Akvarie misshandel på annonser.

#1 - 11 mars 2007 18:42
satt och slö leta efter ett yngel kar på *censur* och då slår det mej att oooooj vad gör folk med sina kar.
alger, dritvatten och överbefolkat på firrar så man blir alldeles mörkrädd.
och en del trycker ner hajar och andra enorma fiskpinnar i små lådor så dom knappast kan vända sej och inredningen på vissa med fiskar är inte ens grus:(
MAO man ser tydliga tecken att dom tröttnat för länge sedan och på en bild jag hittade låg det tom döda fiskar i karet:(

men så iaf sitter man och tittar, svär över okunniga zoobutiker som säljer det folk pekar på så ser man: har tröttnat, karet är endast 6 månader.....
hakan är på g ner i golvnivå, det betyder att firren var stooor när den gick ner i karet som ex.
sen sammlar man sej och tänker: ja ja vad vill dom ha då?
dom har tröttnat, vill att fiskarna ska komma till ett grejt hem osv....
prislappen: det dom betalat plus lite till.

för det är ofta överpriser på begagnade akvarium, iaf i mina trakter.
ser lite bättre ut i storstäderna.
så för mej är det billigare att beställa och betala 300-400kr i frakt *sjukt*

vad är det med folk som tror att fiskar är några slit å släng varor?
har alltid svurit över hur folk behandlat mina omplacerings hundar men dom har ju iaf kunnat bitit när dom fått levt i skit.

var bara tvungen att morra ur mej.
#2 - 11 mars 2007 19:09
Håller med dig om varenda ord, man undrar hur ett svenskt normalakvarium egentligen ser ut.. Antar att det handlar om okunskap och jag tror att forum som detta kan göra stor skillnad. Vad det gäller butikerna, ja vad ska man säga och vad ska man göra? Kanske är det dags att handeln får lov att ta ansvar för sina handlingar? Andra brancher får göra det..
#3 - 11 mars 2007 19:43
Normalakvariet är nog ingen höjdare och tyvär bryr sig nog inte dom flesta handlare/grossister om det utan vill helst sälja masor av fisk mm eftersom dom lever av det.

Men ibland tror jag branchen lurar sig själva med den inställningen, nöjda och kunniga akvarister är väldigt bra kunder i långa loppet även om dom inte köper tex slöjstjärtar och guppies i massor eftersom dom bara dör efter några veckor i kupan eller i det igengrodda lilla akvariet.

Istället satsar dom lite kunnigare på dyrare fiskar och tillbehör och jag tror det är nog så mycket pengar i det.

Nu förstår jag även att detta inte är helt lätt eftersom folk ofta inte lyssnar på vad handlarna säger utan tycker dom en fisk är snygg så ska dom ha den även om den blir en 1/2 m stor och äter allt den ser.

Men man tycker grossisterna borde kunna ta fram en enkel grundläggande manual som bifogas alla nya akvarium (eller en som man kan köpa billigt) där det förklaras på ett begripligt sätt hur det funkar med tex nitrifikationsprocessen, filterskötsel, matning, vattenbyten samt att det är levande varelser man hanterar och att olika fiskar har olika krav mm.

Detta lilla häfte borde inte behöva kosta så mycket men skulle kunna vara guld värt för nybörjaren, risken är bara att det blir endast reklam för en massa mer eller mindre nödvändiga tillbehör, men detta borde kunna undvikas om viljan fanns.

Jag håller helt med dig Piscator att Zoopet gör mycket nytta, för maken till infobank torde man få leta efter, vi får verkligen hoppas att Kjell och hans medarbetare orkar fortsätta driva det framåt och att fler betalar in Guldmedlemskap eftersom även Kjell behöver äta och betala räkningar.
#4 - 11 mars 2007 20:37
Höjdaren på idiot jag sett på blocket är nog denna,,,,
http://www.blocket.se/vi/11132174.htm?ca=17_s

många klagar på att akvarier pajat när de stått på leca block, detta är ju nästan beviset att de inte kan paja.

jag vet inte men normalt har man väl en träskiva modell rätt rejäl under ett 275L kar och sen ev en jäkla massa lecablock.

Men de är ju bevisat med den annonsen att de inte pajar när ett kar står på lecablock, för denna står ju istortsätt rätt på blocken.
#5 - 11 mars 2007 21:16
Pumba skrev:
Höjdaren på idiot jag sett på blocket är nog denna,,,,

många klagar på att akvarier pajat när de stått på leca block, detta är ju nästan beviset att de inte kan paja.

jag vet inte men normalt har man väl en träskiva modell rätt rejäl under ett 275L kar och sen ev en jäkla massa lecablock.

