AKUT Nitrit över 2,3,4,5??? HJÄLP!

#1 - 7 oktober 2007 13:38
Sambons RIO 180liters kar.

Uppstart 7 september, hade få tetror och några platys i några veckor, fick upp till 0,3 i nitrit som gick över direkt.

Tillsatte mer fisk, ingen nitrit uppkom, nu i Onsdags ungefär märkte vi att det skyhögt på JBLdropptestet, över 0.8!! Sambon tog bort kolsvampen i filterhuset, det var ju en sån som satt där och den ska ju bort efter ca 4 veckor och det hade det nästan gått nu..

Därefter steg bara nitriten värre och värre..
Vi bytte 45% då, 30% andra dagen då det låg på 0,8-1..
Bytte 50% testet visade mörkare än 1!
Bytte 50% Tillsatte Nitrivec lite mer än anvisningarna. Fortfarande mörkare än 1!

Idag 75% byte - En himlans Nitrivec!

Efter byte fortfarande mörkare än 1.

Vad i hela friden ligger värdet på? Typ 5 eller vadå?

Inget hjälper!

Platysarna ser lite stirriga ut, tetrorna är lugna och glansiga som vanligt, ancistrusarna fortsätter äta som vanligt, inga som helst symptom!

Vad gör vi?

Nu råder det lite panik här snart..

Kan förresten kolsvampen tagit hand om nån nitrit eller varför uppkom den inte tidigare?
Bara 0,3 och sen gick det över..

Han har matat sparsamt, och har ju mest tetror (20st) och 5 platys, 1 8cm ancistrus och 2 små 2cm ancistrus, 2 zebrabotior ca 5cm kanske..

Vad gör vi som sagt?
#2 - 7 oktober 2007 14:35
Slamsug botten det kan vara rester av mat och fisk*** som gör ammonium.
Bakterien som oxiderar ammonium till nitrit ökar snabbare än de som gör nitrit till nitrat.
#3 - 7 oktober 2007 14:44
Okej, ja, jag vet inte, han har ju sjösten, 2-4mm, men vi ser inget direkt, fast i framkant har det blivit typ lite grått eller vad man ska säga, han sög lite där, men det satt fast på gruset mer.. inte nåt slam eller nåt..

Matrester ser vi inte heller till några, var några dagar sen han matade nu..

Men tack, vi ska kolla!
#4 - 7 oktober 2007 15:17
Nä, jag vet inte, vi hittar inget och det finns inget att slamsuga liksom..

Vi lyfte upp allting och kollade så vi hittade alla fiskar, så inget ligger och ruttnar, men ingen är död heller..
#5 - 7 oktober 2007 15:40
Enligt Juwel ska man sätta kolsvampen överst, även om vattnet går in typ upptill i ena insuget och sen sitter ett annat insug nertill efter baksidan typ..

Och det som hänt måste ju vara att kolfiltret har tagit bort/stoppat upp eller dylikt, alla bakterier och ämnen som ska bildas i filtret, och när kolfiltret började sluta fungera så uppkom nitrit, och då han tog bort kolfiltret helt blev det ju rent kaos..

Det måste ju varit för att filtret hindrat bakterier att sätta sig i dom andra filtersvamparna???

Så när den försvann fanns nästan ingen bakteriekultur och alldeles för mycket fisk då helt plötsligt..

Kan det vara så?

Sambon funderar på att köpa en kolfiltersvamp imorgon, men sätta längst ner och inte längst upp som Juwel skriver.
#6 - 7 oktober 2007 15:40
Hej jag fick nitrit i ett kar och då fick jag rådet att byta 1/3 del vatten varannan dag alternativt 1/4 del varje dag samt helt sluta ge dem mat i upp till 2 veckor.
När jag hade gjort detta i 1,1/2 vecka så var nitriten helt borta.
Men jag förlorade tyvärr en del fisk innan jag fick ordning på det.

mvh
Krister Johansson
#7 - 7 oktober 2007 15:45
Jo, men det hjälper ju inte vad vi än gör, vi har alltid bytt varje dag tills nitriten är borta, men det ligger ju skyhögt över nån skala på hela testet liksom.. Vet ju inte vad det är på..

Dom säger att vissa fiskar dör vid 0,2 eller så, och vi har kanske 2-3 inte 0,2!

Jag vet inte.. vi måste få ner det på nåt sätt fort, men Nitrivec eller ingenting hjälper ju..
#8 - 7 oktober 2007 15:47
Kolfilter kan du skippa. Ända gången det är bra att använda kolfilter är om man har riktigt dåligt kranvatten (det har vi inte i Sverige) eller efter medicinering för att få bort medicin rester. Annars gör det nästan mer skada än nytta.
#9 - 7 oktober 2007 15:48
Har ni kolfiltet kvar i föresten? När aktivt kol inte längre är "aktivt" släpper det ifrån sig allt som "sugits upp" innan.
#10 - 7 oktober 2007 15:56
heeke skrev:
Har ni kolfiltet kvar i föresten? När aktivt kol inte längre är "aktivt" släpper det ifrån sig allt som "sugits upp" innan.

