Akut hjälp önskas

#1 - 15 mars 2007 17:32
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Hej![/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Har precis sett att min fjärilshane håller på att flytta nykläckt yngel till en grop. Tittar jag extra noga kan jag se ynglen röra på sig. Det är kanske femte gången paret har lekt och det är första gången de har kommit så här långt.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Problemet är att det förutom fjärilar simmar 4 scalarer och ett gäng platy i karet.[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Min fråga är om någon vet hur fjärilar beter sig? Kommer de att skydda sitt yngel som scalarer brukar göra? Om inte vad bör jag göra? Har möjlighet att flytta ynglen till annat kar. Om jag bör flytta de borde jag flytta föräldrarna med ynglen?[/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Snälla hjälp!!!!![/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Tacksam för alla svar![/FONT][/SIZE][/COLOR]

[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Mvh[/FONT][/SIZE][/COLOR]
[COLOR=black][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Maja[/FONT][/SIZE][/COLOR]
#2 - 15 mars 2007 17:35
de skyddar sina yngel och rom
#3 - 16 mars 2007 09:35
Tyvärr så klarade inte paret att försvara sina yngel. :(

Så länge jag satt och tittade på de var allt bra. Sen gick jag och gjorde annat i en timme och när jag tittade igen var det bara ca 10 yngel kvar och ytterliggare en timme senare var de bara några sticken.

Har inte tittat imorse men tror inte att det finns några kvar.
:(
#4 - 16 mars 2007 09:58
Hej Fiskprincessa!
Jag har några frågor till dig, bara för att klargöra situationen i ditt kar.
Är det dom andra fiskarna, alltså Scalarerna och/eller Platyna som har stört Fjärilarna? Eller har du kunnat kolla om Fjärilarna själva, så att säga, slarvar med sina yngel?
Om det är så att Fjärilarna själva sjabblar bort sina yngel, så kan det kanske bero på att de måste få leka några gånger till, trots att det var femte gången för dom.
Jag har sett i en del trådar här att det diskuteras att Fjärilciklider är sämre nuförtiden att passa sina yngel, och att detta beror på att ynglen inte får gå hos sina föräldrar länge nog, eller inte alls. Dom saknar med andra ord uppfostran från sina föräldrar. Detta kan vara en anledning till att dina Fjärilar inte fixar att behålla ynglen.
Om man tittar på de flesta cikliders yngelvård ser man de ytterst fina signaler föräldrarna ger sina yngel. Det handlar om små fina ryck med fenorna, kroppspositioner o.s.v.
När mina Fjärilar (av den gamla goda sorten) lekte så hade föräldrarna väldigt fin kontroll på ynglen. Om t.ex. en av föräldrarna stack iväg en stund kunde man se den andra luta ner huvudet en aning och skaka lite lätt, då kom ynglen närmre och samlade ihop sig, likadant om någon annan fisk kom i närheten och signalerade fara. Små subtila signaler med bröstfenorna är ofta nog för att ynglen skall dra ihop sig eller slappna av och sprida sig lite.
Jag anar att om ynglen inte får denna "uppfostran" i ett tidigt skede, och man odlar på denna typ av yngel så försvinner en del av yngelvårdarinstinkten, och detta kan vara anledningen till att det är vissa problem med Fjärilarnas yngelvård.
Detta är personliga teorier och det vore intressant att höra från folk som har synpunkter på detta.

/Max

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#5 - 16 mars 2007 18:21
Hej Max!

Det jag kunde se var att fjärilarna jagade bort övriga fiskar och ibland tog sina egna yngel i munnen, tuggade på de och för at sen spotta ut de igen bland de övriga. Hur de blev av med alla vet jag inte. Jag får se positivt på det hela då de denna gång kom så långt till att flytta yngeln. Bör också tillägga att jag har grus i karet (engelsk sjösten) och inte sand som jag hörde att det borde vara. Gropen som paret flyttade yngeln till finns på högsta punkten på roten i karet. Alltså är det inte idealiska förhållanden de lever i.

