Akvarie för räkor

#1 - 3 januari 2008 17:16
Hur litet akvarium klarar sig räkor med?

Jag har kommit fram till att jag inte kan ha alla räkor jag vill ha i samma kar (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112814) så lösningen är ju att köpa ett kar till. Även om jag gärna hade tagit ett fullstort kar till så säger både plånboken och lägenheten nej till det.

Så, vilken storlek är lämplig?
#2 - 3 januari 2008 17:50
Om du har ett kar som är mindre än 30 L så ska du vara mycket skicklig så att du får en bra balans... Tar du lättavlade räkor så är små kar snart överbefolkade... ;)
#3 - 3 januari 2008 17:54
Finns det nått bra ställe på internet där man kan köpa akvarier?
Jag har lite dålig koll på hur stort ett på 30 L är. Det låter ju oerhört litet.
Så här utan att egentligen veta vad jag pratar om så tycker jag kanske 50-60 L kan vara lagomt.
#4 - 3 januari 2008 17:54
Mjaaa... jag har mina i 18 liter och uppåt. Knixet är ju att byta lite vatten ofta, så det inte blir dåligt. Inte mata för mycket. I mina 18liters har jag ca 7 räkor i varje, det är som ingenting. De kunde vara fler om de ville ;)
#5 - 3 januari 2008 17:57
Mamma Mia skrev:
Mjaaa... jag har mina i 18 liter och uppåt. Knixet är ju att byta lite vatten ofta, så det inte blir dåligt. Inte mata för mycket. I mina 18liters har jag ca 7 räkor i varje, det är som ingenting. De kunde vara fler om de ville ;)

Ja, men vi pratar inte om er gamla proffs som trollar med knäna... det är inte alls bara att byta lite vatten.. jag vet inte hur ni gör... det är iaf inget man bara gör så där bara, som ni gör.. :D :D :D
#6 - 3 januari 2008 18:06
Katharina skrev:
Ja, men vi pratar inte om er gamla proffs som trollar med knäna... det är inte alls bara att byta lite vatten.. jag vet inte hur ni gör... det är iaf inget man bara gör så där bara, som ni gör.. :D :D :D

Jag har bla räkor i ett 18 liters... byter vatten väldigt sällan, häller mest på om det avdunstat... och där verkar jag ha en väldigt bra balans i karet... har en crystal red där i med rom nu också :)
#7 - 3 januari 2008 18:09
Annaica skrev:
Jag har bla räkor i ett 18 liters... byter vatten väldigt sällan, häller mest på om det avdunstat... och där verkar jag ha en väldigt bra balans i karet... har en crystal red där i med rom nu också :)

Äh.. kan inte du gå och lägga dig nu.. :D :D :D Jag är inte alls avundsjuk och ilsken... [:o]

Ha ha.. det fungerar inte alls för mig... :D :D
#8 - 3 januari 2008 18:11
Är det nån som har en bild på ett 18 liters? Och vad kostar ett sånt, komplett med vad som nu behövs?

Om det fungerar så låter det ju väldigt roligt om man kan köpa ett gäng sånna billigt och ha olika sorters räkor i alla :)
#9 - 3 januari 2008 18:16
DjRoman skrev:
Är det nån som har en bild på ett 18 liters? Och vad kostar ett sånt, komplett med vad som nu behövs?

Om det fungerar så låter det ju väldigt roligt om man kan köpa ett gäng sånna billigt och ha olika sorters räkor i alla :)

Nej, jag menar verkligen allvar med att det är mycket, mycket svårare att hålla i 20 L än 30 L... kan du inte ta dig råd till det??? kolla på Blocket...
#10 - 3 januari 2008 18:30
Hm... ska se om detta funkar.

Tre såna här kar har jag på rad i en vanlig Ivarhylla från IKEA - men den är kraftigt förstärkt undertill på flea sätt. Lysrör har jag monterat i hyllan ovanför, och sen har jag en gummiduk framför det fula utrymmet med lysrören. Minns inte vad jag betalade - men inte var det dyrt...
#11 - 3 januari 2008 18:53
Här är min akvariehylla under pågående vattenbyte (mittenhyllan) :) Här står alla mina små räkkar på rad.:):)
Som synes behövs en ordentlig utrensning av växter som vanligt.......
#12 - 3 januari 2008 19:05
evus skrev:
Här är min akvariehylla under pågående vattenbyte (mittenhyllan) :) Här står alla mina små räkkar på rad.:):)

Läckert :)
#13 - 3 januari 2008 19:28
Jag köpte mitt 19-liters över internet, tror det kostade 700 inklusive frakt. Här fick man med pump. Och detta var i plast. Sen köpte jag ett 54-liters i glas för 500 i butik, och här fick jag med pump, doppvärmare och fiskmat. Läxan: Mindre är inte alltid billigare. :P
#14 - 3 januari 2008 19:38
känns lite som om ju mindre det är, desto mer får man betala per lite som får plats ^^
#15 - 3 januari 2008 19:45
Det kan jag tro på. :)
#16 - 3 januari 2008 20:26
Jag har också märkt att akvarier aldrig blir riktigt billiga oavsett hur små dom är. På stan kan jag få ett 112L inkl alla tillbehör för 1100:- eller nått sånt och då slipper jag ju självklart frakten.