Nej, vi tog ju bort det? Eller vad menar du? Nej, det var ju när vi tog bort det som nitriten bara steg! Vi kastade bort det i onsdags då vi uppmätte 0,8 i nitrit.. sen steg det ännu värre..

Men vi hade haft det nästan 4 veckor och det ska ju bort efter 4-6 veckor, annars släpper det ifrån sig ämnen, och metaller eller nåt läste sambon, men ja, nånting farligt iaf, så vi kastade ju bort det och tänkte köra utan, men han tänkte om det hjälpte med ett kolfilter, men det spelar ingen roll då med andra ord..
#11 - 7 oktober 2007 16:06
Men vad är fel idag om vi bytt redan 75% IDAG och det ligger på MER än 1? det kanske ligger på 2 eller 3?? vad gör vi?

Sambon vill byta 50% mer idag, för nitrithalten måste NER! Det går inte med varannan dag eller nåt då, det måste ner NU!

Det fortsätter ju bara stiga!!
#12 - 7 oktober 2007 16:29
Jag funderar på om ni borde tömma akvariet helt, och fylla upp med nytt vatten, samt rengöra filtren från de andra akvariena i vatten som ni häller i detta karet.
På det sättet tillför ni bakteriekulturen sen låter ni pumpen utan kolfilter rena vattnet för att därefter släppa i fisken igen.
Jag skulle tro att det bästa är att inte rengöra gruset mer än på ytan om det behövs för den bästa bakteriekulturen finns i filtren och gruset.
#13 - 7 oktober 2007 16:31
Köp toxivec.
#14 - 7 oktober 2007 16:35
Hm, jo, nu har jag ju redan rengjort ett filter idag, men vi tänkte inte på att använda det vattnet då, resten av pumparna ska inte rengöras på några veckor.. :/

Men jo, jag undrar också om det borde startas om på nytt,.. men ja, då måste vi ha över en hel del bakterier från andra akvarier i detta, annars blir det illa med så mycket fisk "från början" igen så att säga..

Kramfors - Hjälper Toxivec då? Nitrivec skulle ju också hjälpa men han kan ju använda halva flaskan och det bara stiger.. :(

Men ja, annars lutar det nu nästan åt nystart ja.. :/
#15 - 7 oktober 2007 17:03
Byt vatten och följ de andra råden ni fått - och efter varje vattenbyte tillsätter ni toxivec. Det tar ner nitrithalten - snabbt! Men ej långsiktigt.
Men kan vara bra hjälp för att fiskarna ska klara sig..

För att komma tillrätta med roten till det onda krävs större åtgärder.
Man kan ju ej pytsa toxivec för jämnan heller :p
Växterna är ej överförtjusta i det t.ex..

Toxivec - verkar snabbt
Nitrivec - mer långsiktigt.

Är läget akut väljer jag toxivec.
Håll ut... försök undvika omstart om det på något vis går.
#16 - 7 oktober 2007 17:07
Healena skrev:
Byt vatten och följ de andra råden ni fått - och efter varje vattenbyte tillsätter ni toxivec. Det tar ner nitrithalten - snabbt! Men ej långsiktigt.

Men kan vara bra hjälp för att fiskarna ska klara sig..

För att komma tillrätta med roten till det onda krävs större åtgärder.

Man kan ju ej pytsa toxivec för jämnan heller :p

Växterna är ej överförtjusta i det t.ex..

Toxivec - verkar snabbt

Nitrivec - mer långsiktigt.

Är läget akut väljer jag toxivec.

Okej, kanske måste köpa det imorgon då, och så fortsätter vi byta vatten, hur stor vattenmängd då ca?

Nej, han fick ju lite nitrit från början, men sen försvann det, och vi trodde det var lugnt, men nu efter att han tog bort kolsvampen så steg ju allting, precis som om den stoppat upp och hindrat bakterierna att sätta sig i dom andra filtersvamparna..
och om så var fallet då fanns ju isåfall inga bakterier och då blev det kaos.. Inget direkt vi hade väntat oss, nåt sånt här! :(

Annars har vi ju alla karen under kontroll, har aldrig behövt Nitrivec eller nåt.. :(
#17 - 7 oktober 2007 17:07
Healena skrev:

Håll ut... försök undvika omstart om det på något vis går.

Okej.. tack för råden allihop iaf!
#18 - 7 oktober 2007 17:11
Jag hade nog bytt 25% dagligen tills nitriten var stadigt på noll - utan toxivec. Har för mig att toxivecen verkar i c.a ett dygn..

Jag hade nog inte börjat böka runt på botten - om det ej ser alltför gukkigt ut. Allt ni gör både med filtret och botten stör bildandet av nyttobakterier.

