AKUT!! Mina fiskar är sjuka&dog under semester!!!!

#1 - 14 oktober 2004 17:54
<b>AKUT HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLPPPPP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!</b>

Som ni tidigare vet, är hemma från Turkiet igen och kom hem idag från Turkiet efter 4 dagars bortresning!

Jävla idioten på Zoon-Affärn här hos oss sa att fiskarna kan EJ klara sig utan mat på Fyra dagar och sade att jag måste köpa stor 14dagars-Weeckend Mat till mina 2 små slöjsjärtar.

Nu när jag kom hem såg jag vattnet blev skitig, smutigt och den ena fisken är DÖD och ligger under Veckofodret och den andra simmar dåligt och har vårta under munnen.

VAAAAAAAAAAADDDDDDDDDD GÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖRAAAAAA??
#2 - 14 oktober 2004 18:02
Ett gott råd - ge upp dina guldfiskar till slut...
Kanske en paroonhaj till guldfiskskålen?
#3 - 14 oktober 2004 18:06
PS Du om någon borde fundera på att gå med i anonyma zoopetare för att komma undan ditt beroende:
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32427
#4 - 14 oktober 2004 18:07
Fiskar klarar sig fyra dagar utan mat.

Det låter som att ditt weekendfoder släppt från sin fasta form och skräpat ned vattnet. Eftersom du har så pass liten vattenmängd (för liten enligt mig) blev vattnet snabbt dåligt och fiskarna sjuka.
#5 - 14 oktober 2004 18:13
har du inte lagt ner dina slöjstjärtar än?! håller med erikthur, varför inte skaffa en paroonhaj till skålen, eller kanske ett nätt stim på 10 hajar?
#6 - 14 oktober 2004 18:13
dessutom Mattias har du väl redan fått massor av svar på din fråga om du skulle lägga ner weekend-foder och fått svaret att det skadar mer än vad det gör nytta.
#7 - 14 oktober 2004 18:14
Försök att suga upp all skit med hjälp av en slang och byt hälften av vattnet idag. Byt sedan hälften av vattnet i morgon. Sen är det bara till att be en stilla bön att den överlever.

<font size="1">Ps! Du borde nog se om du kan få tag i ett större kar till din fisk sen då den enligt min mening behöver större yta. Kanske ett begagnat så det inte blir så dyrt. Finns billiga på blocket.se och annonsdirekt.se</font id="size1">
#8 - 14 oktober 2004 18:17
samma idiot som tyckte att det går bra med två slöjstjärtar i en skål?
Förstår att du tycker att det är tråkigt att fisken dog men du har blivit varnad både för att det är svårt att hålla en bra vattenkvallitet och att veckofoder kan skräpa ned.
Gör ett ordentligt vattenbyte om du inte redan gjort det. Ta ur den döda fisken och resterna av maten så får du hålla tummarna att den andra stackaren klarar sig.
#9 - 14 oktober 2004 18:20
Dessa virtuella guldfiskar i denna föränderliga guldskål börjar väl numera att tillhöra vad vi kan kalla zoopetmania...
#10 - 14 oktober 2004 18:24
Erikthur; Du har alltså svarat 3 gånger på denna tråd utan att lämna ett svar på det han frågar. Man ska hjälpa inte stjälpa.

Lenis3; Onödigt svar till en som går enligt infot här i 7:e klass!

Räcker det inte med låsta trådar nu?

Förlåt Mattis att jag lånar tråden till annat än att svara på din fråga.
#11 - 14 oktober 2004 18:29
Marie J - Tror du verkligen den återkommande mattias har guldfiskar...
#12 - 14 oktober 2004 18:38
<font color="red">FISKEN DOG INTE UTAN FASTNADE PÅ EN STEN I BOTTEN, SÅG NYSS!!

VAD GÖRA FÖR ATT FÅ BORT SJUKDOMMEN???</font id="red">
#13 - 14 oktober 2004 19:20
fastnade på en sten??....hur menar du??
vad är det för sjukdom :/
#14 - 14 oktober 2004 19:21
Mattis: Skriv inte enbart med versaler. Som någon skrev, gör ett stort delvattenbyte och ett till stort imorgon. När(om) fisken repat på sig köper du ett 300-liters kar till den eller ger bort den till någon med resurser och kunskap att ta hand om en slöjstjärt.
#15 - 14 oktober 2004 20:26
Håller med vissa svaranden här; Mattis: lägg ned.