Men 2x 54L för 500:- st som det nämndes här i tråden låter inte dumt. Ungefär samma pris och dubbelt så många (totalt ungefär samma volym).

evus skrev:

Ok, jag är såld på din uppsättning. Vad kostade allt det där?
#17 - 3 januari 2008 21:20
Inte så mycket...... Jag har gett c:a 200kr/akvarium för de små och eftersom jag bara har pump i det största, en påhängspump för dryga 100-lappen, så blev det inte så dyrt. Det dyraste var de två längre ljusramperna som täcker 3 burkar. Hyllan kostade c:a 350 på Jula. Stenar och växter kommer från överskottet ur mina andra akvarium så de var gratis.
#18 - 3 januari 2008 21:29
evus skrev:

Du var bara tvungen att komma här och retas, vad??? :D :D :D
Min karl skulle få ett rabiat anfall om jag bad om att få skaffa något dyligt... Men han är i och för sig bara "akvarieinvand" under ett års tid och jag har 3 kar redan så det finns ju hopp... Problemet är att han är envis som en åsna när han väl har satt sig på tvären... :D :D :D
Jag är inte alls avundsjuk... som sagt var... [:o] :D

Hmm.. man kanske kan erbjuda att säja 250 L karet och köpa 5 st 50 L kar [:-54]
#19 - 3 januari 2008 21:33
Du vet ju hur jag har det Katharina...... Burkarna har inte blivit färre sen du var här ;);) Jag har ett par större räkburkar också:):)

Varning för RÄKTRÄSK!!!!!!!!

Gubbarna vänjer sig med ären men man kan få vänta 25 eller längre:D:D
#20 - 3 januari 2008 21:34
Trixet om man vill få igenom att ha många kar hemma är att alltid allert när läge kommer. Någon gång börjar alltid er bättre hälft fundera på något onödigt inköp och då får ni vara med på noterna. -Visst älskling får det det, med då vill jag ha de där akvariumet som jag längtat efter så länge.

Här har det funkat fint. Har i två omgångar fått förhandlat till mig 9 akvarier på totalt 1400liter :D
#21 - 3 januari 2008 21:39
Långås skrev:
Trixet om man vill få igenom att ha många kar hemma är att alltid allert när läge kommer. Någon gång börjar alltid er bättre hälft fundera på något onödigt inköp och då får ni vara med på noterna. -Visst älskling får det det, med då vill jag ha de där akvariumet som jag längtat efter så länge.

Här har det funkat fint. Har i två omgångar fått förhandlat till mig 9 akvarier på totalt 1400liter :D

:D :D :D
#22 - 3 januari 2008 21:54
Var på internet kan man köpa billiga småkar? Eller billiga mellankar. Vet ni bara var man köper billiga storkar så duger det också, även om jag egentligen inte har plats för det.
Billigt är nyckelordet =)
#23 - 3 januari 2008 22:02
DjRoman skrev:
Var på internet kan man köpa billiga småkar? Eller billiga mellankar. Vet ni bara var man köper billiga storkar så duger det också, även om jag egentligen inte har plats för det.

Billigt är nyckelordet =)

Blocket har bilder... Men Eniro köp o sälj finns ju också..
#24 - 3 januari 2008 22:15
Vad kostar det egentligen att skicka ett akvarium? Givetvis beror det på storleken, men typ 20-50 L som vi pratar om här.
#25 - 3 januari 2008 23:45
Har sett många butiker på nätet som säljer kar, men de har alltid en notis om att de inte skickar dom utan man får komma och hämta...

Risken att de skulle gå i kras är väl ganska stor med tanke på hur paket hanteras här i sverige ^^
#26 - 4 januari 2008 08:39
jag köpte ett nytt 42l för 199kr
Bilagor:
#27 - 4 januari 2008 11:53
Annaica skrev:
Har sett många butiker på nätet som säljer kar, men de har alltid en notis om att de inte skickar dom utan man får komma och hämta...

