AKUT HJÄLP! Medicin mot bukvattensot

#1 - 4 februari 2009 18:18
Tjo!

Har en annan tråd om bukvattensot å nu är de konstaterat...

å Emtrylvet som rekommenderas som medicin har utgått å går inte att köpa längre!

waterlife octozin går att köpa på en djuraffär här i stan men de var dyrt å 1 förpackning hade dom hemma.... en förpackning de blir 1 dos 1 dag i mitt kar vilket lär vara för lite....

Satt å kollade runt å fick reda på att flagyl går att använda som medicin men vilken sort är de ni har använt å hur har ni doserat ?

hittade en sort som inte innehöll MASSOR med olika tillsatsmedel å den var lösning till sprutor för injektion...köpa 10 pack ala 100ml = 380 spänn + att nå skriver recept...

Hittade även en flagyltablett 500mg för invertesbruk å de var Enbart medicin + hårdfett som bindemedel vad jag fattade så de borde gå att använda i karet,fettet lär inte lösa sig ? hur ska man blanda de ?
pris = 15st 500mg tabeletter = 90 kr

Några fler tips ? vill ju helst ha i medicin innan helgen å med octozinet hinner dom inte få hem fler förpackningar innan helgen å de lär gå åt över 400 kr den mängden jag behöver ha...

eller går de å köpa de i tabellet fort för människor å bara krossa å häva i ?

ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT!!!!
#2 - 5 februari 2009 09:34
Har nu beställt en laddning på 100st flagyl 400mg tabletter som jag ska hämta snart
fick även tag på några tabletter i gårkväll så första kuren är i...

nån som vet hur pass hårt man kan dosera ? riktigt 100tabletter går ju inte åt ;)
Men man kan ju se till å ge en riktig chock för alla prusilusker

800mg per 100liter ?
samt ny kur å byte 20% vatten varje dag i 3 dagar ?

slängde igår i 400mg per 100liter...men som sagt vågar man blanda hårdare utan risk för fisken så gör jag de gärna...

TIPS Å TRIX MOTTAGES TACKSAMT! nån borde ju suttit i skiten nångång tycker man så man kan få lite feedback :)
#3 - 5 februari 2009 09:46
Du kan ha i 1000 mg per 100 liter vatten. Du måste dock mörklägga då den verksamma substanen i Flagyl Metronidasol inte tål ljus.
Halveringstiden på Flagyl är sedan 8 timmar så det är snabbt borta.
Käkar fisken ff så krossa 1,5 gram och pudra över 100 gram foder o mata.
#4 - 5 februari 2009 10:55
kaj.p skrev:
Du kan ha i 1000 mg per 100 liter vatten. Du måste dock mörklägga då den verksamma substanen i Flagyl Metronidasol inte tål ljus.

Halveringstiden på Flagyl är sedan 8 timmar så det är snabbt borta.

Käkar fisken ff så krossa 1,5 gram och pudra över 100 gram foder o mata.

ja då blir de dubbelt upp mot vad jag har slängt i...runt 10 tabeletter då..

Men efter 8 timmar så är de bara å putsa i 1000mg till per 100ing eller hur möe vatten bör bytas mellan ?

TACK!!!
#5 - 5 februari 2009 17:12
Tog 100gram mysis å tinade...mosade i 3 tabletter i de å frös igen så nu har dom fått kvällsmat

bytte lite vatten å tryckte i 10 tabletter i karet :)

vi får väl hoppas på de bästa nu :)

Hur länge bör man medicinera ? 2-3 dagar sen uppehåll å kanske köra en dag till ?

Annons