Akut! Nitrit på topp

#1 - 15 november 2003 22:36
Jag gjorde ett nitrit test, för när jag skulle mata mina fiskar
såg de slöa ut.
Nu har jag dödligt hög nitrithalt.
Jag har gjort 2 delvattenbyten men de verkar inte hjälpa,
tyvärr tog mitt nitrivec slut så jag står hjälplös.
Vad göra?
Jag får inte tag på ngn nitrivec föränn på Måndag & jag är rädd att det då är försent.
Kan jag flytta över dem till en hink, och bara ta med en liten del
av akvarievattnet?
#2 - 15 november 2003 22:53
Fortsätt med 10% vattenbyten varje dag tills No3-nivån har gått ner. Det tar ett tag innan fiskarna vänjer sig vid de nya vattenvärderna. Kolla vattenvärderna <b>före</b> varje vattenbyte[:)]
#3 - 15 november 2003 23:00
Har läst att man kan tillsätta "salt" för att minska nitritets
skadliga verkan, men vad är det för salt man skall tillsätta?
Skall det isåfall göras i samband med vattenbyte
#4 - 15 november 2003 23:04
Om jag hade så höga nitritvärden så skulle jag nog ta ur 50 % av vattnet och sedan fylla upp väldigt långsamt. Har du ett annat kar med bra värden kan du ta vatten därifrån.
Sedan är det 10% vattenbyten varje dag tills det ordnat sig... tror till och med att man kan byta 10% två gånger om dagen om det är akut.
Att köra igång en extra pump i karet kan nog också vara en idé...
#5 - 15 november 2003 23:05
jodfritt grovsalt
#6 - 15 november 2003 23:06
Ja, just ja... salt är jättebra!!! Men du får inte hälla i det om du har Pansarmalar av något slag!
Grovsalt utan jod finns att köpa på alla affärer, ta ca 0,5 dl/100 l vatten.... Men kom i håg att det är bara första gången du tillsätter salt som du ska göra det för hela karet...
Sedan ska du tillsätta salt endast för det vatten du tar ur karet vid vattenbyte...
#7 - 16 november 2003 07:29
Om nitriten är hög men inte akut hög då kan man också göra 10% vattenbyter med samma intervaller som när du "koppar" i ny fisk till värdet är normalt, långvarir hög nitrit kan förstöra gälarna på fisken.

Annons