Risken att de skulle gå i kras är väl ganska stor med tanke på hur paket hanteras här i sverige ^^

Det är ju just det. Ingen vågar skicka nånting... men det måste väl finnas sätt att skicka ömtåliga saker? Men det lär väl inte bli så billigt...
#28 - 4 januari 2008 21:58
Du kan inte åka till någon butik då...? Även om det är långt att åka kan jag nästan garantera dig att det blir billigare än att betala en massa frakt ;)
#29 - 5 januari 2008 01:05
Ja, jo, det är sant. Får nog kolla upp det istället.
#30 - 5 januari 2008 09:48
Eller så går du till en glasmästare. Då får du ett skräddarsytt kar, och hoppar över mellanhandens påslag på priset (zoohandlaren).
#31 - 5 januari 2008 10:06
DjRoman skrev:
Ja, jo, det är sant. Får nog kolla upp det istället.

Nej, damerna lurar dig... :D :D det är inte själva karet som är dyrt oftast... det är allt man ska ha till... det är därför det är 1/10 av priset när du handlar begagnat...
Sätt ut en egen annons på Eniro så får du de bästa svaren.. på Blocket tror jag att annonserna kostar 50 kr..
Du kan skriva att du vill att säljaren medfogar ett foto när de mailar dig... du kan förlora en del svar på det viset men slippa sitta och åka i onödan... eller ännu värre köpa ett fult kar för att det känns pinsamt och jobbigt när du har åkt dit... [:o] Kolla också ålder... är det några år är det bra att kolla siliconet... om det känns torrt eller om det har kommit alger under så är det dags att sätta på lite mer silicon...

Om du köper begagnat så koka all sand, rötter o stenar... skrubba pumpen under hetvatten och köp nya lysrör till rampen.. ;)
#32 - 5 januari 2008 11:00
Det kostar 20:- att annonsera på Blocket. Tro mig, det finns massor av småkar ståendes där ute hos folk som de inte får tummen ur att göra sig av med.. *S*
Satte ut en annons och köpte tre kar, 54 liters komplett för 300:- (lite specialkar, därav att jag betalade lite mer), 60 liters komplett 200:- och 20 liters (räkkaret) komplett för 100:-. Jättefina kar alla tre.. :)
(Och jag har oxå kanonfin balans i 20 literskaret. Det är nog det kar som fungerar bäst av alla våra.)
#33 - 5 januari 2008 11:07
lili76 skrev:
Det kostar 20:- att annonsera på Blocket. Tro mig, det finns massor av småkar ståendes där ute hos folk som de inte får tummen ur att göra sig av med.. *S*

Satte ut en annons och köpte tre kar, 54 liters komplett för 300:- (lite specialkar, därav att jag betalade lite mer), 60 liters komplett 200:- och 20 liters (räkkaret) komplett för 100:-. Jättefina kar alla tre.. :)

(Och jag har oxå kanonfin balans i 20 literskaret. Det är nog det kar som fungerar bäst av alla våra.)

Titta... det går att göra kap om man tar sig tid..

Attans vad bra det går för alla då... hmm jag kanske ska försöka igen då... det var ju lite kaotiskt sist jag försökte med en massa yngel.. :D
Har ni cirkulation då eller bara en massa växter??? vilka bor där???

Nej, förresten... jag lägger upp en tråd om detta... spännande... ;)
#34 - 5 januari 2008 11:14
Katharina skrev:
Titta... det går att göra kap om man tar sig tid..

Attans vad bra det går för alla då... hmm jag kanske ska försöka igen då... det var ju lite kaotiskt sist jag försökte med en massa yngel.. :D

Har ni cirkulation då eller bara en massa växter??? vilka bor där???

Ja, jag är jättenöjd med de där tre inköpen.. :) Fördelen med att sätta köpesannons är just att folk inte vill ha så mycket för nåt de kan bli av med i "farten", utan jobb och utan planering (annonsering och folk som ringer osv).. :D

I mitt 20-liters bor enbart 15-20 räkor (inga andra invånare än just räkor alltså) och det finns en stor moderplanta Sumatraormbunke och flertalet småskott av denna, en javamossa, en bit rot (som slets loss från den stora roten vid flytten mellan akvarium), alkottar och svart sand. Just nu har jag skumfilter och luftpump då cirkulationspumpen i rampen havererade. Måste dock säga att karet fungerade bättre med riktigt filtersystem så ny pump är beställd. Värdena är helt ok, men vattnet är inte riktigt lika glasklart med luftpump och skumfilter. Belysning är ett ytte-pytte lysrör (5 watt tror jag?).

Annons