Akut!!! Nitrit!!!

#1 - 14 januari 2009 22:03
Trevligt att sitta vid datorn och läsa forumet på zoopet, sedan går jag ner och tittar till mina fiskar innan ljuset släcks. Skalarerna har börjat förbereda ett blad för leken (äntligen ett som är borta från matluckan), då var det dags igen – terror i karet.

Men efter en stund börjar jag titta på de andra fiskar. Varför rör de på munnen hela tiden? Svärdbärare kliar sig på stenar, ja, alla ser likadant ut – rör mkt fort på munnen. :confused::confused::confused:

Det ser inte bra ut så jag kollar pH och NO2 – nitrit var hög! Sådan färg får jag annars när jag kollar nitraten. Började byta vatten, under tiden kollade nitrit igen – samma utslag. Ropade på mannen som fick kolla med samma flaskor i andra karet – ljusgul, alltså okej, testen funkar.

Byte 70 liter (150 liters kar). Fiskarna andas normalt just nu.
Jag tillsatte nitrivec som vid uppstarten. Ska kollla nitrit snart igen.

Hur mycket salt ska jag lägga i för att hjälpa mina fiskar? Räcker det med 1,5 msk till de 150 l?
#2 - 14 januari 2009 22:23
Hade samma problem i mtt yngelkar :(
Vet inte vad det berodde på... men några vattenbyten senare och problemet har inte kommet tillbaka iallafall..
#3 - 14 januari 2009 22:59
ja det ska räcka med 1,5-2msk! mata förståss inget på några dagar och tillsätt nitrivec fulldos ett par veckor sen är det kanske läge och fundera om filtret är tillräckligt (filtervolymen)
#4 - 14 januari 2009 23:10
åheim skrev:
ja det ska räcka med 1,5-2msk! mata förståss inget på några dagar och tillsätt nitrivec fulldos ett par veckor sen är det kanske läge och fundera om filtret är tillräckligt (filtervolymen)

Tack, 2 msk salt tillsates.

Kollade nitrit innan och den kom ner till orangefärgen på tetras skalan (dropptest) då är det 0,3 mg/l nu (det var 0,8 mg/l innan vattenbyte...:(

Jag minskade lite temperatur, så det ska inte komma över 26 grader
#5 - 14 januari 2009 23:22
[FONT=Verdana]Jag bytte vatten i söndags efter 15 dagar sen sist (annars blir det en gång i vecka ca 40 l). Tillsatte pmdd och nitrivec.[/FONT]
[FONT=Verdana]Kollade innan vattenbyten pH: 7, kH: knappt 3 dH (var lite oroligt då och kanske därför kollade nu både pH och NO2), NO2 < 0,3 mg/l (mkt ljusgul), NO3: 25 mg/l[/FONT]
[FONT=Verdana]pH och kH var mindre än för en månad sedan men det är mycket rötter i så det är väl naturligt ( i den andra akvarium är pH 7,5)[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Efteråt fick fiskarna lite krill till maten. Det var första gången jag öppnade burken och var mycket förvånad att det var så stora bitar, hade för mig att krill var liten.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]I måndags kväll fått de två små bitar zuccini mest med tanke på alla snäckor men malarna och svärdbärarna tuggar på de med.[/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Zuccini blev inte uppäten och jag glömde ta ut resterna igår. Kan det vara för mycket mat? [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Filter, jag har en pump aqua-szut t-head 750 med skumpatron som är ca 25 cm hög och 10-12 cm i diametern. Men det är kanske dags att tänka på nåt mer då jag måste rengöra den varannan, var tredje månad.[/FONT]
#6 - 16 januari 2009 12:39
Nitrit i morse 0,3 mg/l, fiskarna simmar på som vanligt när skalarer vaktar bladet med rom, ingen häftigt andning

Nitrivec varje dag som vid uppstarten

Nu undrar jag vad orsaken till höga nitritvärden är...:confused:
- igår upptäckte jag att filter var konstigt - svampen har åkt ner (förmodligen i söndags vid vattebyte och rensning av växter - klantig av mig)?
- krill som de har inte ätit upp så fort som annat mat?
- döda snäckor (många m.sandsnäckor i botten som dyker upp hela tiden)?

Men jag hoppas att allt kommer till det normala igen

Ska jag byta mer vatten nu igen?:confused:

Annons