Akut, sjuk discus

#1 - 23 januari 2007 20:36
Hej

Jag har 6st Red Eagle, ca 8-10cm och en av dom tycks må apa!
Jag har bra vatten (de är i ett blandakvarium) och alla andra fiskar tycks må bra.
Denna "Gulan" har inte ätit på flera dagar, verkar allmänt dåsig och de andra fryser ut den så den hänger mest vid doppvärmaren.
Provade ett saltbad nyss då jag lät temperaturen gå upp till 33grader vilket gjorde den tillfälligt piggare, men när jag satte tillbaka den i stora akvariet så återgick den till det där stadiet som innan.
Färgerna är matta, den är mörk och hänger liksom vid ytan. Har inte sett den bajsa på flera dagar heller, men jag är ju inte hemma jämt heller.

Hjälp???
#2 - 23 januari 2007 21:23
Hej.
Du skriver att du har fisken i ett blandakvarium med bra vatten vad det nu är,det säger absolut ingenting.Dom andra fiskarna mår bra,vad då andra fiskar?tala om vad du har i dit kar,temp,fiskar,filter,ph värde så kanske någon kan talaom för dig vad som är fel.
mvh Mats
#3 - 23 januari 2007 21:32
Hur ser andningen ut ??
#4 - 23 januari 2007 21:33
Ah ok.
420L akvarium
Jag har 10koppartetror
11 neontetror
2 ancistrus
6 pansarmalar
4 botia histronica(stavning?)
och så 6 discusar
De har gått ca 1 månad drygt då jag ville ha "perfekt" klimat till dem först.
Ett Rena ytterfilter Filstar xP3 med blandade filtermaterial, bla biobollar
pH ca 6.8 (dropptest)
Byter ca 10-15% vatten 1gång/veckan samt slamsuger.
Fiskarna får röda+vita mygglarver, discusgranulat, flingfoder, algtabletter, fodertabletter, africanamix (frysfoder).
Den sjuka tycks lite svälld över buken men jag tycker inte det borde vara bukvattensot för då vore den död redan, den har ju varit sån här i flera dagar nu.

Tacksam för hjälp!
#5 - 23 januari 2007 21:34
Hmm, haft discusarna ca 1 månad, inte alla firrar förstås.

Andningen dubbel hastighet, säg ca 2 andetag/sek.
#6 - 23 januari 2007 21:35
Jo, ca 27grader varmt har jag.

Fråga på, kanske hittar ni ngt jag inte tänkt på, vill slippa avliva :-(
#7 - 23 januari 2007 22:24
Hej.
Höj tempen till 32 gr.för att vara på den säkra sidan så gå till en fotofirma och köp en termometer(framkallningtermomterrak modell) kostar ca.75:- för dom är exakta,diskus klarar hög temp.dom andra gör det ej utan kanske avlider.Hög temp.skall till för att öka ämnesomsättningen som leder till matlust.Det är första steget.
mvh Mats
#8 - 23 januari 2007 22:28
vad matar du med ?? Artemia brukar få dom att piggna till
#9 - 23 januari 2007 22:35
Att byta 42-63L i veckan ycker jag är för lite, öka på vattenbytena till iaf 126L i veckan, dvs 30%. Jag skulle säga att vattenkvalitet är a och o när det gäller diskus.
Bilagor:
#10 - 23 januari 2007 22:37
det står vad han matar med :) sen kanske du borde öka vattenbytena.. 10-15%/veckan är inte mycket att hänga i granen när man har discus.

sen är det inte ovanligt att någon blir utfryst när man har discus (egen erfarenhet)

läs på ordentligt om discus, allt du hittar, (eget misstag)
#11 - 24 januari 2007 06:45
Jo jag kan öka vattenbytena lite förstås.
Alla firrar verkar må bra, äter med god aptit, nästan ur händerna på mig, men inte Gulan för i morse hittade jag den död på botten. :-(
Jag har lagt den i en påse i kylen så att en kompis som föder upp fiskar kan få titta på den. Ev. kan jag få en ny från affären, men jag är mest rädd för att det är ngt smittsamt.
Jo just ja, fryst artemia får dom också. Rena smörgåsbordet faktiskt :-)
#12 - 24 januari 2007 07:48
Är import eller svensk odlade discusar du har ??
Tråkigt med "Gulan":( Parasiter iär väldigt vanligt framför allt i importerade i från Asien.Jag gör ca 50% vatten byten i veckan och matar mest med Granulat och aldrig med mygglarver ...:)
#13 - 24 januari 2007 11:14
Uppfödaren bor i Sthlm, köpte dom i butik via en kontakt. Gissar på parasiter jag med.
Ska göra större vattenbyten i fortsättningen.
Dock är de uppväxta på röda mygglarver så det är knepigt att byta. Granulatet är tydligen scarey! Fodertabletterna går sådär. Allt annat är konstigt/farligt tycks de tro. Men jag försöker, de andra äter ju upp om diskusarna inte rör det.
Frågan är väl om ngn av de andra blir dåliga, vad gör jag då? Eller bör jag göra nåt redan nu?
#14 - 24 januari 2007 11:19
Många är tveksamma till mygg när det gäller diskus och det diskuteras en hel del om att dom föds upp i smutsigt vatten och att dom skulle smitta diskusen med diverse parasiter. Men så knepigt tycker jag inte att det är att lära diskus att käka ett nytt foder. Mata med det nya fodret samtidigt som det gamla så det blir liggandes på botten för då när dom äter därifrån så får dom i sig det nya fodret ochså och dom lär sig att känna igen smaken. Sen så är det bara att suga upp överblivet foder som inte blir uppätet. Mina diskus lärde sig att äta mysis och artemia på ett par dagar och nu så är dom tokiga i dessa foder.
#15 - 24 januari 2007 11:21
Hej.
Parasiter är det ej,möjligen flagylater,stress,låg temp.
mvh Mats
#16 - 24 januari 2007 13:15
Glömde ju.
Tack för alla svar förresten!
Jag ska se till att höja temperaturen lite, byta lite mer vatten och se om de övriga inte kan lära sig att äta mer granulat!
Detta är första gruppen diskus jag har så visst har jag läst på, men fullärd blir man aldrig :-)
#17 - 24 januari 2007 14:02
Hej.
Man lär så länge man lever.
mvh Mats

Annons