Akut hjälp - "konstiga fiskar"

#1 - 30 september 2007 11:34
:confused: Jag skulle behöva akut hjälp och råd! Jag ställde en fråga i forumet "akvarievatten" ang att ta vatten från ett gammalt fungerande akvarium och hälla i ett nystartat 180L för bakteriernas skull.

Saken är den att jag i mitt 54L har alldeles för många fiskar just nu. Detta pga av att jag fick ett antal (6 st: två svärdbärarpar och ett black-mollypar) i present i förra veckan. Det som hänt är då att två guppyhonor, två guppyyngel, black-mollyhonan och två platyyngel har dött. Och igår låg en svärdbärarhane död på botten. Jag hade tittat på dom bara en timme tidigare och då syntes inget problem.

Nu verkar alla tre svärdbärarna må dåligt så jag undrar vilket som är bäst; att låta dom gå kvar i det lilla akvariet (med bra vattenvärden) eller flytta över dom till det stora nystartade? Jag är bara rädd att dom hinner dö för mig om jag låter dom gå kvar i det lilla akvariet men samtidigt vill jag inte ställa till det i det stora nya.

Hjälp någon som vet!!!
#2 - 30 september 2007 11:48
Byt vatten i det lilla, ös det i det stora och flytta över några fiskar från det lilla till det stora, tycker jag.
Men det är väldigt skumt att de dör bara så där...de nya fiskarna var inte sjuka när du fick dom?
#3 - 30 september 2007 12:16
Dom nya fiskarna visade inget konstigt alls när dom kom. Och dom har ändå varit här i snart två veckor. Och i fredags var jag med vattenprover som visade helt perfekta värden. Det gällde både det lilla och det stora.

Men hur mycket vatten behöver jag "flytta över"? Jag brukar byta 20% (10-12 liter) varje vecka. Kan det räcka? Och sedan i första hand flytta svärdbärarna?

Tusen tack för all hjälp!
#4 - 5 oktober 2007 10:34
Dom nya fiskarna visade inget konstigt alls när dom kom. Och dom har ändå varit här i snart två veckor. Och i fredags var jag med vattenprover som visade helt perfekta värden. Det gällde både det lilla och det stora.

Men hur mycket vatten behöver jag "flytta över"? Jag brukar byta 20% (10-12 liter) varje vecka. Kan det räcka? Och sedan i första hand flytta svärdbärarna?

Tusen tack för all hjälp!

De kan ändå ha burit på nå´n skit som tagit livet av de andra, och sådant syns inte på vattenproverna. Jag skulle ha bytt mycket (upp till 50%) av vattnet i det lilla akvariet och fyllt på med rent vatten direkt från kranen. Detta och hoppas på det bästa är nog det enda du kan göra. Lycka till.;)

Annons