akvarie affären har stängt

#1 - 8 juni 2004 16:53
Har precis kommit hem från jobbet och upptäckt att mina 20 kardinaler har fått vita prick, (vad jag kan förstå). Finns det något jag kan göra så länge i väntan på medicin-inköp.
#2 - 8 juni 2004 17:33
Kan det hjälpa att höja tempen och sätta till lite salt redan nu trots att jag inte får tag på medicin förrän i morgon, eller spelar det ingen roll?

Hur snabbt kan kardinalerna dö av vita prick, simmar de i "fiskhimmeln" i morgon? Eller???
#3 - 8 juni 2004 17:50
Enligt Schubert (Akvariefiskarnas sjukdomar)kan man behandla vita prick utan medicin men det kräver i princip sju burkar.
Fiskarna skall flyttas var 12:e timme över till ett parasitfritt kärl (du kan alltså INTE använda vatten från ditt akvarium till dessa burkar) de avfallna parasiterna hinner inte bilda svärmsporer under denna tid.
Vidare får temperaturen inte överstiga 28 grader.
De infekterade burkarna (de som fiskarna passerat genom) måste stå tomma i 72 timmar (3 hela dygn) under den tiden har alla svärmsporer kläckts och avlidit.
Då behövs sju burkar varav sex står tomma när den sjunde används (och ett visst ordningssinne).
Du kan i alla fall hindra fortsatt smitta på detta sätt under tiden du fixar medicin
#4 - 8 juni 2004 18:40
Nja, snacka om att skapa onödigt arbete, erikthur.

En flaska Waterlife Protozin med en dosering (beroende på akvariestorleken) dag 1,2,3 och 6 och de vita prickarna är borta.

Kort och gott. Enkelt och bra.

/Lillebror
#5 - 8 juni 2004 18:55
det går alldeles utmärkt att bota pricksjuka utan medicin,höj temp till ca 30 grader o gör delvattenbyte varje dygn i ett antal dagar så blir dom garanterat friska,jag har aldrig köpt medicin mot pricksjuka,dom har alltid blivit friska med dennna metod,lycka till.
#6 - 8 juni 2004 18:59
Ja, jag undrar hur det skulle gå med mina kallvattensfiskar...
#7 - 8 juni 2004 19:47
Ursprungligen skickat av Lillebror

Nja, snacka om att skapa onödigt arbete, erikthur.

En flaska Waterlife Protozin med en dosering (beroende på akvariestorleken) dag 1,2,3 och 6 och de vita prickarna är borta.

Kort och gott. Enkelt och bra.

/Lillebror

Nu så var väl frågan, vad hon skulle göra tills hon kunde få tag på medecin imorron??
#8 - 8 juni 2004 20:19
Okej!
Att höja tempen till närmare trettio och göra delvattenbyten verkar värt att testa men tål mina skalarer och mina två pleco så pass hög temp, utan att stryka med?

Mvh Helena
[:-132]
#9 - 8 juni 2004 20:22
Jag tycker man ska svara seriöst.

Risken med att höja temperaturen mer än 2 grader är att parasiten utvecklas snabbare.
Utan behandling dör fiskarna snabbt.

Vita prick parasiten ska man behandla i akvariet.
Medicinen har ordentlig verkan bara på de frisimmande parasiterna. De som sitter i skydd under huden påverkas bara lite. Deras utveckling kan fördröjas, men det är i stort sett allt.

Parasiten, som sitter strax under ytterhuden, livnär sig på värdfiskens kroppsvätskor vilket i sig är en belastning. Den skapar dessutom lokal vävnadsförstöring och lämnar ifrån sig avfall från sina egna ämnesomsättningsprocesser som fisken måste hantera.
Därför ska du ha salt i vattnet så inte fisken förlorar kroppsvätska genom såren och saltet förstärker slemhuden vilket gör att det blir svårare för parasiten att tränga in i fisken hud, och saltet är i viss mån bakterie hämmande.

Ichtysporen växer under en tid av 1-3 veckor till sin slutliga storlek på runt 1 mm. Under hela denna tid håller den sig i en roterande rörelse.
Vid slutet av detta stadium borrar sig pricken ut genom huden och lämnar efter sig ett sår.

Ichtysporen faller till bottnen, kapslar in sig och börja dela sig i nya små parasiter.
Var och en av de är klädda med flimmerhår.
När antalet ökat tillräckligt mycket, spricker kapseln under belastningen av alla små viftande flimmerhår och det strömmar 250-1000 nya parasiter.
De simma runt i vattnet och en del kommer att finna en värdfisk, borra sig ned i överhuden där processen börjar om.
Hela cykeln tar knappt en månad. Om parasiten inte finner en värdfisk inom cirka tre dygn så dör den.

En fisk i god kondition kan 'värja' sig mot parasiten under lång tid.
Om den tappar i motståndskraft, t.ex. på grund av syrebrist, fel temperatur, vattenföroreningar, stress, hudskador etc. så tar parasiten överhanden mycket snabbt.

#10 - 8 juni 2004 20:36

Du menar,
med andra ord så är det lika bra att vänta till imorgon, sticka iväg på lunchen och skaffa det som behövs för att påbörja behandlingen?

Kanske lika bra o låta dom sova nu[:-122]

Annons