Akvarie livets tabbar?

#1 - 3 mars 2004 22:06
Skade glad som jag är så kan ni väll berätta om eran värsta tabbe innom akvarie livet.Sjävl så sprack mitt 250 liters mitt i natten så nu har jag fuktskador i det rummet..

Skriv PÅ!
#2 - 3 mars 2004 22:10
När jag började med fiskar.
#3 - 3 mars 2004 22:12
Min doppvärmare fick fnatt en gång så alla fiskar blev kokta :( en annan gång så hade min minsta dotter lyckats stoppa ned skurtrasan i akvariumet med massor med fiskar döda som följd. Såg det inte förrens fiskarna började simma upp och ned :(
#4 - 3 mars 2004 22:20
Klantigt Men Sant

Hade bestämt mig för att sortera alla mina fotografier. (på golvet eftersom de var så många)Tröttnade sedan på detta och skulle byta vatten på mitt 300liters i stället. Jag hade hakat fast slangen och börjat fylla på. Det tar ett tag och efter en tid ringde telefonen och idiotiskt nog glömde jag bort att jag höll på att fylla på vatten.

När jag sedan kom på det var hela golvytan (ett stort rum) täckt av en knapp cm vatten med alla mina fotografier flytande ovanpå....

Jag slängde på alla handukar, sängkläder etc. jag ägde och otroligt nog blev det inga fuktskadot.
Numer lämnar jag inte akvariet vid vattenbyte.

/Micke
#5 - 3 mars 2004 22:22
Hade akvarium i drygt 2 år i början på 90-talet och tog kål på en sisådär 90+ fiskar.. 10 neontetror blev uppätna, resten dog av sjukdomar och annat... Hade 22-23 grader och matade för mycket... pumpen var i gång kanske 8 timmar per dag...

Vad gör man när man är 12 och inte har nån att fråga?!
#6 - 3 mars 2004 22:34
Alla gånger man sagt till flickvännen "Det här är nog det sista jag kommer att behöva köpa till akvariumen - sen är jag nöjd".

#7 - 3 mars 2004 22:43
Tja, det hade blivit mycket enklare och defenitivt billigare att skaffa katt än akvarium, så jag får väl hålla med Kramfors! Min andra tabbe var att skaffa fler och större (och därmed ännu dyrare) akvarier...
#8 - 3 mars 2004 22:46
Man har väl glömt att stänga av vattnet nån gång, då man tror att man kan fylla ett akvarium samtidigt som man tappar ur ett annat och gör rent ett tredje. Kan man inte göra två saker samtidigt så kan man ju gissa hur det går med tre :)
#9 - 3 mars 2004 22:51
Jag fyllde ju mitt 720 kar också. När jag hadde fyllt till 1/4 kom jag på att mittstagen bar bortmonterade. Kunde ju blivit riktigt kul.
#10 - 4 mars 2004 15:06
Min senaste akvaristiska tabbe var att ha en kull unga killis (Fundulopanchax scheeli) i ett sällskapsakvarium med bara 100% tätslutande täckglas. Ganska många hann hoppa ut innan jag hann få det 110% tätt. [;)]

Olle
#11 - 4 mars 2004 15:19
Kanske mitt livs första 25 år när jag inte hade något akvarium...

Annars var det väl den gången jag, vid vattenbyte, fyllde med kallt vatten i ett av facken i mitt yngelakvarium... det kalla vattnet tryckte det varma vattnet ut till de andra facken... m a o blev det MYCKET kallvatten i det fack jag fyllde... 11 grader stod termometern på...
Alla fiskar låg på rygg... 4 Fjärilsciklider och 100 Ancistrusyngel... Alla fiskar kvicknade till när det blev varmare och överlevde... men Fjärilarna fick vita prick och dog efter någon dag...
#12 - 4 mars 2004 15:22
Jag hade säljklara guppy i ett kar. Var i zoobutiken för att köpa nya tester, får syn på en otroligt vacker guppyhane och impulsköper den. Kommer hem, har bråttom och inte tid att sätta upp karantänkar pga ett inplanerat möte. Koppar in den hos de säljklara guppyna - knappa två dagar senare börjar alla utom den nya att fälla ihop fenorna. Ytterligare några dagar senare var alla döda - utom den nya. Sensmoral: Köp inte fisk om du har bråttom och framför allt - sätt alltid nyinköpt fisk i karantän!
#13 - 4 mars 2004 15:32
Tjejen vaknar kl 6:12 4/2-2004 och undrar vad det som small till och läcker! Mitt 220 l akvarium sprack i botten och det droppade ner till dom andra 2 våningarna under. Vi stog i 2 cm vatten :)
#14 - 4 mars 2004 15:49
Än så länge mina värsta tabbar....
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22352

#15 - 5 mars 2004 09:25
Mitt största misstag var när jag fick en guldfisk med när jag köpte ett beg 17 kar. Satte i den i det nystartade 74 l karet med 20 neontetror då vi tyckte så synd om honom att han skulle vara i det lilla karet.