Har ni ingen filtermatta i något annat kar ni kan krama ur och sila i i karet?
Vissa pumpar har ju 2 mattor, och då kan man ju "offra" endast den ena s.a.s.
#19 - 7 oktober 2007 17:17
Healena skrev:
Jag hade nog bytt 25% dagligen tills nitriten var stadigt på noll - utan toxivec. Har för mig att toxivecen verkar i c.a ett dygn..

Jag hade nog inte börjat böka runt på botten - om det ej ser alltför gukkigt ut. Allt ni gör både med filtret och botten stör bildandet av nyttobakterier.

Har ni ingen filtermatta i något annat kar ni kan krama ur och sila i i karet?

Hm, som jag skrev här ovan till nån annan så "Hm, jo, nu har jag ju redan rengjort ett filter idag, men vi tänkte inte på att använda det vattnet då, resten av pumparna ska inte rengöras på några veckor.. :/
"
Så jag kan väl kanske inte krama ur dom andra i "onödan" så att säga..

Förlåt, missade det du skrev om dubbla filtermattor, nej, alla mina aquaelpumpar osv, har bara ett filter..

Nej, botten ser bra ut, det är inget fel där.. men ja, räcker det med 25% då tror du?

Det har legat över 1 på skalan på JBL's dropptest, i typ 3-4 dagar och vi har bytt ca 50% varje dag nu, 75% idag och det är fortfarande MER än 1 på skalan, så det måste ligga över 2 eller mer ju! Tänk om det ligger på 3 eller 4, eller borde inte alla vara döda då?!
#20 - 7 oktober 2007 17:49
Jag tror på det Haelena säger, det är bättre att byta 25% och låta akvariet få ta den tid på sig som det behöver för att bilda nyttobakterierna (tillsätt ändå lite nitritvec), än att chockbyta så mycket vatten på en gång. Kanske stryker någon fisk med, men jag tror det kan bli svårare för bakterierna när ni byter så mycket vatten hela tiden, att allting tar längre tid då.

Det kan mycket väl hända att testet visar lite för mycket, eller att fiskarna redan fått permanenta skador, bara att man inte märker det ännu. Bara tiden kan utvisa det ju, bara att vänta och vara konsekvent med bytena.
#21 - 7 oktober 2007 17:54
Om du tar hjälp av Toxivecen räcker det nog med 25 - 30%/dag.
Man kan även överdosera Toxivec ganska rejält...;)

Håll koll på nitriten dagligen. Såfort den verkar stiga -> byt vatten -> i med ny Toxivec. Tror även du kan fortsätta med Nitrivec eller andra nyttobakterier i samma vända. Jag har aldrig märkt någon negativ effekt på nyttobakterierna av Toxivecen. Själv har jag använt Denitrol (när jag ej haft tillgång till "filtergojja" vill säga *L*), men det är väl en smaksak :p

Problemet man kan få när man byter jättemycket vatten, är att man rubbar hela bakteriefloran ännu mer..bumerangeffekt. Bättre med små vattenbyten flera ggr om dagen i.s.f.
#22 - 7 oktober 2007 18:35
toccata skrev:
Jag tror på det Haelena säger, det är bättre att byta 25% och låta akvariet få ta den tid på sig som det behöver för att bilda nyttobakterierna (tillsätt ändå lite nitritvec), än att chockbyta så mycket vatten på en gång. Kanske stryker någon fisk med, men jag tror det kan bli svårare för bakterierna när ni byter så mycket vatten hela tiden, att allting tar längre tid då.

Det kan mycket väl hända att testet visar lite för mycket, eller att fiskarna redan fått permanenta skador, bara att man inte märker det ännu. Bara tiden kan utvisa det ju, bara att vänta och vara konsekvent med bytena.

Jo, konsekvent är vi ju alltid, och ja, vi kämpar på då med 25% och vi fick bort lite bakterieskit iaf från ett filter nu, som vi hällde in i pumphuset på filtren, så förhoppningsvis sätter dom sig i filtren nu..

Men ja, vi kämpar på.. Tack för alla råd!
#23 - 7 oktober 2007 18:42
Healena skrev:
Om du tar hjälp av Toxivecen räcker det nog med 25 - 30%/dag.

Man kan även överdosera Toxivec ganska rejält...;)

Håll koll på nitriten dagligen. Såfort den verkar stiga -> byt vatten -> i med ny Toxivec. Tror även du kan fortsätta med Nitrivec eller andra nyttobakterier i samma vända. Jag har aldrig märkt någon negativ effekt på nyttobakterierna av Toxivecen. Själv har jag använt Denitrol (när jag ej haft tillgång till "filtergojja" vill säga *L*), men det är väl en smaksak :p

Problemet man kan få när man byter jättemycket vatten, är att man rubbar hela bakteriefloran ännu mer..bumerangeffekt. Bättre med små vattenbyten flera ggr om dagen i.s.f.

Okej, hellre flera små byten då om det måste göras, annars kanske bara ett 25-30%.. okej, vi kör så nån dag så får vi se!

