Akvarie på balkongen?

#1 - 14 maj 2004 12:25
Har funderingar på att ställa ett akvarium på 300 liter på våran balkong. Den är inglasad och vi har ingen direktsol in på balkongen. Undrar om nån annan har gjort det och hur man gör på vintern. På vintrarna så har vi typ 5-6 grader på balkongen. Så att inte riskera att vattnet blir för kallt, kan man ha i extra doppvärmare på vintern för att få upp tempen eller kommer det iallafall bli för kallt?

#2 - 14 maj 2004 12:34
Det beror ju på vilka fiskar du tänkt dig. Guldfiskar skulle säkert funka, bara det inte blir för varmt på sommaren.

//Annika
#3 - 14 maj 2004 12:36
med tillräkligt många/stark doppvärmare så går det ju självklart att värma upp också, men frågan är väl hur dyrt det blir.
#4 - 14 maj 2004 12:38
Hade väl tänkt mig ciklider. Men jag är väl inte så oroad över värmen på sommaren pga att man kan ta ut doppvärmare och öppna upp skjutglasen på balkongen. Sen som sagt sen har vi kvällssol och höga träd som skuggar ner, men det är på vintern jag undrar om det skulle funka.
#5 - 14 maj 2004 12:42
Med värmarna eller elkostnaden? Grejen är den att vi har gratis el i våran bostadsrättsförening så jag betalar ingen el. Men om man har tillräkligt med värmare borde det funka på vintern och ha ute på balkongen. För grejen är den att vi har möblerad balkongen med soffor och annat så det är som ett extra rum, och min sambo vill ha ett akvarium på balkongen, och jag med för den delen. Men man vill ju att ska fungera som man inte står där i vinter med döda fiskar pga att vattnet blir för kallt.
#6 - 14 maj 2004 12:42
Jag skulle inte sätta ut akvariet på balkongen i alla fall. *påpeka*
#7 - 14 maj 2004 12:46
om du har gratis el är det väl bara att trycka ner en massa doppvärmare så kommer det ju hålla sig lagom varmt....
#8 - 14 maj 2004 12:57
sätt en infravärmare på timer i taket?
#9 - 14 maj 2004 13:02
Kan inte tänka mig att det skulle vara så skoj att behöva sitta i ytterkläder på vintern och titta på fiskarna.

Det måste finnas något bättre ställe för erat akvarium.
#10 - 14 maj 2004 13:06
Grejen är att det finns ingen annan plats. Har många redan.
Ytterkläder,menar du jacka då eller? Men om man lyckas hålla en bra temperatur i akvariet så borde det väl automatsik bli varmare på balkongen? med lysrör tända på dagen, infravärme på natten så borde man få en rätt behaglig temperatur på balkongen eftersom den är inglasad. Eller har jag fel? Just därför jag vill ha råd från andra som har eller har testad detta.
#11 - 14 maj 2004 13:19
Har du tänkt på om din balkong klarar av tyngden av ett 300-liters akvarium? Jag läste nyligen en bok om att inreda sin balkong och där menar de att man inte bör överstiga 100 kg per kvadratmeter. Du borde nog kolla med fastighetsägaren vilka gränser som gäller för just ditt hus.
Johanna
#12 - 14 maj 2004 13:19
Självklart ska du testa! Se till att du har rejält med doppvärmare och även infravärme eller något för att värma rummet (blir om inte annat behagligare att umgås med fiskarna på vintern). Se också till att ha en rejäl fläkt till hands om det blir värmebölja på sommaren... Testa med några få firrar från nu... nästa vår vet du ju om det funkade, eller hur??? Tycker att det låter jättehäftigt... inget för våra breddgrader precis :-)
#13 - 14 maj 2004 13:26
Öhm,, hur länge har du bott i föreningen? Vi har en liknande deal på elen, det är bara det att den korrigerades i april och folk som gick över snittet fick en alldeles egen räkning,,:))
#14 - 14 maj 2004 13:50
jolon. Har bott här i 3 år. Här är det inga så planer iallafall
johanna. Tack för tipset. Det skall jag kolla upp. Tack =)
Nanc. Du verkar vara den enda som är positiv till iden=) kul.