Morgonen därpå var det endast 3½ tetror kvar varav den ½ hängde ut ur munnen på guldfisken. Guldfisken fick lämna denna värld då ingen ville ha honom.
#16 - 5 mars 2004 09:48
Ja har haft tur genom åren med akvarier men det e en sak ja kom o tänka på!
En lördas natt kl va väl en 2 på natten fick ja för mej att ja skulle städa lådorna i akvarie bänken:)
Hittade en burk me humbrol färg till byggmodeller öppnar o kikar om det e nå kvar jodå allt va kvar inget torkat eller så ställer den på rampen o senare råkar ja butta till den så den ramlade ner i vattnet (ja hade glömt stängt matluckan)o locket va av!
Fick ställa mej o fånga färg som flöd på ytan hela natten sen:(
Alla fiskar klarade sej:)
Tobbe
#17 - 5 mars 2004 10:00
Jag startade mitt första akvarium när jag var 20 år. Då bodde jag i en lägenhet med el-värme så när jag skulle på semester så fick jag min pappas extra doppvärmare. Han hade använt den så jag stoppade bara i den och satte i sladden. Jag stängde av alla elementen i lägenheten och åkte iväg.

När jag kom hem efter en dryg vecka så tyckte jag att det luktade konstigt utanför min dörr. När jag kom in så var det en hemsk stank och så var det ganska fuktigt och varmt. Jag fattade inte vad som hänt så jag kollade överallt. Till slut så kollade jag mitt 50 liters akvarium. Vattnet var vitt som mjölk och alla fiskarna kokta. Hans doppvärmare var till hans 720 liters kar.....

Numera så använder jag ingen doppvärmare och har ändå 27 grader i karet. Jag har inte elvärme heller....
#18 - 5 mars 2004 10:28
Min största tabbe var när jag fick mitt första akvarium. Då var jag ca. 7år.
Då en dag mina fiskar blev sjuka,....
När jag blev sjuk så gav morsan oftast alvedon åt mig, så jag slängde i ett paket med alvedontabletter i karet
Fan va ledsen jag blev sen...
#19 - 5 mars 2004 11:04
*Suck* Ja det har blivit ett par.. en del mindre allvarligare än andra... men högst på listan hamnar nog att koppla in ett lite för effektiva CO2 flaskor till ett 60 liters akvarium med ett tätslutande lock... blev antagligen både svängning i PH och syre brist! ingen firre dog dock men de såg medtagna ut på morgoen när jag kom upp och fick ju då panikvädra vattnet och stå och byta en massa vatten....
sen ha rjag gjort missen att hälla på för kallt vatten vid vattenbyte så att tempen sjunk fort och lågt.. ingen dog då heller men medtagna blev de ett tag innan jag fick upp tempen igen!
#20 - 5 mars 2004 11:24
När jag hyrde en lokal för fiskodling, gjorde jag ett pinsamt misstag. Jag hade fått tag på en fin lekgrupp av corydoras sterbai. Min kompis som jag delade lokalen med ringde mig en kväll när jag satt med kompisarna och drack "flyktsoda". Jag slängde mig meddetsamma på cyklen för att bege mig till lokalen. När jag kom fram pustade jag ut för att det fanns fortfarande rikligt med rom i karet. Efterssom jag hade bråttom så tog jag upp föräldrarna och satte över i ett annat kar som stod tomt, sen åkte jag hem till kompisarna igen. Dagen efter kommer jag ner i lokalen och ser att hela avelsgruppen var död. Akvariet jag hade satt dom i hade stått tomt en längre tid och jag hade inte kollat ph värdet i det. ph´t var omätbart lågt och jag hade förlorat min 1000 kronors grupp.
MVH
Magnus
#21 - 5 mars 2004 11:48
var nog för en ca 10 år sedan när jag var ganska ny på akvarie. Jag hadde lyckats odla fram en kull med guldsöm ciklider och allt gick bra.

