AKUTHJÄLP!! Min hund åt min medicin!

#1 - 5 november 2010 16:05
jag har utskrivet iktorivil 2mg utav läkare, för eget bruk så klart.
Iktorivil är en sk. benzodiazepin som verkar mot ångest och sömnsvårtigheter, dvs rätt så "tung" medicin.
Idag råkade jag tappa en tablett på golvet som studsade runt och olyckligtvis nog fick hunden i sig den.
Hunder är en ca. 1 år gammal pitbull terrier som väger ca 25-30 kg.

VAD SKA JA GÖRA? har flera mil till närmsta veterinär.. snälla ge mig råd och tips snarast möjligt!
tack på förhand

Palle
#2 - 5 november 2010 16:07
Ring en veterinär!
#3 - 5 november 2010 16:08
jag har ej tillgång till telefon, annars är det det första jag hade gjort. inte suttit här o slöat
#4 - 5 november 2010 16:14
Gå in till närmaste granne då och låne en telefon eller något?
#5 - 5 november 2010 16:18
svårt när man bor ute i skogen o närmsta granne bor en halv mil ifrån. jag är inte efterbliven för fan.. ge mig användbara råd
#6 - 5 november 2010 16:25
Använd internet
#7 - 5 november 2010 16:32
det gör jag men hittar ingen info om just detta
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 5 november 2010 16:34
Du har internet, men inte telefon!!!!

Åk till grannen och ring
#9 - 5 november 2010 16:37
tills dess har hunden kanske kolat. för helvete, hur får ja honom o kräkas
#10 - 5 november 2010 16:40
Hade jag en mil till närmaste grannen eller två och min hund hade ätit mina mediciner hade jag inte tvekat att ta mig dit och ringa en veterinär.
Sorry, men det låter som om du är lite lat.

Bäst av allt är att ta kontakt med en veterinär. Agrias veterinärrådsgivning är det bästa, men du behöver RINGA till de.
Användbara råd : Ha ALDRIG medicin framme.
#11 - 5 november 2010 16:41
tur att vissa e smarta nog. nu fick jag hjälp. tack vare att en snäll själ ringde och kollade upp det åt mig och skickade ett PM.
tack alla ni andra besserwissers
#12 - 5 november 2010 16:43
jo försök du köra 1 mil genom 1-2 meter hög snö så får du en tårta om du klarar det.
#13 - 5 november 2010 16:46
Har du inte märkt någon symptom på 37 min? Man tar ju lätt 1mil på 45min hade varit vid en telefon nu om du hade gått på en gång!
#14 - 5 november 2010 16:48
Eftersom du frågade som du gjorde så svarade folk vad du borde göra, sedan att du inte har telefon skrev du inte, så hur ska man kunna veta det?
Tycker personligen att du ska lugna ner dig ett par hekto och inte vara otrevlig. Du bad om ett råd och fick det, men tyvärr passade det tydligen inte...
#15 - 5 november 2010 17:41
när man är i sådant tillstånd tänker man inte på mkt annat än hunden.. sen att jag bor mitt ute i skogen helt insnöad tar mig ingenvart hjälper ju inte .. men otrevlig har jag inte varit..
tacksam är jag däremot för att det finns dom som ställer upp ändå. ni andra kan ju ..
#16 - 5 november 2010 17:48
Troll
#17 - 5 november 2010 17:54
Vilken attityd !
#18 - 5 november 2010 17:58
Läkare
#19 - 5 november 2010 17:59
du har ju grova attityds problem.. är du så lat så att du inte ens kan gå till närmsta granne så är du fanimig för lat för att äga en terrier..
#20 - 5 november 2010 18:35
Kopierat denna?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143420

Om inte, åk till grannen eller kontaka veterienär över internet för rådgivning?
#21 - 5 november 2010 19:11
alltså..

VAD är det ni inte förstår? jag bor MITT ute i skogen, dit inga vägar leder, endast småstigar som INTE skottas. Jag kommer knappt ut ur huset! Och inte för o tala om att köra bil, för den ligger igentäckt av snö, så för att ta mig till närmsta granne så skulle jag behöva gräva en tunnel genom snön.. det här är inte attityd, utan ren förtvivlan, har ni ingen förståelse för det eller???
#22 - 5 november 2010 19:20
Försök att få tag på någon på sådana här sätt:
http://messenger.providesupport.com/messenger/swecat.html?ps_s=TWwlX9q35dih
#23 - 5 november 2010 19:25
Som jag sa tidigare, Agrias veterinär vårdsrådgivning. man ringer, bet 25 kr och man tar symptom över telefonen. sparat mig ett par långa nätter på Strömsholm.
#24 - 5 november 2010 19:25
jo men förtvivlan är en sak.. men att skriva så som du skrev i början på tråden är en helt annan sak... det är attityds problem och inte betvivlan...

svårt när man bor ute i skogen o närmsta granne bor en halv mil ifrån. jag är inte efterbliven för fan.. ge mig användbara råd

Det är liksom inte ett trevligt svar till någon som försöker hjälpa dig..

tacksam är jag däremot för att det finns dom som ställer upp ändå. ni andra kan ju ..