Tack för alla era synpunkter och åsikter. Det har varit till hjälp.
#15 - 14 maj 2004 14:50
Tycker det verkar som en kul idé. Men när du säger ciklider, vilka ciklider menar du då?
Du skulle ju kunna ha kallvattensfiskar i karet, de är ju vana att temperaturen sjunker på vintern. Men ciklider som vill ha 20-28 grader i vattnet skulle det nog bli lite jobbigt med [;)]

Lycka till!

Mvh. Martin
#16 - 14 maj 2004 14:55
Jag ser det som att du ahr världens chans att ha tuffa fiskar som tål temperaturer ner mot 10grader (vilket skulle leda till att det räckte med en doppvärmare på vintern...)
#17 - 14 maj 2004 15:02
Prata med en handlare eller maila t ex Patrik på PWSS ang värmarna... det finns säkert parametrar för att räkna ut hur starka värmare du behöver för att hålla t ex 26 grader vid din lägsta temp... Vad jag förstod så blev det ju inte så bedrövligt kallt på din balkong... annat hos mig som kan få sisådär en -35 grader :-)
Det där med att vara positiv till nya idéer kommer sig nog bl a av att jag själv håller på att starta ett företag där många ställer sig tveksamma till idén... Självklart är problem till för att lösas... och det mesta funkar bara viljan finns. Dessutom så kan man ju inte mera än misslyckas... då behöver man ju inte fundera på det längre sedan.... Vad gäller din idé så lär ju i alla fall inte vattnet frysa och kvadda själva karet... så om det inte funkar är det ju bara att flytta in det eller sälja det då....
#18 - 14 maj 2004 15:06
Vissa av cikliderna från Uruguay fodrar svalare temperatur under viss del av året. Gymnogeophagus balzani, Gymnogeophagus meridionalis, Gymnogeophagus rhabdotus är exempel på sådana arter som fodrar en temperatursänkning till 15 grader för att trivas och leka. Kan vara ett alternativ till att stoppa ner en massa doppvärmare hela vinterhalvåret. Jag tycker att du skall testa balkongakvarium.

Guy

#19 - 14 maj 2004 15:23
Kom att tänka på en grej bara när det gäller fiskar som klarar kallt vatten.
Tänkt på att temperaturändringar måste ske långsamt och att ett akvarium har relativt liten vattenmassa. Med andra ord kommer temperaturen i vattnet i karet ändras nästan lika fort som i luften. Dvs natt - kallt, dag - varmt; inte så bra för fiskarna. Så en doppvärmare eller fler är nog ett måste, där du sedan får sänka inställningen på den en grad i taget under ett par veckor eller mer.
Bara ett tips, lycka till återigen...

Mvh. Martin
#20 - 14 maj 2004 15:23
Go for it Radar!
Låter som ett kul och intressant projekt.
Klamydogobius eremius är en kul fisk,pallar temp mellan 10 och 35 grader.
MVH Jörgen.
#21 - 14 maj 2004 16:26
En liten rättelse, fisken som Jörgen rekomenderar heter Chlamydogobis eremius.
http://www.amonline.net.au/fishes/fishfacts/fish/ceremius.htm
Kanske blir akvariet för stort för den arten. 6 cm

Guy
#22 - 14 maj 2004 16:35
Tack Guy,ber om ursäkt Radar,det hade inte blivit lätt att hitta den gynnaren med den stavningen på någon sökfunktion[:-100]
MVH Jörgen.
#23 - 14 maj 2004 18:52
Tack för alla tips hörni. Vet ej om jag ska ha ciklider. Ej bestämt än, men vad tycker ni, tycker om rovfiskar, finns det några balla rovisar som klarar temperaturskillnader? Är tacksam för alla förslag på fisk, gärna lite ovanliga. Inga platys och sånt utan lite häftiga fiskar. Ha det gött allihop som tipsat och gett råd. Väldigt glad över alla svar.

mvh/Radar (Alex)
#24 - 14 maj 2004 18:53
Du kan ju tilläggsisolera akvariet på vintern, med frigolit runt omkring, kanske även någon reflekterande folie in mot akvariet för att behålla värmen. Har du ytterfilter får du isolera alla slangar och filterburken med. Ganska många fiskar trivs bra i temperaturer ner till 22 grader, där kan du spara in lite värme till om du väljer rätt fiskar. Bottenvärmekabel kan ju vara ett alternativ/komplement till doppvärmarna, den syns i alla fall inte!