Jag hadde dom i ett separat kar som de skulle växa upp i, när sedan dom var ca 1 cm långa (ca 60-70 st).

Tänkte jag naiv som jag var då, jag stoppar i dom i mitt stora kar! ( med 1 lekpar guldsöm och 6 st 30-35 cm frontosor). Glad i hågen började jag vifta med håven och snart hadde jag fått i alla i det stora karet.

Sedan satt jag mig ner och skulle kolla lite på karet. Bara för att tänka: Va fan gör frontosorna?!?!....
Japp alla upp ätna inom 5 min. jag har aldrig lyckats få upp en så stor kull som jag fick då igen sedan dess, men man lever och lär..
#22 - 20 mars 2004 11:11
JAg har haft ett akvarium i två omgångar. Första omgången va när jag va runt 15 år. Inte fattade jag att det var så viktigt med bakterier o sådan. Så 1 gång i månaden tömde jag hela akvariet, kokade stenarna, skrubbade ur hela med diskmedel. Hela proceduren tog väl 30 min. Sen satte jag tillbaka guldfisken. Det konstiga va att guldfisken levade ganska länge. Typ 3 år..Sen dog den av röda bölder som täckte typ hela fisken.

Som tur har jag väl mognat och läst på lite nu.. :)
#23 - 20 mars 2004 12:04
Har startat tre akvarium sedan jag blev "fiskbiten"..
Ni lär väl iaf av era misstag, jag har gjort samma sak med alla tre akvarium..
iofs inte med dödsfall som följd men irri att man aldrig lär sig..[:-5]
Jag blir alltid så till mig och skyndar mig att ställa allt iordning, fixar grus och växter och så..
Från början märker jag inget för då är det ju ändå lite halvkalt men sedan, ett stort sa**n...ingen bakgrund...nu igen..

Dom mindre karen var väl inte så farligt men i 540 liters..
Nu har jag dock upptäckt att jag ställde det på en bra plats, vi har rätt mörkt blåfärgade tapeter så det ser inte sååå jäkla dumt ut iaf..
Det får nog bli en plansch när det blir dags..
/M
#24 - 20 mars 2004 12:41

Jag läste en kul sak:

En snubbe som först tvättade händerna på macken (bakteriedödande tvål) sköljde sig dåligt och sedan for hem och pillade med händerna i sitt saltvattensakvarium !!!

Det dog fiskar för över 10000:- !!!!!!!!

/Ove
#25 - 20 mars 2004 19:07
Jag gjorde en JÄTTE tabbe för några år sen.
Hade köpt ett 200 liters men inte hämtat det, skulle rengöra mitt 100 liters. La fiskarna i kylbagen och började tömma. När jag inte fick upp mer vatten så ställde jag akvariet på högkant och klarade inte att suga upp vatten samtidigt hålla slangen och akvariet vilket resulterade i att jag med min intellegens, la en lite kastrull under akvariet: PANG och vatten i hela rummet. Botten sprack...
Panik var skulle jag ha mina fiskar!!! Ringde min sambo som i panik fick åka och hämta det nya karet....
Det var rikitgt pinsamt när killen som lagade karet åt mig frågade hur jag gjort.......
#26 - 20 mars 2004 19:23
Min största tabbe var när jag tog emot fiskar av en en kompis kompis som inte hade plats för sina. Kände inte igen arten men slängde glatt ner de fyra nu adopterade fiskarna i mitt sällskapsakvarium. Hmm, dagen efter tittade jag ner i karet och fick se... nästan alla mina fina sällskapsfiskar var borta och några halvätna lik flöt omkring. Ve och fasa! misstänkte nykomlingarna. Tog ett kort med digitalen och ner till zoo-butiken. Japp, citrinellumciklider, fiskätare av värsta sort, kanske en akvarists fasa.Dessa varelser hade under natten tuggat i sig 2/3 av mitt "gamla" fiskbestånd.
Man blir vis av sina misstag, tar nu absolut inte emot fiskar jag inte känner igen...
#27 - 20 mars 2004 19:41
haha...Rolig läsning! Så det kan gå.. :)
#28 - 20 mars 2004 20:01
Gjorde en tabbe idag:
Skulle rengöra i 540 karet, tog bort all belysning samt täckglas.
Tyckte jag såg dåligt så jag la upp 1 glasskiva som jag ställde en bygghalogen lampa på, lampan lyste inte rakt ner utan snett så man såg i hela karet.
Efter en stund smäller det till ! Glaset som lampan stod på blev så varmt att det sprack. Och lampan? Jo den stod ju på glaset.....
PLAST ! Allt ner i karet lampa och allt !!!
Snacka om panik, jag dök ner på elsladden och drog ut den ur jacket.
Hade nog en del tur att firrarna inte blev rostade.
Glaset på halogenlampan sprack iofs som en mosaik men inte 1 bit verkade ha lossnat så det kom inget vatten in i lampan *puh*

