Akut Hjälp!! Massdöd!!! Hjälp Mig!!

#1 - 24 oktober 2007 19:41
Heeej!
Alla mina fiskar dör, har hittat 3 st döda i dag, 1 igår och en död räka i förrgår!
Det är ett akvraium på 54l och det fanns innan massdöden ca 9 zebrafiskar, 2-3 räkor, 3 guppy , 3 korallplaty och en liten mal. Jag vet att det är lite överbefolkat men malen skulle flyttat inom kort.
Nu hittar jag jätte många döda.
Det jag har upptäckt är att dom 2 årterstående korallplatyna är väldigt vita om munnen, vilket dom inte är i vanliga fall. Dom mår inte bra det syns.
Fiskarna som dött är zebrafiskar, guppy och korallplaty. jag har testat ph och nitrit. nitritet ok men ph något högt. jag gorde vattenbyte i förrgår.

SNÄLLA HJÄLP!
#2 - 24 oktober 2007 19:56
Temp, syretillförsel, hur länge har karet varit igång, hur mycket mat och hur ofta?? Ser det vita ut som fläckar eller bomull eller ser det ut som prickar??
#3 - 24 oktober 2007 19:57
Uddaveka skrev:
Heeej!

Alla mina fiskar dör, har hittat 3 st döda i dag, 1 igår och en död räka i förrgår!

Det är ett akvraium på 54l och det fanns innan massdöden ca 9 zebrafiskar, 2-3 räkor, 3 guppy , 3 korallplaty och en liten mal. Jag vet att det är lite överbefolkat men malen skulle flyttat inom kort.

Nu hittar jag jätte många döda.

Det jag har upptäckt är att dom 2 årterstående korallplatyna är väldigt vita om munnen, vilket dom inte är i vanliga fall. Dom mår inte bra det syns.

Fiskarna som dött är zebrafiskar, guppy och korallplaty. jag har testat ph och nitrit. nitritet ok men ph något högt. jag gorde vattenbyte i förrgår.

SNÄLLA HJÄLP!

hmmm...låter som om det har blivit någon slags förgiftning i akvariet,...hur var fiskarna innan de og?...var de stirriga eller bara dog de direkt?...
#4 - 24 oktober 2007 20:02
temp ca 25-26 varit igång sedan med fisk sedan juli, syre pump på dagen oftast, dom var bara helt vita runt munnen, på dom som lever än , men verkar riktigt dåliga hänger vid ytan eller bottnen.
#5 - 24 oktober 2007 20:03
men dom dog ganska direkt visste inget förrän jag hittade dom döda innan idag.
#6 - 24 oktober 2007 20:04
Uddaveka skrev:
temp ca 25-26 varit igång sedan med fisk sedan juli, syre pump på dagen oftast, dom var bara helt vita runt munnen, på dom som lever än , men verkar riktigt dåliga hänger vid ytan eller bottnen.

vad menar du med att syre pump på dagen oftast?..menar du att den bara var på ibland?...förlåt om jag ställde frågan lite konstigt men jag uppfattar den som att pumpen bara var igång ibland
#7 - 24 oktober 2007 20:06
pumpen är igång hela tiden, med pga att akvariumet står i mitt sovrum kan jag inte ha "luftslangen" öppen på natten då den låter en hel del.
#8 - 24 oktober 2007 20:08
Uddaveka skrev:
pumpen är igång hela tiden, med pga att akvariumet står i mitt sovrum kan jag inte ha "luftslangen" öppen på natten då den låter en hel del.

ahhh..ok..nu fattar jag:p...så du har en syreslang till pumpen.
#9 - 24 oktober 2007 20:11
jaa men den låter mycket

Har samma sak i mitt andra, störreakvarium. Där är allt ok.

Idet lilla har flera fiskar dött, och de är alldeles VITA runt hela munnen... Inga prickar, inget sådant, ingen svamp.
#10 - 24 oktober 2007 20:13
vad har du för filter och hur ofta får du göra rent det? och hur mycket mat ger du?
#11 - 24 oktober 2007 20:14
kom och tänka på en sak...kommunen har inte lagt i något konstigt medel för att neutralisera något eller göra något med vattnet?...något farligt ämne...det bara slog mig nu.
#12 - 24 oktober 2007 20:18
Låter som symptomen på columnaris bakterien den trivs bäst i högt ph! om fiskarna klarar det så är det bra om man kan få ner ph.t strax under 7 med hjälp av seras ph minus, sen kan en behandling med bactopur vara nödvändig! columnaris kan ta död på hela fiskbeståndet...
#13 - 24 oktober 2007 20:26
Fick Columnaris med nyinköpta regnbågsfiskar en gång och det var definitivt inte kul. Snabb död för de som drabbats och trots medicinering dog de flesta som fått det. De som däremot inte hunnit drabbas höll sig friska. Låter som samma symtom dock... vitt runt munnen.
#14 - 24 oktober 2007 20:30
ajaj...så den sjukdomen är så farlig!...sry om det blir lite off topic men jag tror jag har hört åheim prata om den i en annan tråd...kom inte ihåg men känner igen den nu
#15 - 24 oktober 2007 20:39
Inka skrev:
Fick Columnaris med nyinköpta regnbågsfiskar en gång och det var definitivt inte kul. Snabb död för de som drabbats och trots medicinering dog de flesta som fått det. De som däremot inte hunnit drabbas höll sig friska. Låter som samma symtom dock... vitt runt munnen.

Åhh... Har jag aldrig hört... Usch, jag som trodde att mina Camallanusmaskar var det värsta man kan råka ut för...[:o] Lycka till...
#16 - 25 oktober 2007 05:19
å nej! Så det jag ska försöka göra är att få ner ph:t? Jag har inte seras ph minus så jag får försöka köpa det så fort som möjligt, samt bactupur. Var kan bakterien kommit ifrån?
Nej, vad jag vet har inte komunen lagt i något medel i vattnet.
#17 - 25 oktober 2007 07:30
Uddaveka skrev:

Inte att rekommendera, för det är just på natten som syre behövs mest. Så jag skulle definitivt ta bort luftslangen helt. Bästa sättet att syresäta vattnet är ändå att ha gott om växter och bra ytrörelse.

Sjukdomen i fråga kan jag ingenting om så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där. Hoppas de som är kvar klarar sig!
#18 - 25 oktober 2007 11:46
i morse hade också korallplatyna och yttligare 3 zebrafiskar=5 fiskar på en natt. Den enda som verkar opåvärkad är malen.
#19 - 25 oktober 2007 15:43
hur går med din mal?...lever han?
#20 - 25 oktober 2007 15:58
Han lever och värkar må bra. I alla fall sist jag kollade. E inte hemma just nu.
#21 - 25 oktober 2007 15:59
och 3 guppysarna lever oxå. har fått bed ph:t till ca 7 nu.
#22 - 25 oktober 2007 16:00
ned
menar jag

Annons