akvarie som står tomt

#1 - 17 maj 2007 10:51
har precis köpt ett akvarium. de har stått tomt ca 1 vecka, och jag funderar på hur länge det kan stå utan vatten utan att silikonet påverkas negativt? Akvariet är 1,5 år gammalt, och än sålänge verkar siliconet fint. Men det är lite mer att fixa innan jag ska starta, så kan det stå tomt eller ska jag hälla i vatten bara för siliconets skull?
#2 - 17 maj 2007 10:56
Hej
Vet inte om jag har haft tur men jag startade upp mitt akvarie för någon månad sen. Då hade det stått tomt i ca 7 år!!!!
Inte en läcka, men jag var försiktig när jag fyllde på, fyllde på så försiktigt tog säkert en och en halv vecka innan jag vågat fylla upp hela. Väntade hela tiden på någon läcka, men som sagt vet inte om jag hade tur eller om silicon håller bättre än vad man tror. Lycka till
#3 - 17 maj 2007 11:03
Skulle säga att tiden silikonet håller beror på hur akvariet förvaras under tiden det står tomt. Har själv ett akvarium igång nu som stått tomt i en källare i över 10år, men självklart så måste man ju provfylla akvarier som stått så länge på ett säkert ställe där det inte finns risk att det blir vattenskador.

I ditt fall så finns det nog ingen anledning att vara orolig, 1 vecka är ju ingenting så det kan stå tomt ett tag till...men känns det säkrare att fylla upp det så gör så. :)
#4 - 17 maj 2007 16:36
Mitt har stått tomt nu i snart ett år så börjar bli lite orolig, vill ju starta upp ett till men inte förrän jag fått kläm på mitt andra, tycker det ska funka bra först innan jag börjar med ett nytt.
Det har stått i mina föräldrars hundgård i duschrummet så hoppas inte det är några problem med det.
#5 - 17 maj 2007 16:41
ribby_girl skrev:
Mitt har stått tomt nu i snart ett år så börjar bli lite orolig, vill ju starta upp ett till men inte förrän jag fått kläm på mitt andra, tycker det ska funka bra först innan jag börjar med ett nytt.

Det har stått i mina föräldrars hundgård i duschrummet så hoppas inte det är några problem med det.

Har det stått i ett duschutrymme i ett pentry så behöver du inte vara orolig, silikon som blir förstört har oftast förvarats för torrt.

Men även om det säkert kommer att gå hur bra som helst så ska du ändå provfylla det på ett säkert ställe...och ett duschrum är ju alldeles perfekt å testa det i :)
#6 - 17 maj 2007 19:09
Du behöver inte oroa dig. Jag köpte ett akvarium på loppis för 1½ år sedan och bar upp det på kalla vinden. För någon vecka sedan frovfyllde jag det med vatten (4 dagar) och inga problem. Jag förvarar alltid de små reservkaren på kalla vinden och har aldrig haft problem med siliconet (tur, kanske?).
#7 - 17 maj 2007 22:35
silikon brukar hålla uppmot 12år+ fabrikats akvarium håller ännu längre, det beror helt på hur "fettigt" glaset har varit innan man lägger silikon på sen om det har stått torrt eller fuktigt tror jag inte har något större betydelse om det nu inte har stått "jätte" länge. hHar ett akvarium som är fabriks gjort det är nästan 16år så man väntar på en läcka, ska silikona om det när jag orkar.
#8 - 19 maj 2007 22:56
ja, det vore väll konstigt annars. Jag tror inte akvarier är "dagsvaror" i djurbutikerna! :D
#9 - 19 maj 2007 23:10
Nej du behöver knappast vara orolig för att det skall börja läcka pga att det stått tomt en vecka. Om det läcker beror snarare på hur det har hanteras när det transporterats och flyttats omkring mm.

Annons