I övrigt så tror jag att du har helt rätt när du säger att dagens fjärilar, i alla fall de jag har hemma är dåliga föräldrar. Mina kommer från en stor handlare och kan mycket väl ha blivit flyttade från sina föräldrar alltför tidigt.
#6 - 16 mars 2007 19:06
kanske lär sig bättre nästa gång ... fiskar brukar bli bättre o bättre o lära sig av misstag
#7 - 16 mars 2007 20:07
Preciiiiis när de är sådär nykläckta och just har börjat simma är det extra känsligt. Föräldrarna tar upprepade gånger ynglen i munnen och liksom spottar dem tillätta, ner i hålan eller var de nu har dem. Detta är ju i och för sig ett gott tecken på att dina Fjärilar faktiskt har lite koll... ändå;) och kanske kommer de igång med rejäl yngelvård snart. Hoppas verkligen det, för det är en vacker syn!
Jag hade under en period, här i mitt Discuskar, två lekande par Fjärilsciklider (av hyfsad kavalitet) och det var lite likadant som hos dig, ett par dagars yngelvård, sen... borta. Men, de lekte ofta och blev faktiskt riktigt bra på att vårda ynglen (trots Engelsk sjösten-sand, modell mindre-medium) ända tills ALLA av dom dog, hastigt och lustigt av en jädra knepig sjukdom, där de fick små hål i huden på huvudet och rejält utstående ögon, tog någon vecka sen var de väck.
Är det någon som vet vad det var för sjukdom, tro?

För övrigt håller jag med Mayday, de kommer säkerligen att bli bättre och bättre!!!
Lycka till!

/Max

Bilder: http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/
#8 - 16 mars 2007 20:42
MaxB skrev:
Hej Fiskprincessa!

Jag har några frågor till dig, bara för att klargöra situationen i ditt kar.

Är det dom andra fiskarna, alltså Scalarerna och/eller Platyna som har stört Fjärilarna? Eller har du kunnat kolla om Fjärilarna själva, så att säga, slarvar med sina yngel?

Om det är så att Fjärilarna själva sjabblar bort sina yngel, så kan det kanske bero på att de måste få leka några gånger till, trots att det var femte gången för dom.

Jag har sett i en del trådar här att det diskuteras att Fjärilciklider är sämre nuförtiden att passa sina yngel, och att detta beror på att ynglen inte får gå hos sina föräldrar länge nog, eller inte alls. Dom saknar med andra ord uppfostran från sina föräldrar. Detta kan vara en anledning till att dina Fjärilar inte fixar att behålla ynglen.

Om man tittar på de flesta cikliders yngelvård ser man de ytterst fina signaler föräldrarna ger sina yngel. Det handlar om små fina ryck med fenorna, kroppspositioner o.s.v.

När mina Fjärilar (av den gamla goda sorten) lekte så hade föräldrarna väldigt fin kontroll på ynglen. Om t.ex. en av föräldrarna stack iväg en stund kunde man se den andra luta ner huvudet en aning och skaka lite lätt, då kom ynglen närmre och samlade ihop sig, likadant om någon annan fisk kom i närheten och signalerade fara. Små subtila signaler med bröstfenorna är ofta nog för att ynglen skall dra ihop sig eller slappna av och sprida sig lite.

Jag anar att om ynglen inte får denna "uppfostran" i ett tidigt skede, och man odlar på denna typ av yngel så försvinner en del av yngelvårdarinstinkten, och detta kan vara anledningen till att det är vissa problem med Fjärilarnas yngelvård.

Detta är personliga teorier och det vore intressant att höra från folk som har synpunkter på detta.

/Max

http://www.flickr.com/photos/42925020@N00/

Jag tror det ligger mycket i det du säger. Många professionella odlare vill ju bara maximera utbytet av fiskhållningen och då låter man helt enkelt inte föräldrarna ta hand om sina egna yngel. Jag tror det är förödande att t.ex. kläcka ciklidyngel artificiellt. Scalaren är ju exempel på en ciklid som odlats hårt och oftast kläcks artificiellt, denna art har ju tappat mycket av sina yngelvårdande egenskaper. Läste nyligen kritik av en diskusbok som tydligen ägnar stort utrymme åt hur man artificiellt drar upp ynglen men väldigt lite utrymme åt hur man låter föräldrarna själva ta hand om sina yngel.
#9 - 16 mars 2007 21:18
Ahaaa, då finns det fler som har lite tankar kring detta. Jag fick nästan intrycket att de flesta var för artificiell kläckning, i och med alla frågor kring upptagande av rom så fort det lagts ägg i något ciklidkar.

