I samtliga trådar diskuteras det hur mycket vatten man bör byta för att bli av med det. Detta trots att erfarenheten visar att vattenbyten inte hjälper, samma eller högre nivåer uppmäts redan dagen efter. När skall vi lära oss av de faktum som slår oss som en boxhandske i ansiktet....Vattenbyten hjälper inte.
Det är självklart att vattenbyten hjälper, det är grundläggande matematik att ett 50% vattenbyte med nitritfritt vatten sänker nitrithalten i karet med 50%.
Det som inte hjälper är
små vattenbyten (fyra stycken 20% vattenbyten är
inte lika effektivt som ett 80% vattenbyte), och som regel är folk för försiktiga vid vattenbytena, pga det felaktiga antagandet att nitrit är mindre farligt för fisken i karet än nytt, rent, vatten.
En förklaring till varför det är så har tagits upp på sina ställen i detta forum, nämligen att bakterierna som skall oxidera nitritet faktiskt behöver nitrit för att växa till, berövar man dem på maten så växer de inte.
Om det alls finns mätbar nitrit i karet finns det bevisligen nitrit i överskott, dvs mer än vad bakterierna kan äta. Ett 50% vattenbyte som sänker nitrithalten med 50% sänker
överskottet med 50%.
Det finns alltså fortfarande mer nitrit än bakterierna kan äta upp, och de kan inte växa snabbare än "full fart".
Det tänkbart att kloramin eller koppar i kranvattnet kan något sänka tillväxthastigheten hos bakterierna, men det är enligt min erfarenhet, med stockholmskt kommunalt kranvatten, inte märkbart.
Jag vill inte utesluta mätfel, om man har 3 mg/l eller mer och fiskarna inte visar förgiftningssymptom så är det troligtvis så.
Medhåll. Det är antagligen såna här jäkla mätpapper/stickor som spökar igen. Fullständigt värdelösa.
Hur skall man då bekämpa nitrit?
Själva bekämpningen består av att sluta mata och tillsätta filtergegga/ bakteriepreparat. inget annat kan påskynda inkörningen, ha tålamod.
Detta endast om man antar att maximal hastighet på inkörningen är viktigare än att fisken överlever. Det är inte nåt jag skriver under på - jag har hellre fisk som överlever även om inkörningen skulle ta några dagar extra.
Salt är en god idé. Man behöver endast mycket små mängder salt för att kraftigt lindra giftverkan av nitrit - vi pratar ppm halter. En matsked bordssalt (20 gram salt) per hundra liter akvarievatten är i överskott, och långt under vad fisk, bakterier, eller ens växter känner av.
Bakteriekulturer för att snabba upp inkörningen är säkert bra, men vattenberedningsmedel som skall "avgifta" vattnet är jag mer skeptisk till. Jag är osäker på ifall ämnena fortfarande är tillgängliga för bakterierna, och om de inte är det så kan man möjligen svälta bakterierna så de inte kan tillväxa.