Akvarie i sovrum?

#1 - 5 mars 2010 13:59
Tjena!

Är i övertalningsprocessen för att få ställa in ett akvarie hemma. Svårt, men jag tror jag gör vissa framsteg..[:-5]:p

Har en liten fundering. Går det ha ett akvarium i ett sovrum? klart det går, men det kan ju inte låta hur mycket som helst. Tänker mig ett kar på runt 375L (gärna större om jag lyckas:D)
Antar att det ända ljudet akvariet gör är pumpen/filtret/plasket? har haft akvarie tidigare, men var ett tag sen så kommer inte ihåg hur mycket det låter. Sen beror det väl på vilket filter/pump man har också (ytter/inner/nytt/gammalt/olika sorter)

Någon som har ett akvarie i sovrummet? någon som avråder mig? alla tips och kommentarer är välkommna!

tackar och bokar på förhand

[SIZE=1]p.s mycket inspirerande forum detta[/SIZE]!
#2 - 5 mars 2010 14:06
jag har ett akvarium på rummet, (där jag sover) Och det är inga problem låter knappt alls, det enda som låter är väll syrepumpen (den som gör bubbler) om den ligger och vibrerar på något, som t.ex ram ställningen, men det är bara att linda in den i en trasa eller ställa den på en svamp :)
#3 - 5 mars 2010 14:16
Tack för svar

Det låter ju lovade! Men låter inte ens ytterfiltret? Det känns ju som tomtarna där inne borde skramla lite
#4 - 5 mars 2010 14:16
Jag har också i sovrummet. Inga problem (eller har jag vant mig?)
#5 - 5 mars 2010 14:17
Jag har i sovrummet, funkar hur fint som helst. Bara det att jag har en Fluval 405 som låter riktigt illa. Har satt in pumpen i garderoben så nu låter den inget.

Jag kör utan täckglas, så på natten när vattnet avdunstat så börjar vattnet låta och jag blir tvungen att springa på toa
#6 - 5 mars 2010 14:20
Om man sköter om filtrena ok och man har ett bra märke så brukar det inte låta så illa att man inte kan sova, iallafall.
#7 - 5 mars 2010 14:30
Har ett akvarium på 400L som står runt 1-2 meter ifrån min säng och det är ett litet surrande ifrån pumpen men inget man stör sig på, kan fortfarande sova riktigt bra om natten.
#8 - 5 mars 2010 14:42
jag har min kub (kolla signatur) i sovrummet med ytterfilter o allt! inga som helstproblem!

akvariet ar precis bredvid sängen o ska snart köpa ny säng som kommer ligga dikt an akvariet. kommer bli skitnajs!
#9 - 5 mars 2010 14:48
Låter bra detta! Lite surrande får jag leva med, var rädd för att ni skulle säga att det skramlar för mycket om man har lite större kar.

klämmer in en fråga till :)
Funderar på att placera akvariet i ett hörn. Tänk er att ni tittar på min väg uppifrån på "bilden". Har en altandörr och ett fönster i väggen. Kan jag då placera akvariet med kortsidan mot altandörren, om jag tex har en btn-slimline på denna kortsida(+baksida), eller kommer fönsterna då skapa algproblem? (sorry, inget paint på jobbet, hehe)

__|altandörr|__|fönster|______
|ak|
|va|
|ri |
|et|
|
|

Tack för alla svar! :D
#10 - 5 mars 2010 14:48
Man kan ju uppleva ljudet som "sövande" också. :)
#11 - 5 mars 2010 15:05
beror ju lite på med vilket vädersträck fönstrena vätter mot. kör på det ändå om du inte har nån annan bra plats för det. bara att rengöra ofta o ha nån extra mal eller så ;)
#12 - 5 mars 2010 18:15
söderfönster dessvärre :/
Men kom på att jag kan vinkla akvariet så att det står snett i hörnet, då blir det inget direktljus i akvariet.
#13 - 5 mars 2010 19:10
Tob skrev:
söderfönster dessvärre :/

Men kom på att jag kan vinkla akvariet så att det står snett i hörnet, då blir det inget direktljus i akvariet.

Tänk på att det kan bli riktigt varmt i rum som vätter mot söder på sommaren. Det är inte alltid det hjälper att rulla ner persienner för att stänga ute värmen. Har du möjlighet så välj en annan placering.

