Akvarie storlek for tropheus

#1 - 20 oktober 2003 17:54
Hej jag är lite sugen på att starta upp ett akvarie med tropheus. Jag undrar hur stort akvarie man behöver för en grupp, ca 10 black pemba eller duboisi.
#2 - 20 oktober 2003 20:17
Duboisi är att rekommendera om du inte ska ha fler. Ett akvarium på 150 cm eller 375 liter är att rekommendera. Det är bra om du kanske köper mer än 10. Ofta rekommenderar man 20 st eller fler.

#3 - 21 oktober 2003 12:43
Jag har en grupp moliro.är 11 st...dom verkar funka..blir det en bättre grupp med 20 eller blir det en grupp av 20 som blir typ 15 när alla bråkat klart??
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 oktober 2003 13:26
Det bästa är om man startar med en stor grupp - att i efterhand släppa ner nya fiskar i en etablerad grupp brukar snarare ställa till med mer bekymmer än om man inte gör det.
För Tropheus är längden på akvariet det absolut viktigaste (höjd och bredd inte så intressant) och akvariet bör vara åtminstone 150 cm, men gärna ännu längre.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#5 - 22 oktober 2003 10:48
Jag tror att den gruppen jag har bestod av ett 20 tal innan jag kom över den..fan den gick i ett akvarium med ett lager skit på botten..min polare som har en akvarie affär här i stan tog då över skötseln av karet..han räddade mina älsklingar:))du kanske träffat honom kjell..Morgan i trollhättan!!
#6 - 22 oktober 2003 10:51
och vem har råd med stora grupper då:))??kollade i örebro senast jag var där..ajajaj vad det skulle svida i plånboken om man vill starta en stor vildfångade grupp,fast roger.P köpte väl på sig ett 50 tal tror jag,,körsbär tror jag det var..bara 495/st eller nåt i den stilen..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 oktober 2003 11:03
du kanske träffat honom kjell..Morgan i trollhättan!!

Jo då vi har träffats några gånger.

och vem har råd med stora grupper då

Man behöver ju inte köpa vildfångat, men även med en yngel blir det ju en hel del pengar.
Men det blir väl inte direkt billigare av att man köper en liten grupp som bankar livet ur varandra. Har man inte pengarna då är det väl istället bättre att satsa på andra fiskar som är billigare och som man inte behöver så många av.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#8 - 22 oktober 2003 12:56
klart man kan köpa billigare...fast det är ju faktiskt roligast att få en viltfångad grupp om man har stålar eller hur:))) kanske är ha begäret som gör det:)))och jag har svårt att förstå priserna på en del trofheus..viltfångade dubbar 495 kr st...förstår om andra troffar kostar lite för att dom är sällsynt eller x-tremt snygga:))
#9 - 22 oktober 2003 13:12
Har i tænkt på at det går ud over biotopen når man vælger VF??
Jeg vil i den forstand hellere have F1!!!!!

Annons