Akut hjälp, hur ska jag göra med ancitrus?

#1 - 3 december 2005 14:57
Hej!
Fick precis syn på massvis av ancitrus yngel i mitt kar. har guppy som oxå fått ungar i samma kar. Hur ska jag göra, ancitrus ungarna har börjat krypa ut från sin stock, hanen e hos dem hela tidn. Hur ska jag göra, ska jag låta dem vara kvar i karet, vad ska jag ge dem för mat? Kommer guppyna att ta dö på dem? Detta kom som en chock för mig o jag skulle bli tacksam om jag fick ett snabbt svar.
#2 - 3 december 2005 16:10
hehe guppyna kommer inte ta död på yngelena! guppys är väl ganska små och ancistrusyngel är ganska stora och kraftiga även fast de bara är några dagar. Det är iaf min bedömning.

du kan lägga ner en zucciniskiva (ta bort skalet och trä en sked igenom skivan så den sjunker..)

hur stort akvarium har du? och var mer har du för fiskar+
#3 - 3 december 2005 17:12
mina guppys e ganska stora + att ynglena e ju lika små små guppynglena...fast än så länge har d iaf fått vara ifred. mitt akvarium e på 110liter. har tre vuxna malar ( 20-tal yngel) o guppys (vet ej hur många, mestadels yngel) och 1 dvärggurami. Klarar sig ynglena sig på den mat d kan hitta i karet lr måste d få tillskott. Kan man ge dem nån slags malfoder? isf vilket?
HazelCR
#4 - 3 december 2005 17:32
Skalade gröna ärtor är ett kanske lättare alternativ. Det beror ju på vad man har hemma. Lägg i 20 stycken ärtor, när malynglen börjat visa sig i akvariet.

Det finns särskilda algtabletter som sjunker till botten. Jag tycker mig dock märka att ärtor och squash är fovoritmenyn för de små.
#5 - 3 december 2005 19:30
[QUOTE=NaObie]mina guppys e ganska stora + att ynglena e ju lika små små guppynglena...fast än så länge har d iaf fått vara ifred. mitt akvarium e på 110liter. har tre vuxna malar ( 20-tal yngel) o guppys (vet ej hur många, mestadels yngel) och 1 dvärggurami. Klarar sig ynglena sig på den mat d kan hitta i karet lr måste d få tillskott. Kan man ge dem nån slags malfoder? isf vilket?[/QUOTE]

Skillnaden e väl att mal ynglen e snabba som s*tan :) dom kommer nog att klara det där.

räkpellets älskar mina mal yngel.. och zuccini.
#6 - 3 december 2005 23:07
zuchini och squash är olika namn på samma sak.
#7 - 3 december 2005 23:11
[QUOTE=lenis3]

du kan lägga ner en zucciniskiva (ta bort skalet och trä en sked igenom skivan så den sjunker..)

[/QUOTE]

jag kör med skal, tycker att zuccinin håller ihop bättre..

lycka till med de små :)
HazelCR
#8 - 4 december 2005 10:22
Det gäller att välja namnet som man har störst chans att stava rätt. :D
#9 - 4 december 2005 10:36
[QUOTE=HazelCR]Det gäller att välja namnet som man har störst chans att stava rätt. :D[/QUOTE]

aahhh därför du skrev squash haha
skämt osidå är lätt å blanda ihop dom där namnen, har hänt i en hel del diskussioner här.

kallas även courgette
#10 - 5 december 2005 16:04
Dina yngel kommer klara sig galant....Mina har växt upp tillsammans med en nästan fullvuxen kakaduaciklid, de andra cikliderna är så små..och alla små yngel verkar klara sig fint, cikliden verkar helt ointresserad. så lugn bara lugn..:)
man kan mata med brysselkål också..OBS vattnet kan lukta prutt då..hihi
#11 - 5 december 2005 16:05
Man kan även säga: stor grön gurka som man inte har i sallad
#12 - 5 december 2005 17:07
Tack för all hjälp,,,
Vissa ungar e på upptäcksfärd i karet nu medans d allra minsta skyddar sig hos pappan...
Spännande att se annat än vanliga guppyyngel i karet :)
Hur lång tid tar det innan d är tillräckliga stora för flytt?
#13 - 5 december 2005 19:55
jag vet inte exakt..men de växer inte särskilt fort. alltså dina är ju självständiga ganska snart...då är det klart du kan flytta dem..men inte sälja eller så...då är det för små. Man får nog vänta några månader tills de är ca 3-5-cm kanske, då kan man börja sälja.

Annons