Tusen tack!
#24 - 7 oktober 2007 20:06
Jag har en flaska Aquastart, kan man använda det vid vattenbyte när man har nitrit i? Skit varför var jag alltid frånvarande på kemilektionerna?
#25 - 8 oktober 2007 07:29
Ett sätt att få bort nitrit akut skulle kunna vara att köra zeolit i någon av korgarna i ytterfiltret, om man har ett sådant. Någon som har provat det?
#26 - 8 oktober 2007 10:23
Zeoith tar inte upp nitrit.
MVH
Magnus
#27 - 8 oktober 2007 10:48
Det blir ingen nitrit eftersom Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia, ammonium blockeras av zeoliten och då blir det ingen nitrit/nitrat.
Zeoliten och måste regenereras (renas) i minst 10% saltvatten, vid hög belstning rätt så ofta.
#28 - 8 oktober 2007 11:15
Eftersom läget verkar akut skulle jag absolut rekomendera att du kör med 1 gram per liter med salt i vattnet. Detta höjer fiskarnas motståndskraft och minskar vattnets giftighet.
#29 - 8 oktober 2007 11:24
När jag fick bort nitritet nu i mitt nyuppstartade akvarium så gjorde jag vattendelbyten varje dag och tillsatte 2 msk (1msk/100L) havssalt. Nu idag efter jag bytt för 4:e gången är allt nitrit borta :D
#30 - 8 oktober 2007 11:29
Xul skrev:
Eftersom läget verkar akut skulle jag absolut rekomendera att du kör med 1 gram per liter med salt i vattnet. Detta höjer fiskarnas motståndskraft och minskar vattnets giftighet.

Sambon tycker det låter mycket med 180gr salt i karet?

Nästan 2 hekto salt låter ju lite mycket.. han vågar inte det heller.. :(
#31 - 8 oktober 2007 14:07
Visst kan det låta mycket med 180 gr...

Men det är faktiskt 1/35 del av havsvatten och mindre salt än östersjö

(läs ettiketten på en San Pellogrino tex och du inser att det finns en del salter i vissa vatten och inse att 1 gr per liter inte är tok mycket..)

Men jag har fått för mig att redan vid 50 ppm klorid vilket motsvarar ung 100 mg per lite ger den önskade effekten... dvs i ditt fall 18 g....

Detta är väldigt lite. typ en eller två matskedar.

Så ta en halv deciliter (vilket bord bli runt 90 gr) istället om det känns bättre.

Men lös inte saltet i vatten innan akvariet utan häll i det i fast form

(så att det tar en timma eller så för saltet att lösa och sprida sig)
#32 - 8 oktober 2007 14:12
Eller gör som surinam här ovan ( 1 msk = 15 ml = 30 g? ) per 100 L

Blir i ditt fall runt 50 g...

Mängden är inte kritisk... men ta ändå inte mer än 1 gr per Liter i vilket fall..

Jag har fått för mig att det ibland rekommenderas upp till 200 g per 100 L (2 gr per liter) men jag är hellre konservativ och försiktig....
#33 - 8 oktober 2007 15:22
Jaja, jo, ni har nog rätt.. ska vidarebefodra informationen...
#34 - 8 oktober 2007 15:57
vad för salt ska man använda och kan man ha det i räkakvarium om man har samma problem med nitritet?
( förlåt att jag lånad din tråd men jag har idag råkat ut för samma problem men i mitt räkakvarium )
#35 - 8 oktober 2007 16:50
Zoelin skrev:
vad för salt ska man använda och kan man ha det i räkakvarium om man har samma problem med nitritet?

( förlåt att jag lånad din tråd men jag har idag råkat ut för samma problem men i mitt räkakvarium )

Ingen fara, låna på du bara :D
Lycka till med ditt räkkar också!
#36 - 9 oktober 2007 09:00
Den senaste tiden har det florerat en hel del nitrit trådar i detta forum, kanske för att hösten är här och nystarter med den.

I samtliga trådar diskuteras det hur mycket vatten man bör byta för att bli av med det. Detta trots att erfarenheten visar att vattenbyten inte hjälper, samma eller högre nivåer uppmäts redan dagen efter. När skall vi lära oss av de faktum som slår oss som en boxhandske i ansiktet....Vattenbyten hjälper inte.

En förklaring till varför det är så har tagits upp på sina ställen i detta forum, nämligen att bakterierna som skall oxidera nitritet faktiskt behöver nitrit för att växa till, berövar man dem på maten så växer de inte. Denna förklaring håller ju inte när samtliga vattenbyteshysterikar faktiskt har mätbara nivåer både före och efter vb.

Förklaringen måste ligga någonannanstans.

Jag vill inte utesluta mätfel, om man har 3 mg/l eller mer och fiskarna inte visar förgiftningssymptom så är det troligtvis så.

Men för diskussionens skull vill jag anta att alla mätresultat är riktiga, varför hjälper inte vattenbyten?