Det är heller inget trevligt att skriva...

Alla som svara dig i tråden svarade dig för att hjälpa dig...

Istället för att ha den attityden du hade.. så hade du kanske skullat skriva hur du bodde och att du sakna telefon osv osv I TRÅDSTARTEN! istället för att svara folk på det sättet när folket inte kan ha en sussning om att du bor som du bor...
#25 - 5 november 2010 19:30
En fråga, hur mår hunden?
En till fråga, hur gör du den dagen du kanske skadar dig och behöver läkarvård?
skottar upp stigen?
Köper telefon?
#26 - 5 november 2010 19:31
Det råkar inte vara så att din benzo inte är hel "receptbelagd" varpå veterinärens frågor är något olämpliga, pitbull+benzo brukar bara betyda en sak i mina trakter men nu är jag kanske lite cynisk.

Annars så oavsett så för att hjälpa djuret...
Veterinary uses
Diazepam is used as a short-term sedative and anxiolytic for cats and dogs. It is also used for short-term treatment of seizures in dogs and short-term and long-term treatment of seizures in cats. It can also be used as an appetite stimulant.[35][36] For emergent treatment of seizures, the typical dose is 0.5 mg/kg intravenously, or 1–2 mg/kg of the injectable solution administered in the rectum

//NiXoN
#27 - 5 november 2010 19:53
Mata inte trollet :)
#28 - 5 november 2010 22:11
Lol 1-2 meter snö XD Nu.. Bor du i skidbacken under snökanonen eller?
Bilagor:
#29 - 5 november 2010 23:05
ktorivil är en sk. benzodiazepin som verkar mot ångest...

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

Alla kan vi ha våra svåra stunder, för vissa så går det i spinn och otroliga "sanningar" ramlar ur munnen och tangentbordet.

Vissa är troll, andra ska vi respektera när det är lite tungt.
#30 - 5 november 2010 23:07
c90368 skrev:

Alla kan vi ha våra svåra stunder, för vissa så går det i spinn och otroliga "sanningar" ramlar ur munnen och tangentbordet.

Vi kan väl ana at personen inte är från Västerbotten? Snarare från något mindre snörikt så som slaskeborg.
Bilagor:
#31 - 5 november 2010 23:07
c90368 skrev:

Vi kan väl ana at personen inte är från Västerbotten? Snarare från något mindre snörikt så som slaskeborg.
#32 - 5 november 2010 23:08
c90368 skrev:

Gott sagt, Maths!
#33 - 5 november 2010 23:12
ansjo skrev:
Gott sagt, Maths!

Tack!

Ibland måste det till lite gubbar med livserfarenhet för att förstå vad som händer i trådarna.
#34 - 5 november 2010 23:58
Eller unga som inte tror på allt alla skriver på ett internetforum ;)

Konstiga är att användaren registrerade sig på det här forumet, som är akvarieorienterat, och bara för att skapa den här tråden. Samt att en liknande tråd kom upp för endast ett par dagar sedan där någon råkat ge sin katt alvedon. Där blev det lite arga inlägg och det skapade lite debatt, förmodligen det palleballe är ute efter.

Ursäkta den dåliga formuleringen, är lite trött.

Och ursäkt om det nu råkar vara sant det du skriver, Palle. Men jag är ytterst tveksamt
#35 - 6 november 2010 01:08
haha, brukar bli så när nått hamnat på existenz.
#36 - 6 november 2010 03:41
palleballe skrev:
VAD är det ni inte förstår? jag bor MITT ute i skogen, dit inga vägar leder, endast småstigar som INTE skottas. Jag kommer knappt ut ur huset! Och inte för o tala om att köra bil, för den ligger igentäckt av snö, så för att ta mig till närmsta granne så skulle jag behöva gräva en tunnel genom snön.. det här är inte attityd, utan ren förtvivlan, har ni ingen förståelse för det eller???

Lite nyfiken är jag på hur du då gör när du rastar hunden, har du månne grävt en rast-tunnel?
#37 - 6 november 2010 04:01
zenon skrev:
Lite nyfiken är jag på hur du då gör när du rastar hunden, har du månne grävt en rast-tunnel?

Coooolt! :D

Annons