Akut hjälp med illa luktande vatten

#1 - 23 januari 2007 16:14
Behöver lite hjälp med mitt kar.

Jag gjorde ett delvatten byte för tre dagar sedan.
Idag när jag kom hem från jobbet, så luktade vattnet avlopp (bokstavligen)
1 fisk hade dött.
Vad kan jag göra.
Kan jag byta allt vatten och tvätta sanden eller ska jag göra del vatten byte igen?? Det luktar verkligen illa.
#2 - 23 januari 2007 17:10
Kolla pH, gör ett delvattenbyte, kolla pH.
#3 - 24 januari 2007 15:53
Illa lukt kan ju komma från döda fiskar, bakterier, alger eller stillastående vatten. Viktigat är väl att försöka reda ut vad orsaken kan vara och dessutom genomföra ett större varttenbyte, där du också slamsuger bottenmaterialet.
#4 - 24 januari 2007 16:08
Promod skrev:
Illa lukt kan ju komma från döda fiskar, bakterier, alger eller stillastående vatten. Viktigat är väl att försöka reda ut vad orsaken kan vara och dessutom genomföra ett större varttenbyte, där du också slamsuger bottenmaterialet.

[:o] Vad har du för invånare? Växter? Är det nyinrett eller gammalt? Det kan bero på så mycket. Har du egen brunn? Berätta vad du har och hur du sköter det kanske någon kan svara!:confused:
#5 - 24 januari 2007 16:30
Gissar...

... på syret i första hand sen blir det ju skrutt med andra vattenvärden också då... Se till att det plaskar ordentligt om ytan och byt 30 %, dammsug botten när du byter... lyft på stenar och så... kanske finner du något... det har pratats en del här om döda räkor mm???

Men gåtan kräver ju fler ledtrådar innan proffsen här riktigt kan agera...;)

Annons