Om man efter ett 50% vb kan mäta mer än halva mängden nitrit så är det ett tecken på att nerbrytningsfloran i akvariet har skadats av vattenbytet (allt annat lika). Vad det exakt är som skadar bakterierna kan vara svårt att säga och kan även variera från fall till fall, men likvälnågra ideér:
Koppar från vattenledningarna kan verka bakteriedödande.
Klor tillsätts till kranvattnet, varför.....Jo för att döda bakterier/förhindra bakterietillväxt i vattenledningssystemet. Hur tror ni detta påverkar nitrobacter?
Bakterietillväxt förutsätter stabila förhållanden, kanske räcker det med snabbt förändrad teperatur/ph vid vb för att påverka tillväxthastigheten.

Hur skall man då bekämpa nitrit?
Själva bekämpningen består av att sluta mata och tillsätta filtergegga/ bakteriepreparat. inget annat kan påskynda inkörningen, ha tålamod.

Om fiskarna visar tydliga förgiftningssymptom och ser ut att lida kan man tillsätta salt för att mildra symptomen. Frågan är bara hur snabbt förändrad osmosbalans påverkar bakterietillväxten, det vet jag inte men vill ändå varna för saltvapnet.....Användes endast i akutfall.

Men som sagt.....Vattenbyte är i bästa fall onödigt i värsta fall så förvärras problemen.
MVH
Magnus
#37 - 9 oktober 2007 09:35
Ev klor i vattnet bakteriedödande självklart..

Det är därför jag förordar små byten... dessa monsterbyten vissa förordar kan ju inte vara bra dvs mer än 30 %....

Även om tropfrog här har helt rätt måste vi nog behandla regelbundna småbyten och dagliga monsterbyten skilt..
#38 - 9 oktober 2007 09:50
Vad menar du att dagliga små vattenbyten skulle hjälpa? Låt oss säga att du har 3 ppm och gör 20% vb dagligen. Då tar det 12 dagar innan du spätt ut befintligt nitrit till safe 0,2 ppm. Då har jag inte räknat in att ny nitrit hela tiden bildas.
MVH
Magnus
#39 - 9 oktober 2007 10:04
Men heller inte att nitrit bryts ner efter ett tag.

Men jag påstod inte så mycket igentligen... Menade bara att eventuell giftverkan från klorering osv inte är proportionell mot klor (egentligen hypoklorit) halten utan att det bör vara relativt safe upp till en viss gräns..

och även om du bara byter upp till 30 % så minskas ju en halt från tex 3,0 till 2,1 vilket jag är övertygad kan vara livsavgörande ibland.
#40 - 9 oktober 2007 10:47
Är filtret för litet för antal fiskar och fodermängd kommer man att alltid vara på gränsen för att ha nitrit.

Tillväxten av "nedbrytningsbakterierna" är temp och pH beroende.

Under optimala förhållanden fördubblar sig Nitrosomonas var 7 tim. och Nitrobacter var 13 tim.
Optimala förhållanden temp 25-30 pH för Nitrosomonas 7.2-8.0 Nitrobacter 7.4-8.2.
Realistigt tid 15-20 tim.
Källa: Department of Ecology, Evolution and Marine Biology, University of California
Bilagor:
#41 - 9 oktober 2007 13:00
Tropfrog skrev:
I samtliga trådar diskuteras det hur mycket vatten man bör byta för att bli av med det. Detta trots att erfarenheten visar att vattenbyten inte hjälper, samma eller högre nivåer uppmäts redan dagen efter. När skall vi lära oss av de faktum som slår oss som en boxhandske i ansiktet....Vattenbyten hjälper inte.
Det är självklart att vattenbyten hjälper, det är grundläggande matematik att ett 50% vattenbyte med nitritfritt vatten sänker nitrithalten i karet med 50%.

Det som inte hjälper är små vattenbyten (fyra stycken 20% vattenbyten är inte lika effektivt som ett 80% vattenbyte), och som regel är folk för försiktiga vid vattenbytena, pga det felaktiga antagandet att nitrit är mindre farligt för fisken i karet än nytt, rent, vatten.

En förklaring till varför det är så har tagits upp på sina ställen i detta forum, nämligen att bakterierna som skall oxidera nitritet faktiskt behöver nitrit för att växa till, berövar man dem på maten så växer de inte.

Om det alls finns mätbar nitrit i karet finns det bevisligen nitrit i överskott, dvs mer än vad bakterierna kan äta. Ett 50% vattenbyte som sänker nitrithalten med 50% sänker överskottet med 50%.
Det finns alltså fortfarande mer nitrit än bakterierna kan äta upp, och de kan inte växa snabbare än "full fart".

Det tänkbart att kloramin eller koppar i kranvattnet kan något sänka tillväxthastigheten hos bakterierna, men det är enligt min erfarenhet, med stockholmskt kommunalt kranvatten, inte märkbart.

Jag vill inte utesluta mätfel, om man har 3 mg/l eller mer och fiskarna inte visar förgiftningssymptom så är det troligtvis så.

