Ursprungligen skickat av robban
som en ren kuriosa,frågan alltså. är det som har hört eller sett nån paroon-haj över 60-70 cm i akvarium?
Jag har sett en gissningsvis 60cm stor paroonhaj i en butik här uppe i Luleå, den såldes så småningom till någon i Boden som hade ett 4,5 meter långt kar. Ett stort kar behöver tydligen stora fiskar... ;)
Jag hade själv små paroonhajar för något år sedan men jag lessnade efter någon månad då det enda de gjorde var att simma runt i en cirkel hela dagarna... De blev dessutom livrädda för nästan ingenting och skenade som om de fick eld i baken vid minsta vibration eller oljud. De var dessutom i princip helt blinda och när jag tillslut skaffade ett lekpar av blåciklider så var jag tvungen att byta in paroonhajarna, de blev hela tiden angripna eftersom de inte kunde se revirgränserna pga sin nästan helt obefintliga syn.
Så ciklider + paroonhajar är med andra ord ingen bra kombination. Det enda jag kan tänka mig skulle kunna fungera tillsammans med parooner är någon högrest och tillräckligt stor fisk som t.ex någon pacu eller kanske en jättegurami eller liknande, huvudsaken är att man inte har paroonerna med revirhävdande fiskar. Enormt stora malar skulle kanske också kunna fungera då paroonerna på många sätt beter sig som malar, de hör ju dessutom till malsläktet och inte hajsläktet som man kanske kan tro om man stirrar sig blind på handelsnamnet.
I övrigt så behöver paroonhajar som ni säkert vet enorma akvarier, de växer mycket snabbt, simmar mycket och blir lätt skrämda och har man dem i för små akvarier så skadar de sig ofta i nosen och ögonen då de krockar i akvarierutorna och inredningen. 60-centimeters-monstret jag såg hade uppenbarligen gått i ett för litet akvarieum då ögonen var helt vita och nosen full av ärr... En tragisk syn... :(
Min uppmaning till er som har paroonhajar är att ni redan nu börjar kontrollera var ni kan byta in/sälja/skänka bort era fiskar då de börjar bli större. Ha dem inte tills de börjar slå sönder huvudet och ögonen utan se till att de får en bra levnadsmiljö INNAN dessa symptom börjar dyka upp.
Mvh Fredrik Isaksson