Det viktigaste är nog att kolla balkongens hållfasthet! Jag har också hört att balkongerna inte ska belastas med mer än 100 kg/kv.meter.Din inglasning och möblerna väger en del, om ni har stora blomkrukor ute så väger de en hel del också...
#25 - 14 maj 2004 22:28
Det kan nog vara värt några spänn att isolera balkongen. Vet ju inte hur den ser ut men om den är som min så är det ju bara en tun plåt runt och lite glapp mellan staketet och plattan. Sätt isolering runt och täta springorna så inte det kan dra in kall luft.
#26 - 14 maj 2004 22:33
Ledsen om jag är tråkig, men är jag den enda som tycker att idén är lite väl magstark ur "energislösarsynpunkt"??
#27 - 14 maj 2004 22:58
jag är nog också lite tråkig och tycker det låter "energislösande".

men om du kör med lite kallare vatten och vill ha rovfisk, tror jag att det finns ormhuvudsfiskar som tål det.
men jag vet inte villka det är, eller om dom är möjliga att få tag på i sverige.
#28 - 15 maj 2004 05:50
"Gratis el" är väl en sanning med modifikation. Alla i din förening är med och betalar för uppvärmningen. Skulle alla göra som du i föreningen så skulle det nog inte ta så lång tid innan du såg det på avgiften (hyran)
#29 - 15 maj 2004 08:41
Jag tycker det låter som en kul ide, men du ska nog höra med din föening om om går med på detta. Jag fick griniga grannar på mig en gång när jag stog å tvättade bilen med gemensamt vatten så det kan vara kinkigt det där. går det inte göra nåt sorts kalkyl på vad det skulle kosta? Kanske kan du kippa in med lite extra så dina grannar slipper betala.
#30 - 15 maj 2004 09:02
Jag har väldigt svårt att tro på siffrorna 100kg/kvm. Tänk på alla som väger 100 kg eller mer.... och deras "footprint" är långt ifrån en kvadratmeter. Sedan har man höga säkerhetsmarginaler på konstruktioner som skall bära människor.

Tänk om man har party och ett gäng människor går ut på balkongen...

Den tål nog betydligt mer än 100kg/kvm. Men kolla med hyresvärden iallafall.
#31 - 15 maj 2004 09:14
[:-17] Det man bli vis av är erfarenheten...

[:-106] Tummen upp för att pröva!
#32 - 15 maj 2004 09:38
Varför inte köra med någon inhemsk fisk, dom kräver ju definitivt svalare vatten då behöver man ju inte värma det lika mycket på vintern!
#33 - 15 maj 2004 15:31
Det finns balkonger som rasat ner för att för många gick ut samtidigt.
#34 - 15 maj 2004 16:08
Texasciklider klarar temp ned till 14grader...
Om du har stora glasytor så kommer solen värma även på vintern.
Värma upp karet kommer inte bli några problem, sålänge man inte själv måste peja för det=)

Mvh Ola
#35 - 15 maj 2004 16:59
Jag skulle slopa doppvärmare helt och istället haft en gädda eller några aborrar i karet, dom tål juh kylan (iaf gäddan).
#36 - 15 maj 2004 17:01
Latjo att ha en gädda i ett 300 liters akvarium... Tror inte den skulle bli så långlivad.
#37 - 16 maj 2004 12:20
Jo, dom brukar klara sig bra i ett par år om man tar upp dom när dom är ca 15 cm. Om den blir för stor är det juh bara att släppa tillbaka den eller äta upp den :P
#38 - 16 maj 2004 15:15
Anledningen att inte ha kallvattensfiskar i karet är väl att det är lättare att värma karet på vintern än att hålla en dräglig temp när sommarens värmeböljor slår till... Är det 30 grader varmt i luften så kommer det att bli det i karet också...
Zebb... jag har för mig att det inte är tillåtet att släppa tillbaka fiskar som man fångat och haft i sitt akvarium... rätta mig någon om jag har fel...

Annons