Akvarie-flytt

#1 - 5 januari 2010 13:18
Imorgon ska jag få hem ett 120-150 liters som jag fått av en kompis.
Akvariet är misskött och ett ca. 1cm lager av snäckor täcker grusen.
2 ancistrusmalar har också förökat sig vilt och där härjar nu ca. 50-talet små och mellanstora ancistrusmalar.
Jag behöver tips om flytten och behöver veta vad jag ska göra för att vattnet direkt ska vara "inflytts-vänligt" för fiskarna.
(Där är dock inte problem med alger tack vare malarna :p)

I akvariet bor också 1 indisk glasmal,2 rasboror och 1 enorm gurami!

Och vad kan jag bäst göra för att utrota snäckorna? (har en liten tiger-helena men den stackarn är i samma storlek som ohyressnäckorna :))
#2 - 5 januari 2010 15:04
Behåll så mycket vatten du kan, dunkar o hinkar. Rengör inte filtret utan ha det i en hink med vatten och låt det stå still absolut så kort tid som möjligt. Slå igång det so fort du kommer hem. Hur lång tid tar frakten? Snäckorna börjar du att ta bort mekaniskt, får igång akvariet så det, fiskarna o växterna mår bra och sedan kan du kanske hyra in ngn fisk som käkar dem. Ett salladsblad på natten brukar locka fram dem så man kan mosa eller slänga dem.
AQUA!
#3 - 5 januari 2010 15:17
Är det väldigt mycket snäckor så kan du både använda snäckätande fiskar/sniglar och plocka dem förhand.
#4 - 5 januari 2010 17:46
Plocka det värsta för hand och skaffa snäckätare, praktbotia är riktigt bra snäckätare.
#5 - 5 januari 2010 18:24
Om snäckorna finns i närheten så kanske jag kan komma dit å hämta lite....
Stockholm/Täby/Lidingö
#6 - 5 januari 2010 18:57
vattnet är inte jätte viktigt att spara på men filtret och sanden, det är där det mesta av den goda bakterie kulturen sitter.

Jag gjorde så här när jag flyttade mitt 200 liters.

*Fiskar och växer i separata hinkar. växterna kan lätt förvaras i en vanlig plastpåse som håller fukten. (så gjorde jag)

*Tömde vattnet ända ner till gruset, petade inte runt i gruset lät det ligga där det var.

*Har du inner filter eller ytterfilter? innerfilter måste förvaras i en bunke med akvarievatten och det kan hållas där ca 2-3 timmar utan att äventyra bakteriekulturen. temperaturen ska nog inte snjunka eller stiga allt för mycket.

*Ytterfilter kan fraktas så som det är. dock måste det börja pumpa vatten max 2 timmar efter avstängning. efter ca 2 timmar börjar syret sina och då dör bakterirna av syrebrist.

Bara du planerar väl så kommer det gå bra.
#7 - 5 januari 2010 21:50
Min åsikt är att vattnet är nog så viktigt att spara på. Jag har fått igång flera akvarier som haft uppstartsproblem med dunkar av mitt begagnade vatten. Man nästan kan se skillnad när man häller i vattnet. Om man inte kan spara vatten utan skjuter på med rent kranvatten belastas både filtrets bakterier och gruset (om ngt där överlevt transporten) mer än nödvändigt. Det är då stor risk att filtret ändå klappar ihop. På samma sätt som för stora och frekventa vattenbyten fick mitt att klappa ihop för länge sedan... Så min åsikt är: Spara vatten. 150 liter är inte så mycket att flytta egentligen. Ingenting emot de eventuella problem som kan bli om man har otur. Jag har sett flera fantastiska förvandlingar med hjälp av två 5-litersdunkar. På jobbet blev det lite jobbigt när en jurist frågade om jag hade hembränt med mig och jag försökte förklara att det var akvarievatten. Jag tror inte hon trodde på det...

Annons