Tjo!
Skall bege mig till Göteborg i tre dagar. Då undrar jag: Finns det någon trevlig akvarieaffär i innerstan som man borde besöka? Förhoppningsvis kan man isf dra med sig flickvännen dit =)
Må gott.
Björn Johansson skrev:
I den direkta innerstaden finns det inte några akvariefiskaffärer, eller , jo en, i Nordstadens köpcentrum, "Femman"... men de har mest de absolut vanligaste fiskarna, neontetror, scalarer, svärdbärare och några till. Säkert inget fel på den affären, verkar vara välskött, kanske inte alltid personalen vet allt om de fiskar och växter de säljer, men som sagts verkar vara välskött med friska fiskar och så, men då ett begränsat sortiment.
På Hisingen ligger Herkules zoo, Herkulesgatan, du får slå upp det i gula sidorna. Närmaste spårvagn är 5, 6, och 10, hållplats Vågmästareplatsen, därifrån ungefär 500 meter att promenera.
Borta i Kungsladugård, i Majorna ligger det två zooaffärer alldeles nära spårvägen också. Tag 3 eller 9 till hpl Ostindiegatan, gå ett eller möjligen två kvarter österut, så ligger där zoobutiken "Guldfisken" om den nu inte bytt namn, där på gatans norra sida.
Mycket med amerikanska ciklider och tetror i den butiken. När du tröttnat där så gå upp till Mariaplan och ta där 11 mot centrum, åk bara en hållplats, vid Godhemsgatan går du av, i höret där ligger det ytterligare en liten butik, som jag nu glömt namnet på.
Vasa Zoo finns tyvärr inte kvar.
När du ändå är ute och åker spårvagn så kan du åka tillbaka mot centrum med någon av linjerna som går i Vasagatan, Vasa zoo, är en omtyckt akvarieaffär, jag har inte själv varit där på flera år, men den skall vara bra. 1 och 3 stannar alldeles i närheten, och litet längre bort stannar 7 och 10, Vasa-Viktoriagatan respektive Vasaplatsen.
Jens A. skrev:Hmm...det låter som det skulle kunna finnas en marknad för en "riktig" akvariebutik i Götet, faktiskt.
Så när jag skulle köpa min räkor var jag först på herkuels zoo. Jag skulle även fylla på med lite fler växter oxå, det var knappt att jag fick med mig några växter för hon jag handlade av gick o började slå in i kassan. När jag sedan började fråga om mat till räkorna blev hon väldigt besvärad. Jag kände mig inte alls till mötesgående och glömde hälften jag skulle köpa
Verbal-slaughter skrev:Tropen = Bäst
ize skrev:vet ej.. de är välsorterade på växter men hur kunniga de är vet jag inte..
ize skrev:Många säger Zookompaniet i Bäckebol och jag är nog böjd att hålla med..
Maria - Sjöjungfru skrev:[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Bäckebol??? Zookompaniet ligger väl iänndå i Gamlesta'n, det gjorde det i alla fall när jag var där i lördags. :)[/COLOR][/FONT]
http://www.zookompaniet.se/
cillan skrev:Zoocenter kanske
Nilsrolf skrev:I Bäckebol ja, rätt bra, de är trevliga och verkar inte vara helt bortkomna. När det gäller Zookompaniet vet ju Kristian vad det handlar om, men om han
inte är där kan de ju inte så mkt, han jobbar mest vardagar, de håller på att lär en annan person särskilt för akvariesidan
Förövrigt så tycker jag att Hans, Zoomässan, som är en "go" gubbe är den butiken man ska besöka om man söker upplevelse inom akvaristikens värld i göteborgsområdet.
Han har mycket kul fisksorter. Bra kunskap, dock aningen envis ibland
Grodlund skrev:Måste hålla med och dessutom poängtera att "aningen envis ibland" är väldig tmycket i underkant om man frågar mig.
Han verkar inte bry sig nånting om kunderna. Stannar inte och lyssnar på deras önskemål, säger bu eller bä utan att förklara varför, hastar iväg efter att man ställt en fråga och han spottat ur sig ett snabbt svar och man står kvar i butiken och undrar "jaha... och ja fick inte köpa nånting eller"
Han spänner lixom blicken i en och talar högt och med en otrevlig ton.
Som om han säger "dehär är mina fiskar och min affär och här bestämmer jag och passar de inte så kan du dra!"
Men som sagt.. bra sortiment och fina fiskar :D
brams skrev:Kaggeled, Tropimporten har ett grymtfisksortiment och Bengt är kunnig och har många roliga saker att säga oftast. Han borde satsa lite mer på växterna dock. Sitter han på 3 olika sumpväxter i sitt sortiment för att matcha sina tusentals arter fisk så får man vara nöjd!
cillan skrev:Jag tycker i alla fall att det är bra att hane och hona är uppdelade i olika burar vad gäller marsvin och kaninener.
cillan skrev:Jo fast det är inte helt många affärer som har det uppdelat.
ize skrev:de delar lokal med skrikiga fåglar(vilket de inte får om man ska följa L80)
Samarin4 skrev:Herkules zoo- Mycket bra fiskar, bara en i personalen är ganska elak och tar åt sig om man ställer frågor om " fiskgaranti" Annars mycket schysst personal, man ska dokc inte lita på dem för mycket. Fina fiskar har de verkligen och jag litar på kvalitén
Backaplan- finns en zooäffär, jag spyr av att se deras akvarium
Hornbach- Ser rent ut, ser bra ut, de har mycket bra DYRA FISKAR och personalen varierar, en av de som jobbar där är hur elak som helst.
Zoomässan i Kungsbacka- dyrt, dyrare, dyrast, bra bättre bäst.
Femmans zoo- Tråkig äffär, nog den dyraste jag någonsin varit i också.