Men de är ju bevisat med den annonsen att de inte pajar när ett kar står på lecablock, för denna står ju istortsätt rätt på blocken.

hahahaha den såg jag i dag å fick titta flera gånger för att faktiskt acceptera att den står på en frigolitskiva..... ett jäkla under att det inte sagt splach.
#6 - 11 mars 2007 21:17
http://www.blocket.se/vi/10999629.htm?ca=4_s
vet inte om man får länka men mitt hjärta blöder.... dessutom har den vart ute länge länge nu.
#7 - 11 mars 2007 21:56
Här några till... :(
http://www.blocket.se/vi/10957432.htm?ca=17_s

http://www.blocket.se/vi/11099507.htm?ca=17_s

(edit):

Fast det finns ju vissa som är ärliga iaf när de säljer sina paroonhajar... :)
http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_279.jpg
#8 - 11 mars 2007 23:26
[quote=Pumba]Höjdaren på idiot jag sett på blocket är nog denna,,,,

Men de är ju bevisat med den annonsen att de inte pajar när ett kar står på lecablock, för denna står ju istortsätt rätt på blocken.[/quote]

Är väl upp till var och en om man vill riskera att karet skall spricka?

[quote=giz]http://www.blocket.se/vi/10999629.htm?ca=4_s
vet inte om man får länka men mitt hjärta blöder.... dessutom har den vart ute länge länge nu.[/quote]

Okej överpris så det heter duga, man börjar ju fundera på om personen verkligen vill sälja fisken eller ej med tanke på priset:p

[quote=Olivin]Här några till...

http://www.blocket.se/vi/11099507.htm?ca=17_s[/quote]

Angånde första annonsen så tycker jag inte att det är något direkt fel med tanke på att fiskarna inte är särskilt stora och att dom har fyra gånger sin egen längd att simma på så vad är problemet?

Angående annons två så förstår jag inte heller problemet riktigt? Säljaren skriver att dom är för stora för dennes akvarium samt att personen inte vill ha någon direkt stor summa för dom alternativt att dom kan bytas mot några mindre fiskar.
#9 - 12 mars 2007 00:35
undra om folk på blocket går in hit och ''ojar'' sig över hur fina, bra och duktiga alla på zoopet är? det vore inte konstigt om det är så iaf.
#10 - 12 mars 2007 05:23
Olivin skrev:
Här några till... :(

http://www.blocket.se/vi/11099507.htm?ca=17_s

(edit):

Fast det finns ju vissa som är ärliga iaf när de säljer sina paroonhajar... :)

http://www.bestofblocket.se/bilder/blocket_279.jpg

jag tycker att han verkar vara ganska vettig ändå faktiskt , han säger ju till och med att han säljer dom för att fiskarna har blivit för stora för akvariet.

enligt mig en väldigt vettig person.
#11 - 12 mars 2007 07:23
jag tycker att han verkar vara ganska vettig ändå faktiskt , han säger ju till och med att han säljer dom för att fiskarna har blivit för stora för akvariet.

enligt mig en väldigt vettig person.

Håller fullständigt med, jag har hittills inte hittat fel på någon av dom här annonserna, Lecabloks karet bevisar bara att friggo är ganska användbart.
#12 - 12 mars 2007 07:35
den enda jag annser fel är den stakaren som inte ens fått bottengus och ser ut att va i ett kar med sin längd. visst lättare att fota fiskar då (hur många har inte velat limma fast dom framför linsen;))

men poängen är att folk har tröttnat eller liknande, sätter in en bild på ett mega skitigt kar (pekar inte ut varken sida eller spec annons)som dom inte ens kunnat piffa upp för att få det mer attraktivt och sen vill ha ett mega över pris.
ja å sen är det den där poängen: skitigt kar, överbefolkat och ofta åt fanders fel firrar och är det inte så att vi på zoopet är präktiga perfekta akvarister;)
iaf jag, jag är präktig proffisionell algodlare:D (uppe i 4 olika sorter nu samtidigt det ni:))
#13 - 12 mars 2007 08:14
giz skrev:
den enda jag annser fel är den stakaren som inte ens fått bottengus och ser ut att va i ett kar med sin längd. visst lättare att fota fiskar då (hur många har inte velat limma fast dom framför linsen;))

men poängen är att folk har tröttnat eller liknande, sätter in en bild på ett mega skitigt kar (pekar inte ut varken sida eller spec annons)som dom inte ens kunnat piffa upp för att få det mer attraktivt och sen vill ha ett mega över pris.

ja å sen är det den där poängen: skitigt kar, överbefolkat och ofta åt fanders fel firrar och är det inte så att vi på zoopet är präktiga perfekta akvarister;)

iaf jag, jag är präktig proffisionell algodlare:D (uppe i 4 olika sorter nu samtidigt det ni:))

Men det är ju bara bra, då har du värsta chansen att pruta, dom har uppenbarligen tröttnat då. ;)
#14 - 12 mars 2007 09:09
jag skulle gära vilja ha dom två malarna ellr dom jallefall i mitt 350 L kar! :D skulle jag verkligen :) (stackars andra fiskar)
#15 - 12 mars 2007 10:28
en grej jag tänkt på, är det som albjohn säger. En simpel manual på 2-3 sidor, hur mycket extra jobb är det att skriva en sån och sedan kopiera ut 100 exemplar?