Nåja man lär sålänge man lever :)
#29 - 20 mars 2004 20:38
Att jag köpte ett akvarie från <b>Globefish = fett misstag..</b>

Annars så har jag lyckats spräcka ett 600liters i botten med för mycket sten.. hadde för tjock friggo under så rutan böjde sig.. jag vart i kalmar när min granne ringde kl06.00 på morgonen och tyckte att det var konstigt att det regnade från hennes tak...
Har nog aldrig vaknat så fort eller så mycket i hela mitt liv.
#30 - 20 mars 2004 22:01
CO2-misstaget har jag också gjort - samtidigt som ett par GuldScalarer frenetiskt vaktade sina sprattlande larver. Det där med att sänka pH:t när dom fått rom har jag således ofrivilligt testat med resultatet att en av Scalarerna höll på att dö på kuppen. Jag hade som tur var ett akvarium igång där jag senare drog upp batchen som föräldrarna passade och där satte jag ner en tillsynes livlös Scalare. Jag förde den häftigt fram och tillbaks i en håv och knäppte den då och då så hårt jag kunde på sidan och då hoppade han igång. Simmade lite tokigt i några minuter men överlevde och mådde senare bra med lek osv.

Men det största misstaget är nog en grej jag gjort på senare tid i jakt på bättre Calciumnivåer till mina växter: Jag la ner en påse med korallsand i filtret varpå hårdheten fyrdubblades inom loppet av några dagar varpå alla växterna slutade växa och då började tokdosera Seachem Flourish/TMG/Mikro+ varpå det blev en seriös Cladophorainvasion som jag fortfarande bekämpar genom att plocka denna alg varenda dag från gräsmatta och växter. I samband med korallsandsexperimentet så glömde jag även sätta igång doppvärmaren igen så vattnet blev rejält kallt ett tag.

Växterna har börjat återhämta sig från vad som precis liknar seriöst acklimatiseringsbesvär (min Ludwigia spec Cuba utvecklade vad som liknade övervattensform fast under vattnet(!)) och akvariet ser fortfarande inte tipptopp ut.

Jag borde tagit bilder på akvariet under månaden med problem vilket jag ångrar oerhört i efterhand att jag inte gjorde. Likaså har jag en tendens att sluta dokumentera i min journal under tider då det går dåligt eller sanslöst bra och det är tamejtusan det mest korkade man kan göra. Det är då man ska dokumentera för glatta livet med bilder och anteckningar.
#31 - 22 mars 2004 10:41
Dags att fylla på med gårdagens tabbe.

Hadde fixat ny mäskdunk (5liters) för att få lite bättre sprutt. Men innan jag la mig i går kväll så mätte jag pH och såg att det var lite lågt.
Jag tänkte bäst att "stänga av" mäsken i kväll och så får jag lösa det imorgon.
Jo visst fick jag lösa det i dag, kl 6.45 när jag märker att ca 20-30 liter saknas i akvariet och ligger på golvet (man tror inte det är så mycket men jag kan intyga att det var rejält blött).
Vad hade jag då lyckats med, jo, jag lättade lite på korken till mäskdunken utan att tänka på att den står lägre än akvariet, utan backventil. När trycket i mäskdunken pös ut så startade även en hävert från akvariet. Tur att det inte rinner så jätte fort ur en luftslang.

