akvarie på höjden?

#1 - 26 februari 2004 11:24
Jag är helt ny på detta med akvarier så jag skulle behöva lite råd och hjälp.

Jag skulle vilja ha ett akvarie som står på golvet och är ca. 1,50m högt, nån typ av stort glasrör med ett par fiskar i.

Är detta möjligt eller kommer fiskarna bara att hålla sig på samma nivå ? Inte speciellt kul om de håller sig vid botten hela tiden.

Tacksam för hjälp
/Fredrik
#2 - 26 februari 2004 11:32
Hej Fredrik,
Om man har ett akvarie på höjden måste man tänka till lite extra vad man har för fiskar. Olika sorters fiskar håller sig på olika nivåer i akvariet och man kan då "skikta" med några som håller sig vid ytan, några i mitten och några på botten.
#3 - 26 februari 2004 11:43
det skulle kanske gå, men hade du tänkt ha det mitt i ett rum eller vid en vägg?
#4 - 26 februari 2004 11:54
hade tänkt ha det i ett hörn.
#5 - 26 februari 2004 11:56
Du kan inte ha lika mycket fiskar i ett högt kar med lite bottenyta som du kan ha i ett med stor botten...
#6 - 26 februari 2004 11:57
Hur ska du hålla rent? Lite svårt att nå botten.
#7 - 26 februari 2004 12:03
Hade bara tänkte ha ett fåtal fiskar, fast det blir ju ganska liten horisontell simyta jämfört med ett "vanligt" akvarium.

Hur det ska hållas rent vet jag inte men det går nog lösa.
#8 - 26 februari 2004 12:24
"rör" på diameter under 30cm lämpar sig inte för fiskar.
#9 - 26 februari 2004 22:51
Det blir dålig syresättning av vattnet, så du kan inte ha många fiskar.
Sen går det åt tjockt glas.
Man bruka säga att 70cm högt behöver 12mm glas och det är inte billigt.
#10 - 27 februari 2004 06:49
Om det é den typen av plaströr med bubblor, lampa och plastfiskar som du tänkt dig så lämpar det sig nog bättre för just plastfiskar.
#11 - 28 februari 2004 07:26
min pappa hade ett sådant rör förut det enda som var problemet var att våran katt unge hoppade upp och rammlade ner i det
#12 - 28 februari 2004 08:19
Sen går det åt tjockt glas.

Man bruka säga att 70cm högt behöver 12mm glas och det är inte billigt.

Var nu ett tag sedan jag sysslade med hållfasthetsberäkningar men jag är rätt övertygat om att det inte krävs samma tjocklek på en cylinder. Men det skulle vara roligt om någon skulle hitta en formel fär glas som gick applicera på en cylinder.

Har ganska länge funderat på ett öppet akvarium och då åttakantigt men ännu snyggare skulle det ju vara med ett cirkulärt.
Nackdelen är väl att även om glaset som sådant är billigare så blir det nog dyrare! :)
#13 - 29 februari 2004 18:24
Du får även tänka på att om du ska ha växter (vilket jag tror att du ska) så får växterna på botten troligen för lite ljus, eftersom de vistas så djupt. Måste brassa på rejällt med ljus för att få till det.

Men grymt lär det vara hur som helst.
#14 - 8 mars 2004 10:20
när det gäller ljuset så hade jag en tanke om att ha ljuset längs sidan av hela röret.. inte direkt naturligt men det borde bli läckert.
problemet verkar helt klart vara hållfastheten, jag får fundera lite.
såg i något annat forum om någon som tänkt göra ett akvarie i plexiglas.. kan det vara en idé ?
#15 - 9 mars 2004 11:14
om du har ljuset från sidan kommer fiskarna att somma snett
#16 - 9 mars 2004 12:16
Plexiglas borde funka. Finns att exempel på sådana burkar på den här sidan: http://www.carmenschwemmer.com/category_list.cfm?category_id=1
#17 - 10 mars 2004 10:05
#18 - 10 mars 2004 10:25
Borden var himla mysiga!! Har man gäster hemma sitter alla och stirrar ner i bordet, hahahaha!!
Undrar varifrån ljuset kommer???
Måste nästan vara underifrån?
Undrar vad fiskarna säger om det?
#19 - 10 mars 2004 10:27
dom har ingen ljuskälla dom är fotade i en otroligt upplyst studio. Hemma får man nog nöjja sig med takbelysningen.
#20 - 10 mars 2004 11:05
Otroligt obehagliga akvarier om jag får säga mitt... Den reella simytan är ju nästan noll...

Fast borden var ju rätt så lattjo...
#21 - 10 mars 2004 11:15
Jag har köpt en billig vas för 50 kr som är ca 25 cm bred och 40 cm hög, det blev skitläckert...det verkar funka än så länge och fiskarna verkar trivas.
#22 - 10 mars 2004 11:36
Tycker att det ser konstgjort ut. Märkliga färger. Urrk nä.
#23 - 10 mars 2004 11:53
Det lär bli väldigt svårt och dyrt att få tag i ett sådant akvarium. Något som förmodligen skulle kunna funka är att du skaffar en rund glasbehållare som är 50 cm bred och 75 cm hög, om du kan slänga ut ca. 5000:-, då du måste specialbeställa ett sådant akvarium hos en glasmästare (visserligen går det nog att silikona ihop själv men då det hela är runt blir det nog rätt svårt). Ett sådant akvarium skulle bli lättare att inreda och underhålla samtidigt som simytan blir lite större (ungefär som en jättelik guldfiskskål), varvid du kan ha lite fler fiskar. Vittsen med denna lösning är att det ju finns akvarieglas för 75 cm höga kar, då glaset har en tjocklek på 1.2 cm, ute i handeln, varvid du slipper hosta upp med extra mycket pengar på glas som "tål" 1,5 meters höjd (behövs det runt 2 cm tjockt glas för ett så pass högt kar?). Kör du med ett 75 cm högt kar blir det hela lite mer överkomligt och praktiskt, samtidigt som du nog får ett väldigt läckert akvarium som du kan köpa vanliga lysrörsramper till.
#24 - 10 mars 2004 11:57
Nämän titta nya tidernas guldfiskskålhttp://www.stohans.com/HexaroundTowerAquarium.html
Urs va fult
#25 - 10 mars 2004 20:34
kampfisken:
skulle en vas som "hallonpaj" pratar om fast modell större kunna funka. Håller det ?

Annons