Akvarie-tillverkare ?

#1 - 1 november 2002 16:13
På första sidan finns det en artikel som är en rapport ifrån Interzoo i maj.
Där är det bilder bl.a ifrån Back to Natures monter.
På två av bilderna ( bild 1889 och 1893 )ser man ett välvt akvarium På en av bilderna står det att akvariet har måtten 160x60x60.
Akvariet har även möbel och det skulle passa mig perfekt.
Problemet är att jag hittar inte tillverkaren av detta akvarium med möbel .
Undrar om det är någon som vet var man kan köpa akvariet
Jag har kollat genom en återförsäljare om Simonstorp har dessa akvarier vilket dom inte har.

Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 november 2002 10:45
Hej,
När du säger det så - kanske var det ett 150x50x50 akvarium, kommer inte riktigt ihåg.
Märket är i alla fall - Akwalux (med reservation för stavningen) och säljs i Sverige av Simontorp.
Det bör dock tilläggas att den som hade montern på InterZoo själv hade tillverkat listen i akvariets över resp. nederkant.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 2 november 2002 23:14
Hej kjell
Antagligen så är det 150x50x60 fast måtten 160x60x60 hade passat bättre. Jag tycker djupet blir för litet när det är välvd ruta för det är bara 45 i ytterkanterna och sätter man in en Back to Nature bakgrund så blir det inte så mycket kvar.
Nackdelen med Akwalux är också att lysrören ligger så långt bak (dom har luckor för matning framtill )så mycket av ljuset från bakre lysröret hamnar i kanten med bakgrunden.
Fast på dina bilder så är det inte den svarta plasten som Akwalux har som ljusramp och inte deras möbel under ??
Vet du någon man kan ta kontakt med och fråga ?

Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 november 2002 10:13
Hej igen,
Är tämligen säker på att det är en Akwalux-möbel och de har nog även andra typer av ramper (dock betydligt dyrare).
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 9 november 2002 23:22
Micke,

Har du hittat tillverkaren av möbeln? Precis vad jag letar efter! Skickar ett mail till BTN och ser om de kan hjälpa till.

Magnus

Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 november 2002 11:41
Hej,
"Har du hittat tillverkaren av möbeln? Precis vad jag letar efter! Skickar ett mail till BTN och ser om de kan hjälpa till."
Tillverkaren av möbeln heter Aqualux och håller till i Polen, de pratar enbart polska och mycket dålig tyska och säljer enbart till stora grossister. BTN i Tyskland har köpt möbeln av dom.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#7 - 12 november 2002 20:08
Hej Kjell,

Vill inte vara en "besserwisser" men jag tyckte inte möbeln stämde med något jag sett från Akwalux. Se svar från Akwalux:

"Dear Mr Nilsson

Yes it is an Akwa-Lux Aquarium, the cabinet is not our even though we make any cabbinets."

Magnus

Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 13 november 2002 08:33
Hej,
Uppenbarligen hade jag fel, kollar upp med Tyskland vad det var för möbel och hör av mig.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 november 2002 14:20
Hej igen
Du hade helt rätt jag kollade med företaget Back to Nature i Tyskland. Akvariet är Akwalux men själva möbeln tillverkar de själva. Det hela säljs sedan i paket - akvarium, ramp, bänk, pumpar, värmare, filtermaterial och med Back to Nature-bakgrund monterad.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#10 - 13 november 2002 14:54
Hej igen Kjell !
Vem kontaktar man i Tyskland om man har intresse för att köpa både möbel och akvarium ?
Vill gärna veta måtten också för är det 150x50x50 så är det nog enklare att köpa ett här i Sverige.
160x60x60 skulle passa mig perfekt.

Otroligt bra med detta forum där man får både bra tips och råd....

Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 13 november 2002 16:05
Hej,
Jag bad dom maila tillbaka om de har uppgifterna på någon hemsida. 20.000 SEK får man nog räkna med i alla fall för hela köret.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 13 november 2002 16:36
Hej,
Tillbaka igen - fick just en fax ifrån Tyskland.
Möbeln ifråga med måtten 160 x60x130(höjd inkl. möbel) kostar med en Amazonasbakgrund 2660 EUR och med en Rocky-bakgrund 2615 EUR.
Då ingår en designmöbel av lackerad MDF (kan fås i alla RAL färger) eller av massivt trä (Bok, Mahogny och Al) alla tillbehör som pumpar, rör och värmare samt ett trekammarfiltersystem med färfilter och klarvattenkammare.
Akvariet har en välvd framruta och bänken har ett horisontaljalusi av Ädelstål eller trä.
Vad som inte ingår är topp och belysning.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#13 - 2 december 2002 11:23
Hej igen !
Efter mycket letande och med en stor portion envishet så fick jag till slut fram besked om att Simonstorp kan beställa hem detta akvarium med måtten 160x60x60 med välvd framruta.
Man måste gå över en återförsäljare och Akvarielagret i Stockholm har nu beställt hem några stycken.
Det tar ca 3-4 veckor innan dom är på plats

#14 - 25 februari 2003 13:21
Hej!

Jag undrar hur det gick med ditt 160x60x60 akvarium med välvd framruta som du funderade på?
Precis dom måtten skulle jag också vilja ha.
Om du köpte ett...hur mycket fick du betala och vad ingick?
Jag skulle vilja köpa själva burken + ev lysramp.

Mvh
Anders

Annons