AKUT Scalar virus/infektion ?!!

#1 - 12 januari 2009 16:30
Börjar bli riktigt nervös då mina scalarer speciellt dom 2 yngsta börjar uppföra sig som knäppskallar rusar runt runt runt i karet,andra problemet är att dom matvägrar, har dom gjort den senaste veckan.

det verkar smittas eftersom mina 2 andra 1 åriga scalarer har börjat få lite vitt runt munnen oxå, men såhär ser en utav dom ut

[SIZE=1][COLOR=#ff0000]http://www.fotobojan.se/leo_zvar/Akvarium/4850e25c19aa0b7e72bd5c827dce5a12.jpg[/COLOR][/SIZE]

[COLOR=black]vad sjutton kan dedär vara för nått.[/COLOR]
[COLOR=black]har köpt EKTOZON Salt & EKTOL Fluid...[/COLOR]
NIC du som vet allt?!!!!!
#2 - 12 januari 2009 16:40
Skulle kunna tänka mig att det är Columnaris/munsvamp de drabbats av, läs om detta här:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=242&Itemid=123
#3 - 12 januari 2009 18:38
Är det någon som använt EKTOL Fluid någongång... satte ner dedär nu men läste att jag behöver aktivt kolfilter & massor med tjaffs efteråt för att rena akvariet.

måste tyvärr offra mina 3 malar jag har, dom rekomenderade inte att ha kvar malar i karet men jag har ju bara 1 kar så då får dom stå ut.

alla scalarer har helt flippat ut, min största har börjat & hoppa i karet :(
#4 - 12 januari 2009 18:50
när de far runt och hoppar kan vara tecken på ammoniak i karet! otroligt giftigt och isåfall måste du göra ett stort vattenbyte och sänka ph om du kan (men antar att du inte har ph-minus hemma direkt...) jag skulle även tillsätta salt!
#5 - 12 januari 2009 18:52
åheim skrev:
när de far runt och hoppar kan vara tecken på ammoniak i karet!

men vad skulle amoniak komma ifrån & vad har det med [SIZE=1]http://www.fotobojan.se/leo_zvar/Akv...827dce5a12.jpg[/SIZE]
& göra, efter dom hade fått dedär så är dom helt knäppa
#6 - 12 januari 2009 18:55
det ena bäehöver inte otesluta det andra... Om ditt filter inte fungerar ordentligt så kan ammonium ansamlas och är ph lite högt så övergår det delvis till ammoiak! Du kan ha haft problem en längre tid och detta har gjort att de insjuknat!
#7 - 12 januari 2009 20:30
karet är nystartat med grus & bakterier från förra karet så det ska inte vara nå problem....

Tyvärr så gick en scalar bort nu,låg sprattlandes på botten :( symtomen kom igår, idag död :S
hoppas dom 3 resterande klarar sig men jag tror 1 till kommer att dö.
#8 - 12 januari 2009 20:39
Leo_Zvar skrev:
karet är nystartat med grus & bakterier från förra karet så det ska inte vara nå problem....

Det är väl det som är just problemet... ditt filter klarar kanske inte inte ännu av att omvandla ammonium/ammoniak till nitrit och vidare till nitrat utan det ansamlas just ammonium/ammoniak! detta är dödligt och ger fiskarna panik, därav att de far runt och hoppar!
#9 - 12 januari 2009 20:45
åheim skrev:
Det är väl det som är just problemet... ditt filter klarar kanske inte inte ännu av att omvandla ammonium/ammoniak till nitrit och vidare till nitrat utan det ansamlas just ammonium/ammoniak! detta är dödligt och ger fiskarna panik, därav att de far runt och hoppar!

Dom har nått runt munnen svamp/infektion, & dom har inte ätit något på 1 vecka.. tror snarare på att sjukdommen+matvägran gjort att den ena har dött..

efter nitrit & PH test så är allt ok.. så där var det inget fel...:confused:
#10 - 12 januari 2009 21:16
jag har svårt att släppa ammoniak spåret... Du måste ju ha någon slaggprodukt från maten osv. och när du säger att du inte har nitrit (och garanterat inte nitrat) så återstår bara ammonium/ammoniak.... symptom på det är att de insjuknar och dör gansla omgående
#11 - 12 januari 2009 21:23
Svälter ihjäl på en vecka gör dom inte heller. Så nog låter det som vattnet som redan sagts när dom hoppar runt och far fram
#12 - 12 januari 2009 21:31
hur får man bort nått såntdär då ?
#13 - 12 januari 2009 21:57
åheim skrev:
när de far runt och hoppar kan vara tecken på ammoniak i karet! otroligt giftigt och isåfall måste du göra ett stort vattenbyte och sänka ph om du kan (men antar att du inte har ph-minus hemma direkt...) jag skulle även tillsätta salt!

Så är ett sätt att försöka först så man åtminstone spär ut ev ammoniak
#14 - 13 januari 2009 09:04
jaha, igår kväll gick det åt 2 st scalarer dom minsta & nu på morgonen så låg min 1 åriga hanne upp & ner, puttade lite på han då rörde han på sig, har nu gett maxdosen som ska ges på dag 5 till dom "ektol fluid" för det har inte verkat över huvudtaget på det vita, hannen hade fått ännu mer....
#16 - 13 januari 2009 10:03
ansjo skrev:

Jo jag har kollat på dedär, men dehär JBL medicinen skulle fungera mot munsvamp & infektioner...

Kanske så att det är bara & inse att dom har gjort sitt, det jag är lite orolig över är ifall det är bakgrunden/modulen eller rötterna jag har i akvariet som kan gjort detta...

satan man har ju haft dessa scalarer över 1 år & dom har lekt & lagt ägg minst 10 gånger & så händer dehär :(
#17 - 13 januari 2009 10:07
Har du inte gjort några förändringar den senaste tiden kan du utesluta att det är orsaken, sedan ska det mycket till att en affär säljer akvarietillbehör som är farlig för fiskarna...
Det är sådant här som händer ibland, men du får bita ihop och inte tappa intresset för lite motgångar som du fått:) Du har nog ändå gjort vad du kan för att fixa till problemet och jag hoppas att det lugnar ner sig så fort som möjligt.
#18 - 13 januari 2009 10:39
det jag gjort är att jag har satt dom i ett nytt kar med ny inredning... & satt ihop alla scalarer tillsammans istället för 2 & 2 .....

Jag köpte somsagt karet & allt begagnat.
#19 - 18 januari 2009 10:40
Kan meddela att SAMTLIGA av mina älsklingar till Scalarer dog..
längst klarade sig honan, hade satt över honan & hannen i karantänkaret men till ingen nytta..

Märkliga är att dom gick bort en för varje dag, varför gick inte dom bort samtidigt.. :S

Annons