Akut?! Pumpen låter "T-r-r-r-r-r-r"

#1 - 4 augusti 2015 21:50
Pumpen började smattra i ett t-r-r-r-r-r-r-r för en liten stund sedan. Varför???:confused:

Har precis haft ner mina första fiskar! (Nu ikväll!)

Vågar inte stänga av pumpen...och vet inte vad jag kan göra för att avhjälpa oljudet. Har sängen 30 cm från akvariet så det blir ytterst påtagligt...och fiskarna lär ju stressas...och om pumpen (en Aquael cirkulator 500) har varit igång i 3 veckor med ett hemmagjort blåfilter (tillskuren till en cylender och preparerat med svart akvariesilikon och torv) med ett rör i med en massa hål i.
Den har inte låtit så här förut.

Det är mitt första akvarium, så jag har inga tidigare erfarenheter.

Finns det någon där ute som kan hjälpa mig (och mina fiskar)?!?[:o]:confused:
#2 - 4 augusti 2015 22:26
Jag använde en likadan förut och den smattrade men jag böjde lite på impelleraxeln och då blev den tyst!
#3 - 5 augusti 2015 07:33
Böja axeln låter riskabelt, jag vet inte hur det är med just det där filtret men ofta är den av keramik och då är utrymmet för att böja minimalt, den går av för nästan inget böjande.

Om filtret för oväsen så för all del dra ur kontakten, det är nåt som kommit i olag och det blir inte bättre av att låta det fortsätta att gå. Ibland så räcker det faktiskt att dra ur kontakten och så i igen, kanske med nån upprepning. Då kan det starta om och komma på bättre tankar. Fast oftast är det en bra ide att börja med en rengöring. Har filtret varit igång ett tag så kan det börja tätna igen och det kan ibland leda till smattrande när pumpen inte får vatten. Börja så, gör rent och prova att starta om tills det förhoppningsvis blir tyst. Tänk på att rengöra allt om det inte blir tyst, insugssil, filtermaterial, kolla att det inte är stopp i slangar, gör rent i själva pumpen om det ser grisigt ut. Hjälper inte det så kan det vara nödvändigt att byta delar i pumpen. Inte så krångligt och dyrt och bör gå på garanti om det skulle vara nya grejor.
#4 - 6 augusti 2015 10:47
Nej den är inte keramisk och jag menar inte böja axeln på så sätt och det går förresten inte då axeln tar emot impellerhuset... men impellerhuset är tajt och impellern kan ta emot innerväggen och då kan du komma tillrätta med det om du bänder lite på axeln!
#5 - 9 augusti 2015 20:53
Och exakt vad menar du då med att böja/bända på axeln?

Annons