akvarie storlek (hjälp)

#1 - 4 oktober 2006 12:33
ÄNTLIGEEEN! ja om någon kommer ihåg så köpte jag mitt första egna akvarium i december förra året..ett 54liters,,tyckte det var litet så jag köpte ett 70 liters,,men så tyckte jag det var för litet så nu har jag hittat ett med bänk för 100kr,,men frågan lyder..hur många liter är den på...140 lång,60hög och 50 bred,,,????så hur många liter är den på 200?eller mera?Verkar det vara ett bra pris?

tack för snabba svar
är asglad för idag ska jag hämta den..
#2 - 4 oktober 2006 12:40
ta bredden x djupet x höjden så får du fram hur många liter den är på.
fast med decimal.'

alltsså 14 x 6 x 5 = 420. alltså 420l är akvariet på
#3 - 4 oktober 2006 12:57
hmm,,jag skrev ju fel,,jag e så glad..1000kr ska det stå..verkar det vara rimligt pris,,tack andreas för snabbt svar
det kommer även med malawi ciklider och 2 slamsugare
#4 - 4 oktober 2006 13:00
Det är ett mycket rimligt pris! Är det bra kvalite/tillbehör så är priset ännu rimligare
#5 - 4 oktober 2006 13:04
nej priset äkan man inte klaga på äveen om det är ett gammalt kar.
vad var det för ett typ av akvarium? och vad ingick det för tillbehör?
#6 - 4 oktober 2006 14:29
hej,,ja jag har ju inte sett det ännu så..jag tänker mest på att det funkar bra,,det lär ju vara ett äldre,,så jag får,,skriver senare vad jag fick med och så,,kanske kan slänga upp en bild på den med
#7 - 4 oktober 2006 15:46
den var inte så värst fin,,typ värsta hemma bygget...typ låtsas stenar som dom kan simma bakom,,och typ nå stål skena elr nåt i hörnet osv osv..men hans ciklider har ju levt där i 6 år nu så..
#8 - 4 oktober 2006 16:36
köpte du de eller inte?
Bilagor:
#9 - 4 oktober 2006 19:37
jo jag köpte den,,den var bara 128 lång iförsig..och sen är det typ påbyggt sånt där berg,,som är fast silikonat,,hur får man bort den?fiskarna är apstora..största algätarn e nog runt 25-30 och största cikliden e runt 20 (minst)
#10 - 4 oktober 2006 19:40
berg? som bakgrund eller på botten?? är det en modul kanske? eller ser den hemmagjord ut?
#11 - 4 oktober 2006 19:43
den är hemmagjord det ser man på en gång...bakgrund är det,,fast det är ungefär som grottor så dom kan gömma sig där bakom,,,det var mycket beläggningar,,beige aktiga och vita..så var det mycket alger eller nåt dyl...så har gnuggat som en dåre men det hjälpte föga....jag skulle gärna vilja få bort den där bakgrunden eller vad det är..den verkar ofräsch
#12 - 4 oktober 2006 20:31
bild på dom olika delarna skulle vara kul :)
#13 - 4 oktober 2006 20:41
ja jag vet inte om det är moduler,,har ingen susning,,det är som en stor bit bara,,hehehe

får se om du ser nåt på bilden

http://img300.imageshack.us/img300/5616/nyavc3.jpg
#14 - 4 oktober 2006 22:07
rassa skrev:
hmm,,jag skrev ju fel,,jag e så glad..1000kr ska det stå..verkar det vara rimligt pris,,tack andreas för snabbt svar

det kommer även med malawi ciklider och 2 slamsugare

Slamsugare:confused: :confused:

//Calle
#15 - 4 oktober 2006 22:10
ja nu bor mina slamsugare i ett 70liters,,då DET BLEV EN SPRICKA i glaset,,jag hörde hur det knastrade till,,och efter ett tag så var den en spricke genom hela framrutan :confused: :confused: :confused:

jag fick paniiik,,,ska ner till djuraffären och inackordera firrarna,,jag fick stoppa in alla ciklider i 70 litersen också :confused: :confused:
jag hann väl ha akvariet i 4 timmar...
#16 - 4 oktober 2006 22:15
rassa skrev:
ja nu bor mina slamsugare i ett 70liters,,då DET BLEV EN SPRICKA i glaset,,jag hörde hur det knastrade till,,och efter ett tag så var den en spricke genom hela framrutan :confused: :confused: :confused:

jag fick paniiik,,,ska ner till djuraffären och inackordera firrarna,,jag fick stoppa in alla ciklider i 70 litersen också :confused: :confused:

Så Slamsugare är en fisk?:confused:

Skulle vara kul att få se en bild på den sådan, då jag var övertygad om att detta var en pryl som man använder vid bottenrengöring/vattenbyte.

//Calle
#17 - 4 oktober 2006 22:53
nä men algätare dåå..jag kan ju inte alla namn,,trattmunnar kan man väl kalla dom med
#18 - 4 oktober 2006 22:59
rassa skrev:
nä men algätare dåå..jag kan ju inte alla namn,,trattmunnar kan man väl kalla dom med

Aha, det är inte lätt att veta vad som menas alltid, var därför jag frågade:)

Det kan vara lämpligt att skriva upp vad man har för fisk (har själv gjort så), för annars kan det bli väldigt svårt att få hjälp här och i butiken.:)

Lycka till.

//Calle
#19 - 5 oktober 2006 06:25
rassa skrev:

Vilken otur! Hur kunde det hända?
#20 - 5 oktober 2006 06:31
ingen aning,,sån jedrans otur,,kan ju säga att jag har smått med tränings värk efter gårdagen tömmande fyllande och tömmande..det knastrade till,,kanske det blev belastat fel när den flyttades
#21 - 5 oktober 2006 06:49
Inte roligt alls! Troligt kommer du att få betala mer för en ny glasruta än du gjorde för hela akvariumet + fiskar. Lite tjockare glas är äckligt dyrt!
#22 - 5 oktober 2006 07:25
Men du hade nog tur i oturen, tänk om allt vatten hamnat på golvet.
#23 - 5 oktober 2006 12:01
nä alltså jag ringde han jag köpte den utav och sa att jag ska ha pengarna tillbaka,,jag hann ju bara ha den i igång fullt i 30min,,så ska det inte vara..och det bästa är att han var med och flyttade den så han kan inte säga att vi burit den fel eller skadat den då....jag hade dock lite tur då jag hittade ett ännu fräschare möbel akvarium på runt 300l för samma pris,,så jag ska ha pengarna tillbaka och sen åker jag och hämtar det andra....får se om cikliderna blir kvar eller om han vill ha dom eftersom jag ska ha pengarna tillbaka
#24 - 5 oktober 2006 12:46
Va bra, då ordnar det sig för dig.
#25 - 5 oktober 2006 13:50
Hoppas du har bättre lycka denna gången. Oavsett så verkar du ha "näsa" för bra affärer. 1000 kr för ett 300 liters möbelkar är riktigt bra! (om det nu håller)
#26 - 5 oktober 2006 14:18
hahah ja förhoppningsvis håller det..och hoppas att han lämnar kvar cikliderna,,jag fick trycka i dom i mitt andra kar där jag har eldstjärtar och neon tetror och det har faktist gått riktigt bra,,2 av cikliderna var lite osams,,alltså den ena jagade bort den andra men det har den inte gjort i det här lilla karet,,hoppas att dom får flytta ikväll då,,,djuraffären återkom aldrig med prisförslag på inackordering heller.Så om allt går som det ska ploppar det upp bilder på mitt nya kar ikväll (utan spricka)..

Annons