Medhåll. Det är antagligen såna här jäkla mätpapper/stickor som spökar igen. Fullständigt värdelösa.

Hur skall man då bekämpa nitrit?

Själva bekämpningen består av att sluta mata och tillsätta filtergegga/ bakteriepreparat. inget annat kan påskynda inkörningen, ha tålamod.

Detta endast om man antar att maximal hastighet på inkörningen är viktigare än att fisken överlever. Det är inte nåt jag skriver under på - jag har hellre fisk som överlever även om inkörningen skulle ta några dagar extra.

Salt är en god idé. Man behöver endast mycket små mängder salt för att kraftigt lindra giftverkan av nitrit - vi pratar ppm halter. En matsked bordssalt (20 gram salt) per hundra liter akvarievatten är i överskott, och långt under vad fisk, bakterier, eller ens växter känner av.

Bakteriekulturer för att snabba upp inkörningen är säkert bra, men vattenberedningsmedel som skall "avgifta" vattnet är jag mer skeptisk till. Jag är osäker på ifall ämnena fortfarande är tillgängliga för bakterierna, och om de inte är det så kan man möjligen svälta bakterierna så de inte kan tillväxa.
#42 - 9 oktober 2007 13:36
Ahh, tack azur!! Nu blir det en spännande debatt.

Det är självklart att vattenbyten hjälper, det är grundläggande matematik att ett 50% vattenbyte med nitritfritt vatten sänker nitrithalten i karet med 50%.

Japp, visst är det. På vilket sätt det nya vattnet påverkar bakterietillväxten är den interessanta frågan.

Det som inte hjälper är små vattenbyten (fyra stycken 20% vattenbyten är inte lika effektivt som ett 80% vattenbyte), och som regel är folk för försiktiga vid vattenbytena, pga det felaktiga antagandet att nitrit är mindre farligt för fisken i karet än nytt, rent, vatten.

Yes, under förutsättningen att det verkligen är nytt,rent vatten och att det inte skadar bakteriekulturen på något sätt.

Om det alls finns mätbar nitrit i karet finns det bevisligen nitrit i överskott, dvs mer än vad bakterierna kan äta. Ett 50% vattenbyte som sänker nitrithalten med 50% sänker överskottet med 50%.

Det finns alltså fortfarande mer nitrit än bakterierna kan äta upp, och de kan inte växa snabbare än "full fart".

Du har gjort ett riktigt fult citat där, azur. Om man tittar i mitt tidigare inlägg så förkastar jag den förklaringen på ett liknande sätt som dig, där är vi rörande överens försök inte att få det att likna annat.

Det tänkbart att kloramin eller koppar i kranvattnet kan något sänka tillväxthastigheten hos bakterierna, men det är enligt min erfarenhet, med stockholmskt kommunalt kranvatten, inte märkbart.

Jag vet som sagt inte varför, men min erfarenhet med Helsingborgs, Växjös och gbgs vatten talar för att vattenbyten inte hjälper. Om man tittar på en del nitrittrådar här på zoopet kan man misstänka samma problem även i andra kranvatten. Kloramin och koppar vara bara ett sätt att framhålla möjliga förklaringar.

Medhåll. Det är antagligen såna här jäkla mätpapper/stickor som spökar igen. Fullständigt värdelösa.

Japp, det är alltid min första reaktion. Nitrit på 3 mg/l och inga symptom, möjligt??

Detta endast om man antar att maximal hastighet på inkörningen är viktigare än att fisken överlever. Det är inte nåt jag skriver under på - jag har hellre fisk som överlever även om inkörningen skulle ta några dagar extra.

Frågan är om en hög halt av nitrit tillfälligt är bättre eller sämre än en något lägre halt under en längre tid, därom är jag inte helt säker. I vilket fall har jag aldrig förlorat fisk under inkörningen pga nitrit trots att jag aldrig byter vatten de tre första månaderna.

Bakteriekulturer för att snabba upp inkörningen är säkert bra, men vattenberedningsmedel som skall "avgifta" vattnet är jag mer skeptisk till. Jag är osäker på ifall ämnena fortfarande är tillgängliga för bakterierna, och om de inte är det så kan man möjligen svälta bakterierna så de inte kan tillväxa.

Medhåll, även om det tar längre tid att komma över akutstadiet så tror jag mer på bakterier än avgiftare typ toxivec.
MVH
Magnus
#43 - 9 oktober 2007 19:40
Jag hade skadlig mängd nitrit i vattnet samt förlorade fiskar.
Enligt anvisning så bytte jag 30% vatten varannan dag under en veckas tid samt upphörde helt med utfodringen.
Efter en vecka fanns det ingen mätbar nitrit i vattnet = vattenbyte hjälper eller hur förklarar man annars detta faktum.
Jag bör kanske tillägga att vattnet kom från enskild djupborrad brunn på landet på Orust.
#44 - 9 oktober 2007 20:29
Kan bara säga att min erfarenhet av vattenbyten är enbart positiva vid nitrit, och att kolla så att jag inte har några döda fiskar etc som förvärrar saken såklart.Toxivec är helt förkastligt hjälpte inte ett dugg bara förstörde växterna, nu använder inte jag några andra vattenpreparat heller och det funkar.Kramar hellre ur en filtersvamp från ett fungerande kar än köper dyra vätskor.
#45 - 9 oktober 2007 20:35
Du matade inte - ingen ny ammonium som blockerar andra stegets bakterier - nitrifikationen startar. Hade du fortsatt att mata och bara bytt vatten så hade du inte sett samma effekt.

