Akvarie med ställning

#1 - 3 februari 2008 09:48
hej hej..

har skaffat mig ett akvarie på 540liter med aluställning, borde det vara nått emellan akvariet och ställningen eller e det bara att ställa på det och fylla upp?
#2 - 3 februari 2008 10:01
Det där med botten platta är upp till var ock en..
Men jag kör både utan och med bottenplatta.
Är det ett ramakvarium?
(dala/zooline).
Ställ ställningen där du vill ha den och kolla så allt är plant.
Eventuellt bör du lägga någon plywood under ställningsfötter så skonar du golvet.
Sen är det bara att baxa upp karet o fylla:D

Lycka till.
Fråga gärna om du undrar.
#3 - 3 februari 2008 10:06
det är inte helglasat utan det finns en ram runt akvariet, och ställningen är ju runt hela kanterna på botten av akvariet och en "stång" i mitten. jag har ställt den där jag vill ha den och den ligger i våg nu. men vill bara vara säker på att bottenglaset håller för tygnden.
#4 - 3 februari 2008 10:10
Jag lade en 1cm tjock plywood/spånskiva mellan akvariet o ställningen.
Detta för att jag skulle kuna montera hängluckor runt om.

Botten glaset klarar tyngden...dessa ställningar med tillhörande akvarium är ju byggda för att tåla på frestningen.
#5 - 3 februari 2008 10:13
men det låter ju kanon, det med att kunna motera luckor är ju riktigt nice, blir ju skönt att kunna "gömma" pump, mat osv osv. så det får nog bli en vända till brädgården imorgon =).

tack för hjälpen
#6 - 3 februari 2008 10:16
Var så lite så.
Alltid kul att kunna hjälpa till.
Som sagt var jag tycker det ser snyggare ut när man slipper se pumpar o allt och kan man gömma dem under karet med luckor för så gör det ju inget.
#7 - 3 februari 2008 10:19
Har du bestämt dig för vilka fiskar du ska ha?
#8 - 3 februari 2008 10:25
jag har redan ett 200liters kar med 6st slöjstjärtar på ca 5-7cm, 2st silverhajar i samma storlek och sen en mal på ca 15cm. så jag ska ha dom tills jag har bestämt mig för vad jag vill ha senare. vill ju helst ha färglada fiskar som simmar runt mycket, alltså inga som bara "glider runt". en kompis till mig tipsade mig om Påfågelciklid, oscar. har läst lite om dom och det verkar intressant. har du nått annat bra tips?
#9 - 3 februari 2008 10:32
Ska du ha fiskar som simmar runt för kung och fosterland, så kan jag rekommendera malawiciklider. Färgglada som tusan dessutom.
Fast dom går ju inte att ha ihop med dina andra fiskar...
#10 - 3 februari 2008 10:44
Mjo...simglada färggranna fiskar då är det malawi.
Oscars(påfågel) ska du inte ha...när de blir stora står de mest o drönar.

Visst en hel drös av apistogramor och kanske killis.
Annars tycker jag att multispinosa rör på sig...
Komplettera med ett gäng malar och några snygga tetror så blir det perfekt..

Annons