Akut, sjuk diskus, hjälp

#1 - 13 september 2006 11:40
Nu vet jag ej vad som hänt men min stora diskus har blivit konstig. Den har varit frisk och fin hela tiden, men i morse vid matning så åt den sedan fick den tok ryck, röjde runder på de andra, simmade in i växter och den sista roten som jag har kvar, fjäll lossnade på sidan. Nu simmar den ibland med huvudet upp och ha ryckningar. Den andas fortare då. När detta händer börjar någon av de små diskusarna norpa på den. Sedan simmar den som vanligt ett tag, den bajsar brunt, inga prickar m.m.
Håller den på att dö? Jag vet ej hur gammal den är för förra ägaren till akvariet fick den med när han köpte akvariet.
Idag har jag ingen nitrit, byter vatten varje dag. Har haft problem med de små diskus, kliar sig, äter dåligt men det är nu bättre. Har saltat i akvariet också. Jag provade att mata och då åt den som vanligt men efter en stund simmade den med huvudet upp igen.
#2 - 13 september 2006 13:08
Ingen diskus ägare som har varit med om detta? Det rycker i underkäken när den blir så här. När jag närmar mig akvariet så simmar den fram till glaset och är normal.
#3 - 13 september 2006 13:19
här kommer bilder, först simmar den normalt, hänger 5-10sec, simmar normalt igen. Detta händer ofta varje minut.
#4 - 13 september 2006 13:37
Jag funderade lite på det här och frågade en kompis och vi båda tänkte tanken.
Vad matar du med?

Är det möjligtvis torrfoder?

Mvh Alexander
#5 - 13 september 2006 13:54
räkmix hemmagjord (räkor,torsk,spenat,ärtor), granulat, tetras och även nu med aquatic natures exel som jag köpte i måndags. Även sk. "crisp", frysta mygglarver vita, svarta, artemia. Jag har matat med granulat hela tiden, förra ägaren gjorde det också. Mina små åt också torrfoder hos förra ägaren.
#6 - 13 september 2006 13:56
Kan det vara "neontetra symtom"? Att det blir luft i magen? Vad ska jag göra? Sluta att mata med torrfoder ett tag? Eller blöta det innan?
#7 - 13 september 2006 13:57
Hur är det med värmen? Öka gärna värmen till 30 grader minst!
#8 - 13 september 2006 14:04
Uteslut allt torrfoder så som crisp grannulat och flingor ett tag så tror jag att han kommer få rätsida på sina balans problem! :-)
#9 - 13 september 2006 14:18
Det kan kanske vara det med värmen...jag har haft upp till 32 grader ett tag och när jag bytte vatten igår blev det 34. Jag hade locket lite öppet i natt och då hade temp gått ner till 28. Nu är den 30. Jag såg att diskusarna mådde bättre vid 30 än 28.
Jag matade inte med torrfoder när det hände utan räkmixen. Ush jag får nu nog köpa räkmix istället, vågar inte ge de min hemgjorda längre..Det har bara varit beskymmer sedan jag köpte de nya små diskusarna. Mitt akvarie är överbelastat, får göra vattenbyten varje dag. Min gibbi bajsar som bara den. Jag måste fundera på ytterfilter! Kan inte det bli lön snart!!!
#10 - 13 september 2006 16:09
Det är en vit plopp som sticker ut ca1 mm under magen. Den äter bra, mygglarver.
#11 - 14 september 2006 12:31
Idag har detta inte hänt (ännu). Kanon:) Den äter som bara den (alla äter bra). Alltså att ha diskus är som att ständigt ha hjärtat i halsgropen. Är det inte en snygg bild här brevid?

Annons