Sen har nästan alltid zoo affärer samma fiskar verkar det som, då kanske dom kan skriva ut 1 sida till varje fisk sort dom har. Typ som att dom skriver ut zoopets artbeskrivning för just den fisken för då får man med bra grund fakta om just den fisken. Det tycker jag hade underlättat för många iaf.
#16 - 12 mars 2007 11:55
Många zoobutiker tillhör ju en kedja och enklast vore ju att respektive kedja skriver ovan föreslagna "manual" till sina återförsäljare. Enkelt är det som sagt även att gå in på Zoopet och andra hemsidor för att hämta artbeskrivningar att ha jämte karen i butiken, för att undgå copyrightregler kan de ju skrivas om något..

Det här begriper naturligtvis de som jobbar hos kedjorna och i butikerna också. Så varför gör de inte det då? Ja, jag har min teori klar - vad tror ni? ;)
#17 - 12 mars 2007 12:16
Piscator skrev:
Många zoobutiker tillhör ju en kedja och enklast vore ju att respektive kedja skriver ovan föreslagna "manual" till sina återförsäljare. Enkelt är det som sagt även att gå in på Zoopet och andra hemsidor för att hämta artbeskrivningar att ha jämte karen i butiken, för att undgå copyrightregler kan de ju skrivas om något..

Det här begriper naturligtvis de som jobbar hos kedjorna och i butikerna också. Så varför gör de inte det då? Ja, jag har min teori klar - vad tror ni? ;)

Därför att många kunder inte tar till sig råd, de läser inte artbeskrivningen de för vid köpet.

Det är väl rimligt att anta att kunden tagit reda på hur den fisk de köper sköts.
#18 - 12 mars 2007 12:38
tror faktiskt att om man frågar så får man en "bruksanvisning".....
fick en på min första kampfisk men på den tiden hade man kampfiskar i 2 liters kar med spegel som bakgrund typ (inte jag då men det var så dom marknadsfördes).
vet att jag vart in och hämtat beskrivningar på diverse djur (ibland har man inte tillgång till nätet och ett omplaceringsdjur är på ingång).
min bror var in på zoo på frösön här om dagen och hämta info om både krabba, ngn ödla och vad det nu var.....

så ber man om det så tror jag att det finns men allt för få gör det utan wow den va cool den tar vi. det är nog där säljaren ska säga: hur ser erat kar ut, hur stort är det och hur mycket jobb är ni villiga att lägga ner.

har allt för många gånger förundrats över fenomenet: familj kommer in å köper ett akvarium (60liter med möbel typ) sand, ngn plastväxt OCH FISKAR...
och ofta väljs slöjstjärtar ut..... eller en scalar.
där ska butiken stampa ner foten och be dom dra igång karet först och ev erbjuda sej om det är en lämplig fisk att hålla på den.

vore trevligt med en kundtjänst..... man knallar in, säger vad man har för kar och volla plockar kundtjänst fram vad man kan ha... vad enkelt det hade vart för lilla förvirrade jag:D
#19 - 13 mars 2007 10:21
Glenn skrev:

Angånde första annonsen så tycker jag inte att det är något direkt fel med tanke på att fiskarna inte är särskilt stora och att dom har fyra gånger sin egen längd att simma på så vad är problemet?

Angående annons två så förstår jag inte heller problemet riktigt? Säljaren skriver att dom är för stora för dennes akvarium samt att personen inte vill ha någon direkt stor summa för dom alternativt att dom kan bytas mot några mindre fiskar.

Problemet är att paroonhajar överhuvudtaget hålls i akvarier. Vem har plats för en fisk som blir två meter lång? "Så stor blir den inte i akvarium". Visst, men är det schysst att ha en fisk som inte kan växa och bete sig naturligt? Enligt min mening är det djurplågeri. Ett akvarium som är minst 20 meter långt hade varit okej, men något sådant har jag aldrig sett i privat ägo. Att zoohandlarna inte upplyser sina kunder om hur stora de blir, beror förstås på att de vill sälja dem. Eller så tänker köparen inte längre än att det är tufft med stora "hajar". Det kan inte nog betonas att det faktiskt är levande, kännande varelser det handlar om. Har man sådana MÅSTE man se till att de mår bra och kan bete sig naturligt. Hela livet, inte bara så länge de är små och hanterbara. Att tro att någon annan har plats för sådana här jättefiskar när de har vuxit ur det egna akvariet är bara dumt.

Olle
#20 - 13 mars 2007 14:12
problemet i många fall tror jag är att personalen är okunning och inte kan ge ut information om fiskarna dom säljer. jag vet inte hur många gånger jag har varit inne i min lokala zooaffär och dom har frågat mig vad det är för fiskar dom säljer.

så först och främst tycker jag att personalen ska skickas på kurs så att dom lär sig lite mer om deras yrke.
tycker det är skrämmande att man är helt okunning när man får ett sådant jobb, man jobbar ju med levande djur.
lite samma sak som att få jobb som busschaufför men inte ha något körkort.
#21 - 13 mars 2007 14:54
Här har jag fått en ny akvarieaffär i knutarna där innehavaren faktiskt håller ett slags kurs för alla som köper akvarium i hans affär :) Det tror jag att han tjänar mycket på i längden... :)

/Matsvin.

Annons