akvarie byte

#1 - 1 oktober 2005 18:27
ja ska låna ett akvarium av min kusin å ska ha de på samma plats som de ja har.
så hur ska jag göra när ja ska byta?
#2 - 2 oktober 2005 10:58
Töm, byt plats, fyll på det nya.
#3 - 2 oktober 2005 11:06
kanske inte så lätt att bara byta? man vill ju inte gärna fylla på med enbart nytt vatten

vi gjorde så när vi hade köpt möbel till vårt 160 liters att vi köpte en stor balja som vi fyllde över det gamla vattnet i, plus lite spannar med fiskarna. sen flyttade vi det. då blev det inte enbart nytt vatten

Lissie
#4 - 3 oktober 2005 08:22
Hur stort är det nya resp. det gamla karet.. Du kan ju slanga över en del vatten till det nya så att karen blir hanterbara.. Sedan är det bara till att lyfta över dem..
#5 - 3 oktober 2005 09:02
Är det så bra att lyfta ett akvarie med vatten i då? Är det mycket vatten så tror jag nog bottenrutan spräcks rätt lätt :/
Det är nog bättre att köra över vattnet i dunkar eller något liknande.
Men kör man med den gamla sanden/gruset samt de gamla pumparna så snabbar det ju på "nystarten" rätt bra tror jag. Men så mycket vatten som möjligt är ju ingen nackdel direkt.
Är det mycket fisk så kanske man inte ska köra över alla samtidigt?
Men om man gör det så bör man nog inte mata dem på ett litet tag i början.
#6 - 3 oktober 2005 09:06
Jag har lyft 222l på aluställning med ~25% vatten i och det höll.
#7 - 3 oktober 2005 11:14
Om man gör några ordenliga vattenbyten tiden före flytten, matar inget dagarna innan, använder filtret & sanden från det gamla akvariet i det nya och matar inget eller ytterst sparsamt under uppstartsperioden, hur stor är då egentligen sannolikheten att det skulle gå åt pipsvängen?
Varför göra det krångligare än nödvändigt?
Kan man skicka fiskarna kors och tvärs över jorden i små plastpåsar skall det väl inte behöva vara sådan himla apparat att skifta ett sketet akvarium?
#8 - 3 oktober 2005 12:59
glöm inte ta med skiten som finns i bottenmaterialet också.
mycke fina bakterier bor där om inte bottenmaterialet är för kompakt.s

Annons