Marie J, läs ett par av hans tidigare inlägg så förstår du vara för folk svarar som de gör.. det finns liksom inget som hjälper - han lyssnar ändå inte. Det bästa vore att ignorera trådarna helt och hållet.
Min åsikt.
#16 - 14 oktober 2004 20:40
Erikthur&gt; Jag har ofta sett dig som en bitter besserwisser men du har ju lite humor ändå ;P

Mattis&gt; Att du orkar...

/J
#17 - 14 oktober 2004 21:18
Marie J: Ville inte vara dryg men... visst kanske jag inte behöver kritisera Mattias, men han har skrivet säkert 10 trådar om sina fiskar och i fått samma svar i varenda en: köp ett större kar.
#18 - 15 oktober 2004 19:20
MarieJ: Visst är det gott att ditt hjärta blöder. Men i Mattis fall är det som att slåss med väderkvarnar; det skadar dig själv mer än väderkvarnen. Han varken vill, kan eller har lust att tillgodogöra sig goda råd. Och som Erik sa - existerar dessa föränderliga guldfiskar? Det har gått Troll i detta. Vänta bara tills han skriker att vi bara vill att han ska göra sig av med sina fiskar och är dumma i huvudet och han tänker minsann inte lyssna eller ändra på något..... Suck!
#19 - 15 oktober 2004 20:53
Jo visst är det så att mitt hjärta lätt blöder. Mne jag vill bara väl och jag vill måna om de zoppetare som inte har varit här så länge och inte har så mycket kunskap. Jag har själv inte så mycket kunskap men delar gärna med mig av det liila jag vet. Däremot så är jag väldigt emot att man är elak mot personer här i forumet och jag friar hellre än fäller. Har man något emot någons fråga tycker jag faktist ibland att man inte borde svara alls.

Jag är kanse naiv men tror på mänskligheten.

Kram I natten =)
#20 - 15 oktober 2004 21:04
Lite sent nu men; weekendfoder är skräp... Har man några växter och friska fiskar i karet så klarat sig akvariet minst en vecka utan ma behöver kolla på det..
#21 - 15 oktober 2004 21:58
Jag tror nästan Mattis vet vad han gör ang storleken på "akvariet" han har med tanke på den elakt skrattande gröna gubben i signaturen. Kanske någon form av rop på uppmärksamhet, vad vet jag. Otroligt töntigt att ha en form av lätt (vilket kan diskuteras) djurplågeri som medel. Så Mattis, ta till dig av det vi säger här på Zoopet, både tipsen ang ditt matmissöde och framför allt byte av akvarie till ett större som dina/din fisk behöver. Det tjänar du på, det kan jag lova. Friskare fiskar och roligare hobby. För djur kan man inte ha som något slags experiment för att se vad som händer om man gör tvärt om vad som sägs. Tack för mig.
#22 - 16 oktober 2004 08:58
Kevlargirl: Visst är det så, moja devujska, att signaturen säger allt man behöver veta om denne Mattias från Södertälje.

Högaktningsfullt
Gud bevare Tsaren och Hans familj
#23 - 9 november 2004 21:48
Men gud!
Detta har även hänt mej. Jag var på gotland i 1 vecka, och ja la i en "tablett" Sedan när jag kom hem hade mina VITA fiskar fått svart prickar på sig. Jag rengjorde akvariumet. Nästa dag var 3 av dom döda.
jag hade kanske 4-5 st.
#24 - 9 november 2004 22:49
Det finns en snabb lösning på ditt problem,, leta reda på en plastpåse, lägg ner fisken i den, leta reda på ett badrum med kaklad yta eller ännu helldre en kniv och gör lidandet kort! Sen jagar du rätt på lite råda sand, lite hornsäv (en växt) kanske en mossboll (också det en växt) och enligt min uppskattning tre (3) amano räkor,, just ja bra lock är att rekomendera,, (om du inte fixar stadiet med plastpåse och kaklad yta eller kniv så kanske du ska välja en annan hobby,, det känns som att ALLA i våran hobby är tvungen till den förr eller senare i ditt fall förr)
#25 - 10 november 2004 06:47
Att weekend foder inte är bra står överallt på denna sida. O dessutom om du vill ha råd om dina fiskar och köpt de på en affär med ENBART akvarie saker. DE vet mycket bttre.

Annons