Akvarie bygge!

#1 - 1 november 2005 18:54
Jag funderar just nu på om det ska bli något av mina planer på ett nytt akvarium. Funderar nämligen på att bygga ett Tanganyika-kar med måtten 30*30*160cm och 4 mm glas. Men för mig råder det lite oklarheter över konstruktionen. Jag vet inte om det här är en korkad fråga men jag har fått för mig att man brukar sätta bottnen på akvariet mellan alla sidorna. Men på de som byggt och lagt upp sina byggen på nätet ser det ut som att alla sidorna står på bottnen(http://www.zoonen.se/artikel.asp?oid=5483,http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=183541&gid=287371,http://hem.passagen.se/maria_augustsson/page103.html). Jag undrar därför vilken metod som jag bör tilllämpa.

Titta på länken nedan för att se en skiss.


// Jona
#2 - 1 november 2005 21:19
[QUOTE=mört]...jag har fått för mig att man brukar sätta bottnen på akvariet mellan alla sidorna. Men på de som byggt och lagt upp sina byggen på nätet ser det ut som att alla sidorna står på bottnen ... Jag undrar därför vilken metod som jag bör tilllämpa.[/QUOTE]
Det är två olika metoder, båda går lika bra.

-- MW
#3 - 2 november 2005 05:15
[QUOTE=Magnus W][QUOTE=mört]...jag har fått för mig att man brukar sätta bottnen på akvariet mellan alla sidorna. Men på de som byggt och lagt upp sina byggen på nätet ser det ut som att alla sidorna står på bottnen ... Jag undrar därför vilken metod som jag bör tilllämpa.[/QUOTE]
Det är två olika metoder, båda går lika bra.

-- MW[/QUOTE]

varit lite olika diskussioner om det men det som konstaterats är att silikon arbetar bäst under rak belastning.
det blir det om man ställer glasen bredvid botten.
ställer man dom på botten blir det sned belastning.

om det spelar nån större roll i praktiken har ingen kunnat ge ett vettigt svar på än vad jag vet.
#4 - 2 november 2005 10:32
Botten på eller i mellan vad som är bäst vet jag inte heller, bägge används och har använts länge.

angående ditt akvarie så undrar jag om inte 4mm blir i klenaste laget då akvariet är så långt och ändå innehåller 144 liter.

en ide är att ha tjockare botten och/eller sätta längsgående lister som med mittstag och kantlisterna tar upp tryck åt sidor och längd.
#5 - 2 november 2005 12:31
[QUOTE=Raven]silikon arbetar bäst under rak belastning.
det blir det om man ställer glasen bredvid botten.
ställer man dom på botten blir det sned belastning.

om det spelar nån större roll i praktiken har ingen kunnat ge ett vettigt svar på än vad jag vet.[/QUOTE]
Ja silikonfogen är motståndskraftigare mot dragbelastning (rakt) än mot sjuvbelastning (snett), men de marginaler man har är väldigt stora i båda fallen
I praktiken spelar det ingen roll förrän man kommer upp i mycket höga vattentryck, akvarier på en - en och en halv meters vattendjup.

-- MW
#6 - 2 november 2005 18:28
Är du säker på att det kommer att bli för klent, på de sidor med olika rekomendationer står det att 4mm räcker åt 3 dm tillexempel http://www.arosglas.se/akvarium.htm

//Jona
#7 - 2 november 2005 19:50
kolla va det blir för priskillnad mellan 4 och 5mm.
kan va mindre än du tror och då kan det va värt dom extra pengarna.

MEN kör du 4mm måste du staga upp fram/bak rutorna annars är risken stor att dom ger sej.
ett stag var 53cm borde räcka.
#8 - 2 november 2005 20:06
Dividera inte om glasets tjocklek lägg hellre på någon mm extra än för lite!!!
#9 - 2 november 2005 22:04
[QUOTE=mört]Är du säker på att det kommer att bli för klent, på de sidor med olika rekomendationer står det att 4mm räcker åt 3 dm tillexempel http://www.arosglas.se/akvarium.htm

//Jona[/QUOTE]

Säker kan man nästan aldrig vara om du skulle göra ett akvarie på 50-60 liter med 3dm höjd och djup 3dm längd ca 6dm ja då räcker 4mm men nu är det ju en längd på 160cm och 144 liter vatten ja då verkar det klent. nån mm extra kostar inte mycket jämfört med vattenskador.

Tänk vidare kolla glastjocklek på standard akvarier och jämför

Lycka till











Annons