Gissa vad jag ska köpa idag....
#32 - 24 mars 2004 14:04
När jag vaknade upp dagen efter en fest hemma hos mig fick jag se att akvariets vatten var vitt och grumligt. Alla fiskar utom en Gibbiceps var döda. Jag förstod inte vad som hänt. Några dagar senare frågade en kompis hur mina fiskar mådde nuförtiden. Jag berättade om händelsen. Han sa då att han under festkvällen gav fiskarna lite cider så att dom också skulle få ha lite kul...
#33 - 24 mars 2004 14:36
Det var då jag var ca 5 - 6 år....och var hoss min moster i Östersund.
De hade ett kar på ca 350 liter....och båda min bror och jag samt ett stycke kusin tyckte ju att fiskarna såg så hungriga ut...så där magert utsvultna ju. De kom ju så fort fram till glaset så fort man tryckte näsan mot det....[:-132][:-132][:-132]
Snälla små barn som vi var och framförallt djurvänner å ville ha sån där fred på jorden oxå för säkerhetsskull...*s*...så plockade vi fram stora matburken...å hällde i....först en nypa....sen 2...å fiskarna åt..[:-140][:-142][:-140][:-142]å sen några nypor till för säkerhets skull.....
Sen så....började fiskarna simma så konstigt....liksom uppåner va...de kanske vilade så efter maten...eller ööö...hmm...aj då..."maaaaaaammmmmmaaaaaaaa"
Jisses vicket väsen det vart......[:-123][:-123][:-123][:-123]

Eget misstag som jag själv gjort på sovrumskaret hemma var då jag fick idén om att testa en sån där egengjord CO2-anläggning....utan att ha läst på ordentligt om just CO2....
Hade ingen aaaaning om att det kanske var bra att stänga av det hela under natten oxå.....= syrebrist !!! Mina fiskar i det karet mådde garanterat inte bra....så dåligt att vissa av dem bestämde sig raskt för att lämna detta jordelivet.[:-28][:-118][:-28][:-118]
Jag ville helst av allt bara gå å begrava mig själv nånstanns....
#34 - 24 mars 2004 14:39
Jag gjorde misstaget att ge mig på vattenbyte samma dag som jag köpte X-Box, gissa om det rann ut vatten:)
#35 - 24 mars 2004 15:35
Jag hade fått lek av ett par riktigt fina scalarer.. skulle vara "altum" enligt säljaren, men vem vet... i alla fall så gick de i ett 100-liters kvadratiskt akvarium som det bara var grus i och en pump. Jag håvade ut föräldrarna när ynglena blev frisimmande och stoppade ner en liten pansarmalshona för att hon skulle hålla rent på botten.... ca. 2 timmar senare var samtliga yngel (100 st.) utom tre uppätna. Pansarmalen var riktigt rund och fin efter det kalaset, hon stod och flåsade i ett hörn i ett helt dygn...
#36 - 24 mars 2004 15:37
Jag hade fått lek av ett par riktigt fina scalarer.. skulle vara "altum" enligt säljaren, men vem vet... i alla fall så gick de i ett 100-liters kvadratiskt akvarium som det bara var grus i och en pump. Jag håvade ut föräldrarna när ynglena blev frisimmande och stoppade ner en liten pansarmalshona för att hon skulle hålla rent på botten.... ca. 2 timmar senare var samtliga yngel (100 st.) utom tre uppätna. Pansarmalen var riktigt rund och fin efter det kalaset, hon stod och flåsade i ett hörn i ett helt dygn...
#37 - 24 mars 2004 16:06
Helv*te!
idag bestämmde jag mig för att byta vatten, på morgonen.. (ja börjar skolan kl. 10 på onsdagar)
Så medans doppvärmaren ska kylas ner lite i 5 min så kollar jag här på siten, nu senast kollar jag här!
DET HÄR ÄR 7 TIMMAR SEN!
Tempen på 19 grader, mot vanliga 25 grader.. ÅTERKOMMER!
#38 - 24 mars 2004 16:26
Det var vinter. Jag var 8 år gammal och hade varit på djuraffären och köpt 3 st platys, för egna pengar. Jag var lycklig, och upphetsad som bara den.
Vi kom hem. Med påsen i ena handen rusade jag ut ur bilen för att jag ville in i huset så fort som möjligt och släppa i fiskarna i mitt 50l akvarium. Men jag hann inte längre än till dörrtrappan, där halkade jag och tappade påsen med fiskarna, som sprack. Det var mörkt ute. Vattnet, och fiskarna, rann ut på den isbelagda trappan, och ner i en springa mellan tegelväggen och trappen.