Det här har förvånat mig de senaste åren då jag efter en lååååång tid ägnat mig uteslutande år tanganyikaciklider, men för några år sedan fick suget på mellan- och sydamerikanska ciklider igen.
Plötsligt var Zebracikliden "känslig och krävande", denna ciklid som man kunde låta gå i ett akvarie med diskvatten ;) utan att det var några problem, eller Fjärilscikliden som inte kan ta vara på sina yngel. Jag minns Fjärilarna som tuffa och mycket stabila yngelvårdare. För att inte tala om Scalare, som knäckte allt i sin väg när det gällde yngelvård - de enda varianterna, för ett par decennier sedan, som hade lite problem var de där gråmelerade och svarta, kanske beroende på lite hård avel.

Döm alltså om min förvåning när jag nu återvänder till mina kära, robusta och stabila ciklider och finner att ganska många av dem inte har kvar sina "guts".

Detta borde mana till debatt, vi måste ju ha en frisk svensk, eller åtminstone skandinaviskt odlad stark stam av ciklider som kan föra originalsläkterna vidare. Jag ställer upp och börjar odla ciklider igen!

/Max

#10 - 16 mars 2007 21:29
Nu har vi snott Fiskprincessans tråd... Skall man göra en ny angående cikliduppfödning...?

/Max

#11 - 17 mars 2007 09:58
Bra ide', MaxB. Skulle vara intressant att höra fler åsikter kring detta.
#12 - 18 mars 2007 12:35
Det gör ingenting att ni håller på i denna tråd MaxB och Janne63! Det var riktigt nyttigt att läsa era inlägg. Vill också passa på och ställa en fråga om skalarer. Borde jag redan nu tappa all hopp om att någon av mina guldskalarer kommer att bilda par och ge sig in på allt det där med yngeln?
#13 - 18 mars 2007 13:21
Halloj Fiskprincessan!

Hur många Guldscalarer har du?

/Max

#14 - 18 mars 2007 13:43
Hej MaxB!

det är fyra unga fiskar jag köpte på MAFs auktion. Supersöta är de och fortfarande små.
#15 - 18 mars 2007 13:46
mayday skrev:
kanske lär sig bättre nästa gång ... fiskar brukar bli bättre o bättre o lära sig av misstag

Hej Mayday!

Du har säkert rätt. Skall tillägga att de aldrig förut hade kommit så här långt. Jag är lite otålig och hoppas att de kommer sätta igång igen snart...:D
#16 - 18 mars 2007 14:05
Hej MaxB!

det är fyra unga fiskar jag köpte på MAFs auktion. Supersöta är de och fortfarande små.

Dåså, nu är det bara tålamod som behövs:) När de fyra ungdjuren kommer upp i mogen ålder så skall du se att det blir något par som tar kommandot, förutsatt att de trivs och mår bra. Beroende på akvariestorlek (givetvis) kanske jag hade petat dit två Guldscalarer till... Det är som med allt annat, saker och ting måste få ta lite tid, men Jesus, Mary and JoJo the carpenter vad svårt det är att vara tålmodig.

Lycka till med både Fjärilar och Scalarer!

/Max

#17 - 18 mars 2007 14:13
MaxB skrev:
Ahaaa, då finns det fler som har lite tankar kring detta. Jag fick nästan intrycket att de flesta var för artificiell kläckning, i och med alla frågor kring upptagande av rom så fort det lagts ägg i något ciklidkar.

Det här har förvånat mig de senaste åren då jag efter en lååååång tid ägnat mig uteslutande år tanganyikaciklider, men för några år sedan fick suget på mellan- och sydamerikanska ciklider igen.

Plötsligt var Zebracikliden "känslig och krävande", denna ciklid som man kunde låta gå i ett akvarie med diskvatten ;) utan att det var några problem, eller Fjärilscikliden som inte kan ta vara på sina yngel. Jag minns Fjärilarna som tuffa och mycket stabila yngelvårdare. För att inte tala om Scalare, som knäckte allt i sin väg när det gällde yngelvård - de enda varianterna, för ett par decennier sedan, som hade lite problem var de där gråmelerade och svarta, kanske beroende på lite hård avel.