Jag har precis samma erfarenheter som Tropfrog - vattenbyten hjälper inte att mer än tillfälligt få ner nitriten om inte andra åtgärder tillgrips. Nivån är nästan lika stor dagen efter som den var innan vattenbytet vid flera tillfällen som jag mätte på 90-talet. Då använde jag fotospektrofotometer. Vattenbytena görs ju inte för att påskynda processen utan för att minska gifteffekten. Detta kan man göra med mycket små tillsatser av salt. Jag har sett uppgifter om 50 mg/l (ppm) av klorid motverkar upptaget samt en annan uppgift om att kloridkoncentrationen bör vara minst 6 gånger högre än nitritnivån i mg/l (ppm). Vi pratar om mycket små mängder salt (bordsalt) - exempelvis mellan 10 - 20 gram /100 liter vatten.

Vad beror nitrittoppen på?
Jag har haft samma uppfattning som Kramfors (tilväxthastigheten i de båda leden) men när jag höll på med systemanalyser av vår nedbrytning i Vattenbruket på Stensund hade vi kontakt med nitrifikationsforskare på KTH. De påstod med bestämdhet att det var tvärtom - andra stegets bakterier växte till snabbare än första stegets (i rena kulturer). Jag fick aldrig ihop detta på den tiden. Numera har jag fått en annan förklaring till varför nitrittoppen uppstår som går ihop med KTH forskarnas påstående. Det har tydligen visat sig att ammonium (om det finns i vattnet) i sig motverkar andra stegets tillväxt (eller funktion). Detta betyder då att man inte får full funktion i andra steget innan första steget är så snabbt att det omedelbart omvandlar all från fisken utsöndrat ammonium till nitrit omedelbart. Detta synsätt förklarar också varför stoppad matning ganska snabbt ger 0 i nitrit. Alltså - istället för det gamla synsättet - första steget är så snabbt att det hinner producerar mer nitrit änd vad del långsammare andra steget hinner bryta ner så kanske den rätta synen skall vara att på grund av det långsammare första steget så blir det ammoniumrester kvar i vattnet som i sin tur påverkar och stoppar andra stegets arbete (även om det finns bakterier i överflöd). Detta synsätt skulle faktiskt förklara en hel del konstigheter man upplevt under åren.

Oavsett vilket - matstopp är oerhört viktigt vid nitrit. Bakterietillsättning (via preparat eller ymp) också viktigt enligt mitt sätt att se. Vattenbyte kan dock a l d r i g påskynda mognaden av filtret - i bästa fall är det neutralt - i värsta fall negativt (Växjös vatten på 80-talet). Därför anser jag att det är viktigare att minska nitritens giftverkan med salt (klorider) än att göra det med vattenbyte. Vattenbyte måste ju dock tillgripas om fiskar trots salttillsättning visar förgiftningssymptom.

MVH Lasse

PS - Toxivec har jag aldrig provat - är inget bakteriepreparat. Däremot har jag kört nitrivec med bra effekt många gånger.
#46 - 10 oktober 2007 08:54
Alltså - istället för det gamla synsättet - första steget är så snabbt att det hinner producerar mer nitrit änd vad del långsammare andra steget hinner bryta ner så kanske den rätta synen skall vara att på grund av det långsammare första steget så blir det ammoniumrester kvar i vattnet som i sin tur påverkar och stoppar andra stegets arbete (även om det finns bakterier i överflöd). Detta synsätt skulle faktiskt förklara en hel del konstigheter man upplevt under åren.

Intressant Lasse. Detta skulle ju också kunna förklara varför bakteriepreparat är oerhört effektiva på att undvika nitrittopp om de används från början, men värdelösa på att få ner en redan befintlig nitrithalt om de sätts in för sent. Låter ju fullt logiskt.

Tack för den insikten!!
MVH
Magnus
#47 - 10 oktober 2007 22:01
Tropfrog skrev:
Intressant Lasse. Detta skulle ju också kunna förklara varför bakteriepreparat är oerhört effektiva på att undvika nitrittopp om de används från början, men värdelösa på att få ner en redan befintlig nitrithalt om de sätts in för sent. Låter ju fullt logiskt.

Tack för den insikten!!

MVH

Magnus

Om det är sanning eller inte vet jag ej - men det är nog en bra arbetshypotes och kan som sagt var förklara en hel del - bla det du tog upp. Men det kan finnas andra förklaringar.