//Roger
#14 - 6 mars 2010 13:30
Jag har ett 180-liters i sovrummet, inga problem med sömnen här inte :)
#15 - 6 mars 2010 16:56
Vi har ett 375L i sovrummet och det går bra. Det är så rogivande att ligga och titta lite på det innan man somnar.
#16 - 6 mars 2010 17:46
Ska inte vara några problem med att ha akvariet i sovrummet. Välj ett ytterfilter istället för innerfilter så är du säkrast mot oljud, då innerfiltret lätt skapar vibrationer i glaset som stör.
#17 - 6 mars 2010 19:00
vi har en 40 liters räk-burk i sovrummet vars enda cirkulation körs via membranpump som drev mig så till den milda grads vansinne att den från den natten sitter monterad i vardagsrummet under papegojträskets bänk kopplad med en 7 meter lång luftslang som jag drog genom betongväggen efter en resolut pilotborrning mitt i natten, nej mina grannar älskar inte mig längre..
#18 - 6 mars 2010 19:32
Man vänjer sig vid de små ljud som pumpen avger... Inga problem med sömnen hos oss.
#19 - 6 mars 2010 19:39
fullständigt bs, en vanlig liten membranpump låter så man blir tokig!
#20 - 6 mars 2010 19:57
Gaffel skrev:

Jag har två kar med sammanlagt fyra innerfilter i vardagsrummet - och jag stänger dörren dit varje kväll! Men så är jag ljudkänslig också... det är nog väldigt individuellt vad man klarar av! Jag har inte ens funderat på att ha ett akvarium i sovrummet, inte sen jag lärde mig att man inte får stänga av filtret på natten (som jag gjorde i många år [:o])!

Hälsningar
Jennifer
#21 - 6 mars 2010 21:44
Vilken typ av hus man bor i har självklart enormt stor betydelse. Trähuset är betydligt mer lyhört än vad en lgh i betong. Bor man dessutom ute på landet där nätterna oftast är helt tysta kan minsta lilla ljud påverka än.
#22 - 6 mars 2010 22:03
Tob skrev:
Tjena!

Är i övertalningsprocessen för att få ställa in ett akvarie hemma. Svårt, men jag tror jag gör vissa framsteg..[:-5]:p

Har en liten fundering. Går det ha ett akvarium i ett sovrum? klart det går, men det kan ju inte låta hur mycket som helst. Tänker mig ett kar på runt 375L (gärna större om jag lyckas:D)

Antar att det ända ljudet akvariet gör är pumpen/filtret/plasket? har haft akvarie tidigare, men var ett tag sen så kommer inte ihåg hur mycket det låter. Sen beror det väl på vilket filter/pump man har också (ytter/inner/nytt/gammalt/olika sorter)

Någon som har ett akvarie i sovrummet? någon som avråder mig? alla tips och kommentarer är välkommna!

Om du ska ha akvariumet i sovrummet så är aquael unimax ett lämpligt val för det är väldigt tystgående!!
http://www.pwss.se/product.php?productid=3066&cat=308&page=1
#23 - 6 mars 2010 22:42
Skiren skrev:
Ska inte vara några problem med att ha akvariet i sovrummet. Välj ett ytterfilter istället för innerfilter så är du säkrast mot oljud, då innerfiltret lätt skapar vibrationer i glaset som stör.

Tycker med att innerfilter låter mer än ytterfilter.

Gaffel skrev:

Inte bara man blir tokig av dom , de är rätt meningslösa, speciellt med växter eftersom de driver ur CO2. Bättre med bra strömt på ytan från strilrör till ytterfiltert.

Sedan är det oftast så, att även om det hörs så vänjer man sig, till slut kommer du vakna av om akvariet blir helt tyst.

Jag upplever Tetratecs ytterfilter som tysta. (tystast av de ytterfilter jag haft, fluval , eheim.) Det filtert jag har som låter mest är ett eheim 2252 (innerfilter) men så är där osså ett grymt drag i den pumpen.
En bra lösning med ytterfilter är att ha dom i ett skåp under akvariet, det tar mycket av ljudet, dessutom kan man ljuddämpa mer då med dämpmattor från tex biltema men det tror jag inte du kommer behöva om du inte är mycket känslig för ljud.
#24 - 6 mars 2010 22:49
jag har en etta, och har 2akvarium (från idag) :D hämtade ett med ett innerfilter till, det raslar i det, vad är det man behöver byta för del då? men det jag har sen innan har ett yterfilter och stör inget :D
#25 - 7 mars 2010 00:55
Tob skrev:
Tjena!

Jag har akvarium i sovrummet och jag har inga problem med det.
Har ett AM TOP ytterfilter, inga problem med det. Ibland kan jag höra någon fisk plaska till och när praktbotian kastar omkring gruset i jakt på mat, samt når den mumsar på algtabletter. Men det beror ju också på vad man har för fiskar.
Jag tycker faktiskt att de små ljuden är rogivande.
#26 - 7 mars 2010 11:29
Hej!
Jag instämmer med ovanstående, att det ofta går bra! Det är väl att jämföra med att bo i en etta med kylskåpet i sovrummet, det var dock mycket mer störande även om jag vande mig...