Döm alltså om min förvåning när jag nu återvänder till mina kära, robusta och stabila ciklider och finner att ganska många av dem inte har kvar sina "guts".

Detta borde mana till debatt, vi måste ju ha en frisk svensk, eller åtminstone skandinaviskt odlad stark stam av ciklider som kan föra originalsläkterna vidare. Jag ställer upp och börjar odla ciklider igen!

/Max

Heja! Det bästa jag hört på länge! [:D]

Biolog som jag är, så har ibland funderat i samma banor...det kan mycket väl vara så, att vi får fiskar som inte beter sig naturligt och som behöver ständig hjälp för att föda upp sina yngel. Fiskstammarna löper på lång sikt risk att bli totalt "onaturliga". Ännu ett ställe där pengarna kommer före. :(
Om nu yngel går åt, tja, det är bara det naturliga urvalet. Dåliga föräldrar får inga yngel. Och det är naturens gång, tills någon vill börja tjäna pengar på det. :(

// Jens A.

// Jens A.
#18 - 18 mars 2007 14:56
Jens A! Hear Hear, som engelsmännen säger vid bifall!
Jag "görade" in mig i en diskussionstråd på ett annat ställe ang. inavel. Diskussionen var mycket intressant men jag hamnade nog lite fel där, då jag egentligen inte talade om inavel per se utan uttryckte lite tankar om just vådan att inte låta föräldrarna vårda sin avkomma.
Du som är biolog kanske har lite input på vad som faktiskt händer med yngel som kläcks artificiellt, speciellt om man odlar dessa vidare?
Som sagt, jag har ju märkt en stor skillnad på sydamerikanska ciklider de senaste åren, från hur de var för cirka 25-30 år sedan. Även på Tanganyikaområdet märker man att vissa grupper har mycket blekare färger och beter sig "känsligare".
Har du lite idéer om detta så skriv gärna, det vore mycket intressant att läsa.

/Max

#19 - 18 mars 2007 17:58
MaxB skrev:
Beroende på akvariestorlek (givetvis) kanske jag hade petat dit två Guldscalarer till...

Har tänkt på det själv men har inte hittat några som har känts lika fina eller som var i samma storlek som mina som är lite större än en femkrona. Gissar att det funkar bäst om alla är lika stora.

Karet de går i är på 165 l men jag letar efter lämpligt större, 375 l eller 540 l. Planerar inköpet till slutet av april och hoppas att de inte kommer att ta skada av att gå i det befintliga karet tills dess.

//Maja
#20 - 18 mars 2007 19:56
Halloj Maja!
Ett större kar är "alltid" bra. Det blir mer lättskött och bättre på alla sätt!
Akvarieaffären som jag brukar handla i fick in jättefina Guldscalare härom veckan, ungefär i dina Scalarers storlek, men... det är ju här i Göteborg. Jag tror att du snart hittar några som kan passa i storlek, och som är fina, kanske lagom till ditt nya kar lite längre fram. Dina Scalare tror jag klarar sig fint i ditt kar under tiden, men dom kommer gilla att få sträcka ut sig på lite större ytor.

Mvh
/Max

#21 - 18 mars 2007 23:09
MaxB skrev:
Jens A! Hear Hear, som engelsmännen säger vid bifall!

Jag "görade" in mig i en diskussionstråd på ett annat ställe ang. inavel. Diskussionen var mycket intressant men jag hamnade nog lite fel där, då jag egentligen inte talade om inavel per se utan uttryckte lite tankar om just vådan att inte låta föräldrarna vårda sin avkomma.

Du som är biolog kanske har lite input på vad som faktiskt händer med yngel som kläcks artificiellt, speciellt om man odlar dessa vidare?

Som sagt, jag har ju märkt en stor skillnad på sydamerikanska ciklider de senaste åren, från hur de var för cirka 25-30 år sedan. Även på Tanganyikaområdet märker man att vissa grupper har mycket blekare färger och beter sig "känsligare".

Har du lite idéer om detta så skriv gärna, det vore mycket intressant att läsa.

/Max

OK, vi kan starta en ny tråd om det där, så är jag med. Börjar bli lite väl sent här nu (klockan är 00.11) för att jag ska formulera mej väl, men jag hoppar in när jag känner mej lite piggare.

// Jens A.

Annons