MVH Lasse
#48 - 11 oktober 2007 05:57
100 ml nitrivec innehåller 16 miljarder nitrifikationsbakterier och det tar ca 12 tim innan de börjar fästa sig i akvariet och föröka sig.
Varför den tiden tror jag beror på att det är nästa generation av bakterier som som börjar "jobba".

Det måste finnas ammonium för att de ska kunna öka tex vid start av biobäddar för odling där näringen kommer från fiskar tillsätts vid start 1 dl ammoniak till 8000 liter vatten.
Nitrifikationsbakterier finns normal i kranvatten, i gruset i biobädden.
I vatten från djupborrade brunnar saknas det ofta nitrifikationsbakterier.
I Härnösand pågår ett EU-projekt att odla i biobädd med näring från fiskar.
#49 - 11 oktober 2007 17:13
Det här blev jobbigt i den här tråden märkte jag, hur som helst om man ska göra små vattenbyten eller stora monsterbyten så har gick nitriten ner till 1 och sen 0,5 ca, nu är det ännu lägre, så det är på rätt väg iaf.

Men att vi hade över 1 och bytte 75% och det inte hände nånting med värdena, allt låg kvar på över 1, vad det betyder vet jag inte.
Vi bytte 75% en dag och sen 50% i några dagar, sen därefter gjorde vi 25% byten och senare började det gå ner..

Jag har JBL's dropptest.. går från 0,0, 0,025, 0,05, 0,1, 0,2, 0,4, 0,6, 0,8 och 1.. och vi hade mörkare än 1 på skalan i typ 3-4dagar, så vi trodde vi hade långt över 2 eller nåt i nitrit.

Men alla fiskarna mådde bra konstigt nog.. Vilket vi tyckte var knepigt att ingen visade några symptom..

Men hur som helst är det nere nu utan toxivec och annat, men det löste sig tillslut..

Tack och lov.. :)
#50 - 11 oktober 2007 20:53
Jag vet inte hur detta funkar för andra, men då ett av våra små kar drabbades av Nitrit för någon vecka sedan så stal jag en filtermatta från en pump i ett annat kar och satte i pumpen till nitritkaret. Gjorde samtidigt ett 30% vattenbyte där jag tillsatte vattenberedning och nitrivec. Nitriten var väck dagen efter.

I det stora karet har vi en Fluval pump som innehåller två filtermattor/filterbitar. Tog den ena till nitritkaret alltså och satte in en ny bit i pumpen som jag stal från. Karet som blev av med en filterbit klarade sig bra och under tiden jag lät den nya filterbiten bli inkörd matade jag inget på 3-4 dagar i det karet. Storkaret klarade sig bra och nitriten försvann omedelbart i det lilla karet.

Före det provade jag att vrida ur filtret från storkaret i det lilla karet men det gjorde bara saken värre. Nitrivecen funkade inte heller bara tillsammans med små vattenbyten utan det lilla karet behövde en riktigt inkörd filterbit att arbeta med verkade det som. Förstår din frustration för går fiskarna i nitriten för länge dör de ju så man vill åtgärda det så snart som möjligt.
#51 - 11 oktober 2007 20:55
Zirconia skrev:
Men att vi hade över 1 och bytte 75% och det inte hände nånting med värdena, allt låg kvar på över 1, vad det betyder vet jag inte.

Tar man bort för mycket vatten försvinner också mycket av de nyttobakterier som omvandlar nitriten och det i sig kan stegra problemet.

Gud va skönt att det löst sig för er i alla fall! Skönt att höra för jag vet hur panikslagen man blir! :)
Bilagor:
#52 - 12 oktober 2007 07:28
En rimlig förklaring till att halten trots byte är högre dagen efter är ju att bakterierna fortsätter att bryta ner ammonium till nitrit i en mycket hög takt innan nästa stegs bakterier har kommit i gång..

Så om nitriten är 2,0 och du byter 50% och får samma halt nästa dag är detta faktiskt bra... vore det bättre att ha 4,0 ?

Och lite småbyten 30 % varannan dag i redan från början sänker mängden tillgänglig ammonium så att systemet blir lite mer utspätt map nitrit innan det har kolonniserats av andra stegets bakterier.

Ammonium - Nitrit - Nitrat - ev N2 .. Håller man ner Ammoniumet lite (sparsam matning / + typ 30 % varrannan dag byte) så blir nitrit ochså lågt redan innan bakterierna har kommit igång på riktigt....

Kan det vara så svårt...... Visst är det komplicerat men vissa samband finns det ju...
#53 - 12 oktober 2007 10:50
Bakterierna fäster sig med en "klibbig massa" om man antar att de förökar sig på 20-24 tim och det tar ca 12tim för bakterierna i nitrivec att börja "jobba" och föröka sig kan man räkna ut längden mellan vattenbyten om ammoniak/nitrit inte är akut.

Annons