Jag har mitt 170 liters i sovrummet och jag brukar använda öronproppar ibland och ibland sover jag utan. Går hur bra som helst. Har en aquael innerfilter. Kan låta när jag inte rengjort den på ett tag men hålls den bara rent så är det OK.

Jag älskar att ligga i sängen och titta på akvariet, så jag kan rekommendera att ha akvarium i sovrummet! Det är väldigt avslappnande!
#27 - 7 mars 2010 11:51
Låter som det inte kommer vara några problem. Gött!
Nu gäller det bara att få till det sista med övertalningen
#28 - 7 mars 2010 12:16
Ludde87 skrev:
Hej!

Jag instämmer med ovanstående, att det ofta går bra! Det är väl att jämföra med att bo i en etta med kylskåpet i sovrummet, det var dock mycket mer störande även om jag vande mig...

Jag har mitt 170 liters i sovrummet och jag brukar använda öronproppar ibland och ibland sover jag utan. Går hur bra som helst. Har en aquael innerfilter. Kan låta när jag inte rengjort den på ett tag men hålls den bara rent så är det OK.

Jag älskar att ligga i sängen och titta på akvariet, så jag kan rekommendera att ha akvarium i sovrummet! Det är väldigt avslappnande!
Ja det låter onekligen avslappnande att ibland behöva dra på sig öronpropparna när man ska sova! :D
#29 - 7 mars 2010 12:32
Gaffel skrev:
Ja det låter onekligen avslappnande att ibland behöva dra på sig öronpropparna när man ska sova! :D

Hahaha! Ja visst gör det! Nej men jag tycker det är skönt med öronproppar för hjärnan får vila från alla intryck när man sover... Eller det har jag blivit ilurad i alla fall :d
#30 - 7 mars 2010 14:04
Har ett Juwel Rio 400 kar i sovrummet och det ser ut precis som på din ritning. Vi har dock sovrummet i norrläge, skulle nog tänka mig för en extra gång innan jag placerade ett kar innanför fönster i söderläge. Solljuset kommer garanterat att ge dig bekymmer. Ett rejält kar med bra (tyst) pump/filter är absolut inga problem att ha i ett sovrum.
#31 - 7 mars 2010 18:36
Själv är det tyst som i graven här uppe och ljudet från den utströmmande luften i grabbens 40 liters räkburk som står i sovrummsfönstret är till skillnad från den lilla stellar mebranpump som förpassats till vardagsrummet stillsamt och rogivande, har totalt 6 st knäpptysta ytterfilter i vardagsrummet och hade det inte varit för den j-vla membranpumpen..
#32 - 7 mars 2010 20:46
Vi har tre kar i sovrummet (450 l, 2*200 l)
Det plaskar lite men det har vi vant oss vid.
Jag sover alltid med öronproppar för att jag jobbar natt...
Men tanten sover som en klubbad säl trots ljudet ;)
#33 - 7 mars 2010 22:35
Har 10 kar i sovrummet. Det som kan låta är som sagt vibrerande syrepumpar. Det kan man fixa genom att exempelvis "hänga upp" själva paddan i en krok på väggen eller i en sugkopp mot glasrutan under karet så den inte vibrerar mot något. För övrigt skulle jag om jag hade råd haft ytterfilter i alla mina kar. Har ett fint eheim ytterfilter i ett kar som är knäpp tyst. De övriga är cirkulationspumpar med filtermatta. De låter en hel del men man vänjer sig även vid det blaskande ljudet efter ett tag. Malawiciklider vill ju ha lite extra cirkulation så man kan ju välja filter efter fiskart oxå... Jag har akvarium i samtliga väderstreck, ofördelakigt placerade, förr fick jag alltid fula grönalger oavsett placering, men nu när jag byter vatten oftare (en gång i veckan) samt använder toppenbra easy life ffm har algproblemen blivit 0. Lycka till!
#34 - 10 mars 2010 13:49
har i sovrummet ett ytterfilter 350liters tank låter inget.. datorn låter mycket mycket mera.. fast nu har ju pumpen pajjat pga en psykotisk kärring som ryckte sönder den.. så blir köpa 2 billiga innerfilter. har koi,guldfisk.sjöldsjärt och dom e ju dammfiskar och kräver typ ingen luft
#35 - 11 mars 2010 21:16
Persuade-process complete!
:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Vad ska man tänka på när man köper ett begagnat akvarium? Sprickor? repor? ....?

Grrrrr vad dåligt med akvarier det finns på blocket i mina trakter just nu :/

tacktack igen! :)

Annons