Jag såg aldrig fiskarna mer. Jag var helt förstörd i flera dagar och stoppade ner blommor mellan trappan och husväggen.
#39 - 24 mars 2004 17:28
Ok, allt lever..
tempen hade sjunkigt till 19 grader.. hade fönstret öppet.. :/
klantigt..
#40 - 24 mars 2004 17:31
Vizir påminner mig om mitt nerkylningsförsök i sommras. Tempen steg lätt till 35c i discus tanken så jag satte en fläkt mot vattenytan. Självklart glömde jag detta och stack ut på kvällen. När jag komm hem på natten låg alla discusar helt svarta på botten. Fick upp tempen lite med hjälp av vattenbyte och alla fiskar återhämta sig, Phuuu......
#41 - 24 mars 2004 18:11
Koppla el när man är stressad och ligger inklämmd under akvariebänken, någonstans mellan sumpen och kalkreaktorn. och sedan märker att man råkat att pillra ur slangen till vattenpåfyllningen, och dessutom lyckats putta till nivåvakterna så 25 litersburken med osmos sakta men säkert pumpas ut där du ligger. I panik försökte jag resa mig, resultat: slår huvudet i den lysrörs armatur jag hängt under karet, denna rammlar ner i vattnet som runnit ut brevid mig, och vipps, mycket ström i Daniel. Livet leker när man grejar med akvarium.
Det där med delvattenbyte har man ju klantat sig med en och annan gång när man har haft sötvatten och fyller med slang från kökskranen och det finns en tv i samma rum med massor av roligt att titta på.

Jo, en kul grej till. Jag höll på och göra ett vattenbyte i mitt 720 och hadde lagt i en grov slang och skapat hävert ut till toan. Jag hör hur det tutar på utsidan, det är några polare, vi står och snackar ett bra tag innan jag kommer på att jag håller på att tömma vatten. Satan, springer upp för trappan, och nej, jag har glömmt nyckeln. Panik, ut till vaktmästaren, låna stege, upp för balkongen och in genom dörren, akvariet tomt. Mina stackars abborar låg och sprattlade i sanden.
#42 - 24 mars 2004 19:19
Min värsta tabbe var när jag hade fångat upp tio malawiyngel alla jag hade! Sedan skulle jag flytta över dem till ett litet akvarium. På något sätt fick jag för mig att jag redan hade flyttat över dem så jag började hälla ner vattnet i toan. Då såg jag några yngel och slutade genast tyvärr så försvann sex stycken yngel ner i toan=(
#43 - 24 mars 2004 20:46
Mitt värsta misstag var när jag hade ett 54 liters mellan dec 92 och aug 95... Hade ingen kunskap om hur man skötte akvarium... Fiskar vill inte bo med för mycket nitrit och 22-23 gradigt vatten... sammanlagt dog 100+ fiskar på åren, 10 (Neontetror) blev uppätna för dom ville inte bo tillsammans med en öronål... 2½ års misstag..
#44 - 25 mars 2004 19:24
I somras skull min familj och jag (givetvis) åka ner till Gbg för att gå på Liseberg. Vi ville vara där när det öppnade så att vi kunde åka så mycket som möjligt innan det blev för långa köer.

Som alltid var jag stressad på morgonen, gick ner till 540 liters karet, stängde av pumpen för att mata fiskarna. Varför jag stängde av pumpen vet jag inte, jag gör det aldrig annars.

Efter matningen drog vi iväg till Liseberg.. ARGHHH! Efter 8 mils bilfärd kom jag på att jag aldrig satt på pumpen igen. Det var bara att åka hem igen. Hade jag inte kommit på min "pumpavstängning" så hade alla fiskarna varit i fiskhimlen nu, eftersom vi skulle stanna i Gbg hos några släktingar ett par dagar.
#45 - 6 april 2004 20:15
Tja..själv har man inte gjort nån tabbe, än.
Min mamma hade några svärdbärare när hon var liten. Det var rätt så kallt ute då och de hade en ballkong dörr. Rätt som det var fick mormor för sig att det behövdes vädras lite. Så hon öppnade ballkongdörren och resten kan ni väl räkna ut själva.

Mamma hade också två sköldpaddor som hon hade fått av en kompis.
När de sedan var ute på landet så släppte mormor ut dem och trodde att de inte var så snabba och att de nog kunde behöva lite frisk luft. När hon kom tillbaks så var de borta.
#46 - 7 april 2004 04:52
Hade ett akvarium på drygt 100l när jag var liten. Det stog på övervåningen i mina föräldrars hus...

En dag kom jag hem från skolan och upptäckte hur det droppade i vardagsrumstaket! Det visade sig att det hade blivit "baksug" i en luftpump så vattnet rann ut ur akvariet genom slangen (hävertprincipen)

Denna lilla pump stog precis vid en vägg så det rann inte ut något på golvet i mitt rum utan direkt ner i springan mellan väggen och golvet och ner i vardagsrummet. Farsan blev inte så glad... *he he

Fiskarna klarade sig dock, ungefär 2/3 hade runnit ut.

Annons