akvarie + golv

#1 - 20 januari 2009 17:58
hej jag har tänkt bygga ett akvarie hemma på en yta på ca 1,5 kvadrat meter det kommer va ca 1700 liter och väga rutn 2000 kg med bäng och grus och annat tillbehör. hur gör man för att kolla så golvet pallar med detta? jag bor i ett hus med torpargrund alltså ingen betongplatta i grunden
#2 - 20 januari 2009 18:22
96 tubo skrev:
hej jag har tänkt bygga ett akvarie hemma på en yta på ca 1,5 kvadrat meter det kommer va ca 1700 liter och väga rutn 2000 kg med bäng och grus och annat tillbehör. hur gör man för att kolla så golvet pallar med detta? jag bor i ett hus med torpargrund alltså ingen betongplatta i grunden
Du får stötta under ifrån annars hade jag aldrig kommit på tanken att sätta in ett så stort kar ovanför en torpargrund men det är min åsikt,mitt 540-kar har jag reglar stående i min Torpargrund för att få bort svajet och det har funkat sen beror det mycket var du placerar det och hur reglarna ligger genimot karet du placerar i rummet.

Sen kan man alltid fördela trycket på olika sätt ifrån bänken/golvet mest för att trycket blir mer utbrett än att det står och åker igenom Spångolvet som man brukar ha under golvet till en Torpargrund för 1,5 Kvadrat är inte mycket och tyngden på det det kan gå riktigt illa om man har otur;):)
#3 - 20 januari 2009 18:30
det är byggt slutet på 1800 talet och har grova bjälkar i botten och uppe på de finns de råspont och sen ett laminat golv jag har fuunderat på och stötta upp de underifrån och även lägga en 22mm spånskiva som bänken står på sen
#4 - 20 januari 2009 18:32
96 tubo skrev:
det är byggt slutet på 1800 talet och har grova bjälkar i botten och uppe på de finns de råspont och sen ett laminat golv jag har fuunderat på och stötta upp de underifrån och även lägga en 22mm spånskiva som bänken står på sen
Vad händer om du hoppar lite på golvet svajar det då??
#5 - 20 januari 2009 19:02
nej de gör det inte.. men jag vill ju inte riskare nått. det är även mot en yttervägg de ska stå
#6 - 20 januari 2009 19:04
Kan vara svårt att få det riktigt säkert och snyggt på samma gång, du har lite jobb framför dig. Råder dig att gå till din lokala snickeriaffär och rådfråga lite hur dem hade gjort...
#7 - 20 januari 2009 22:30
fråga närmsta snickarfirma som det sägs här.. men ja skulle tro att du får fälla in extra bjälkar mellan de befintliga.. 2 ton är mycket på den ytan
#8 - 21 januari 2009 00:41
Annars kan du ju kolla på Peters blogg hur han har gjort.
Där har du ett förslag i alla fall.

http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok50.php
(längst ner)

Annons