskött ut, relativt välsorterad med tillbehör, antagligen rätt dyr
#63 - 10 februari 2009 22:00
Herkules zoo- Mycket bra fiskar, bara en i personalen är ganska elak och tar åt sig om man ställer frågor om " fiskgaranti" Annars mycket schysst personal, man ska dokc inte lita på dem för mycket. Fina fiskar har de verkligen och jag litar på kvalitén

Backaplan- finns en zooäffär, jag spyr av att se deras akvarium

Hornbach- Ser rent ut, ser bra ut, de har mycket bra DYRA FISKAR och personalen varierar, en av de som jobbar där är hur elak som helst.

Zoomässan i Kungsbacka- dyrt, dyrare, dyrast, bra bättre bäst.

Femmans zoo- Tråkig äffär, nog den dyraste jag någonsin varit i också.
#64 - 6 februari 2010 17:01
Många bra tips här. Gillar Herkules, stort sortiment, bl.a. största sortimentet jag sett på växter. Innan handlade jag på Stork zoo för jag bor alldeles intill Redbergsplatsen. Jag brukar vanligtvis inte gnälla, speciellt inte när det handlar om folk som kämpar för att hålla igång en business.

Men som konsument tycker jag ha rätt att ha åsikter; Stork zoo är svindyrt och verkar förlegat, de har hyfsat sortiment och det är en mysig liten butik. Jag har spenderat mycket pengar där på sten, växter, grus och rötter. Köpte en mosaikgurami därinne, han valde ut en defekt där stjärtfenan liksom hängde nedåt, den dog efter några dagar.

Jag har köpt mycket växter där, och jag märkte att så fort jag inte var med och bestämde VILKA växter jag ville ha så stoppar han ned gamla slitna fula växter, i påsen bl.a. en svärdplanta där många av de stora bladen var bruna och de nya skotten var gula. Ska bli jävligt intressant och se om den klarar sig nu.

Jag ville ha svart grus också, mellangrovt som jag kunde blanda ut med mitt andra finkornigare grus. Han hade ljusgrått på lösvikt, jag påpekade även detta men då hällde han på lite vatten så blev det mörkare, han sade att det blir mörkare i akvariet sen. I helvete heller. När ljuset nu kommer på i akvariet så är det ljusgrått, och när jag rengjorde det så ställer jag mig frågan; "Fan, är inte det här singel som man använder i byggbranschen?" Det var sjukt mycket damm i det.

Jag blir bara förbannad, jag är grön på det här men vill inte bli blåst och känna mig lurad, när jag vill vara seriös och lära mig det här. Så från en konsument till er andra; var försiktiga på Stork Zoo.
#65 - 6 februari 2010 21:27
Samarin4 skrev:
Herkules zoo- Mycket bra fiskar, bara en i personalen är ganska elak och tar åt sig om man ställer frågor om " fiskgaranti" Annars mycket schysst personal, man ska dokc inte lita på dem för mycket. Fina fiskar har de verkligen och jag litar på kvalitén

Backaplan- finns en zooäffär, jag spyr av att se deras akvarium

Hornbach- Ser rent ut, ser bra ut, de har mycket bra DYRA FISKAR och personalen varierar, en av de som jobbar där är hur elak som helst.

Zoomässan i Kungsbacka- dyrt, dyrare, dyrast, bra bättre bäst.

Femmans zoo- Tråkig äffär, nog den dyraste jag någonsin varit i också.

Sedan dinns Zoo-magasinet, Alelyckan/Gamlestaden, relativt ok + Trop, bra, mkt fisk, dålig på växter + en bit ifrån GBG: Ciklidhuset Lerum och Ciklidhobby i Nol - de är ju mkt bra på ciklider, även salt i lerum, men sämre på växter.

Annons